Telkkari unohtui päälle ja siitä tuli riita.
Lähdin kauppaa ja unohdin telkkarin päälle, mies oli pihalla töissä. Oli sillä valin mennyt sisälle ja suuttunut niin että ruuvanut sulakkeen pois. Oli vihainen kun tulin kotia. Jouduin pyytämään että laittaa sulakkeen takasin. Kerran suuttui myös kun pesin ikkunoita ja telkkari pauhasi toisessa huoneessa kuuntelin musaa siitä samalla. Mitä mieltä olette tästä, olenko vain liian herkkä kun loukkaannun.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:56"]
Ihan OT, mut tästä henkii kyllä sellainen retardi, et toivottavasti en ikinä tällaisiin tyyppeihin törmää. Niin monomaaninen, sovinnainen, auktoriteettiuskoinen ja tylsä tyyppi, että jo pelkän kommentin lukeminen puistattaa. LOL. Onhan se tavallaan saavutus sekin.
[/quote]Ihan BTW, että vain WT ihmisten mielestä on OK jättää TV päälle huutamaan taustalle. Ilmeisesti aivot on niin tyhjät, että on MUST olla jotain meteliä koko ajan täyttämässä sitä OMG tyhjiötä. Ja sitten kun joku fiksumpi huomauttaa että tv vie virtaa, on paloturvallisuusriski ja turha möly häiritsee, niin OHO, se onkin monomaaninen ja sovinnainen ja vielä tylsäkin, kun haluaa täyttää elämänsä jollain muulla kuin TV:n metelillä.
HUH ja OOH! Onhan se ihanaa kun koko ajan taustalla pauhaa tositv ja tuikitärkeät mainokset, siinä sitä elämän sivistystä ja anarkiaa!
[/quote]
Buaahhh, nyt vetäisi joku koko pussillisen yhellä huitasulla. Rauhotu hyvä ihminen, ei tylsyydessä ja auktoriteettiuskoisuudessa sinänsä mitään pahaa ole, kyllä teitäkin tarvitaan tottelemaan, suorittamaan ja olemaan tunnollisia. Mut toivottavasti mahdollisimman kaukana.
Et ole herkkä, jos maksat perheenne sähkölaskun ja jos et koskaa valita sen suuruudesta. Jos et tiedä mitä se edes on...olet herkkä.
Meillä se on mies joka jättää telkkarin päälle. Se laitetaan ensimmäisenä aamulla päälle ja viimeisenä illalla sammutetaan.. Ja se ei tietenkään katso sitä vaan tekee kaikkea muuta samalla. Ja tv pauhaa todella kovalla. Vanhemmiltaan oppinut tuon tavan ja hemmetin vaikea kitkeä pois. Mies suuttuu aina kun mainitsen asiasta..
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:39"]
Meillä se on mies joka jättää telkkarin päälle. Se laitetaan ensimmäisenä aamulla päälle ja viimeisenä illalla sammutetaan.. Ja se ei tietenkään katso sitä vaan tekee kaikkea muuta samalla. Ja tv pauhaa todella kovalla. Vanhemmiltaan oppinut tuon tavan ja hemmetin vaikea kitkeä pois. Mies suuttuu aina kun mainitsen asiasta..
[/quote]
Ok. Mutta onko ap liian herkkä, kun loukkaantui?
Mies ärähti oikein vihaisella äänelle minulle, tuli paha mieli. Sulaakkeen ruuvaus oli minusta liikaa.
No minusta kyllä mies hieman ylireagoi! Ihan sulakkeen otti pois, eikö pelkkä napin painaminen ja asiasta mainitseminen olisi riittänyt. Meillä telkkari sammuu automaattisesti jossain vaiheessa jos kaukosäätimeen ei koske.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:39"]
[/quote]
Ok. Mutta onko ap liian herkkä, kun loukkaantui?
[/quote]
On, koska se on ihan älyttömän tyhmää jättää se tv päälle jos sitä ei katso. Eriasia tietysti jos kuuntelee sieltä jotain musiikkiohjelmaa.
Mutta jos mies on vetänyt siitä ihan älyttömät pultit ja tuo sulakkeiden irrottaminen kuulostaa aika liioittelulta niin ymmärrän loukkaantumisen. Mutta ei varmaan ole ensimmäinen kerta kun tv:n jättää päälle ja se alkaa jo miestä kyrpimään niin päätti antaa opetuksen.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:44"]
Mies ärähti oikein vihaisella äänelle minulle, tuli paha mieli. Sulaakkeen ruuvaus oli minusta liikaa.
[/quote]
Aina ei voi olla kivaa. Nainenkin voi ruuvata sulakeen takaisin, ei siihen miestä tarvita. Tälläinen kiusaaminen on niin kauan mahdollista, kun sen mahdollistat. Eli tee miehestä aseenton ja ruuvaa sulake ihan itse seuraavalla kerralla takaisin.
Et ole liian herkkä.
En tajua miksi miehesi reagoi tuommoiseen noin isosti, vaikka ymmärrän miksi häntä harmittaa. Hänen pitäisi kuitenkin pystyä sanomaan siitä ihan asiallisesti.
Paremmin tuommoiset oppii muistamaankin jos tapauksiin ei liitä hirveää draamaa.
Meidän perheessä on lapsetkin oppineet muistamaan telkkarin sammuttamisen ihan asiallisen keskustelun avulla. Monta kertaa on pitänyt asiasta muistuttaa, mutta kuitenkin ovat lopulta oppineet muistamaan.
En yleensä pidä telkkaria jatkuvasti päällä. Enkä aikaisemmin ole unohtanut päälle, kun olen lähtenyt kauppaan. Mieheni on kamalan jempti muutenkin. Itse olen ihan erilainen.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:48"]En yleensä pidä telkkaria jatkuvasti päällä. Enkä aikaisemmin ole unohtanut päälle, kun olen lähtenyt kauppaan. Mieheni on kamalan jempti muutenkin. Itse olen ihan erilainen.
[/quote]
No sitten jos et ole useasti unohtanut telkkaria päälle niin miehesi on ylireagoinut.
Eihän tuo nyt mikään suuttumisen asia ole. Mies vain purkaa sinuun jotain muita juttuja, mikä ei ole oikein varsinkaan jos ei edes selitä miksi pipo on tiukilla. Pitemmän päälle ei ole parisuhteelle hyvä jos turhista pikkuasioista aletaan pahoittaa toisen mieli. Olisihan hän voinut nätistikin asiasta sanoa.
Sun miehes taitaa olla aikamoinen möllykkäröllykkä. Jos pelkästä telkkarista reagoi noin, niin tuskin on kovinkaan kiva ihminen. Toivottavasti teillä ei ole lapsia, koska hehän tuollaisesta käytöksestä eniten kärsivät.
Tai sitten olet porvoosta.
[/quote]
Meillä mies teki samaa. Minä opin olemaan kotona peltorit korvilla, ei kuulunut miehen puhe, ei television pauhu. Kuukaudessa se oppi, että jos ei televisio hiljene, on minulle turha puhua mitään koko päivässä, en kuule.
[/quote]
Meillä mies teki samaa. Minä opin olemaan kotona peltorit korvilla, ei kuulunut miehen puhe, ei television pauhu. Kuukaudessa se oppi, että jos ei televisio hiljene, on minulle turha puhua mitään koko päivässä, en kuule.
Jo on supermukavaa elämä jos noin turhista asioista pitää oikein tekemällä riitoja tehdä!
Ymmärrän että tällaisesta saatetaan huomauttaa, mutta kiusan teko ja suorastaan riitely täysin tyhjästä...
Vähän ohi teeman, mutta onko siitä haittaa, jos telkkari on päällä ilman että kukaan katsoo sitä? Siis muuta haittaa kuin että sähköä tietysti kuluu hukkaan? Tietääkö kukaan?
Tiedän, että käynnissä olevaa pesukonetta ei saa jättää valvomatta. Eikö telkkariakaan saa siksi, että se voi oikeasti syttyä vaikka tuleen tms?
Jos telkkari yksinään ollessaan voi vaikka räjähtää tms., ymmärrän ärtymyksen siitä, että se jätetään päälle kauppaan lähtiessä. Mutta jos kyse on vain sähkön säästämisestä, en ymmärrä. Eihän telkka mikään sähkösyöppö ole, penneistä (senteistä) siinä on kysymys. Jääkaappi ja pakastin ovat päällä koko ajan ja NE ovat niitä isoja sähkönsyöjiä.
Itse pidän telkkaria auki vain kun katson sitä, muulloin kiinni. Mutta periaatteessa siis kiinnostaa, mitä VOISI tapahtua, jos se joskus vahingossa jäisikin päälle.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:56"]Vähän ohi teeman, mutta onko siitä haittaa, jos telkkari on päällä ilman että kukaan katsoo sitä? Siis muuta haittaa kuin että sähköä tietysti kuluu hukkaan? Tietääkö kukaan?
Tiedän, että käynnissä olevaa pesukonetta ei saa jättää valvomatta. Eikö telkkariakaan saa siksi, että se voi oikeasti syttyä vaikka tuleen tms?
Jos telkkari yksinään ollessaan voi vaikka räjähtää tms., ymmärrän ärtymyksen siitä, että se jätetään päälle kauppaan lähtiessä. Mutta jos kyse on vain sähkön säästämisestä, en ymmärrä. Eihän telkka mikään sähkösyöppö ole, penneistä (senteistä) siinä on kysymys. Jääkaappi ja pakastin ovat päällä koko ajan ja NE ovat niitä isoja sähkönsyöjiä.
Itse pidän telkkaria auki vain kun katson sitä, muulloin kiinni. Mutta periaatteessa siis kiinnostaa, mitä VOISI tapahtua, jos se joskus vahingossa jäisikin päälle.
[/quote]
Se voi sytyttää tulipalon. Joidenkin telkkarien elektroniikalle ei tee hyvää olla loputtomasti päällä
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:56"]Vähän ohi teeman, mutta onko siitä haittaa, jos telkkari on päällä ilman että kukaan katsoo sitä? Siis muuta haittaa kuin että sähköä tietysti kuluu hukkaan? Tietääkö kukaan?
[/quote]
Mua ärsyttää eniten se möly mikä siitä lähtee kun mies pitää sitä kovalla ja ei katso. Jos pyydän hiljentämään niin hiljentää vain vähän tai ei ollenkaan ja ottaa nokkiinsa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:48"]
En yleensä pidä telkkaria jatkuvasti päällä. Enkä aikaisemmin ole unohtanut päälle, kun olen lähtenyt kauppaan. Mieheni on kamalan jempti muutenkin. Itse olen ihan erilainen.
[/quote]
Pomminvarmasti ei ensimmäisestä unohduksesta rupea sulakkeita ruuvailemaan. Joko puhut palturia, tai sitten hän kypsynyt sinun huolimattomuuteesi ylipäätään ja telkun unohtaminen sattui nyt olemaan jostain syystä se, mikä sai isännän mukin täyttymään.
Mitä taas tulee näihin sähkölasku höpisijöihin, niin olis aina tietysti hyvä tietää edes suunnilleen, mitä se telkkarin auki jättäminen kustantaa. Eli tässä vähän faktaa: Esimerkiksi uusi 42 tuumainen led-kuluttaa hulppeat 50 wattia päällä ollessaan. Itselläni on tuon kokoinen muutaman vuoden vanhan led-tv ja se kuluttaa noin 100 wattia päällä ollessaan. Joku vanha plasma saattaa olla todellinen tuhlari ja kuluttaa peräti 500 wattia. Mitä nämä kulutukset tarkoittavat rahassa. Tuo uusi telkkari olisi kuluttanut tunnin kaupppareissulla kokonaista puoli senttiä riihikuivaa. Minun 100 wattia kuluttava jo kokonaista yhden sentin ja se syöppö plasma hulppeat viisi senttiä! Jos miehellä olisi ratkennut paita sulaketta kurottaessaan, olisi kustannus voinut olla yli tuhatkertainen, tai jos sulake olisi narahtanut virtapiikin johdosta takas ruuvattaessa, olisi senkin kustannus ollut tv:n aukioloon verrattuna vähintään kymmenkertainen, että näin.
[/quote]
Niin mäkin olen ymmärtänyt. Nykytelkkarit vie sähköä niin vähän, että ne ovat omakotitalon (tai edes kerrostaloasunnon) sähkölaskussa ihan yhtä tyhjän kanssa. Niin että vahingossa hetkeksi päälle jääneen telkkarin sähkönkulutuksesta ei kyllä kannata pultteja ottaa.
Mutta täällä sanottiin, että päällä oleva telkkari on paloturvallisuusriski. Siis oikeasti? Että telkkari syttyy yhtäkkiä tuleen? Sattuuko tällaista? Kuinka monta tapausta vuodessa?
[/quote]
No nykyaikainen led-tv tuskin on mikään sen suurempi paloturvallisuusriski, kuin mikään muukaan sähkölaite. Tokihan teoriassa voi joku viallinen komponentti aiheutta oikosulun, mutta niin voi käydä myös pakastimelle, tai jääkaapille, tai mille tahansa sähkölaitteelle. Vanhoja kuvaputki töllöjä jonkun verran "räjähteli" aikoinaan, mutta harvinaista oli sekin.
Mitä taas tulee tv:n auki pitämiseen ylipäätään ja jatkuvasti, niin vaikka tuossa kerroinkin, kuinka vähän nyky-tv kuluttaa sähköä, niin en silti ymmärrä ihmisiä, joilla pitää olla jatkuvasti jotain taustameteliä pauhaamassa. Itse muutin aikanaan maalle juuri siitä syystä, että olin kyllästynyt hälinään ja hässäkkään ja kaipasin luonnonrauhaa ja hiljaisuutta. Itselläni ei ole koskaan kotona mitään taustamöykkääjää päällä, ei radiota, ei telkkua, ei cd/dvd:tä ei mitään, vaan ainoastaan syvää hiljaisuutta ja nautin siitä suunnattomasti.