Tiibetinspanieli minulle?
Sopisiko tiibetinspanieli minulle? Olisi mahdollisuus saada pentu kesäkuussa. Meillä on kissa. Tuleeko tiibetinspanieli toimeen kissan kanssa? Minulla ei ole aikaisemmin ollut koiraa. Sopiiko tipsu ensimmäiseksi koiraksi?
Tiibetinspanieleista sanotaan, että niillä ei ole miellyttämisenhalua. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Voiko tiibetinspanieli olla osan päivästä juoksulangassa? Voiko tipsulle antaa banaania? Mitä nimeä ehdottaisitte tipsunartulle?
Kommentit (4)
Mikä hitto tuo banaanikysymys oli?
Tipsuissa on yksilöllisiä luonne-eroja, kuten jokaisessa rodussa. Ei voi mitenkään sanoa että koira on pelkkien rotuominaisuuksiensa perusteella oletettavasti juuri tietynlainen. Minulla on 2 kääpiösnautseria ja kummallakin on persoonallinen luonne, kumpikaan ei kirjaimellisesti muistuta sitä mitä rodusta kirjoitetaan.
Nyrkkisääntö on että narttu on helpompi ensimmäiseksi koiraksi kuin uros ja se pitää paikkaansa.
Tiibetinspanieli on pitkäikäinen ja terve rotu, eikä kärsi syringomyeliasta (liian suuret aivot suhteessa kallon kokoon) kuten cavalier, johon rotu on täällä joskus sekoitettu. Tuttuni tipsu on ihanteellinen perhekoira, eli ystävällinen, kärsivällinen ja energinen.
Tiibetinspanieli kyllä sopii ensimmäiseksi koiraksi,mutta yhtä lailla vaatii perusasioiden koulutuksen kuin muutkin rodut.
Tipsu osaa olla hyvinkin jääräpäinen mutta siitä saa mitä uskollisimman ja parhaimman kaverin niin kotiin kuin lenkkipoluille.
Se on hyvin itsenäinen ja itsevarma koirarotu.
Meillä oli kultaisen noutajan kaverina tipsu ja mitä parhain yhdistelmä.
Juoksulankaan en kyllä laittaisi mitään koiraa mutta en varsinkaan tiibetinspanielia. Se olisi sille todella suuri loukkaus. Tämä rotu ei ole yksin pihoilla makoilusta pitävä vaan lämpimässä omassa pedissä tai omistajan vieressä viihtyvä lemmikki.
Jos tahdot pihakoiran älä hanki tipsua vaan aluskarvan omaavan paksuturkkisen rodun.
Älkää ihmiset ottako koiria, jos asutte kaupungeissa. Sitä kusta ja paskaa ja karvatuppoja on jo joka paikassa ihan liikaa. Ja kusta ei vastuullinenkaan koiranomistaja voi siivota, vaan se jää portinpieliin, puiden juurelle, puskiin ja lumipenkkoihin ihanaksi elämykseksi meille muille.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:23"]
Sopisiko tiibetinspanieli minulle? Olisi mahdollisuus saada pentu kesäkuussa. Meillä on kissa. Tuleeko tiibetinspanieli toimeen kissan kanssa? Minulla ei ole aikaisemmin ollut koiraa. Sopiiko tipsu ensimmäiseksi koiraksi?
Tiibetinspanieleista sanotaan, että niillä ei ole miellyttämisenhalua. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Voiko tiibetinspanieli olla osan päivästä juoksulangassa? Voiko tipsulle antaa banaania? Mitä nimeä ehdottaisitte tipsunartulle?
[/quote]Olet varmaankin tutustunut jollain asteella rotuun,jos tiedät,ettei tiibetinspanielilla ole miellyttämisenhalua.Se tarkoittaa sitä,että koira on rotuna itsenäinen ja suhteellisen haasteellinen koulutettava.Se jo kertoo,ettei rotu ole hyvä ensimmäiseksi koiraksi pienestä koostaan huolimatta.Tiedän,että kohta täällä joku keroo sen sitä olevan.Toki luonteenpiirteissä on poikkeuksia joka rodulla ja tipsuistakin löytyy helppoja tapauksia.Tiibetinspanieli on seurakoira,joten juoksunarut eivät ole sitä varten ja miksi ihmeessä haluaisit syöttää banaania koiralle? Kissan kanssa se pärjää hyvinkin,jos osaa kissan tutustuttaa turvallisesti koiranpentuun.Tutustu ihmeessä ensin huolella koirarotuun,jonka ottamista harkitset! Sen jälkeen kannattaa ottaa selvää koiranpidosta noin yleensä,kun koirasi on ensimmäinen sinulle.Esim.Tuire Kaimion kirja Pennusta kunnon koiraksi on hyvä opas.