Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö yhtään tapaust , että vauva tukehtunut perhepedissä?

Vierailija
15.05.2014 |

Kun heräsin niin vauvan naama oli kyljessäni kiinni (nukun alasti), mutta ei niin kovaa ettei nenän kautta olisi ilma kulkenut, ihan rauhallisesti nukkui.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun vauvan kanssa sängyssäni ja kyllä sitä jotenkin vaistomaisesti tulee nukuttua paljon kevyempää unta. Vauva herättää 2-3 kertaa yössä ja tällöin usein nukahdan uudelleen jo ennen vauvaa, joka syö minkä syö ja sitten jatkaa uniaan. Öisin siis imetän kyljellään.

Alkuun pelkoni oli, että laitan vahingossa oman peittoni vauvan naamalle ja näin tukehdutan hänet, mutta jostain alitajunnasta kumpuaa sekin että nukun ihan peiton reunan alla (ylijäämä toisella puolella kuin vauva) ja vauvalla on oma peittonsa.

Minullakin vasta kuukauden ikäinen vauva ja helpointa on ollut jakaa peti. Vauvalla on kyllä sänky omani vieressä ja jos koen olevani hyvin väsynyt tai jos jossain vaiheessa tulee juotua yhtään alkoholia niin vauva saa silloin nukkua omassa sängyssään.

Vierailija
22/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille perhepeti on alusta saakka ollut niin luonnollinen, ettei oo ees harkittu vauvan nukuttamista omaan sänkyyn. Pääsääntöisesti nukkuu päikkäritkin mun vieressä, koska nukkuu siinä parhaiten. Mielestäni 4,5kk ikäinen vauva saakin vielä olla riippuvainen äidistään, unikoulujen aika on joskus myöhemmin, kun vauvalla on yksinnukkumiseen valmiudet.

Koskaan en ole pelännyt tukehduttavani vauvaa. Isänsä kanssa ollaan sovittu, että tippakin alkoholia tarkoittaa hänen nukkumistaan muualla. Joskus on tietty ollut noin, että vauva on ollut ihan kiinni minussa, mutta vaikea kuvitella, että onnistuisi nenänsä nostamaan juuri siihen asentoon, että hengitystiet tukkeutuisivat. Ja jos olen pysynyt hereillä imetyksen, nostan vauvan ylemmäs tyynyjen väliin hänen syötyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En onneksi tiedä yhtäkään tapausta. Meillä nyt 7,5 kk vauva on nukkunut ikänsä mun kainalossa ja olen tuon asennon kokenut kaikista turvallisimmaksi. Olen siis itse kyljelläni, tyyny polvien välissä, alempi käsi vauvan yläpuolella ja vauvan jalat kiinni mun reisissä. Näin koko kroppa "aistii" vauvan sijainnin ja herään aina samasta asennosta. Mikä on sitten se huono puoli, samassa asennossa nukkuminen alkaa jumittaa etenkin niska-hartiaseutua, mutta näillä mennään nyt vielä hetki ja sen jälkeen siirretään vauva sivuvaunuun.

Vierailija
24/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:27"]

Mutta onneksi lööpeissä on erittäin harvoin uutisia vauvakuolemista. Varsinkaan perhepetiin liittyvistä.

Isi35

[/quote]

Tällaisia tragedioja ei onneksi lööppeihin kirjoiteta. Niissä on perheellä tarpeeksi kestämistä muutenkin.

Olen ensihoitaja ja pakko sanoa, että näitä vauvojen kuolemisia nukkuessa tapahtuu. Osa kuitenkin ihan todettuja kätkytkuolemia, eli selittämätön kuolinsyy. Silti se voi olla tukehtuminen, koska vauva ei paljoa tarvitse tukehtuakseen.

Itse olen nostanut vauvat aina takaisin omaan sänkyynsä yösyötön jälkeen.

[/quote]

Kätkytkuoleman ja tulehtumiskuoleman ero selviää kyllä ruumiinavauksessa.

Vierailija
25/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:20"]Kyllä tiedän, työkaverin pojan perheessä. Itse nukuin aina vauvan kanssa perhepetissä niin, että nukuin itse alempana.

[/quote]juuri näin! Nostat vauvan pään tasollesi, niin jos jostain syystä käännyt et käänny päälle.

Vierailija
26/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan kuullut tämmösen että "kaverin kaverin kaverin mies" oli alkoholia otettuaan kierähtänyt vauvan päälle ja vauva tukehtui. Itse nukuin vauva aikana aina niin että olin itse alempana kun vauva, näin ei pääse edes vahingossa käymään mitään. Lähipiirissä ei ole kelleen käynyt noin vaikka monet ovatkin nukuttaneet vauvaa vieressä

Vierailija
27/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi kerran niin, että imettäessäni vauvaa (muutaman kk ikäinen) yöllä makuuasennossa olin nukahtanut. Säpsähdin hereille ja tajusin, että vauva oli joutunut kokonaan peiton alle. En tiedä kauanko olin nukkunut. Kiskaisin hädissäni peiton vauvan päältä, mutta onneksi kaikki oli ok ja vauva oli vain vähän hikisen tuntoinen. Tapauksen jälkeen hoidin imetykset istualtaan.

Vierailija
28/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:28"]Tiedän. Tuttavani sisko oli yöllä pyörinyt lapsensa päälle ja tämä oli tukehtunut.

[/quote]

Alapeukut? Eikös täällä nimenomaan kysytty että tiedetäänkö tälläisiä tapauksia..

Vierailija
29/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua nukkua parisängyssä vauvan kanssa. onhan noita tapauksia ollut, päissään kellahdettu vauvan päälle

Vierailija
30/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua olla päissään vauvan kanssa, ennemminkin..

Vierailija
31/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva vasta tulossa, mutta en taotaisi uskaltaa perhepetiin. Toki meillä koirakin jo estää, kun jatkossakin saa nukkua sängyssä.

Vierailija
32/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette, kannattaako tässä tapauksessa hylätä ajatus perhepedistä? Meillä on kissa joskus nukkunut sängyssä ja silloin kierähdän usein sen päälle tai jos se on jalkopäässä, saatan potkia sen unissani pois sängystä :( Nykyään kisulla on porttikielto sänkyyn öisin. Voinko nukkua vauvan kanssa perhepedissä? Onko se eri asia kuin kissan kansa nukkuminen?

Vierailija
33/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen juuri terveydenhoitajaksi. Viimeisin opintojakso käsitteli äitiys- ja lapsiperhehuoltoa. Eräs opettajista kertoi että oli ollut työvuorossa juuri kun sinne ensiapuun oli tuotu tällaisen kohtalon kokenut lapsi/perhe. Perhe siis ¨joutui shokkitilansa vuoksi jäämään hoitoon ja lasta yritettiin elvyttää ensiavussa.

Vierailija
34/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan järkyttävä muistikuva ajalta, kun vauvani oli ihan parin viikon ikäinen. Olin ilmeisesti niin väsynyt ja syvemmässä unessa kuin tavallisesti, että olin kierähtämäisilläni vauvan päälle. Heräsin siihen, kun pikkuinen hädissään sätki ja potki allani, minä olin kääntymässä/kumartunut vauvan päälle, mutten onneksi siis en koko painollani. Muuten meillä on mennyt perhepedissä nukkuminen hyvin ja ilman vaaratilanteita, mutta tuo tapaus itkettää vieläkin, kun sitä miettii.

Vierailija
35/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En periaatteessa epäile, että kukaan tällaisista valehtelisi, mutta sitä vähän ihmettelen, että tutkimustietoa päihteisiin liittymättömistä tapauksista ei ole löydetty etsimälläkään, siis maailman mittakaavassakaan. Jos noita tapauksia Suomessakin tapahtuisi, niin on vaikea uskoa, että niistä voisi saada tietoa vain huhuna tai vauva-palstalla. Vai tietääkö joku jonkun viime aikoina valmistuneen tutkimuksen? Itse etsin silloin muutamia vuosia sitten. Olisin tosi kiinnostunut, joten mielellään saa linkittää, jos tietää.  

Vierailija
36/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon ku mä olin pieni ni oli joku perhe nukkunu vesisängys ja isä oli pyörähtäny vauvan päälle. Oli vaa lehdis juttua. Ei mun muistaakseni ollu mtn alkoholia tai mtn.

Vierailija
37/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymyysvanhemmuusyhdistyksen sivuilla muuten sanotaan, että futon ei muka sovi perhepetiin. Sitä ei mitenkään selitetä, enkä ole keksinyt sille mitään loogista syytä. Musta nimittäin futon on just paras pienen vauvan nukkua, se on myrkytön eikä se se hytky tai painu kuopalle, kun vanhemmat liikkuvat sängyssä. Meillä on itsellä futon, ja kun oltiin jossain vieraassa paikassa yötä, musta oli hankalaa nukkua vauvan vieressä joustinsängyssä.

Vierailija
38/38 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:27"]

Mutta onneksi lööpeissä on erittäin harvoin uutisia vauvakuolemista. Varsinkaan perhepetiin liittyvistä.

Isi35

[/quote]

Tällaisia tragedioja ei onneksi lööppeihin kirjoiteta. Niissä on perheellä tarpeeksi kestämistä muutenkin.

Olen ensihoitaja ja pakko sanoa, että näitä vauvojen kuolemisia nukkuessa tapahtuu. Osa kuitenkin ihan todettuja kätkytkuolemia, eli selittämätön kuolinsyy. Silti se voi olla tukehtuminen, koska vauva ei paljoa tarvitse tukehtuakseen.

Itse olen nostanut vauvat aina takaisin omaan sänkyynsä yösyötön jälkeen.