Joko opettajat ja päikyntädit sai lahjat?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun opet ei saa mitään, koskaan. Revi siitä tuo inhottava asenteesi.
Juuri eilen annoimme yläkoulun opettajalle ihan kivan lahjan.
eri
Minä en yläkoulun opena saa juuri mitään enkä sitä kaipaakaan. Ihanimmat muistamiset ovat olleet vanhempien lähettämiä kiitos-viestejä Wilmaan. Siinä on aito halu kiittää eikä tarvitse katsella sitä häpeästä kiemurtelevaa teiniä, kun äiti pakottaa antamaan opettajalle kynttilän. Tulee ilmi niin selvästi, ettei teini halua muistaa eikä ole vanhemman kanssa samaa mieltä, ja se on kiusallista meille molemmille.
Älkää siis pakatko teinin mukaan mitään muistamisia, jos tämä ei itse tahdo niitä omasta halustaan antaa. Laittakaa mieluummin se kiitos-viesti tai tehkää niin kuin eräs äiti vuosia sitten ja toi minulle kukan monta päivää ennen koulun päättymistä salaa lapseltaan, kun teini oli lujasti sitä mieltä, että se olisi liian noloa. Äiti halusi kiittää, joten äiti toi lahjan eikä pakottanut teiniä tilanteeseen, jossa tämä ei todellakaan halunnut olla. Me kun olimme äidin kanssa yhdessä kasvattaneet temppuilevaa teiniä eikä hän vielä ysin lopussa ollut valmis myöntämään, että teimme sen hänen parhaakseen.
Sain päiväkodissa suklaata, Dermosilia ja kortteja, ihaninta kuitenkin lapsen jännittynyt ilme ja iloiset pomput edessäni, kun luen korttia lahjapaketti kädessäni. Ovat niin innoissaan lahjan antaessaan ❤️🥰
Ei opettajille kannettu lahjoja silloin kun itse olin koulussa. Että melko tuore "perinne" tämä taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on päikyntädi?
Päikyntädi on päikyntädistä se täydellisempi versio.
Päikyntäti on ensimmäinen aste, päikyntätsky on toinen -----> ylin aste on päikyntädi.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajille kannettu lahjoja silloin kun itse olin koulussa. Että melko tuore "perinne" tämä taitaa olla.
Ihan 50-luvulla jo vietiin esimerkiksi omena kivalle opettajalle meitin kyläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan kantanut mitään lahjoja lapseni päiväkodin hoitajille... En ymmärrä miksi pitäisi vähillä rahoillani ostaa heille jotain, heillehän maksetaan siitä että hoitavat lastani 🤔 tietysti hyvät joulut toivotin, mutta ei muuta
Tämä. Jos olisi kyseessä perhepäivähoitaja, olisi helpompi ymmärtää. Ei minullekaan kukaan ylimääräisiä lahjoja kanna siitä hyvästä että teen työtä palkkani eteen.
Lapseni vei soitonopettajalleen suklaata ja kortin ennen joulutauon alkamista. Kivahan se on muistaa, kun saa asiantuntevaa opetusta.
Päiväkodissa työskentelevä henkilökunta on varhaiskasvatuksen asiantuntijoita. Ei mitään "päikyntätejä". Osa heistä on lisäksi varhaiskasvatuksen opettajia, jotka ovat käyneet samaa yliopistoa kuin koulujen opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan kantanut mitään lahjoja lapseni päiväkodin hoitajille... En ymmärrä miksi pitäisi vähillä rahoillani ostaa heille jotain, heillehän maksetaan siitä että hoitavat lastani 🤔 tietysti hyvät joulut toivotin, mutta ei muuta
Tämä. Jos olisi kyseessä perhepäivähoitaja, olisi helpompi ymmärtää. Ei minullekaan kukaan ylimääräisiä lahjoja kanna siitä hyvästä että teen työtä palkkani eteen.
Tämä.
Ei mullekaan kukaan mitää antanu.
En määkä mittään saanu.
Miks päikyntädit ja opet sitte saa.
Ei nekäään mitää tarvi kun en määkään mitään saa.
Saavat palkkaa kuten määki.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa työskentelevä henkilökunta on varhaiskasvatuksen asiantuntijoita. Ei mitään "päikyntätejä". Osa heistä on lisäksi varhaiskasvatuksen opettajia, jotka ovat käyneet samaa yliopistoa kuin koulujen opettajat.
Rautaisilla ammattilaisilla (puhutaan nyt selkeästi niistä parhaimmista varhaiskasvattajista alalla) on myös huumorintajua eikä heidän ammatillinen arvostuksensa rakennu muotoseikoista titteleiden suhteen. Ammatillinen itsetunto , varhaiskasvatuksen asiantuntijuus ei heillä kärsi tai ole siitä kiinni vaikka päikyntädeistä puhutaan. Focus on aina itse asiassa. Pikkumaisuus ja nipotus on heistä kaukana.
Osa toki alkaa heti kättelyssä takertumaan titteleihin ja siihen nipotukseen muotoseikoista se energia usein myös jatkossa käytetään, sen sijaan että saisi arvostuksen tekemänsä erinomaisen työn kautta.
t. Päikyn Päkä
" Jos olisi kyseessä perhepäivähoitaja, olisi helpompi ymmärtää. Ei minullekaan kukaan ylimääräisiä lahjoja kanna siitä hyvästä että teen työtä palkkani eteen.[/quote]
Siinä taisi se heikkohermoinen ja pikkulapsille naapurin pihalla täysillä kiljuva kiukkuinen vetelänpulskea perhepäivähoitaja jäädä nyt ilman jouluhyasinttia ?
Ole kiltimpi niille hoitolapsille niin voi joulupukki muistaa sinuakin ens vuonna ja hoitolapsetkin kiittää.
Vierailija kirjoitti:
" Jos olisi kyseessä perhepäivähoitaja, olisi helpompi ymmärtää. Ei minullekaan kukaan ylimääräisiä lahjoja kanna siitä hyvästä että teen työtä palkkani eteen.
Siinä taisi se heikkohermoinen ja pikkulapsille naapurin pihalla täysillä kiljuva kiukkuinen vetelänpulskea perhepäivähoitaja jäädä nyt ilman jouluhyasinttia ?
Ole kiltimpi niille hoitolapsille niin voi joulupukki muistaa sinuakin ens vuonna ja hoitolapsetkin kiittää.
Entä jos hoitolapsi on kuriton? Onko sille silloinkin pakko olla mielin kielin?
Näistä kaikista edellä mainituista syistä johtuen olen jo vuosia sitten tehnyt aina uusien oppilaitteni kanssa selväksi, että en tarvitse mitään enkä halua mitään jouluna enkä keväällä. Ovat ymmärtäneet ja homma on toiminut loistavasti. Ei stressiä kenelläkään. Suosittelen kaikille opettajille. Todella.
Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan saanut mitään?
Jos et huomannut, niin juhlat oli etänä muilla paitsi pienimmillä alakoululaisilla. Eli ei tullut lahjoja.
Minä sain:
- paljon itsetehtyjä kortteja
- suklaata (useita konvehtirasioita ja suklaalevyjä)
- kynttilöitä
- joulukukkia
- oppilaan koristeleman kahvikupin
- kahvia ja teetä
Kiitin huoltajia yhteistyöstä ja ihanista muistamisista. Opetukseni (arvioinnista puhumattakaan) ei perustu lahjojen saamiseen, enkä kohtele oppilaita eri tavoin ovatpa he tuoneet lahjoja tai eivät.
Lahjojen yhteenlaskettu arvo oli ehkä 50€. Olisin ihan hyvin voinut ostaa tuotteet ihan itsekin (tosin osan olisin jättänyt ostamatta), mutta oli ihana katsella lahjoja tuovia lapsia, jotka ojensivat joulumuistamisen silmät loistaen. Eli kuten joku aiemmin kirjoittikin, opettajia ja varhaiskasvatuksen henkilökuntaa ei "lahjota", jotta he kohtelisivat omaa lasta paremmin, vaan heitä kiitetään henkilökohtaisesti tekemästään työstä. Opettajan lahjoja ei kannata kadehtia. Eikä muuten pitkiä lomiakaan. Ne ovat työn plussapuolia, ilman muuta, mutta kukaan ei voi tehdä opetustyötä pelkkien ulkoisten palkkioiden innoittamana. Sen verran kuormittavaa työtä se on.
Sain lapsilta itsetehtyjä joulukortteja ja keksejä. Yhdestä kodista tuli suklaarasia ja toisesta kynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sain lahjaksi kolmen viikon päänsäryn koulussa jatkuvasta maskin käytöstä, väsyneet työkaverit ja levottomat oppilaat. T.yläkoulun ope
Visiiri maskin tilalle?
Toivottavasti sinäkin sait tänä vuonna arvostavan ja lämpimän jouluisen eleen osaksesi rankasta työstäsi. Hyvää & Kaunista Joulua Sinulle!