6kk ikäinen vauva ilman äitiä yhden yön?
Voiko 6kk ikäisen vauvan lähettää isän kanssa mummolaan yhdeksi yöksi ilman äitiä?
Ei siis ole koskaan ollut yötä ilman äitiä ja mietityttää, miten vauva siihen reagoisi. Isäkin hoitaa vauvaa paljon, mutta yöheräämiset ovat olleet enemmän äidin vastuulla jo imetyksenkin vuoksi. Korvikettakin on osittain annettu, joten ruokailu ei olisi ongelma muuten kuin siinä mielessä, että vauva on tottunut imetykseen pari kertaa yössä. Yösyötöistä yritetään tosin päästä muutenkin eroon ja nythän on kiinteätkin jo käytössä.
Muilla kokemuksia äidin poissaolosta ja miten on sujunut? Stressaanko liikaa?
Kommentit (10)
Tuohan voisi toimia samalla vieroituksena yösyötöistä. Eiköhän tuo isän kanssa pärjää...
Anna mennä vaan! Ei jää vauvalle mitään traumoja ja varmasti menee yö hyvin kerta on saanut pulloakin. Mun vauvoille ainakin ollu ihan sama onko tissi vai pullo kunhan saa maitoa :)
Mun esikoinen oli samassa iässä yhden vuorokauden ilman äitiä isänsä kanssa, koska jouduin sairaalaan. Ei ollut siihen mennessä suostunut juomaan tuttipulloa. Ihan kamalaa oli. Vauva oli itkenyt lähes koko ajan. Välillä oli nukkunut parin tunnin jaksoja ja sitten taas itki. Loppui seinään, kun saavuin kotiin ja sai rinnan suuhunsa.
On aina ollut todella äitiin takertuva lapsi, jopa vielä nyt 4-vuotiaana. Joskus mietin, että johtuuko tuosta äkillisestä erosta, jonka joutui vauvana kokemaan. Tai sitten siitä, että alkuvuosina lastenhoitovastuu oli pääasiallisesti mulla. Toisaalta pikkuveljellä en tuota samaa huomaa. Eli tiedä tuota...
Lapsi isän kanssa ei ole sama kuin lapsi erossa vanhemmista. En tajua, miksi ei voisi olla silloin äidistä erossa.
Eikö ole ollut isästä erossa yhtään yötä? Etkö stressaa siitä, jos on?
Täysimetyksellä olevat asia erikseen.
Noin pienen on hyvä olla sellaisen hoitajan seurassa, johon lapsi on ehtinyt luoda kiintymyssuhteen. Voi olla äiti tai isä tai vaikka läheinen isovanhempi, mutta jos isä on etäinen eikä usein hoida lasta, en jättäisi itse yöksi. Puolivuotias ei muista ihmisiä eikä tajua mihin tuttu hoitaja on mennyt ellei päivään tätä näe. Vieraammaksi jääneen vanhemman poissaolo ei ole lapselle minkään arvoinen asia siinä hetkessä, oli se vanhempi kumpi vaan.
8 jatkaa.. Tuon ikäisellä voi olla joko tosi läheinen suhde isäänsä, tai lähes olematon. Riippuu ihan isän kanssa vietetyn ajan määrästä. Jos lapsi turvaa isäänsä luontevasti äidin ollessa poissa, sujuu varmaan ihan hyvin.
On ollut isästään erossa muutaman yön peräkkäin työn takia, mutta niidenkin öiden jälkeen on selvästi ilahtunut isän näkemisestä eli läheiset välit on.
Kyllä se varmaankin sujuisi ihan hyvin mitä enemmän asiaa miettii. Tarkoitus on kuitenkin heti seuraavana aamupäivänä palata kotiin.
-ap-
Kyllä voi olla yhden yön erossa äidistä, meillä oli ekan kerran jo 3kk ikäisenä ja hyvin meni
Voi olla ja kyllä stressaat!