Pienet lapset ja äidin univelka
Minulla on kaksi pientä lasta (2v ja 8kk) ja unta vuorokaudessa tulee keskimäärin n.4-5 tuntia, pienissä (max tunnin) pätkissä. Päätäni on nyt särkenyt 3 viikkoa putkeen, sekä tullut rytmihäiriöitä tms (sydän pomppii aivan täysiä hetken ja sen jälkeen menen veteläksi. Autolla en uskalla enää liikkua.
Mitä ihmettä teen? Pelkään että saan sydänkohtauksen tai aiheutan lapsille jonkin vaaratilanteen kävelevänä zombina.
Miten muut ovat tästä selvinneet?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä ei auta?
Tekisi mieli sanoa, että yh-onnea, mut antaa aapeen nyt ensin vastata.....
Ihmettelen tätä edelleen, miten ihmeessä selvisin. Aikaa tosin noista ajoista jo 10v ja meillä mies ei auttanut öisin tmv että olis voinut itse nukkua.
Huonosti. Nytkin nuokun sohvalla puolikuolleena. Viime yönä minulle suotiin 2 tuntia unta. En muista lasteni ensimmäisistä vuosista juuri mitään, koska olen koko ajan niin väsynyt. Kun joskus saan lapset mummolle hoitoon päiväksi, en enää palaudu lainkaan siinä ajassa, vaan olen "lepopäivän" jälkeen tasan yhtä uupunut kuin ennenkin.
Mulla sama ja lisäksi sairastuin pahaan unettomuuteen eli herään jokayö klo 03 enkä saa enää unta sen jälkeen. Mies auttaa minkä voi mutta käy töissä ja tarvii unta. Mulla lääkkeet ei auta aamuyön heräilyyn.
Lääkäri kirjoittanut jo kolme saikkulappua peräkkäin mutten voi pitää saikkuja kun ei ole ketään kuka hoitaa lapsia. Isovanhemmat ei ollenkaan osallistu elämäämme eikä auta edes hädässä, mies ei saa kahden viikon palkatonta töistä.
Ei tässä auta mikään.
Sitten vaan eletään kolmen tunnin unilla. Ei siihen kuole, luin juuri artikkelin naisesta joka on kolmen tunnin unilla elänyt jo kohta vuoden.
Palan puolen vuoden päästä töihin ja toivon että sitten helpottaa, silloin voi sentään olla saikulla kun nyt ei vaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä ei auta?
On sellaisessa työssä, että käy kotona vain kerran kuussa ja silloin hänen on saatava nukkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä ei auta?
On sellaisessa työssä, että käy kotona vain kerran kuussa ja silloin hänen on saatava nukkua
Isä siis saa nukkua hyvin aina ja äiti ei koskaan?
Auttaisko ap tämä ajatus. Jokin valveillaoloajan sisällä sakkaa jos ei uni tule. Eli ei kannata panikoida sitä unta vaan miettiä mikä päivittäisessä elämässä on pielessä. Onko vauva ja vanhempi lapsi terveitä? Onko sinulla yhtään aikaa viikossa kun heitä ei tarvi hoitaa vaan joku muu auttaa?
Uniongelmat on aina valveajan ongelmia väitän minä. Pitää vain jaksaa tutkia oma tilanne ja puuttua asioihin. Helppoahan se ei ole, mutta se ongelma ei ole mitään niin epämääräistä että en vain nuku. Ihmiset nukkuu jos asiat on muuten hyvin.
Toivottavasti ratkaisu löytyy, tsemppiä ap!
Ainakin ap:n pitäisi käydä lääkärissä noiden rytmihäiriöiden takia. Veteläksi meneminen kuulostaa maallikon korviin huolestuttavalta ja ehdottomasti sellaiselta asialta, johon pitäisi saada asiantuntijan kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Nytkin nuokun sohvalla puolikuolleena. Viime yönä minulle suotiin 2 tuntia unta. En muista lasteni ensimmäisistä vuosista juuri mitään, koska olen koko ajan niin väsynyt. Kun joskus saan lapset mummolle hoitoon päiväksi, en enää palaudu lainkaan siinä ajassa, vaan olen "lepopäivän" jälkeen tasan yhtä uupunut kuin ennenkin.
Minullakaan ei ole viimeisestä vuodesta oikein minkäänlaista muistikuvaa.
Minun lapseni eivät ole koskaan olleet hoidossa, mutta voisin uskoa että ei ihan päivän levolla olisi taas oma itsensä.
Ap
Isä käy kerran kuussa kotona?! Ei tuollaista työtä olekaan ja jos nyt onkin niin varmasti saa nukuttua siellä työpaikan majoitustiloissa. Onkohan toinen perhe jossain?
Joo kyllä mökin oon sitä mieltäettä stressi aiheuttaa tän. Mutta apua ei vaan saa mistään joten stressi ja unettomuus vaan jatkuu.
T. Se toinen 3h nukkuva
Näitä on hauska lukea.
Itsellä varmaan käynyt ultimaattinen hillo, kun 2,5 vuotias ja 9 kk nukkuvat 10-12 h putkeen.
Ekat 3kk oli molemmilla sitä yösyömistä yms, mutta ai että ovat kovia nukkumaan.
Eilen oli 21 aikaan molemmat unessa, ja herättiin porukalla 9 aikoihin :D
No ne vuodethan meni ihan sumussa. Mulla ei ole juuri mitään muistikuvia niistä ajoista. Onneksi on kuvia.
Rytmihäiriöt on tyypillinen stressioire. Kyllähän niihin voi lääkityksen saada (ellei ole liian matala verenpaine kuten itselleni) mutta varsinaista syytä sekään ei poista. Kokonaisrasitusta pitäisi saada laskettua. Pystytkö tinkimään mistään? Omalla kohdallani lisärasitusta toi aina se, että kodin oli oltava siisti ja ruoka ei saanut olla einestä. Jos jo noista osaisi tinkiä niin saattaisi saada kokonaisrasitustaan laskettua.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisko ap tämä ajatus. Jokin valveillaoloajan sisällä sakkaa jos ei uni tule. Eli ei kannata panikoida sitä unta vaan miettiä mikä päivittäisessä elämässä on pielessä. Onko vauva ja vanhempi lapsi terveitä? Onko sinulla yhtään aikaa viikossa kun heitä ei tarvi hoitaa vaan joku muu auttaa?
Uniongelmat on aina valveajan ongelmia väitän minä. Pitää vain jaksaa tutkia oma tilanne ja puuttua asioihin. Helppoahan se ei ole, mutta se ongelma ei ole mitään niin epämääräistä että en vain nuku. Ihmiset nukkuu jos asiat on muuten hyvin.
Siis uni kyllä tulisi, mutta lapset valvottavat. Toinen ei nuku yöllä ja toinen ei nuku päivällä. Terveitä ovat kyllä. Olen aina lasten kanssa, eli ei yhtään hetkeä etten heitä hoitaisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis uni kyllä tulisi, mutta lapset valvottavat. Toinen ei nuku yöllä ja toinen ei nuku päivällä. Terveitä ovat kyllä. Olen aina lasten kanssa, eli ei yhtään hetkeä etten heitä hoitaisi.
Ap
He ei ole ikuisesti noin pieniä. Onko teillä lasten kanssa jotain iltarutiineja, joilla rauhoitetaan nukkumaan? Iltasatu, iltalaulu, jotain millä merkataan sitä että nyt oikeasti nukutaan?
Koti-iskä kirjoitti:
Näitä on hauska lukea.
Itsellä varmaan käynyt ultimaattinen hillo, kun 2,5 vuotias ja 9 kk nukkuvat 10-12 h putkeen.
Ekat 3kk oli molemmilla sitä yösyömistä yms, mutta ai että ovat kovia nukkumaan.Eilen oli 21 aikaan molemmat unessa, ja herättiin porukalla 9 aikoihin :D
Hauska lukea, että toiset ihmiset eivät saa nukkua ja kärsivät siitä? Mikä kohta siinä on tarkalleen hauskaa?
Mun lääkäri sanoi saikkulappua kirjoittaessaan että tohon auttaa se että kolmeen viikkoon et hoida ollenkaan lapsia vaan lepäät ja keskityt itseesi. Menee vähintään se 3 viikkoa että elimistö oppii taas nukkumaan ja vähän riippuu stressistä (kokonaan toipuminen kestää kuukausia jos pitkään jatkunut paha stressi).
No sitten vaan saikkulappu roskiin ja kotiin takas lapsia hoitamaan. Kotona olevalle äidille sairasloma ei merkkaa yhtään mitään kun sitä ei voi pitää. Ei ole ketään, siis ketään kuka tuuraisi äitiä sen ajan (paitsi niillä joilla on hyvät välittävät isovanhemmat).
Jos äitiysrahajaksolla saa pitkän saikun voi isä alkaa hoitaa lapsia ja saada sen päivärahan. Mutta lyhyt saikku ei oikeuta siihen eikä työnantajallakaan ole velvoitetta antaa palkatonta. (Poissaolo hätätapauksessa on palkatonta mutta sairasloma ei ole lain mukainen hätätapaus).
Tämä on mielestäni syy miksi lapsia ei enää kukaan tee. Koska ei ole mitään ihmisoikeuksia äidillä. Ei saa sairastaa eikä voi pitää sairaslomaa.
Js ps. kunnan kotiapua ei saa tähän, kysytty on.
En halunnut valvoa, joten opetin lapset nukkumaan. Ensimmäiseen äännähdykseen ei tarvitse reagoida, vauvoista lähtee muitakin ääniä kuin itku. Elämässä on rytmi eli kun syödään,niin syödään ja leikin aika on joskus toiste.
Minulle on osunut 4 helppoa lasta, koska meillä nukutaan öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä ei auta?
Eikös se mies saa nukkua kuukaudesta 99%.
Miksei auta kotona?!
Miksi isä ei auta?