Onko muuta maata missä naapurit ei tervehdi?
Otsikossa tulikin jo asia. Olemme asunteet Helsingin vuokra-asunnoissa jo yli 20 v. Sama ilmiö toistuu, jotkut naapurit eivät pysty sanomaan hyvää päivää tai moi kun vaikka kohdataan rapussa/pihalla/hississä. Minusta se kuuluu perustapoihin osata edes jollain tasolla tervehtiä. Pidän tuota kyvyttömyyttä perin suomalaisena ilmiönä. Asuin nuorena Ranskassa ja ei olisi tullut kuuloonkaan ettei olisi puolituttujakin meikattu kohdatessa. Mitä tuumaatte?
Kommentit (40)
Selkeästi suurin osa tervehtii, joten ei ole mikään ”kaikki suomalaiset” -juttu. Vai onko sitten ollut sattumaa. Olen asunut useassa kerrostalossa Helsingissä ja Espoossa, niin kaupungin vuokra-asunnossa kuin hyvän alueen omistusasunnossakin. Ihan poikkeuksia ne, jotka ei tervehdi.
Jatkan sitkeästi myös moikkaamattomien naapurien moikkaamista. Just äsken tapasin rapussa naapurin teinipojan. Sanoin iloisesti moi. Teini vain vilkaisi yrmeästi ja kiirehti rappusia alas.
Vierailija kirjoitti:
Asun Turussa. Olen asunut täällä keskustassa ja keskustan ulkopuolella, ja joka kerrostalossa ovat naapurit tervehtineet.
Turussa onkin ystävällisiä ihmisiä, vaikka muutakin väitetään.
Minun kokemukseni mukaan isommissa kaupungeissa ei tervehditä ja muualla tervehditään. Olen asunut Suomessa, Ruotsissa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Irlannissa ja Brasiliassa. Kaikissa sama juttu.
Jossain omakotitaloalueella kyllä moikkaisin naapuria, mutta tämänhetkisessä kerrostalossa en pysy perässä kuka on naapuri, kuka vieras, kuka aibnb-vuokraaja. Jos täällä olisi vaikka rapun naisten kesken saunavuoroja tai grillijuhlia niin tietäisin ihmisistä jotain. En tunnista ketään lähikaupassa. En ole kiinnostunut tuntemaan naapureita.
Mulla ei ainakaan tule mitenkään epämukava olo jos joku muu menee ohi mykkänä tai jos itse menen. Olenko psykopaatti vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Olin työharjoittelussa Venäjällä useamman kuukauden putkeen. Asuin kerrostalossa. Huoneistossa oli rappukäytävän suuntaan "normaaliulko-ovi" ja sen jälkeen asunnon puolella 20 cm paksu panssariovi. Ei tervehditty rappukäytävässä. Asuin Pietarin lähiössä. Tästä tosin aikaa. Tapahtui 1999. Tosin väitän, että tilanne tuolla alueella ei ole muuttunut. Oli sellainen betoni-ihme -komplekssi, jossa narkkarit pyöri käytävillä. Siksi ne panssariovet.
Eli vastaan Venäjä, mutta nykyään ovat ystävällisempiä.
F
En ole kyllä noin paksuja ovia nähny Pietarissa, kokonaan metallisia panssariovia kyllä mutta ei niiden paksuus ole kun noin 5 cm.
Vuokrataloissa harvemmin tervehditään.
Ei tartte tervehtii.Katse muualle.Menee omii menojaan.Tää ainakin kyllästynyt aina sama virsi.Marina..kuka kestää.En mee ees omal pihal jos kuulen siel joku...välttelen törmäämästä.Eikä kotiinikaan enää tulla oville,iso dogi koiraportti ulkonakin..
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan isommissa kaupungeissa ei tervehditä ja muualla tervehditään. Olen asunut Suomessa, Ruotsissa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Irlannissa ja Brasiliassa. Kaikissa sama juttu.
Vähän sama kuin "suomalaisittain" bussissa istuminen tai bussin odottaminen. Me täällä luullaan että se on jotenkin perisuomalaista ja kaikki muut ovat luontevia sosiaalisissa tilanteissa, mutta se on kaikille kansoille yhteistä. Ikävä horjuttaa suomalaisten identiteettiä, me ei ollakaan lumihiutaleita.
Kyllä melkein kaikki tervehtiessä vastaavat, jos ei ensimmäisen kerran, niin ainakin toisen kerran kun rapussa tavataan.
T: Töölöläinen
Vierailija kirjoitti:
Jossain omakotitaloalueella kyllä moikkaisin naapuria, mutta tämänhetkisessä kerrostalossa en pysy perässä kuka on naapuri, kuka vieras, kuka aibnb-vuokraaja. Jos täällä olisi vaikka rapun naisten kesken saunavuoroja tai grillijuhlia niin tietäisin ihmisistä jotain. En tunnista ketään lähikaupassa. En ole kiinnostunut tuntemaan naapureita.
Mulla ei ainakaan tule mitenkään epämukava olo jos joku muu menee ohi mykkänä tai jos itse menen. Olenko psykopaatti vai mitä?
No mitä väliä vaikka moikkaisit vierasta?
Hkissä tervehditään,espoossa ei!:( tää mun 30 v kokemus.:)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuntemattomia pitäisi moikata?
Moikkaamatta jättäminen on autisteille.
Esim. Saksan pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla tervehditään poikkeuksetta.
Samoin Suomen maaseudulla se on hyvin yleistä, mutta varsinkin pääkaupunkiseudulla ei. Aikaisemmalla työpaikallani PKS:lla lähes kaikki tervehtivät toisiaan, mutta yksi ei; hänen juurensa olikin Vantaalla, muut olivat ympäri Suomea juuriltaan, tosin kauan jo asuneet PKS:llä.
Voi tietenkin olla, että joku maalainen oli pannut tuon tervehtimättömän juntin naista tai se oli saanut maalla leukaansa.
Ruotsissa, varmaan muissakin Pohjoismaissa, ei ole tapana moikkailla naapureita aina etenkään jos ei muutenkaan olla missään tekemisissä.
Japanissa monesti myös, esim. kerrostalossa asuessa vältellään naapureita vähän niin kuin moni tekee Suomessakin.
Minä kyllä vastaan tervehdykseen mutten ikinä itse tervehdi ensimmäiseksi. Olen ujo, enkä muutenkaan koe ertyistä tarvetta moikata jotakin ihmistä ihan vain siksi, että asutaan samassa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Pointtihan on, että jos tyhjässä, kapeassa tilassa, esim.rapussa joku tulee vastaan, on kohteliasta tervehtiä ja osoittaa sillä tavalla, että näen/ huomasin sinut. Ei väliä, tunnetko juuri kyseistä ihmistä. Tämä on sama ilmiö, kun jotkut bussissa tunkevat ikkunapaikalta ohi, ilman että sanovat mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa, varmaan muissakin Pohjoismaissa, ei ole tapana moikkailla naapureita aina etenkään jos ei muutenkaan olla missään tekemisissä.
Japanissa monesti myös, esim. kerrostalossa asuessa vältellään naapureita vähän niin kuin moni tekee Suomessakin.
onko totta etteivät ruotsalaiset moikkaa naapureitaan? hehän noin muuten ovat todella kohteliaita ja ystävällisiä. oli se sitten pintapuolista tai ei.
Asun Turussa. Olen asunut täällä keskustassa ja keskustan ulkopuolella, ja joka kerrostalossa ovat naapurit tervehtineet.