Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä joissakin ruuissa on vikana?

Vierailija
13.05.2014 |

Saan usein päänsärkyä joistakin ruuista: Kuten natriumglutamaatista.

Mutta Valion mustikkakeitossa ja kananugeteissa ei sitä ole mutta saan päänsäryn silti. Siis heti paikalla kun olen niitä syönyt.

Mikähän voisi olla syynä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mitään ajatusta tai kokemusta tällaisesta?

Vierailija
2/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kokemusta.

Tuleeko se muistakin mustikkakeitoista kuin Valion? Entäs omatekoisesta?

Jos ei, niin sitten voisi vertailla tuoteselosteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsella niiden oireita aiheuttavien ruokien aineosalistoja ja katsella, löytyykö niistä jokin yhteinen aine. Aine voi olla joko luonnollinen tai lisäaine. Esim. sekä Valion mustikkakeitossa että ainakin Rainbown kananugeteissa on muunnettua tärkkelystä, joka on yksi mahdollisuus oireiden aiheuttajaksi.

Vierailija
4/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanilja aiheuttaa päänsärkyä/migreeniä. Tiettyjä jäätelöitä voin kuitenkin syödä, kun taas osa aiheuttaa heti päänsäryn.

Vierailija
5/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:09"]

No ei kokemusta.

[/quote]Myös jostkin muusta  Valion mehukeitosta tuli. En enää muista mikä s eoli. Mutta oli jotenkin hassua kun ihan heti kun sitä join vähäsen sain hirveän päänsäryn.

Eihän niissä edes pitäisi olla lisäaineita, siis ostan sellaista säilöntäaineetonta.

Vierailija
6/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:11"]

Kannattaa katsella niiden oireita aiheuttavien ruokien aineosalistoja ja katsella, löytyykö niistä jokin yhteinen aine. Aine voi olla joko luonnollinen tai lisäaine. Esim. sekä Valion mustikkakeitossa että ainakin Rainbown kananugeteissa on muunnettua tärkkelystä, joka on yksi mahdollisuus oireiden aiheuttajaksi.

[/quote]Katsoin noi tuoteselosteet eikä löydy samaa ainetta, joten syy on sitten kummassakin eri. Pitäisköhän mun yrittää päästä allergiatestiin? Tk lääkäri vaan ei viimeksi oikein lämmennyt ajatukselle, sanoi etät mun pitäisi itse vaan kokeilla.

Vierailija
7/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:09"]

No ei kokemusta.

[/quote]Myös jostkin muusta  Valion mehukeitosta tuli. En enää muista mikä s eoli. Mutta oli jotenkin hassua kun ihan heti kun sitä join vähäsen sain hirveän päänsäryn.

Eihän niissä edes pitäisi olla lisäaineita, siis ostan sellaista säilöntäaineetonta.

[/quote]

Säilöntäaineeton ei tarkoita lisäaineetonta. Se tarkoittaa vaan, ettei ole käytetty sellaisia lisäaineita, joiden tarkoitus on parantaa säilyvyyttä. Sen sijaan esim. väriä, koostumusta tai makua muuttavia lisäaineita voi käyttää. Tässä esimerkiksi säilöntäaineettoman Valion mustikkakeiton ainesosaluettelo:

Vesi, mustikka (9%), sokeri, sakeuttamisaineet (guarkumi, muunnettu maissitärkkelys), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), C-vitamiini.

Kyllä tuossa lisäaineita on: guarkumi, muunnettu maissitärkkelys ja sitruunahappo.

Vierailija
8/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:22"]

[/quote]Katsoin noi tuoteselosteet eikä löydy samaa ainetta, joten syy on sitten kummassakin eri. Pitäisköhän mun yrittää päästä allergiatestiin? Tk lääkäri vaan ei viimeksi oikein lämmennyt ajatukselle, sanoi etät mun pitäisi itse vaan kokeilla.

[/quote]

Kannattaa vaan tosiaan itse kokeilla. Varsinkin kun kyse on tuskin varsinaisesta allergiasta, siihen liittyy yleensä hieman erilaiset oireet. 

Vierailija
9/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaisen ruoan syndroomahan on paskapuhetta http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/Ne+tunkevat+sit%C3%A4+sinunkin+ruokaasi/1135264234476

Ei se silti tietenkään tarkoita, ettei voisi jostain ruoasta oireita tulla, mutta natriumglutamaatti ei ole syypää. Jos saatte oireita juustosta, lihasta ja tomaatista niin sitten voi alkaa epäillä syypääksi e621:stä.

Vierailija
10/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:17"]

[/quote]

Etkö tiedä, että on olemassa muitakin LISÄaineita kuin SÄILÖNTÄaineita? Niin kuin esimerkiksi väriaineet (joista osa nyt kiellettyjä ja ainakin turhia) ja aromiaineita, kuten natriumglutamaatti.

Seuraa tuoteselosteita, niistä sinä löydät yhteiset aineet, jotka tuon voivat aiheuttaa. Ehkä saat päänsärkyä myös lisäaineettomista punaviinistä ja joistakin juustoista, jos sinulla on migreeniä.

Vierailija
11/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:22"]

[/quote]

Kannattaa vaan tosiaan itse kokeilla. Varsinkin kun kyse on tuskin varsinaisesta allergiasta, siihen liittyy yleensä hieman erilaiset oireet. 

[/quote]Pelkästään itse testaaminen on kovin hankalaa kun sitä ei varmuudella voi tietää mikä aiheuttaa. Voi vain ihmetellä ja epäillä ja jättää ruokavaliosta pois. Mutta kuten sanottu kun ei tiedä niin ruokavaliosta tulee kovin suppea kun jättää vain varmuuden vuoksi pois vähän kaikkea.

Vierailija
12/12 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:26"]

Kiinalaisen ruoan syndroomahan on paskapuhetta http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/Ne+tunkevat+sit%C3%A4+sinunkin+ruokaasi/1135264234476

Ei se silti tietenkään tarkoita, ettei voisi jostain ruoasta oireita tulla, mutta natriumglutamaatti ei ole syypää. Jos saatte oireita juustosta, lihasta ja tomaatista niin sitten voi alkaa epäillä syypääksi e621:stä.

[/quote]Kyllä ainakin minä saan päänsäkyä nimenomaan natriumglutamaatista. Ihmettelin vuosikausia miksen voi enää syödä yhtään makkaraa ilman päänsärkyä. Nyt kun ostan natriumglutamaatitonta makkaraa voin taas syödä sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi