OSTA, OSTA OSTA!Miettikö muut ostamistaan?
Nykypäivänä maailma ja sen ihmiset ovat niin materiakeskeisiä. Kokoajan toitotetaan ostovoimaa ja ostamista. Itselle on tullut oikein ostoähky ja sellainen olo, että v*ttu en osta! Olisi ihanaa päästä eroon tästä tän maailman mukana tulleesta materialismista. En ole mikään pyhimys tämän asian suhteen todellakaan, en kyllä pahimmastakaan päästä. Mutta olisi ihanaa lopettaa turha ostaminen ja materiasta haaveilu, päästä ns. yli tästä asiasta.
Mitä muut miettii?
Kommentit (32)
Minusta ongelma on siinä, että joiltakin ihmisiltä puuttuu "medialukutaito". Totuus on se, että moni maksaa merkistä, toki joskus merkki takaa laadun, mutta monesti ihmiset eivät ns. objektiivisesti vertaile tuotteita, vaan ostavat jonkun tietyn jutun siksi että mainonta on luonut heille mielikuvan siitä että tämä on paras, parempi kuin mitkään muut.
Vaikka asiantuntijat sanoisivat että hei on ihan sama ostatko tämän kalliin merkin X tuotteen, vai tämän merkittömän Y tuotteen, ihmiset eivät usko asiaa.
Sama pätee yleisemmin kulutustapoihin: jos "kaikkialta" puskee päälle että esim. naisella pitää olla sitä ja tätä meikkiä ja vaatetta, kodissa pitää olla sitä ja tätä juttua jne. niin moni ajattelee että on "vajaa" jos ei omista valokynää ja BB-voidetta, pitää olla tämän sesongin muotijuttu päällä, kodista pitää löytyä kaikenmaailman munankeitintä ja espressopannua vaikka niitä ei edes käyttäisi jne.
Jokaisen ostoksen edessä pitäisi pysähtyä miettimään "tarvitsenko tätä todella", jättää hyllyyn ja hakea seuraavana päivänä jos edelleen tuntuu että tarvitsee sitä.
Lisäksi esim. tuo iphone on hyvä esimerkki siitä kuinka kuluttajia huijataan ostamaan aina vaan uutta ja uutta: vastaavan tasoisia puhelimia saa edullisemmin ja paremmilla laiteominaisuuksilla, iphone on suunniteltu niin että esim. akun vaihtaminen on "mahdotonta" ja erittäin kallista =akku on kuluva osa, tarkoittaa sitä että puhelin on ns. kertakäyttökamaa, kun akku alkaa lopahtaa ihmiset menevät ostamaa uuden puhelimen, koska akun vaihto maksaa melkein saman mitä uusi puhelin =ihmiset ostavat mielummin sen uuden vaikka vanhan puhelin olisi muuten täysin hyvä ja toimiva...! Toki joku "insinööri" osaa sen akun itsekin vaihtaa, mutta harva tavis sen osaa tehdä. Jos vertaa esim. Samsungiin joissa on melkein kaikissa malleissa helposti vaihdettavissa olevat akut, jolloin puhelimen käyttöikä pitenee kun akku on yleensä se ensimmäinen juttu mikä kaikissa puhelimissa (merkistä riippumatta) "hajoaa".
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:13"]
Minua on alkanut ylipäänsä ärsyttämään vallitseva ajattelutapa, että koko ajan "tarvitaan" jotain uutta. Tarvitaan kesäkukkia kaunistamaan pihaa, tarvitaan uusi sohva jne. Koko ajan "tarvitaan" jotain uutta, mikä naamioidaan tarpeeksi vaikka kyseessä on silkka halu saada jotain.
Minä olen "tarvinnut" uusi pyyhkeitä jo jonkun aikaa. Pitäisi heittää kaikki vanhat kuluneet ja värjääntyneet pyyhkeet pois ja ostaa uudet tilalle. Nyt kun ajattelen asiaa tarkemmin; tarvitsenko minä uudet pyyhkee? En, vaan haluan ne. En siis mitenkään osoita syyttävällä sormella muita, koska olen itse aivan samanlainen.
Ei ihmiset ole aina tarvinneet ja halunneet materiaa näin paljoa. Nyt kaikki on vaan turtuneita siihen, että koko ajan halutaan jotain ja se hankitaan, vaikka ilmankin sitä pärjäisi vallan mainiosti.
AP
[/quote]
Juuri tuosta sohvasta. Me tarvittiin uusi sohva, kolme vuotta me sitä suunniteltiin, koska vanha oli kulunut ja resu. Ja kun lapsikin kasvoi ja pissasi muutaman kerran siihen sohvalle. Katsottiin aikamme käytettyjä kunnes lopulta päätettiin että tähän tarpeeseen ostetaan se ihan uusi, josta toivottavasti on meille sohvaa seuraavaksi 10 vuodeksi. Me kyllä harkitaan tosi pitkään sitä tarvetta ennen kuin ostetaan.
7
[/quote]
Kyllä me kaikki tarvitaan joskus jotain, onhan se nyt itsestään selvää. Minä tarvitsin juuri uudet kengät, koska edelliset hajosivat. Silti väittäisin, että nykypäivänä ostokulttuuria ylläpitää hyvin pitkälti ihmisten halu uuteen, ei tarve uuteen.
Jos joku haluaa kesäkukat parvekkeelle, tai uudet pyyhkeet vanhojen, silti ehjien, tilalle, sitä ohjaa halu saada jotain uutta.
AP
[/quote]
Kyllä ne pyyhkeet kestää. Oikeasti ihminen ei tarvii uutta. Jos tarviin vaikka syviä lautasia, ostan kirppikseltä. Viimeksi pihakirppikseltä 20 senttiä kpl.
Ihme nillittäjä toi ap. On tainnut olla liian kiree pipo lapsena.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:44"]
Ei ihmiset ole aina tarvinneet ja halunneet materiaa näin paljoa. Nyt kaikki on vaan turtuneita siihen, että koko ajan halutaan jotain ja se hankitaan, vaikka ilmankin sitä pärjäisi vallan mainiosti.
[/quote]
Annat viesteissäsi aika zombimaisen kuvan ihmisistä, jotka käyttävät mielellään rahaa esimerkiksi sisustamiseen ja elektroniikkaan. Kuitenkin monet ihmiset ovat tehneet ihan tietoisen päätöksen siitä, että uuden puhelimen saaminen joka toinen vuosi on siihen kuluvan rahan arvoista? Jotkut ihmiset ovat kiinnostuneita elektroniikasta ja maksavat mielellään siitä, että heillä on koko ajan parasta mahdollista. Annatko mitään mahdollisuutta sille ajatukselle, että omien arvojen mukainen kuluttaminen oikeasti lisää monen onnellisuutta silloinkin, kun arvoihin eivät kuulu minimalismi ja nuukailu? -9
[/quote]
Mutta eikö sinun mielestäsi ole yhtään kummallista, että niin monelle sitä onnellisuutta tuo tavara ja omistaminen? Vaikka kyse olisi siitä elektroniikasta. Omistan itse iphonen joka maksoi ostaessa 600€. Sen hankinta teki minut hyvin iloiseksi ja "onnelliseksi". Silti mielestäni on kyseenalaista se, että tavara teki minut näennäisesti niin onnelliseksi. Olin päättänyt aiemmin, että haluan sen iphonen ja sitten hankin sen ja olin onnellinen. Mutta miksi olin päättänyt haluta 600€ puhelimen ja tulla siitä onnelliseksi?
Minä ainakin uskon aivan täysin siihen, että mainonta ohjaa ihmisten ostokäyttäytymistä hyvin paljon. Ostamalla 600€ puhelimia, me ostetaan mielikuvia ja statusta itsellemme.
AP
[/quote]
Onnellisuutta puhelimella?
Minä koen onnea hyvistä ihmissuhteista ja kun näen lapseni kaverini lapsen kanssa yhdessä.
Materiasta ei tule onnea.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:46"]
Ihme nillittäjä toi ap. On tainnut olla liian kiree pipo lapsena.
[/quote]
Mikä minusta tekee nillittäjän? Sekö, että ajattelen kriittisesti meidän "kulutusnormeista"?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:02"]
Mutta eikö sinun mielestäsi ole yhtään kummallista, että niin monelle sitä onnellisuutta tuo tavara ja omistaminen? Vaikka kyse olisi siitä elektroniikasta. Omistan itse iphonen joka maksoi ostaessa 600€. Sen hankinta teki minut hyvin iloiseksi ja "onnelliseksi". Silti mielestäni on kyseenalaista se, että tavara teki minut näennäisesti niin onnelliseksi. Olin päättänyt aiemmin, että haluan sen iphonen ja sitten hankin sen ja olin onnellinen. Mutta miksi olin päättänyt haluta 600€ puhelimen ja tulla siitä onnelliseksi?
[/quote]
Oletan nyt röyhkeästi, että sinulla on lapsi tai lapsia. Oletan myös, että lapsesi tuovat sinulle onnellisuutta. Miksi olit päättänyt haluta lapsen ja tulla siitä onnelliseksi? Lapsethan rajoittavat elämää, maksavat hirveästi ja kuormittavat ympäristöä enemmän kuin uuden puhelimen ostaminen joka vuosi koko elämän ajan. Lasten hankkimista ohjataan kulttuurisilla viesteillä vähintään yhtä paljon kuin ostamista kaupallisilla viesteillä.
Joten ei, minusta ei ole kummallista, että tavara ja omistaminen tuo monille onnellisuutta. Jos joku voi saada onnea niinkin kummallisella tavalla kuin lapsia hankkimalla, uskon kyllä että kauniit ja hyödylliset esineet voivat toimia samalla tavalla.
Näissä keskusteluissa minua häiritsee se, että tavaroista iloitsemisesta tehdään moraalisesti paheksuttava asia. Ikään kuin ei saisi olla onnellinen siksi, että harrastaa vaikkapa elektroniikkaa, sisustamista tai autoja. Se selitetään helposti manipuloinnin tulokseksi. Ihmiset kuitenkin tulevat onnelliseksi erilaisista asioista, ja minusta on älyllisesti epärehellistä väittää, että esineet lisäävät ihmisten onnellisuutta vain, koska he ovat tyhmiä ja helposti mainosten huijattavissa. -9
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 12:43"]
Kyllä ne pyyhkeet kestää. Oikeasti ihminen ei tarvii uutta. Jos tarviin vaikka syviä lautasia, ostan kirppikseltä. Viimeksi pihakirppikseltä 20 senttiä kpl.
[/quote]
Oikeasti ihminen ei tarvitse edes lautasia, koska syödä voi suoraan kattilastakin. Jostakin syystä useimmat eivät vain halua elää tällaista minimielämää. Esineet ovat ihmisille tärkeitä. Juuri materiaalinen kulttuuri erottaa meidät useimmista eläimistä. Toistan toiveeni: kunpa ihmiset olisivat materialistisempia, niin luonnonvaroja riittäisi paremmin kaikille. -9
Ei ole koskaan ollut mitään ostomaniaa enkä tykkää kaupoista (paitsi puutarhamyymälöistä).
Mä en varsinaisesti mieti ostamista vaan sitä mitä asioita haluan hankkia. Esim. nyt on ostoslistalla kesäkukat. Niitä ei ilmaiseksi saa, joten pakko ne on ostaa jos haluan ihailla kukkia omalla parvekkeellani.
Minulla oli nuorena suorastaan ongelma shoppailun kanssa, olin aina veloissa koska oli pakko saada vaatteita, meikkejä jne. Nykyisin käsitän, että paikkasin ostoksilla puutteellista itsetuntoani, uskoin jotenkin "tulevani paremmaksi" ja hyväksytymmäksi ihmiseksi kun olisin kauniissa vaatteissa ja hyvin meikattu.
Onneksi vanhemmiten olen viisastunut ja elämänarvot ovat syventyneet. En ole askeetti, omistan mm. auton, vaatteeni ovat ihan jees, kotini on hyvin sisustettu uusin huonekaluin, mutta en kaipaa jatkuvaa ostelua, eikä ostelu yleensäkään ole minulle mikään himo enää. Ostan kun tarvitsen jotain, en enää esimerkiksi siksi, että minulla on huono päivä ja haluan hyvää mieltä hankinnoista.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:05"]
Mä en varsinaisesti mieti ostamista vaan sitä mitä asioita haluan hankkia.
[/quote]
Nämä tarkoittaa aivan samaa asiaa. Haluat jotain, mietit jonkun hankkimista eli ostamista. Haluat jotain materiaa lisää.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:07"]
[/quote]
Nämä tarkoittaa aivan samaa asiaa. Haluat jotain, mietit jonkun hankkimista eli ostamista. Haluat jotain materiaa lisää.
[/quote]Mut jos multa puuttuu vaikkapa ruokalautasia niin eikö mun ole niitä aika pakko hankkia jos meinaan lautasruokaa joskus syödä?
Sun ajatus on ihan jees mutta lähdet siitä oletuksesta, että kaikilla ihmisillä on jo kaikkea eikä mitään lisää tarvitse hankkia. Mutta on myös ihmisiä, jotka vasta perustavat perhettä ja omaa kotia ja tarvitsevat ne perusasiat ja ne nyt vaan on pakko hankkia tavalla tai toisella. Yleensä ostaa. Ja lisäksi ajan saatossa tavarat myös kuluvat ja rikkoontuvat ja siksi on taas pakko ostaa niitä uudelleen.
Ostan vain todella tarpeeseen. En ole koskaan tykännyt tyhjästä roinasta ja krääsästä. Eilen siivosin kodinhoitohuonetta joka toimii myös väliaikaisvarastona. Heitin sieltä ihan kylmällä kädellä ison kasan kaikkea turhaa roskiin.
Vaatteitakin ostan vain tarpeeseen. Eli en oikeastikaan kovin usein. Nyt raskaana olessa ostin kaverilta mammavaatteet. No parin viikon päästä oleviin sukulaisen häihin jouduin ostamaan uuden mekon. Samalla mietin että voisin laittaa kiertoon nuo mekot joita en oikeasti ole aikoihin käyttänyt.
Itse en ole lapselle ostanut yhtään lelua. Ei meillä sitten niitä paljoa olekaan, mutta ei niissä montaa ole muutenkaan joilla leikitään. Ollaan pyydetty tarvittavat joulu-/synttärilahjoiksi.
Minua on alkanut ylipäänsä ärsyttämään vallitseva ajattelutapa, että koko ajan "tarvitaan" jotain uutta. Tarvitaan kesäkukkia kaunistamaan pihaa, tarvitaan uusi sohva jne. Koko ajan "tarvitaan" jotain uutta, mikä naamioidaan tarpeeksi vaikka kyseessä on silkka halu saada jotain.
Minä olen "tarvinnut" uusi pyyhkeitä jo jonkun aikaa. Pitäisi heittää kaikki vanhat kuluneet ja värjääntyneet pyyhkeet pois ja ostaa uudet tilalle. Nyt kun ajattelen asiaa tarkemmin; tarvitsenko minä uudet pyyhkee? En, vaan haluan ne. En siis mitenkään osoita syyttävällä sormella muita, koska olen itse aivan samanlainen.
AP
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:01"]
Nykypäivänä maailma ja sen ihmiset ovat niin materiakeskeisiä.
[/quote]
Väärin. Ihmiset päinvastoin eivät ole tarpeeksi materiakeskeisiä. Jos olisimme todella niin materialistisia kuin usein annetaan ymmärtää, ostaisimme aina laatua, pitäisimme parempaa huolta tavaroistamme ja korjaisimme uuden ostamisen sijaan. Suhtautuisimme moniin asioihin kuin timpuri työkaluihinsa: parasta mahdollista ja aina hyvässä terässä.
Ostamme ja heitämme tavaraa pois turhaan, koska emme arvosta tavaraa tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:11"]
[/quote]
[/quote]Mut jos multa puuttuu vaikkapa ruokalautasia niin eikö mun ole niitä aika pakko hankkia jos meinaan lautasruokaa joskus syödä?
Sun ajatus on ihan jees mutta lähdet siitä oletuksesta, että kaikilla ihmisillä on jo kaikkea eikä mitään lisää tarvitse hankkia. Mutta on myös ihmisiä, jotka vasta perustavat perhettä ja omaa kotia ja tarvitsevat ne perusasiat ja ne nyt vaan on pakko hankkia tavalla tai toisella. Yleensä ostaa. Ja lisäksi ajan saatossa tavarat myös kuluvat ja rikkoontuvat ja siksi on taas pakko ostaa niitä uudelleen.
[/quote]
"Haluan hankkia" tarkoittaa eri asiaa, kuin "minulla ei ole tätä välttämättömyyttä". Ostaminen voi perustua haluun tai oikeaan tarpeeseen. Jos sanoo sen perustuvan siihen, että haluaa jotain, se on lähtökohtaisesti jotain ylimääräistä, extraa.
AP
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:01"]
Nykypäivänä maailma ja sen ihmiset ovat niin materiakeskeisiä.
[/quote]
Väärin. Ihmiset päinvastoin eivät ole tarpeeksi materiakeskeisiä. Jos olisimme todella niin materialistisia kuin usein annetaan ymmärtää, ostaisimme aina laatua, pitäisimme parempaa huolta tavaroistamme ja korjaisimme uuden ostamisen sijaan. Suhtautuisimme moniin asioihin kuin timpuri työkaluihinsa: parasta mahdollista ja aina hyvässä terässä.
Ostamme ja heitämme tavaraa pois turhaan, koska emme arvosta tavaraa tarpeeksi.
[/quote]
Olet kyllä aivan tässä oikeassa, ehkä materialismi ei kuvaa tätä oikein. Nykypäivät ihmiset haalii ympärilleen tarpeetonta materiaa. More is more mentaliteetti jyllää.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:13"]
AP
[/quote]
Juuri tuosta sohvasta. Me tarvittiin uusi sohva, kolme vuotta me sitä suunniteltiin, koska vanha oli kulunut ja resu. Ja kun lapsikin kasvoi ja pissasi muutaman kerran siihen sohvalle. Katsottiin aikamme käytettyjä kunnes lopulta päätettiin että tähän tarpeeseen ostetaan se ihan uusi, josta toivottavasti on meille sohvaa seuraavaksi 10 vuodeksi. Me kyllä harkitaan tosi pitkään sitä tarvetta ennen kuin ostetaan.
7
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:11"]
[/quote]
[/quote]
"Haluan hankkia" tarkoittaa eri asiaa, kuin "minulla ei ole tätä välttämättömyyttä". Ostaminen voi perustua haluun tai oikeaan tarpeeseen. Jos sanoo sen perustuvan siihen, että haluaa jotain, se on lähtökohtaisesti jotain ylimääräistä, extraa.
AP
[/quote]En ole sama amieltä noiden sanojen merkityksestä. Jos sanon, että haluan hankkia uuden mekon kevätjuhliin, se ei tarkoita että voisin mennä vanhassa vaikka minulla mekko vielä olisikin. Vanha mekko voi olla liian pieni, haalistunut tai muuten vaan tilaisuuteen sopimaton. Ei sanojen perusteella voi päätellä onko kyseessä välltämätön pakko vai ei. Eihän sitä pakko ole sänkyäkään ostaa, voi nukkua patjalla lattialla. Eikä ole edes pakko ostaa patjaa, kyllä lattiallakin pystyy nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:44"]
[/quote]
Annat viesteissäsi aika zombimaisen kuvan ihmisistä, jotka käyttävät mielellään rahaa esimerkiksi sisustamiseen ja elektroniikkaan. Kuitenkin monet ihmiset ovat tehneet ihan tietoisen päätöksen siitä, että uuden puhelimen saaminen joka toinen vuosi on siihen kuluvan rahan arvoista? Jotkut ihmiset ovat kiinnostuneita elektroniikasta ja maksavat mielellään siitä, että heillä on koko ajan parasta mahdollista. Annatko mitään mahdollisuutta sille ajatukselle, että omien arvojen mukainen kuluttaminen oikeasti lisää monen onnellisuutta silloinkin, kun arvoihin eivät kuulu minimalismi ja nuukailu? -9
[/quote]
Tämän viestin on selvästi kirjoittanut joku, joka ei tajua yhtään miten ostajan kulutuskäyttäytymistä ohjaillaan mainoksilla ja mielikuvilla.