Hammaslääkäreitä paikalla? APUA!!
Nyt on viikon sisään kaksi kertaa ilmestynyt (fistelli?) finnintapainen patti takahampaan ja posken 'väliin' alaikeneen. Vuotaa verta ja märkii puristaessa...Minulla on ilmeisesti viisaudenhammas puhkeamassa alas taakse, ja tämä patti on ilmestynyt puhkeavaa viisauden hammasta edeltävän hampaan viereen :( osaako joku sanoa onko tämä nyt sellainen mätätulehdus eli fisteli jossa joutuu juurihoitoon ja pahimmassa tapauksessa tulehdus yltää luuhun asti? Hammas ei ole yhtään kipeä, mutta patit on aika inhottavia. Voi toki olla että tulehdus on vasta aluillaan ja kipu seuraa perässä.... Soitan huomenna hammaslääkäriin, toivottavasti saan pian ajan. Haluaisin silti kuulla kokemuksia/ihan faktaa jos jollain on...
Mainittakoon että aloitin noin kuukausi sitten suhteellisen vahvan biotiini+sinkki+metioniini -kuurin, jonka olen kuullut haittavaikutuksen joillain ihmisillä laukaisevan aknea ja aiheuttavan finnejä outoihin paikkoihin, voisikohan tällä olla vaikutusta? Tai sitten sekin kun viisaudenhampaan puhkeamisen myötä koko takarivi tuntuu hiukan kireältä, että sinne on jäänyt ihan vain pöpöjä ja siitä tullut finni? :( pelottaa!
Kommentit (31)
Kyllä minusta hammassärky on riittävä syy varata päivystysaika eikä tarvitse odottaa, että se on sietämätöntä. Eihän se hammas sitten enää edes puudu kunnolla. Niinhän sitä sanotaan sairaalan päivystävästä ensiavustakin, ettei sinne saa tulla kuin pää kainalossa. Useamman kerran olen joutunut sinne hengenahdistuksen ja rytmihäiriöiden vuoksi eikä siellä useimmilla ihmisillä mitään hengenhätää ole.
No nii-in, mutta aplla ei särje hammasta.
Hampaassa/ikenessä oleva tulehdus voi kuitenkin levitä koko elimistöön ja aiheuttaa yleistilan heikkenemistä ja pahimmassa tapauksessa verenmyrkytyksen.
Suun tulehdustilat pitäisi aina ottaa vakavasti ja mielellään hoitaa päivystysluonteisesti - voit varmasti ainakin yksityistä hamppista konsultoida puhelimitse. Nyt ei välttämättä särje, mutta helvetillinen kipu voi alkaa yllättäen räjähdyksenomaisesti.
Eli valitanko kunnalliselle puhelinpäivystyksessä huomenna että särkee julmetusti vaikkei särje, jotta pääsen päivystykseen heti huomenna? Haluan ihan oikeasti äkkiä hoitaa tämän :( -Ap
Eli valitanko kunnalliselle puhelinpäivystyksessä huomenna että särkee julmetusti vaikkei särje, jotta pääsen päivystykseen heti huomenna? Haluan ihan oikeasti äkkiä hoitaa tämän :( -Ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:54"]Hampaassa/ikenessä oleva tulehdus voi kuitenkin levitä koko elimistöön ja aiheuttaa yleistilan heikkenemistä ja pahimmassa tapauksessa verenmyrkytyksen.
Suun tulehdustilat pitäisi aina ottaa vakavasti ja mielellään hoitaa päivystysluonteisesti - voit varmasti ainakin yksityistä hamppista konsultoida puhelimitse. Nyt ei välttämättä särje, mutta helvetillinen kipu voi alkaa yllättäen räjähdyksenomaisesti.
[/quote]
Sepsis on äärimmäisen harvinainen. Terveellä ihmisellä elimistö eliminoi hampaista mahdollisesti tulevat bakteerit tehokkaasti. Riski sepsikseen on heillä jolla on heikentynyt kyky vastustaa kuten syöpäpotilaat.
Hampaat on syytä hoitaa mutta pelottelu ei auta ketään.
otatahan kaikki hampaat pois ja tekarit tilalle. on suorat ja ei vaikuta aidoilta
Ap, sinuna yrittäisin huomenna kunnalliselle. Sanot, että mätii ja tykyttää. Lekuri tyhjentää sen ja lyö antibioottikuurin kouraan. Ei tarvi sitten näitä sepsiksiä miettiä.
Voiko käyttää hammaslankaa joka on ollut vessanpytyssä?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:41"]Voiko käyttää hammaslankaa joka on ollut vessanpytyssä?
[/quote] Mä kuolen nauruun, tää oli ihan paras :)
No mä sanoisin totuudenmukaisesti. Ei ne päivystyksessä hoida kuin päivystysluonteiset hammasvaivat, minusta voit hyvin varata ajan yksityiseltä tai kunnalliselta rehellisesti oireet kertoen. Jos pahenee, sitten päivystykseen. Näin toimii muutkin.