Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Telkkari unohtui päälle ja siitä tuli riita.

Vierailija
13.05.2014 |

Lähdin kauppaa ja unohdin telkkarin päälle, mies oli pihalla töissä. Oli sillä valin mennyt sisälle ja suuttunut niin että ruuvanut sulakkeen pois. Oli vihainen kun tulin kotia. Jouduin pyytämään että laittaa sulakkeen takasin. Kerran suuttui myös kun pesin ikkunoita ja telkkari pauhasi toisessa huoneessa kuuntelin musaa siitä samalla. Mitä mieltä olette tästä, olenko vain liian herkkä kun loukkaannun.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on telkkari päällä aamusta iltaan, eikä kumpaakaan kiinnosta. Ei olla niin köyhiä, että telkkari ajaisi meidät vararikkoon.

Vierailija
42/42 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:48"]

En yleensä pidä telkkaria jatkuvasti päällä. Enkä aikaisemmin ole unohtanut päälle, kun olen lähtenyt kauppaan. Mieheni on kamalan jempti muutenkin. Itse olen ihan erilainen.

[/quote]

Pomminvarmasti ei ensimmäisestä unohduksesta rupea sulakkeita ruuvailemaan. Joko puhut palturia, tai sitten hän kypsynyt sinun huolimattomuuteesi ylipäätään ja telkun unohtaminen sattui nyt olemaan jostain syystä se, mikä sai isännän mukin täyttymään.

Mitä taas tulee näihin sähkölasku höpisijöihin, niin olis aina tietysti hyvä tietää edes suunnilleen, mitä se telkkarin auki jättäminen kustantaa. Eli tässä vähän faktaa: Esimerkiksi uusi 42 tuumainen led-kuluttaa hulppeat 50 wattia päällä ollessaan. Itselläni on tuon kokoinen muutaman vuoden vanhan led-tv ja se kuluttaa noin 100 wattia päällä ollessaan. Joku vanha plasma saattaa olla todellinen tuhlari ja kuluttaa peräti 500 wattia. Mitä nämä kulutukset tarkoittavat rahassa. Tuo uusi telkkari olisi kuluttanut tunnin kaupppareissulla kokonaista puoli senttiä riihikuivaa. Minun 100 wattia kuluttava jo kokonaista yhden sentin ja se syöppö plasma hulppeat viisi senttiä! Jos miehellä olisi ratkennut paita sulaketta kurottaessaan, olisi kustannus voinut olla yli tuhatkertainen, tai jos sulake olisi narahtanut virtapiikin johdosta takas ruuvattaessa, olisi senkin kustannus ollut tv:n aukioloon verrattuna vähintään kymmenkertainen, että näin.

[/quote]

Niin mäkin olen ymmärtänyt. Nykytelkkarit vie sähköä niin vähän, että ne ovat omakotitalon (tai edes kerrostaloasunnon) sähkölaskussa ihan yhtä tyhjän kanssa. Niin että vahingossa hetkeksi päälle jääneen telkkarin sähkönkulutuksesta ei kyllä kannata pultteja ottaa.

Mutta täällä sanottiin, että päällä oleva telkkari on paloturvallisuusriski. Siis oikeasti? Että telkkari syttyy yhtäkkiä tuleen? Sattuuko tällaista? Kuinka monta tapausta vuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla