Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä enää motivaatio verojen maksuun, olemaan hyödyllinen osa yhteiskuntaa?

Vierailija
13.05.2014 |

Viime vuosiin asti olen ollut ylpeä suomalaisuudesta. Olen tyytyväisenä maksanut veroja, veroluonteisia maksuja, ym. Olen sokeasti uskonut siihen propagandaan, että verovaroin saamme yhteiskunnan, jossa vähäosaisellakin on ihmisarvoinen elämä.

Nyt motivaationi on nollissa. En tajua, miksi enää näkisin vaivaa, panostaisin töihin täysillä. Koen veronmaksun turhaksi. Motivaationi olla mukana tämän yhteiskunnan ylläpitämisessä on mennyt täysin.

Se kärjistyi, kun luin eilisestä Hesarista mielipidesivuilta opettajan pyynnön. Että voitaisiinko kansalaiskeräyksellä alkaa kerätä rahaa koulujen toimintaan, samalla tavalla kuin lastensairaalaan.

Viimeinen niitti. Miksi niitä veroja maksetaan ja koko ajan korotetaan, kun ei niillä saada aikaiseksi edes perusasioita: lasten hyvää koulutusta ja sairaaloita?! Verojen päälle pitäisi vielä kerätä LISÄÄ rahaa. Miksei kukaan selvitä, mihin ne verot oikeasti menevät - ja voitaisiinko esim. luopua kansanedustajien avustajista ja panostaa nekin rahat kouluihin ja lastesairaalaan?

Peräänkuulutetaan, että ihmisten pitää tehdä vapaaehtoistyötä, käydä ulkoiluttamassa vanhuksia vanhainkodeissa ja pyörittää lapsille kerhotoimintaa, kun yhteiskunnalla ei enää ole varaa. Mutta kukaan ei sano, että kansanedustajan avustajana tai kansanedustajana toimiminen voisi olla hyväntekeväisyyttä ja pyyteetöntä työtä - ei, niistä pitää saada paksu lompakko, joka vuosi hiukan paksumpi.

En minä halua mitään itselleni. Mutta haluan, että Suomen  vanhukset ja sairaat hoidetaan ja lapset koulutetaan niin hyvin kuin mahdollista. Se on sivistysvaltion mittari, ei se, kuinka monta oopperaesitystä tai valtiopäivien juhlaillallista meillä järjestetään. Miksei tehdä olennaisinta ensin ja sitten katsota, jääkö rahaa olympiajoukkueen korkeanpaikanleiriin tai sairaalan johtajan syntymäpäiväjuhliin?

Katson lähipiiriäni ja olen kauhuissani.

Sukulaisellani, työikäisellä ihmisellä, pienten lasten vanhemmalla, on vakava sairaus, ennuste huono. Hän ei todellakaan saa julkisella puolella parasta mahdollista hoitoa, vaan määräysten mukaan tehottomia (halvempia) lääkkeitä on kokeiltava tietty viikkomäärä, sitten harkitaan, siirrytäänkö vahvempiin lääkkeisiin. Kun yksityislääkäriltä käy kysymässä konsultaatioapua, niin sieltä tulee selkeät ohjeet: näihin tapauksiin on saatu hyviä tuloksia näillä ja näillä lääkkeillä. Niillä kalliimmilla. Joita julkisen puolen lääkärit ovat nihkeitä jakamaan.

Kaksi ystävääni on sairastunut astmaan, hyvin rajuun ja hankalaan. Toinen töissä koulussa, toinen sairaalassa, molemmissa rakennuksissa pahat homevauriot. Kunta on vähän korjailevinaan, mitään ongelmia ei myönnetä ja työterveyslääkärin mukaan kyse on pienestä siitepölyallergiasta. Tosin sairaalan osalta on remontteihin upotettu miljoonia euroja vaikka tiedetään, että rakennusta ei voi terveeksi korjata. Mutta uuteenkaan ei ole varaa.

Sisareni sairastui myös astmaan opiskeltuaan homeisessa koulussa.

Sukulaiseni kävi terveydenhoitajan tarkastuksessa. Verenpaine oli hälyttävän korkea, lääkkeet saatava välittömästi. Hän meni pyytämään lääkäriaikaa - seuraava oli 3 kk päähän. Ei mitään tehtävissä, vaikka kyseessä oli hälyttävä tapaus ja hoitaja oli painottanut, että lääkkeet aloitettava HETI.

Toinen tuttavani yritti saada aikaa terveyskeskukseen. Varausnumero oli niin varattu, että hän ei päässyt edes jonoon. Kun hän lopulta sai jonkun kiinni ajanvarauksessa, ei aikoja sille viikolle enää ollut.

Vanhalta sukulaiselta lohkesi paikka. Hammaslääkäri paineli tilalle väliaikaisen paikan ja ajan sai puolen vuoden päähän.

Tieverkoston kunto on jo niin huono, että nopeusrajoitusten mukaan ei voi enää ajaa. Näin on kaupungin kaduilla, valtatie 1 :llä, Helsingin kehäteillä. Mies kävi eilen Helsingissä ekan kerran talven jälkeen ja oli ihan kauhistunut siitä, miten huonoon kuntoot siellä tiet oli päästetty.

Tuntuu siis, että tavallisen kansalaisen näkökulmasta ei mikään enää toimi, kuten pitäisi. En saa enkä tarvitse mitään tukia mistään. Tieverkosto ja kirjasto sekä satunnaisesti terveyskeskus ovat ainoita julkisia palveluja, joita käytän. Niin ja katuvalaistus, mutta sitäkään ei minulle enää talvella ole tarjolla yön pimeimpinä tunteina, kun tulen kotiin iltavuorosta, koska kuntamme säästää ja katuvalot sammutetaan pimeän ajaksi. Nerokasta.

En pyydä itselleni. Haluaisin vain, että niillä verovaroilla, joita maksan, hoidettaisiin ne olennaisimmat asiat. Näin ei nyt tehdä ja motivaationi on nollissa. En jaksa enää, en näe enää järkeä siinä, että osallistun tämän yhteiskunnan tekohengitykseen.

Näemmä työttömänäkin pärjää hyvin. Tuttavani ei ole ollut koko elämänsä aikana kuin satunnaisesti töissä. Taas on ollut puoli vuotta kotona. Silti on omistusomakotitalo, auto, uudempi ja kalliimpi kännykkä kuin minulla, varaa teettää kengät suutarilla, jne. Elintason saa näköjään noinkin.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:17"]

Hyvä ap! Sä olet selvästi havainnut ongelma (tai ongelmia), mutta valitettavasti se on vasta ensimmäinen vaihe. Seuraavaksi sun pitää alkaa tehdä asialle jotain. Jos haluat muutosta, niin parasta mitä yksittäinen ihminen voi tehdä, on lähteä mukaan politiikkaan. Sitä kautta sinä voit vaikuttaa asioihin, ensin paikallisella tasolla ja jos keksit hyviä ratkaisuja noihin ongelmiin, niin pian myös eduskunnassa. Keskustelupalstoilla huuteleminen aiheuttaa vaan lisää tuskaa.

[/quote]

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuon viimeisen väitteen näkisin toisin. Toki nettikeskustelu, aiheista valittaminen on parhaimmillaankin samanmielisten keskustelua aiheesta, mutta toisaalta jos yksikin kanssa kansalainen havahtuu pohtimaan asiaa, muutosta aletaan ajan kanssa vaatimaan. Ja toki myös mitä enemmän asioista puhutaan, netissä, kahvipöydissä, joku herää toimimaankin. Parasta tietysti olisi että kaikki heränneet alkaisivat toimimaan, mutta ihmisiä täällä vaan ollaan.

[/quote]

Itse olen sitä mieltä, että meillä on jo 200 aika kovapalkkaista tyyppiä Arkadianmäellä näitä asioita junailemassa. Kaikki ovat vaaleissa luvanneet sitä ja tätä, mutta eipä niitä lupauksia juuri ole pidetty.

Minulla on mennyt totaalisesti usko tähän yhteiskuntaan. En usko enää, että asioihin voisi vaikuttaa, ei, vaikka sinne yrittäisi itse tunkea kukoksi tunkiolle. Minua ei vaan enää kiinnosta, ei verojen maksu, ei raataminen, ei asioiden hoitaminen. En jaksa uskoa, että millään niistä on enää merkitystä tavalliselle ihmiselle.

Meillä on mummon ja vaarin peruja pienenpieni siirtolaistila. Jospa muuttaisin sinne ja viljelisin maata ja kalastaisin henkeni pitimiksi. Asettuisin tämän yhteiskunnan ulkopuolelle ja viisveisaisin kaikesta.

[/quote]

en usko että sinä jaksat sellaista elämää, siksi me emme elä sitä että sellainen elämä on helkkarin raskasta, tarvitaan muutakin kuin kateutta jotta jaksaa olla omavarainen. Liian raskasta useimmille.

[/quote]

Onko sinulle joku pakkomielle tuo kateus? En ole kateellinen. Haluaisin vaan, että asiat tässä yhteiskunnassa toimisivat. Että lapsilla olisi homeeton koulu ja tarpeeksi opettajia. Että sairaat hoidettaisiin ripeästi ja hyvin eikä seisotettaisi jonoissa tai makuutettaisi käytävillä. Että huonokuntoisellakin vanhuksella olisi ihmisarvoinen vanhuus. Että tiehen ei koko ajan ilmestyisi uusia kuoppia, vaan ne paikattaisiin ja pidettäisiin kunnossa.

En pyydä muuta. Tuo, kun toteutuisi, niin olisin motivoitunut ja iloinen. En tarvitse halpaa kunnan uimahallia, en jäähallia, en kaupungin kustantamia sirkushuveja. Nuo perusasiat riittäisivät.

Nyt minulla ei enää ole motivaatiota.

[/quote]

Nuo "perusasiat" eli terveydenhoito kustantavat nykyyään miljardeja. Ymmärrätkö? 40 vuotta sitten ei ollut niitä hoitoja joita nykyään on .

Teatteritalot tai uimahalli eivät ole mitään niiden rinnalla.

[/quote]

Aivan. Tämänhän tuossa alussa jo totesin. Kaikki maksaa niin paljon, että vaikka koko Suomi tekisi töitä 24/7 ilman jouluja ja juhannuksia ja valtiolle annettaisiin 95% palkasta, niin silti ei pystyttäisi ylläpitämään ihmisarvoista hyvinvointiyhteiskuntaa.

Ja siksi, juuri siksi mitä kirjoitit, minulla ei ole enää motivaatiota tätä yhteiskuntaa ylläpitää. Koska, kuten sanoit, siitä ei voi tulla mitään. Sula mahdottomuus.

[/quote]No voit omalta osaltasi vaikka tehdä hoitotestamentin, jossa kiellät sinun ylläpidon vihanneksena jos aivosi eivät enää toimi.

Vierailija
42/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:32"]

Oletko laskenut, kuinka mittaviin parannuksiin esimerkiksi terveydenhuollossa ja liikenneväylien kunnossapidossa päästäisiin säästämällä kansanedustajien avustajien palkoista? Vilkaise budjettia, niin näet mihin verovaramme oikeasti menevät. Ne menevät juuri niihin kohteisiin, joihin kansa vaatiikin niiden menevän, sillä eniten kuluttaa sosiaali- ja terveysminísteriön hallinnonala. Mutta marginaalieristä, kuten em. palkoista, saa tietenkin parhaat otsikot ja suurimman raivon aikaan.

[/quote]

peesi. rahat menevät vanhusten viimeiseen elinvuoteen, maksaa noin miljoonan eikä riitäkään, kotihoito jne on kallista palkata ihmisiä kotiin hoitamaan.

kansanedustajien kateuskortti on sellainen mihin saa helposti populisteja mukaansa.

Hyvin kirjoitettu juttu ap mutta sisältö puuttuu. Rahat menevät juurikin niihin hammasjhoitoihin ja adhd:hen ja vanhuksiin. Nykyään vaatimukset ovat eri luokkaa kuin k50-luvulla, jolloin vanhuksille riitti viili ja ruisleipä ja saappaat jalassa lähdettiin. Nykyään vanhuksen kuollessa hänelle on laitettu tekoniveltä jos toista ja harvmpi kansalainen on täällä ilman mitään diagnoosia tai lääkitystä.

[/quote]

Eihän ne rahat voi niihin mennä, koska niin moni sukulaiseni ja tuttavani ja minä itsekin on jäänyt vaille parasta mahdollista hoitoa. Koska lapset istuvat homeisissa rakennuksissa liian pienissä luokkahuoneissa. Koska ei ole varaa vuodehoidossa olevan vanhuksen vaippaakaan vaihtaa säännöllisesti. Joten niihin ne rahat ei ilmeisestikään mene kuin puroja.

[/quote]

Paras mahdollinen hoito tänään maksaa niin paljon, että et todellakaan ehdi tienata elinaikanasi vaikka maksaisi veroja miten paljon tahansa. 

[/quote]

Niin. Ja tuo kommenttisi kyllä vielä entuudestaan söi motivaatiota. Kaikki on niinn kallista, että vaikka raataisin kuinka ja myisin vielä sielunikin, niin silti ei mikään riittäisi. Joten kiitos tuosta, viimeinenkin toivonsäde sammui. Lyö lyötyä, potki jo maassa makaavaa, senhän sinä osannet parhaiten.

[/quote]

Et ole taitamaton itsekään, jos valitset haukkujen kohteeksi juuri työttömät ja kansanedustajat, ne kohteet, jotka kaikki muutkin kateelliset valitsevat.

[/quote]

Taidat olla yhden asian ihminen? Muuta kommenttia sulta ei tule.

[/quote]

No minulle kylllä sopii se, että lopetetaan verojen maksu ja kaikki tulevat omillaan toimeen. Kouluttavat itse lapsensa ja hoidattavat itse itsensä omin rahoin.

Mutta luulen että sinulle ei ja yrityksesikin on vain mielikuvitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te naiset sellaisen asian, että kansakunnan sisäistä tyytymättömyyttä hallitaan ulkoisella vihollisella. Katsokaa Venäjää, katsokaa Yhdysvaltoja. Täytyy kehittää ulkoinen vihollinen, jotta sisäiset ongelmat painuvat unohduksiin ja saadaan mahdollisesti sotasaalista rahoittamaan nykyistä mätäpolitiikkaa edelleen. Siksi kaikki ovat sotakiimassa, kun monessa valtiossa asiat ovat surkeasti. Panksterit ryöstävät kansalliset valtiot, itsenäiset ihmiset rutikuivaksi velkarahalla (valuutta, jonka toiminta perustuu velkaan) ja pyrkivät maailmanherruuteen orjuuttamalla ihmiset.

Vierailija
44/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:17"]

Hyvä ap! Sä olet selvästi havainnut ongelma (tai ongelmia), mutta valitettavasti se on vasta ensimmäinen vaihe. Seuraavaksi sun pitää alkaa tehdä asialle jotain. Jos haluat muutosta, niin parasta mitä yksittäinen ihminen voi tehdä, on lähteä mukaan politiikkaan. Sitä kautta sinä voit vaikuttaa asioihin, ensin paikallisella tasolla ja jos keksit hyviä ratkaisuja noihin ongelmiin, niin pian myös eduskunnassa. Keskustelupalstoilla huuteleminen aiheuttaa vaan lisää tuskaa.

[/quote]

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuon viimeisen väitteen näkisin toisin. Toki nettikeskustelu, aiheista valittaminen on parhaimmillaankin samanmielisten keskustelua aiheesta, mutta toisaalta jos yksikin kanssa kansalainen havahtuu pohtimaan asiaa, muutosta aletaan ajan kanssa vaatimaan. Ja toki myös mitä enemmän asioista puhutaan, netissä, kahvipöydissä, joku herää toimimaankin. Parasta tietysti olisi että kaikki heränneet alkaisivat toimimaan, mutta ihmisiä täällä vaan ollaan.

[/quote]

Itse olen sitä mieltä, että meillä on jo 200 aika kovapalkkaista tyyppiä Arkadianmäellä näitä asioita junailemassa. Kaikki ovat vaaleissa luvanneet sitä ja tätä, mutta eipä niitä lupauksia juuri ole pidetty.

Minulla on mennyt totaalisesti usko tähän yhteiskuntaan. En usko enää, että asioihin voisi vaikuttaa, ei, vaikka sinne yrittäisi itse tunkea kukoksi tunkiolle. Minua ei vaan enää kiinnosta, ei verojen maksu, ei raataminen, ei asioiden hoitaminen. En jaksa uskoa, että millään niistä on enää merkitystä tavalliselle ihmiselle.

Meillä on mummon ja vaarin peruja pienenpieni siirtolaistila. Jospa muuttaisin sinne ja viljelisin maata ja kalastaisin henkeni pitimiksi. Asettuisin tämän yhteiskunnan ulkopuolelle ja viisveisaisin kaikesta.

[/quote]

en usko että sinä jaksat sellaista elämää, siksi me emme elä sitä että sellainen elämä on helkkarin raskasta, tarvitaan muutakin kuin kateutta jotta jaksaa olla omavarainen. Liian raskasta useimmille.

[/quote]

Onko sinulle joku pakkomielle tuo kateus? En ole kateellinen. Haluaisin vaan, että asiat tässä yhteiskunnassa toimisivat. Että lapsilla olisi homeeton koulu ja tarpeeksi opettajia. Että sairaat hoidettaisiin ripeästi ja hyvin eikä seisotettaisi jonoissa tai makuutettaisi käytävillä. Että huonokuntoisellakin vanhuksella olisi ihmisarvoinen vanhuus. Että tiehen ei koko ajan ilmestyisi uusia kuoppia, vaan ne paikattaisiin ja pidettäisiin kunnossa.

En pyydä muuta. Tuo, kun toteutuisi, niin olisin motivoitunut ja iloinen. En tarvitse halpaa kunnan uimahallia, en jäähallia, en kaupungin kustantamia sirkushuveja. Nuo perusasiat riittäisivät.

Nyt minulla ei enää ole motivaatiota.

[/quote]

Nuo "perusasiat" eli terveydenhoito kustantavat nykyyään miljardeja. Ymmärrätkö? 40 vuotta sitten ei ollut niitä hoitoja joita nykyään on .

Teatteritalot tai uimahalli eivät ole mitään niiden rinnalla.

[/quote]

Aivan. Tämänhän tuossa alussa jo totesin. Kaikki maksaa niin paljon, että vaikka koko Suomi tekisi töitä 24/7 ilman jouluja ja juhannuksia ja valtiolle annettaisiin 95% palkasta, niin silti ei pystyttäisi ylläpitämään ihmisarvoista hyvinvointiyhteiskuntaa.

Ja siksi, juuri siksi mitä kirjoitit, minulla ei ole enää motivaatiota tätä yhteiskuntaa ylläpitää. Koska, kuten sanoit, siitä ei voi tulla mitään. Sula mahdottomuus.

[/quote]No voit omalta osaltasi vaikka tehdä hoitotestamentin, jossa kiellät sinun ylläpidon vihanneksena jos aivosi eivät enää toimi.

[/quote]

Eli ensin viedään tuhkat pesästä ja sitten katkaistaan piuhat? Juuri siksihän minulta se motivaatio onkin mennyt.

Vierailija
45/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:48"]Viime vuosiin asti olen ollut ylpeä suomalaisuudesta. Olen tyytyväisenä maksanut veroja, veroluonteisia maksuja, ym. Olen sokeasti uskonut siihen propagandaan, että verovaroin saamme yhteiskunnan, jossa vähäosaisellakin on ihmisarvoinen elämä.

Nyt motivaationi on nollissa. En tajua, miksi enää näkisin vaivaa, panostaisin töihin täysillä. Koen veronmaksun turhaksi. Motivaationi olla mukana tämän yhteiskunnan ylläpitämisessä on mennyt täysin.

Se kärjistyi, kun luin eilisestä Hesarista mielipidesivuilta opettajan pyynnön. Että voitaisiinko kansalaiskeräyksellä alkaa kerätä rahaa koulujen toimintaan, samalla tavalla kuin lastensairaalaan.

Viimeinen niitti. Miksi niitä veroja maksetaan ja koko ajan korotetaan, kun ei niillä saada aikaiseksi edes perusasioita: lasten hyvää koulutusta ja sairaaloita?! Verojen päälle pitäisi vielä kerätä LISÄÄ rahaa. Miksei kukaan selvitä, mihin ne verot oikeasti menevät - ja voitaisiinko esim. luopua kansanedustajien avustajista ja panostaa nekin rahat kouluihin ja lastesairaalaan?

Peräänkuulutetaan, että ihmisten pitää tehdä vapaaehtoistyötä, käydä ulkoiluttamassa vanhuksia vanhainkodeissa ja pyörittää lapsille kerhotoimintaa, kun yhteiskunnalla ei enää ole varaa. Mutta kukaan ei sano, että kansanedustajan avustajana tai kansanedustajana toimiminen voisi olla hyväntekeväisyyttä ja pyyteetöntä työtä - ei, niistä pitää saada paksu lompakko, joka vuosi hiukan paksumpi.

En minä halua mitään itselleni. Mutta haluan, että Suomen  vanhukset ja sairaat hoidetaan ja lapset koulutetaan niin hyvin kuin mahdollista. Se on sivistysvaltion mittari, ei se, kuinka monta oopperaesitystä tai valtiopäivien juhlaillallista meillä järjestetään. Miksei tehdä olennaisinta ensin ja sitten katsota, jääkö rahaa olympiajoukkueen korkeanpaikanleiriin tai sairaalan johtajan syntymäpäiväjuhliin?

Katson lähipiiriäni ja olen kauhuissani.

Sukulaisellani, työikäisellä ihmisellä, pienten lasten vanhemmalla, on vakava sairaus, ennuste huono. Hän ei todellakaan saa julkisella puolella parasta mahdollista hoitoa, vaan määräysten mukaan tehottomia (halvempia) lääkkeitä on kokeiltava tietty viikkomäärä, sitten harkitaan, siirrytäänkö vahvempiin lääkkeisiin. Kun yksityislääkäriltä käy kysymässä konsultaatioapua, niin sieltä tulee selkeät ohjeet: näihin tapauksiin on saatu hyviä tuloksia näillä ja näillä lääkkeillä. Niillä kalliimmilla. Joita julkisen puolen lääkärit ovat nihkeitä jakamaan.

Kaksi ystävääni on sairastunut astmaan, hyvin rajuun ja hankalaan. Toinen töissä koulussa, toinen sairaalassa, molemmissa rakennuksissa pahat homevauriot. Kunta on vähän korjailevinaan, mitään ongelmia ei myönnetä ja työterveyslääkärin mukaan kyse on pienestä siitepölyallergiasta. Tosin sairaalan osalta on remontteihin upotettu miljoonia euroja vaikka tiedetään, että rakennusta ei voi terveeksi korjata. Mutta uuteenkaan ei ole varaa.

Sisareni sairastui myös astmaan opiskeltuaan homeisessa koulussa.

Sukulaiseni kävi terveydenhoitajan tarkastuksessa. Verenpaine oli hälyttävän korkea, lääkkeet saatava välittömästi. Hän meni pyytämään lääkäriaikaa - seuraava oli 3 kk päähän. Ei mitään tehtävissä, vaikka kyseessä oli hälyttävä tapaus ja hoitaja oli painottanut, että lääkkeet aloitettava HETI.

Toinen tuttavani yritti saada aikaa terveyskeskukseen. Varausnumero oli niin varattu, että hän ei päässyt edes jonoon. Kun hän lopulta sai jonkun kiinni ajanvarauksessa, ei aikoja sille viikolle enää ollut.

Vanhalta sukulaiselta lohkesi paikka. Hammaslääkäri paineli tilalle väliaikaisen paikan ja ajan sai puolen vuoden päähän.

Tieverkoston kunto on jo niin huono, että nopeusrajoitusten mukaan ei voi enää ajaa. Näin on kaupungin kaduilla, valtatie 1 :llä, Helsingin kehäteillä. Mies kävi eilen Helsingissä ekan kerran talven jälkeen ja oli ihan kauhistunut siitä, miten huonoon kuntoot siellä tiet oli päästetty.

Tuntuu siis, että tavallisen kansalaisen näkökulmasta ei mikään enää toimi, kuten pitäisi. En saa enkä tarvitse mitään tukia mistään. Tieverkosto ja kirjasto sekä satunnaisesti terveyskeskus ovat ainoita julkisia palveluja, joita käytän. Niin ja katuvalaistus, mutta sitäkään ei minulle enää talvella ole tarjolla yön pimeimpinä tunteina, kun tulen kotiin iltavuorosta, koska kuntamme säästää ja katuvalot sammutetaan pimeän ajaksi. Nerokasta.

En pyydä itselleni. Haluaisin vain, että niillä verovaroilla, joita maksan, hoidettaisiin ne olennaisimmat asiat. Näin ei nyt tehdä ja motivaationi on nollissa. En jaksa enää, en näe enää järkeä siinä, että osallistun tämän yhteiskunnan tekohengitykseen.

Näemmä työttömänäkin pärjää hyvin. Tuttavani ei ole ollut koko elämänsä aikana kuin satunnaisesti töissä. Taas on ollut puoli vuotta kotona. Silti on omistusomakotitalo, auto, uudempi ja kalliimpi kännykkä kuin minulla, varaa teettää kengät suutarilla, jne. Elintason saa näköjään noinkin.

[/quote]

Lopeta työnteko ja jätä verot maksamatta. Niin minäkin teen.

Vierailija
46/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:32"]

Oletko laskenut, kuinka mittaviin parannuksiin esimerkiksi terveydenhuollossa ja liikenneväylien kunnossapidossa päästäisiin säästämällä kansanedustajien avustajien palkoista? Vilkaise budjettia, niin näet mihin verovaramme oikeasti menevät. Ne menevät juuri niihin kohteisiin, joihin kansa vaatiikin niiden menevän, sillä eniten kuluttaa sosiaali- ja terveysminísteriön hallinnonala. Mutta marginaalieristä, kuten em. palkoista, saa tietenkin parhaat otsikot ja suurimman raivon aikaan.

[/quote]

peesi. rahat menevät vanhusten viimeiseen elinvuoteen, maksaa noin miljoonan eikä riitäkään, kotihoito jne on kallista palkata ihmisiä kotiin hoitamaan.

kansanedustajien kateuskortti on sellainen mihin saa helposti populisteja mukaansa.

Hyvin kirjoitettu juttu ap mutta sisältö puuttuu. Rahat menevät juurikin niihin hammasjhoitoihin ja adhd:hen ja vanhuksiin. Nykyään vaatimukset ovat eri luokkaa kuin k50-luvulla, jolloin vanhuksille riitti viili ja ruisleipä ja saappaat jalassa lähdettiin. Nykyään vanhuksen kuollessa hänelle on laitettu tekoniveltä jos toista ja harvmpi kansalainen on täällä ilman mitään diagnoosia tai lääkitystä.

[/quote]

Eihän ne rahat voi niihin mennä, koska niin moni sukulaiseni ja tuttavani ja minä itsekin on jäänyt vaille parasta mahdollista hoitoa. Koska lapset istuvat homeisissa rakennuksissa liian pienissä luokkahuoneissa. Koska ei ole varaa vuodehoidossa olevan vanhuksen vaippaakaan vaihtaa säännöllisesti. Joten niihin ne rahat ei ilmeisestikään mene kuin puroja.

[/quote]

Paras mahdollinen hoito tänään maksaa niin paljon, että et todellakaan ehdi tienata elinaikanasi vaikka maksaisi veroja miten paljon tahansa. 

[/quote]

Niin. Ja tuo kommenttisi kyllä vielä entuudestaan söi motivaatiota. Kaikki on niinn kallista, että vaikka raataisin kuinka ja myisin vielä sielunikin, niin silti ei mikään riittäisi. Joten kiitos tuosta, viimeinenkin toivonsäde sammui. Lyö lyötyä, potki jo maassa makaavaa, senhän sinä osannet parhaiten.

[/quote]

Et ole taitamaton itsekään, jos valitset haukkujen kohteeksi juuri työttömät ja kansanedustajat, ne kohteet, jotka kaikki muutkin kateelliset valitsevat.

[/quote]

Taidat olla yhden asian ihminen? Muuta kommenttia sulta ei tule.

[/quote]

No minulle kylllä sopii se, että lopetetaan verojen maksu ja kaikki tulevat omillaan toimeen. Kouluttavat itse lapsensa ja hoidattavat itse itsensä omin rahoin.

Mutta luulen että sinulle ei ja yrityksesikin on vain mielikuvitusta.

[/quote]

Olen todella tuota samaa mieltä. Koska siihenhän tässä ollaan menossa: kustantakaa itse koulunne ja lääkärinne, maksakaa silti veroja, joilla ei kuitenkaan kustanneta niiden teitä huonomassa asemassakaan olevien kouluja tai lääkäreitä.

Vierailija
47/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu polveilee taas aika monella tasolla. Ensinnäkin meillä on nyt Suomessa parempi elää kuin koskaan aikaisemmin. Se miksi asia ei tunnu siltä, johtuu siitä, että periaatteessa asiat voisivat olla paljon paremmin eli me näemme, miten asiat voisivat olla. Ongelma on vain siinä, että meillä ei ole rahaa siihen, että kaikkia asiat olisivat täydellisesti.

Suomalaiset elävät pidempään kuin ennen. Me olemme terveempiä kuin ennen. Meillä on parempi koulutus kuin ennen. Meillä on rahaa enemmän kuin ennen. Meidän lapset ovat terveempiä kuin ennen. Meillä on turvallisempaa kuin ennen. JNE.

Vierailija
48/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette koe saavanne verorahoillenne vastiketta: sairastukaa vakavasti! Yliopistosairaalan erikoissairaanhoidoss se raha palaa. Esimerkiksi 40 mg annos erästä biologista lääkettä, jota käytetään esimerkiksi syövän hoidossa - vaikkei parantumisesta olisi edes toivoa - maksaa yli 20 000 e.

Vierailija
49/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:01"]

Tää keskustelu polveilee taas aika monella tasolla. Ensinnäkin meillä on nyt Suomessa parempi elää kuin koskaan aikaisemmin. Se miksi asia ei tunnu siltä, johtuu siitä, että periaatteessa asiat voisivat olla paljon paremmin eli me näemme, miten asiat voisivat olla. Ongelma on vain siinä, että meillä ei ole rahaa siihen, että kaikkia asiat olisivat täydellisesti.

Suomalaiset elävät pidempään kuin ennen. Me olemme terveempiä kuin ennen. Meillä on parempi koulutus kuin ennen. Meillä on rahaa enemmän kuin ennen. Meidän lapset ovat terveempiä kuin ennen. Meillä on turvallisempaa kuin ennen. JNE.

[/quote]

Ai on turvallisempaa kuin ennen? Millä mittapuulla? Ennen oli niin, vielä 90-luvulla, että saattoi kotona ollessa pitää esim. terassin ovea auki pihalle. Nyt kun pidät ovea auki kesällä ja menet itse yläkertaan hetkeksi, niin eikös sinne alakertaan ole ilmestynyt joku uppo-outo tyyppi haahuilemaan. Kun alat ajaa sitä ulos, se selittää pokkana, että heidän maassa saa mennä sisälle, kun on ovi auki.

80-luvulla oli asiat huomattavasti paremmin kuin nyt. Koulurakennukset ja päiväkodit oli uudehkoja, ei ollut hometta. Joka ikinen vuosi saatiin uudet koulukirjat eikä opettajan tarvinnut säästellä lyijykyniä ja liituja. Opetusryhmät oli säällisen kokoisia ja luokkatilat siivottiin joka päivä.

Terveyskeskukseen pääsi saman päivän aikana ja jono oli max 30 minuuttia. Nyt saat jonkun ajan, mutta koskaan et pääse sisään sinä ilmoitettuna aikana, yleensä jonotat yli 45 minuuttia. Lähiterveyskeskus päivysti 24/7, nyt sama paikka on auki vain arkisin klo 8-16.

Tiet olivat paremmassa kunnossa. Työttömyyslukemat olivat matalammat kuin nyt. Kaupoissa oli enemmän Suomessa valmistettua tavaraa ja Marimekko ja Iittala olivat oikeasti laatua.

Tätini sairasti silloin rintasyövän ja se hoidettiin huomattavasti paremmin ja tehokkaammin kuin toisen tätini nyt sairastama rintasyöpä.

Kouluissa ei ollut sitä määrää allergisia lapsia ja adhd-tapauksia kuin nyt. Oli varaa erityisluokkiin ja puheterapeutille pääsi heti, kun neuvolassa todettiin ongelmia ääntämisessä.

Meille vaan syötetään tuota propagandaa, että kaikki on nyt paremmin kuin koskaan. Se ei ole totta.

Vierailija
50/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:02"]

Te, jotka ette koe saavanne verorahoillenne vastiketta: sairastukaa vakavasti! Yliopistosairaalan erikoissairaanhoidoss se raha palaa. Esimerkiksi 40 mg annos erästä biologista lääkettä, jota käytetään esimerkiksi syövän hoidossa - vaikkei parantumisesta olisi edes toivoa - maksaa yli 20 000 e.

[/quote]

Lähipiirissäni on vakavasti sairastunut. Niistä kalliimmista lääkkeistä saa tapella, ei niitä noin vain anneta, jos sittenkään. Todellakaan ei parhaimmilla mahdollisilla lääkkeillä hoideta. On kysytty yksityiseltä lääkäriltä hoitosuunnitelma, julkisella puolella yritetään käyttää vanhoja, halpoja lääkkeitä vaikka tiedetään tutkimusten perusteella, että ne ei kyseiseen tilanteeseen mitä todennäköisimmin auta.

Vierailija
51/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä aloitus!

Ihmettelen sitä, miten esim. Helsinki kohdistaa kaikki resurssinsa parille ihmisryhmälle, mamuille ja yksinhuoltajille? Tietty voi sanoa, että he tarvitsevat kipeimmin apua, mutta se on loputon suo se...

Esimerkki oikeasta elämästä:

Ystäväni on kahden lapsen yksinhuoltaja ja työtön. Hän asuu todella etuoikeutetulla alueella liian kalliissa asunnossa lapsineen, yhteiskunta maksaa. Hänellä on pelkän yhteiskunnan ansiosta niin vahvat tukiverkot lastenhoitajineen ja terveydenhoitajineen että minä olen kateellinen: kahdesti viikossa käy kotiapu ottamassa nuorimmaisen ulkoilemaan jotta äiti saa levätä. Vanhempi on tietysti kokopäiväisenä päiväkodissa, täysin normaali lapsi muuten. Päiväkoti sijaitsee lähellä, mutta edes sitä matkaa tämä yh ei saa aikaiseksi kävellä: naapuri hakee ja vie vanhemman lapsen! Ruokaostokset saa kotiin naapurin avulla tai tilaa kotiovelle (kenellä työttömällä varaa tämmöiseen??). Koko ajan tämä ihminen valittaa miten häntä väsyttää kun nuorempi lapsi heräilee yöllä ja nyt pohditaan, voisiko kotiapu käydä KOLMESTI viikossa hänen luonaan. Että joo... on tuolla yhärillä mieskin, joka asuu muualla. Ja vanhempansa auttavat. Ja kaverit.

Samaan aikaan meidän pienituloisessa, työssäkäyvässä ydinperheessä: ainoa lapsemme on ns. erityislapsi, moniongelmainen tapaus. Minä jouduin lopettamaan työni, koska päiväkodin erityisryhmäkään ei pärjännyt lapsemme kanssa, ja vaikka hakemalla haimme, emme saaneet ryhmäavustajaa saati lapselle omaa. Emme saaneet kuntoutusta, emme terapiaa, kukaan ei todellakaan kysynyt voisivatko viedä viikottain lapsen ulos! Itse sitä pyysin, mutta totesivat ettei ole resursseja, vaikka tarpeen myönsivätkin. Hain lapselle myös tukiperhettä koska meillä ei ollut ketään joka voisi moniongelmaisen lapsen ottaa hoitoon edes kerran vuodessa; emme saaneet perhettä koska olisi pitänyt olla lastensuojelun asiakas ja toisekseen tämä toiminta on täysin vapaaehtoisten varassa! 

Emme asu enää Helsingissä, mutta olen todella vihainen siitä miten retuperällä etenkin erityislasten asiat ovat pk-seudulla! Ja mitä oikein ajatellaan tuollaisella toimintamallilla, että annetaan vain tietyille ryhmille etuuksia ja muut saavat sitten sairastua ja väsyä, mutta jaksaa pitää?? Mamut lapsilaumoineen tuovat jälkikasvunsa lähipäiväkotiin turhaan, mutta työssäkäyvän lapsi "pääsee" toiselle puolelle kaupunkia- sekö on reilua? Mitä helvetin järkeä on mallissa, jossa hyysätään aikuista naista kuin pikkulasta, mutta lapsia ei oteta huostaan tai kukaan ei kyseenalaista jatkuvaa avuntarvetta? Samaan aikaan oikeasti avuntarpeessa olevien hätä tunnustetaan mutta myös todetaan, ettei voi mitään!

Vierailija
52/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin.

Mieheni maksaa tuloistaan veroa yli 30%. Minä maksoin vähän päälle 20% kun töissä olin. Tähän päälle vielä välilliset verot. Nyt olen opiskelija, enkä saa opintotukea ollenkaan. Lastemme päivähoidosta maksamme täyden hinnan. Eikä siinä kai sitten mitään, mutta:

- Meillä ei ole koulussa mitään terveydenhuoltoa. Odotin kolme kuukautta aikaa lääkärille, jolta sain lähetteen fysioterapiaan, jonne taas ei saa aikoja ennen kuin vasta joskus ensi syksynä (jos sattuu tietämään täsmälleen oikean ajankohdan, koska kysellä niitä aikoja uudestaan, minä en tiedä) 

- Lastemme päiväkoti olikin homeessa. Koko rakennus meni purkuun, ja parakit rakennettiin kilometrin päähän lähimmästä bussipysäkistä (kiva niille monelle autottomalle perheelle joita tunnen). Lääkäriaikaa odotellessa, sillä esikoisen yskä ei ota laantuakseen (oikeasti vien hänet huomenna yksityiselle, vaikka se maksaa kohtuuttoman paljon)

- Hampaani ovat parin vuoden aikana menneet huonoon kuntoon, vaikka olen hoitanut niitä paremmin kuin koskaan ennen. Kolme hammasta on jo lohjennut, hampaat pitäisi kuvata. Odotan, koska hammaslääkäriaika on. Viime kerrasta on viisi kuukautta. 

Minulla ei ole aikaa eikä jaksamista mennä mukaan politiikkaan. Käytän kaiken energiani opiskeluun ja perheeseen. Kun olen valmistunut, lähdemme muualle - mies on jo hakenut siirtoa toiseen maahan. 

Vierailija
53/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku hiljaa olen alkanut tajuta, että ainakin täällä meidän kaupungissa se on kyllä kaupungin hallinnon paperin pyörittelijät kaikenlaisine himmeleineen, moduuleineen ja visioineen, jotka päättävät, miten asiat hoidetaan. Poliitikot vain tekevät ikäviä, välttämättömiä päätöksiä ja surkuttelevat tilannetta. Myönnän olevani aika tietämätön, mutta tulee mieleen, näinköhän Arkadianmäelläkään päätetään koko valtakunnan asioista, vai olisivatkohan jotkut ihan muut kovapalkkaiset tahot. Jos näin on, kansalaisilla ei äänestämisen kautta ole käytännössä mitään vaikutusmahdollisuuksia.

Vierailija
54/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni, että jotkut mainituista ongelmista on mahdollista välttää omalla aktiivisuudella. Esimerkiksi itse olen laittanut lapset yksityiseen päiväkotiin, joka toimi uusissa ja hyvissä tiloissa, koulutkin olen valinnut vanhoista jugend-rakennuksista, joissa sisäilma on kunnossa. Asumme nyt uudessa talossa (ja olemme aiemmin asuneet vanhoissa kerrostaloasunnoissa, jotka on rakennettu ennen 50-lukua, ei sisäilmaongelmia). Samoin laittamalla lapset painotusluokalle voidaan välttää pahimpien häirikköjen tulo samalle luokalle. Sairauskuluvakuutuksen avulla voi mennä suoraan yksityislääkärille, josta pääseekin usein jonon ohi julkisenkin puolen hoitoihin. Veroja ei kannata maksaa ellei ole pakko, sijoitukset voi pitää ulkomaillakin. Julkiset palvelut eivät tule paranemaan niin pitkään kun ihmiset maksavat veronsa kiltisti. Jos taas valtion verotulot alkavat vähentyä vielä entisestäänkin, ennen pitkää julkisen sektorin on pakko alkaa leikata. Ehkä lopulta älytään alkaa etsiä järkeviä ratkaisuja typerien ja kalliiden kompromissien sijaan, joihin nykyinen hallitus on erikoistunut. Suomeen tarvittaisiin sitoutumaton virkamieshallitus, jolle annettaisiin tehtäväksi talouskriisin ratkaisu.

Vierailija
55/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:35"]Pikku hiljaa olen alkanut tajuta, että ainakin täällä meidän kaupungissa se on kyllä kaupungin hallinnon paperin pyörittelijät kaikenlaisine himmeleineen, moduuleineen ja visioineen, jotka päättävät, miten asiat hoidetaan. Poliitikot vain tekevät ikäviä, välttämättömiä päätöksiä ja surkuttelevat tilannetta. Myönnän olevani aika tietämätön, mutta tulee mieleen, näinköhän Arkadianmäelläkään päätetään koko valtakunnan asioista, vai olisivatkohan jotkut ihan muut kovapalkkaiset tahot. Jos näin on, kansalaisilla ei äänestämisen kautta ole käytännössä mitään vaikutusmahdollisuuksia.

[/quote]

Tampere?

[/quote]

En asu Tampereella, mutta luulen, että sama homma toimii liki joka kunnassa Suomessa. Ne, jotka oikeasti päättävät meille tärkeistä asioista, ovat niitä, joista emme ikinä kuule mitään.

Vierailija
56/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ihan koko ketjua, sorry. Mutta miten voi yksi MIELIPIDEKIRJOITUS noin katkaista kamelin selän? Eikö toi ole jo vähän lapsellista. Saahan kuka tahansa lähettää mielipiteitään lehtiin ja välillä niitä julkaistaan, mutta eihän sitä voi käyttää esimerkkinä siitä, miten asiat oikeasti toimivat tai eivät toimi. En tajua aloitusta tältäkään osin. 

Vierailija
57/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla asiat paremmin? Sen kuplahan puhkeamisestahan ei seuranut mitään, eihän? Unohdetaan kätevästi se tästä seurannut pieeenehkö lama ja rakenteellisen työttömyyden räjähdysmäinen kasvu eikä muisteta ollenkaan mitään niistä muista tekijöistä, jotka tämän "rahaa riittää" -huuman aiheutti.

Joo, koulut oli uudehkoja (kun rahaa kerran oli), mutta oiskohan voinut olla rakenustekniikassa parantamisen varaa, kun juuri nämä sieninä sateella nousseet koulut ovat niitä nykyisiä homekouluja...

ADHD-diagnoosien yleistyminen voisi johtua psykologian kehittymisestä? Ennenhän samat oppilaat leimattiin "häiriköiksi", "pahankurisiksi" tai "tyhmiksi" eli toivottomiksi tapauksiksi. Tämä olisikin varmasti parempi nykyisinkin.

Mutta itse aiheesta: mitä oikeasti pitäisi sitten tehdä? Hyvinvointi on kaikilla mittareilla mitattuna ja kaikin numeroin kasvanut, mutta ei se siltä tunnu. Tuntuu, että luottamus ja kaikki yhteisöllisyyden tuntu on mennyt ja tilalla on kyynisyys. Jos nyt alkaisi tehdä sitä muutosta, mistä edes osaisi aloittaa?

Vierailija
58/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ymmärtääkseni väkivalta on vähentynyt sitten 90-luvun, jolloin kävin koulua. Ja aivan tasan tarkkaan lapseni saa helsinkiläisenä koululaisesna nyt enemmän kuin me saimme lamavuosina. Esim. Hänelle on maksettu iltapäiväkerho ekalle ja tokalle luokalle, maksoimme välipalan, mutta emme palvelua. Lisäksi hän käy koulun jälkeen ilmaiseksi harrastuskerhossa. Sellaisia ei meillä ollut Ja josoli, niin perustui vapaaehtoisuuteen, ohjaajalle ei maksettu, eli toiminta lopahti. Lapseni leikkii hienommissa leikkipuustoissa ja päiväkodin ruoka on erinomaista ja allergiat otetaan huomioon. Olen saanut aina tarvittaessa ajan tervyesasemalta myös itselleni. Julkinen liikenne toimii ja sitä kehitetään. Mieheni opiskelee toista ammattia ilmaiseksi töidensä ohella, vaikka hän on saanut ilmaiseksi jo nuorena yhden tutkinnon. Äitini käy koko ajan kalliissa tutkimuksissa vaikka on jo vanha. Hänen sairautensa todella pyritään hoitamaan. Minä ainakin maksan mielelläni veroja ja näen kyllä ihan jokapäiväisessä elossani, mitä kaikkea niillä sitten saamme. Kuntakohtaisia eroja varmasn on, mutta tuskin kovin dramaattisia.

Vierailija
59/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ovat tilastojen valossa paremmin kuin koskaan ennen. Ongelma on siinä, että emme ole eläneet niitä oikeasti huonoja aikoja, vaan meillä on kokemusta vain hyvistä ajoista. Meiltä puuttuu suhteellisuudentaju.

Suomen ja Karjalan välillä on maailman suurimpiin kuuluvat hyvinvointierot. Sen tajuaa vasta, kun on ensin asunut molemmissa paikoissa.

Olette varmasti huomanneet eri keskustelupalstoilla, että kurjuutta oikein lietsotaan. Ihmiset yritetään saada kääntymään toisiaan vastaan. Miksi?

Vierailija
60/75 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista voi edelleen hyvin, jopa paremmin kuin koskaan.

Siksipä niitä ei näy täällä kirjoittelemassa, vaan niillä on muutakin tekemistä.

Netissä totuus hämärtyy. Muutama ihminen valittaa (oli syytä tai ei). Joistakin on vaan kiva valittaa. Joillakin on ehkä jokin missio tai naapurista saatu tehtävä tuoda esiin kurjuutta, jota ei aina edes ole. Aina voi keksiä lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi