Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jatko-opiskelujen rahoitus

Vierailija
14.05.2014 |

Hei! Harkitsen jatko-opintoja (biotieteissä). Onko jollain käsitystä, miten hyvin nyt on saanut rahoitusta? Millaista palkkaa saa, jos on työsuhteessa yliopistoon?

Kiito tiedoista!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseksesikö harkitset? Aika kivinen tie on yksinäisellä opiskelijalla. Jos olet työsuhteessa, niin kannattaa varmaan kysyä, onko mahdollista tehdä työajan puitteissa tai liittyä tutkimusryhmään, jolla on jo rahoitus.

Vierailija
2/7 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun siis vasta vuoden päästä, mutta harkitsen jo vaihtoehtoja. Toki varmasti yliopistolla osaavat myös neuvoa, mutta vähän halusin kysellä, minkä tasoista toimeentuloa olisi odotettavissa (mies kun on tukenut nämä nykyiset opinnot jo läpi, niin pitää vähän miettiä...). Mutta jos alusta lähtien saisi yli paritonnia, niin sen kestäisi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:28"]

Valmistun siis vasta vuoden päästä, mutta harkitsen jo vaihtoehtoja. Toki varmasti yliopistolla osaavat myös neuvoa, mutta vähän halusin kysellä, minkä tasoista toimeentuloa olisi odotettavissa (mies kun on tukenut nämä nykyiset opinnot jo läpi, niin pitää vähän miettiä...). Mutta jos alusta lähtien saisi yli paritonnia, niin sen kestäisi.

ap

[/quote]

Kannattaa ehkä myös miettiä, että mitä hyödyt jatko-opinnoista. Juuri luin uutisen tohtoreiden työttömyydestä ja biotieteiden tohtorit mainittiin suurimpana akateemisena työttömien ryhmänä.

T: Vastaaja 4

Vierailija
4/7 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijaksi on vaikea alkaa, jos ei ole koulutusta. :D Eli tutkijan työ kiinnostaa. Itse uskon alaani ja sen tulevaisuuteen, toki tämän hetkinen taloudellinen tilanne kirpaisee monia aloja.

ap

Vierailija
5/7 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apurahoja niihin haetaan, ja tietenkin tavanomaista opintotukea voi käyttää, jos sitä on vielä jäljellä.

Vierailija
6/7 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut tohtorikoulutettavana/tutkijakoulussa. Palkka taisi olla jotain 2000-2500€/kk. Koko jatko-opintojaksolle ei kerralla saanut sopimusta, mutta aika hyvin esimies huolehti, että "jostain" sitä rahaa aina sai. Ei ollut biotieteet tosin, mutta vastaava ala. Ei kannata tehdä yleensä apurahalla (säätiöiltä), raha on tuota pienempi. Yo-jaksonkin aikana on itse aktiivisesti haettava lisärahoitusta esim materiaalikuluihin, matkakuluihin, tulevaan palkkaan ym, eli ihan ilman yritystä ei palkka juokse.

Vierailija
7/7 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta väittelemässä ja itse aloitin väikkärin tekemisen tutkijakoulussa. Tuolloin palkka oli noin 1800e/kk. Tuon jälkeen tein väikkärin loppuun eräässä Akatemian rahoittamassa projektissa, jossa palkka oli noin 2300e/kk. Apurahalla en suostunut väikkäriä tekemään, koska se on surkea, Mela-vakuutuksen viedessä ison siivun jo valmiiksi pienestä kuukausittaisesta apurahasta. Minulla on kaksi lasta (toinen vielä vauva), joten ei noilla palkoilla paljon juhlita.