Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 20-vuotias liian nuori äidiksi?

Vierailija
14.05.2014 |

Miksi, miksi ei?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ensin pitää itse kasvaa ja nähdä elämää, että voi lasta opettaa.

Vierailija
22/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma biologinen äiti sai minut 20v ja antoi lopulta pois :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymenoa on :(

Pitää opiskella ja saada itselleen vakaavarainen toimeentulo ensin. Näin tulevaa lasta ajatelleen :)

Vierailija
24/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma biologinen äiti sai minut 20v ja antoi lopulta pois :(

Surullista. Mutta sama kohtalo olisi voinut olla edessä, oli lapseksi tullut nainen, minkä tahansa ikäinen.

Vierailija
25/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymenoa on :(

Pitää opiskella ja saada itselleen vakaavarainen toimeentulo ensin. Näin tulevaa lasta ajatelleen :)

Kauniita ja fiksuja ajatuksia kaikki. Mutta jos ja kun ajattelee nykypäivää tai katsoo taaksepäin historiaan, niin aika moni keskuudessamme elävä olsi jäänyt syntymättä, jos tavoitteena olisi ollut vaikka sitten vain vakavarainen toimeentulo; mitä se enää nykypäivänä edes tarkoittaa. Voit opiskella vaikka tohtoriksi asti alle kolmekympisenä löytääksesi itsesi työttömänä tai jännäämästä, että onko sinulla ensi keväänä töitä kun tekemäsi tämän hetkinen pätkä päättyy, eikä varmuutta ole vielä siitä seuraavasta. - Kumppani oli hän sitten myös nainen tai ies saattaa olla aivan sama tilanne töiden suhteen. Tai jos töitä onkin jossain, ns. omalta alalta, niin työ saattaa löytyä satojen kilometrien päästä olevana uutena pätkänä ja toimeentulo ei ainakaan ole yhtään sen parempi tai helpompi, kun työnsijainti paikalta ei löydy tai tiedä yhtään ketään joka saattai olla sitä arjen tukena olevaa ns. turvaverkkoa. Ei tässä mitään on sitä ennenkin lähdetty töiden perässä, mutta vakaan toimeen tulon saavuttaminen tai löytäminen voi osoittautua hankalammaksi kuin mitä osasi ajatella silloin kun "oma ala" löytyi ja sitä kohtaan syttynyt intohimo syttyi.

Vierailija
26/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyä kapinaa kyllä vanhempia vastaan tai suvussa tapana.Monasti kyllä isukit häipyy vielä alta aikayksikön ja kummasti vielä sitten ymmärrystä tuollekkin löytyy äidistä tuossa iässä.

Vierailija
27/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyä kapinaa kyllä vanhempia vastaan tai suvussa tapana.Monasti kyllä isukit häipyy vielä alta aikayksikön ja kummasti vielä sitten ymmärrystä tuollekkin löytyy äidistä tuossa iässä.

Aika loukkaavaa. Me on oltu naimisissa parikymmentä vuotta, vuosi ennen esikoista mentiin, on noita esimerkkejä myöhemmin pariutuneista ja raskautuneista joilla jo toinen tai useampi kierros menossa.

Vierailija
28/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti tuli äidiksi 20v ja menovaihe ja elämättömän nuoruuden kaipuu sille tuli 30v joten en suosittele! Kannattaa ensin elää ja kokea niin kakaroiden ei sit tarvi katella myöhemmin sitä urpoilua ja holtittomuutta.

Eikö se ollut ehtinyt elää nuoruutta ja mennä 16-20 vuotiaana?

Minä ainakin kyllästyin jo 18-vuotiaana, kun vihdoin "pääsi" kapakkaan siellä oli niitä mun ikäisiä tyyppejä jotka näytti lapsilta, joten joo, ehkä kaikki ei ole aikuisia vielä täysi-ikäisenä.

Minä en tunne ketään tuollaista jolla tulisi myöhemmin joku ihme menovaihe, kuulostaa todella oudolta ja kypsymättömältä ihmiseltä.

Vierailija
29/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Osalla kavereistani on jo lapsi ja ovat hyviä äitejä, toiset painaa baareissa kuin viimistä päivää.

Vierailija
30/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä, joku valmis 20 vuotiaana joku ei nelikymppisenäkään pysty lapsesta huolehtimaan. Sain esikoisen 20 v:na ja nyt ajatellen olin liian nuori. Hoidin vauvaa luontevasti ja hyvin, mutta esim.uhmaiän jne.osasin kohdata kypsemmin vasta myöhemmin syntyneiden sisarusten kanssa. Voi näin toki käydä myöhemminkin äideiksi tulleilla. Esikoisesta on onneksi kasvanut ihan kunnon kaveri, äidin puutteista huolimatta.

Esikoinen on aina se koekappale. Ja toisekseen, maailma muuttuu myös siinä ympärillä, neuvolan ohjeistuksetkin muuttuu aina muutamassa vuodessa.

Vierailija
31/33 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä, joku valmis 20 vuotiaana joku ei nelikymppisenäkään pysty lapsesta huolehtimaan. Sain esikoisen 20 v:na ja nyt ajatellen olin liian nuori. Hoidin vauvaa luontevasti ja hyvin, mutta esim.uhmaiän jne.osasin kohdata kypsemmin vasta myöhemmin syntyneiden sisarusten kanssa. Voi näin toki käydä myöhemminkin äideiksi tulleilla. Esikoisesta on onneksi kasvanut ihan kunnon kaveri, äidin puutteista huolimatta.

Esikoinen on aina se koekappale. Ja toisekseen, maailma muuttuu myös siinä ympärillä, neuvolan ohjeistuksetkin muuttuu aina muutamassa vuodessa.

Vai, että esikoinen on "vain" koekappale. - Tiesitkö, että yksilapsiset perheet ovat nykyisin syystä- tai toisesta varsin tavanomainen ja yleinen perhe muoto. - Suomessa lapsia taitaa olla keskimäärin lapsi perheissä alle kaksi. Ohjeistus taas voi olla mm. neuvolasta mitä tahansa, koska ainna on joukossa heitä, joita se ei tavoita. - Joku vanhempana äidiksi tullut voi jopa kuvitella, että hän tietää mm yleisen elämänkokemuksena valosssa ja muodollisen koulutuksena ansiosta paljon paremmin, miten tai kuinka lasta tulee hoitaa ja toimia hänen kanssa, eikä ole ollenkaan avoin ja vastaanottavainen, jos saa kuunnella äitiysneuvoja mm. itseään nuoremmalta terveydenhoitajalta neuvolassa. Mutta yhtä hyvin hän voi olla äärimmäisen kiinnostunut. Sama se on nuorempanakin äidiksi tulleen kanssa. 

Vierailija
32/33 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti tuli äidiksi 20v ja menovaihe ja elämättömän nuoruuden kaipuu sille tuli 30v joten en suosittele! Kannattaa ensin elää ja kokea niin kakaroiden ei sit tarvi katella myöhemmin sitä urpoilua ja holtittomuutta.

Eikö se ollut ehtinyt elää nuoruutta ja mennä 16-20 vuotiaana?

Minä ainakin kyllästyin jo 18-vuotiaana, kun vihdoin "pääsi" kapakkaan siellä oli niitä mun ikäisiä tyyppejä jotka näytti lapsilta, joten joo, ehkä kaikki ei ole aikuisia vielä täysi-ikäisenä.

Minä en tunne ketään tuollaista jolla tulisi myöhemmin joku ihme menovaihe, kuulostaa todella oudolta ja kypsymättömältä ihmiseltä.

No mä tunnen/tiedän montakin! Yhteistä näille on että seukattu noin 15v lähtien ja sit perhe 20v. Sitten noin 30v monellakin pieni tai iso kolmenkympin kriisi ja tässäkö tämä elämä on kysymyksineen. Pahimmat tapaukset haluaa eron ja lapsia riepotellaan ja isä ja äiti painaa baareissa hullunlailla kun kokeiluvaihe jäi kokematta. Näitä on nähty ja eikä edes mitenkään harvinaista.

Vierailija
33/33 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain esikoisen 20vuotiaana,enkä koe olleeni silloin mitenkään erityisen nuori! Mielestäni jos saa lapsen alle 20vuotiaana on tosi nuori äiti

Jäitkö sen ikäiseksi? Minkä ikäinen olet nyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi