Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää IKINÄ mene pörssiyhtiöön töihin.

Vierailija
14.05.2014 |

Yksittäisellä ihmisellä tai ihmisyydellä ei ole niissä mitään arvoa - tulos tai ulos. 

Jos firmalla menee huonosti, säästetään ja potkitaan porukkaa pois koska pörssissä ollaan laskusuunnassa.

Jos firmalla menee hyvin, säästetään ja potkitaan porukkaa pois koska  osakkeenomistajille pitää saada lisää tuottoa.

Ja vannotaan kvartaalitalouden nimeen, vaikkei se edes ko. firman toiminta-alaan ylipäänsä sopisi.

Kahden suuren firman "kokemuksella" - never again... 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija"]

En edes oikein osaa kuvitella, mitä pörssiyhtiössä oikein tehdään. Ainoat visuaaliset kokemukset ovat elokuvista, jossa porukka juoksee, heiluu ja mölvii mitä ihmeellisimmin... Mitään järkevää en touhussa näe. Sen siis tiedän, että ostetaan ja myydään, mutta rituaalit ovat vähän erit ku Siwan kassalla :D

[/quote]

Aloita vaikka siitä, että selvität itsellesi mikä on pörssiyhtiö (vrt. listautumaton oy, ky, osuuskunta ym) ja miten se eroaa pörssistä, joka on kauppapaikka.

Voiko noin tampiota aikuista ihmistä ollakaan?!

[/quote]

Kuule, en selvitä, kun suoraan sanoen ei kiinnosta. Eläisin ilman rahaa, mutta kun siellä Siwan kassalla ei voi maksaa ostoksiaan työnteolla. Riittää, että joku on joskus laskenut, paljonko ansaitsen euroja työnteolla, jonka vaihdan sitten elintarvikkeisiin/muihin hyödykkeisiin.

Pelleile mun puolestani missä tykkäät ja lutraa symbolien kanssa. Väitän että olen sinua onnellisempi, senkin pörssihai (vai mikä ikinä oletkaan).

[/quote]Olet siis sitä mystistä täysin sivistymätöntä ja kaikesta tietämätöntä roskaväkeä, josta täällä aina puhutaan? Kiehtovaa.

[/quote]

Se, etten keskellä yötä erota pörssiyhtiötä pörssistä ei tee minusta KAIKESTA tietämätöntä. Roskaväestä en tiedä, minulla kuitenkin on vakituinen työpaikka, katto pään päällä ja jääkaappi täynnä terveellistä ruokaa. Matkustamaankin pääsen useamman kerran vuodessa. Omasta mielestäni "roskaväkeä" on ennemmin ne ihmiset, jotka nostavat vapaaehtoisesti valtion/kuntien tukia ilman yritystäkään parantaa elämänlaatuaan. Niitä Suomessa on onneksi hyvin vähän, suurin osa sentään yrittää.

Toivon, että et ole missään johtavassa asemassa. Alaisesi varmaan viiltelevät ranteitaan työpäivän jälkeen, jotta unohtaisivat sinun kanssasi kokemat kärsimyksensä.

Vierailija
22/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija"]

En edes oikein osaa kuvitella, mitä pörssiyhtiössä oikein tehdään. Ainoat visuaaliset kokemukset ovat elokuvista, jossa porukka juoksee, heiluu ja mölvii mitä ihmeellisimmin... Mitään järkevää en touhussa näe. Sen siis tiedän, että ostetaan ja myydään, mutta rituaalit ovat vähän erit ku Siwan kassalla :D

[/quote]

Aloita vaikka siitä, että selvität itsellesi mikä on pörssiyhtiö (vrt. listautumaton oy, ky, osuuskunta ym) ja miten se eroaa pörssistä, joka on kauppapaikka.

Voiko noin tampiota aikuista ihmistä ollakaan?!

[/quote]

Kuule, en selvitä, kun suoraan sanoen ei kiinnosta. Eläisin ilman rahaa, mutta kun siellä Siwan kassalla ei voi maksaa ostoksiaan työnteolla. Riittää, että joku on joskus laskenut, paljonko ansaitsen euroja työnteolla, jonka vaihdan sitten elintarvikkeisiin/muihin hyödykkeisiin.

Pelleile mun puolestani missä tykkäät ja lutraa symbolien kanssa. Väitän että olen sinua onnellisempi, senkin pörssihai (vai mikä ikinä oletkaan).

[/quote]

Heikkolahjainen mutta onnellinen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh anteeksi tuo ilkeä kommentti nro 21. Ei sinun tarvitse olla noin puolustuskannalla kun et tuota asiaa tiennyt. Nytpähän tiedät :) kyllä sitä itse kukin saa välillä huomata aukkoja tiedoissaan mutta sittenpähän voi oppia uutta.

Vierailija
24/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi ap:lle. Vaihdoin alaa ja nyt olen sairaanhoitajana :D Tykkään työstäni, vaikka palkka on pienempi. Puhutaan paljon hoitoalan ongelmista, mutta itselleni tämä on ollut pelastus ja hermolepoa verrattuna aikaisempaan työhöni. On niitä ongelmia työpaikoilla muillakin aloilla, niistä ei vain puhuta. Aikaisemmalla työpaikallani esimerkiksi työpaikkakiusaamiseksi luettava toiminta oli ihan hyväksyttävää firman edun nimissä.

Vierailija
25/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälti sama meininki on myös isommissa, ei listatuissa yhtiöissä. Elämää kvartaalien mukaan, tuloksen järjestelyä joka kvartaalissa että pysytään viimeisimmässä estimaatissa jne. Älytön hulabaloo joka kuukaudenvaihde ja eritoten kvartaalin vaihtuessa.

Vierailija
26/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Vaihdoin ala sairaanhoitajaksi ja tämä on TODELLAKIN hermolepoa verrattuna työhön pörssiyhtiössä. Toki rankkaa tämäkin ajoittain jne., mutta työ alkaa ja loppuu. Pitkän aikavälin vastuuta juuri ei ole ja riittää, että parhaansa tekee. Tätä ei tietenkään saa sanoa työpaikalla ääneen, koska siellä halutaan elää kuplassa siitä, kuinka ylivoimaisen vaativaa ja raskasta hoitotyö on.

Tottakai arvostan työtäni. Kysymys on vain siitä, että koen tämän kevyempänä kuin asiantuntija ("insinöörityön) yksityisellä. Palkat on siinä suhteessa hyvin linjassa.

Vierailija
27/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:31"]

Olen kuullut, että joku täysin tunnekuollut itsekeskeinen narsisti voi hommissa pärjätä.

[/quote]

Ei ole tosiaan ihmisyydelle kovasti tilaa tai kysyntää :D

KTM

Vierailija
28/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että olen ollut 10 vuotta pörssiyhtöissä kirjanpito/talousassari hommissa ja se touhu oli eläimellistä. Niin järjetön työtahti ja kiire, että siinä ei ehtinyt kissaa väliin sanoa. Mm. uudenvuoden päivä ja loppiainen eivät todellakaan olleet talousosastolle mitään vapaapäiviä, vaan tunti tunnista raadantaa.

Lopetin ja lähdin töihin pieneen perheyhtiöön, olen viihtynyt.

Vierailija
29/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en mene ikinä enää perheomisteisiin yhtiöihin töihin, niissä riistetään työntekijää, jokainen sentti on suoraan pois työnantajan "omasta pussista", kusettavat ja kiertävät veroja jne.

Puhumattakaan työajoista: muinoin ilmoitin pomolle/ omistajalle lähteväni 12 tunnin työpäivän jälkeen rakennustyömaamme kautta kotiin niin vastaus oli:

Vuorokaudessa on 18 tuntia tehollista työaikaa - sen jälkeen tee mitä haluat!

Ja palkan sain 8 tunnista.... ylitunneista juuri ja juuri lakisääteisen korvauksen. Sanomattakin selvää että seuraavana aamuna jätin irtisanomiskirjeen pomolle.

Vierailija
30/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta erittäin suuren pörssiyhtiön kirjanpitäjänä takana....

Ja tämä on maanpäällinen helvetti, joka kuukausi ensimmäinen viikko eletään vain yritystä varten, jotta tulos saadaan ulos. Ja kvartaalikatkossa 1,5 viikkoa. Tilinpäätöksessä kaksi viikkoa. Päivät kestävät vähintään 12 h katkoissa ja ylityökorvausta ei makseta, koska säätetään palkkakuluissa, että osakkeenomistajat saavat enemmän. Vittu. Ja turha on vaatia ylityökorvauksia ja vedota TES:iin, tiedät sillä pääseväsi seuraavassa yt:ssä kilometritehtaalle.

Uudenvuodenpäivät aina töissä, samoin loppiainen, samoin itsenäisyyspäivä. Koska työnantaja KÄSKEE ylitöihin tulosta laskemaan, oikeastihan ylitöihin pyydettäisiin ja pitäisi olla työntekijän suostumus, mutta ei pörssiyhtiössä.

Ja totta tosiaan täällä näyttävät pärjäävän vain narsut johtajat. Meillä kaksi narsua naista johtajina, toisella selkeästi sosiopaattisuutta havaittavissa.

Työntekijät burnout-lomilla, tekosaikuilla (omalla ilmoituksella voi pitää 3 päivää palkallista saikkua) ja totta kai lapset ovat koko ajan tautikierteissä niin taas taas katkon välillä siitäkin 3 päivää palkallista poissaoloa.

Kesälomaa ei koskaan saa 4 viikkoa putkeen, koska täytyy laskea tulosta.

Maanpäällinen helvetti on pörssiyhtiön taloushallinto-osasto.

Vierailija
31/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssiyhtiössä 7v töissä ja vaikka en talousosastolla niin myynnissä joissa ne kvarttaalin vaihtumiset oli yhtä helvettiä kun piti hulluna laskuttaa että saadaan tulosta suosiolliseksi. Jokainen maalis -kesä -syys ja joulukuun loppu oli aina niin leppoisaa....

Vierailija
32/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, juuri tuota tarkoitin. T 27. Ja tämä mun perheyhtiö ei riistä ainakaan minua, mulla on vastuunani tämä hallinto ja kirjanpito ja teen sen niinkuin parhaaksi näen. Mm. lomat päätän ihan itse, ja työajoissa todella joustetaan. Ylitöitä en tee lainkaan.

Vierailija
33/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, juuri tuota tarkoitin. T 27. Ja tämä mun perheyhtiö ei riistä ainakaan minua, mulla on vastuunani tämä hallinto ja kirjanpito ja teen sen niinkuin parhaaksi näen. Mm. lomat päätän ihan itse, ja työajoissa todella joustetaan. Ylitöitä en tee lainkaan.

Vierailija
34/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman samanlaisia fiiliksiä itselläkin, olin 10 vuotta mediamaailmassa isoissa pörssiyhtiöissä ja kyllähän se touhu näkyi, vaikken itse mitenkään talousosastolla työskennellyt tai mitenkään suoranaisesti budjettiin vaikuttanut. Nyt järjestömaailmassa ja on mahtavaa, että voidaan suunnitella asioita pitkäjänteisemmin ja on enemmän varmuutta työpaikasta, työnkuvasta eikä sellaista kvartaalipaniikkia. Nyt toimintavuosi on se juttu.

Vierailija
36/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kaikki on niin totta, mä irtisanouduin 15v jälkeen pörssiyhtiön myyntihommista. Vaihdoin alaa aivan kokonaan.

Kaikkeen edelliseen lisään, että loma ei koskaan ollut lomaa, koska asiakkaalle piti aina vastata, lomalla tai vaikka keskellä yötä. Lisäksi sai tehdä ilman ylityökorvauksia kaikenlaista "kivaa" asiakkaiden kanssa, viettää vaikka viikonlopun jossain risteilyllä. Plus tietysti kaikki viikoittaiset asiakkaiden ravintolaan kuskaamiset, nekin omalla ajalla tapahtuvaa.

Vierailija
37/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:04"]

Pörssiyhtiössä 7v töissä ja vaikka en talousosastolla niin myynnissä joissa ne kvarttaalin vaihtumiset oli yhtä helvettiä kun piti hulluna laskuttaa että saadaan tulosta suosiolliseksi. Jokainen maalis -kesä -syys ja joulukuun loppu oli aina niin leppoisaa....

[/quote]

Tuttu tunne. Välillä hirveä määrä työtunteja siihen, että mietittiin, että saadaan hommat aiemmalle kuulle laskutetuksi, kikkailtua kesken olevat työt siten, että se onnistuu. Sillä samalla työmäärällä olisi tehnyt lisää oikeaa tulosta tulevaisuudessa, mutta kun tämä kuukausi ja tämä kvartaali ja herrajjestas tämä tilikausi!

Lopputuloksena ei sitten pystytty keskittymään tarpeeksi oikeaan kehittämiseen (tai varsinkaan tulos ei näkynyt heti tällä tilikaudella!), joten yt:t päälle ja puretaan sekin kehitys mikä oli saatu aikaan. Ei ole ikävä.

Vierailija
38/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en voinut ton yllämainitun lisäksi olla koskaan pois parillisina viikkoina, koska hoidin myös tuntipalkkalaisten palkan laskentaa :D että suunnittelepa siinä sitten lomasi...tosin, mitän 4 viikkoahan ei kukaan edes saanut ja totta, myyjien varsinkin piti olla tavoitettavissa 24/7 ja edustamiset omalla ajalla.

Koska ihmiset heräävät? Kauanko he suostuvat näihin?

Vierailija
39/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/41 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 23:41"]

Siis ei jumalauta, kuvitellaanko täällä, että pörssiyhtiö on sama asia kuin pörssi??? Pörssiyhtiöt on niitä, joidenka osakkeilla käydään julkista kauppaa.

[/quote]

Voi järjen valo sinun kanssa. Juuri niistä yhtiöistä ap puhuu. Pörssiyrityksillä Suomessa on tuloksenteko lyhyellä tähtäimellä kokoajan tapetilla, kun johtajat haluavat optioidensa takia, että arvo kehittyy koko ajan. Kukaan johtajista ei oikeasti sitoudu yrityksen pitkän aikavälin kehitykseen, vaan odottavat sopivaa saumaa hypätä parempiin ja ehkä vähän turvatumpiin tehtäviin vieläkin isommilla palkkioilla.

Pörssiyrityksissä ei ole tapahtunut keskimäärin juuri mitään isompia panostuksia työntekijöidensä kautta saatavaan pidemmän aikavälin tuottoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi