Tienaan 60000/vuosi. Paljon vai vähän?
Kommentit (64)
Ihan normaali.
Minä tienaan lähihoitajana 50 000e/v, myös yh.
Vierailija kirjoitti:
Mun näkökulmasta se on hyvin. Itse tienaan korkeakolutettuna noin 35000e/vuosi.
Taidat puhua nettotuloista ja aapee bruttotulosta.
Käyttäjä5290 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi sun olis muuten alle 3000 brutto per kuukausi ja netto sitten sen 2300e?
Tai onhan se varmaan mahdolliseen esim. yliopiston assistentilla
seppo77 kirjoitti:
joo, kuten kirjoitin , niin minulla tuohon summaan sisältyy autoetu, siksi nettotuloni on tuo minkä ilmoitin kirjoituksessa. Auto on kuitenkin ollut hyvä, kun sen on saanut ns. palkan päälle.
Et ole saanut "palkan päälle". Tai jos olet niin verottaja kyllä voi vielä vuosienkin perästä muistaa yllätyslaskulla. Kaikki edut kuuluvat siihen bruttopalkkaan, ja maksat niistä veron, joka vähennetään rahapalkasta. Esim Bruttopalkka 4000 - autoetu 500 € = rahapalkka 3500 - verot (4000 x veroprosentti) =nettopalkka.
Eli verot ja maksut lasketaan bruttopalkan mukaan ja vähennetään rahapalkasta.
Veroihin menee kyllä huomattavasti enemmän, jos on 60000 tai vrt. 50000 Käteen jäävän nettopalkan ero ei ole kuin ~ kolme sataa kuussa.
Vaan onhan se hienoa kun tienaa.
Mitä merkitystä sillä palkan/ työn/ammatin kanssa on, että onko yh vai ei?
Omat bruttotulot on n. 65 000 vuodessa ja kyllä sillä kahden lapsen kanssa pärjää (lapsilisät ja Kelan elatustuki tulee palkan lisäksi). Leveää elämää ei eletä, mutta mistään ei ole puutekaan.
Ollaan samiksii paitsi mä oon sinkkukinkku
Verot kun vähentää tuosta niin et sinä mikään varakas ole. Harva on Suomessa. Sivistysmaissa on toisin.
Käyttäjä5290 kirjoitti:
Käyttäjä5290 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi sun olis muuten alle 3000 brutto per kuukausi ja netto sitten sen 2300e?
Tai onhan se varmaan mahdolliseen esim. yliopiston assistentilla
En ole edellinen, mutta tuntipalkkaisena opettajana noi vastaa aika lailla mun bruttoa ja nettoa. Arvaatte varmaankin, että työtunteja tulee koulutunteja enemmän. Siihen nähden aloittajan palkka on oikein hyvä ja niin on näemmä lähihoitajankin
Vierailija kirjoitti:
yritätkö esittää jotain tuollakin?
Forbes tahi muu ei juurikaan vielä noteeranne, ei mekään.
Vauva on Suomen Forbes. Ei unohdeta tätä FAKTAA.
Mun puoliso tienaa 80000/v. Itse olen tällä hetkellä opiskelija, meillä useampi lapsi. Pärjätään hyvin, ei tarvii pihistellä mutta ei me vuosittain missään löhölomilla käydä. Millä se sitten mitataan en tiedä.
Eli käteen joku pauttiarallaa 3k/kk. No ei se aivan hirveästi ole. Pk-seudulla joku kolmio, niin netosta lähtee jo puolet. Siihen perusauto -500e ja ruokaan toinen mokoma. Että jäähän siinä ”massiiviset” 500€/kk hurvitteluun. Mutta kun siitä hurvittelurahasta maksetaan polttoaine, sähköt, vakuutukset, netit, kännykät, housut, paidat ja harrastukset.... niin no... hyvä jos riittää. Ei tuolla palkalla ainakaan elostella voi ja varakasta esittää.
Vierailija kirjoitti:
Eli käteen joku pauttiarallaa 3k/kk. No ei se aivan hirveästi ole. Pk-seudulla joku kolmio, niin netosta lähtee jo puolet. Siihen perusauto -500e ja ruokaan toinen mokoma. Että jäähän siinä ”massiiviset” 500€/kk hurvitteluun. Mutta kun siitä hurvittelurahasta maksetaan polttoaine, sähköt, vakuutukset, netit, kännykät, housut, paidat ja harrastukset.... niin no... hyvä jos riittää. Ei tuolla palkalla ainakaan elostella voi ja varakasta esittää.
Kaikki eivät kuitenkaan elä ja asu pk-seudulla. Joskin siellä seudulla käteen jää tuostakin palkasta enemmän käteen kuin keskimäärin muualla. Mutta yleensä ottaen, kun liikutaan lähes tuolla ylimmän tulodesiilin hujakoilla, niin onhan se selvää että huonot tulot ne ei ole. Suomen verotus pitää huolen siitä, että tavallista työtä tekevän ei tarvitse huolehtia turhasta varakkuudesta. Lisäksi suomalaisten kateellinen mentaliteetti varmistaa sen, että työllä ei kenenkään sovi ainakaan rikastua. Hyvin toimeen tuleminen? Se on ehkä just ja just sallittua. Älä silti osta sitä uutta autoa.
Ihan ok. Riippuu iästäsi myös.
Ite 24v ja tienaan saman. +40v ikäisenä odotan reilusti yli 100 000€ vuosituloja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali.
Minä tienaan lähihoitajana 50 000e/v, myös yh.
😂😂😂 tai sitten et näe lapsiasi koskaan ylitöiden vuoksi. Mieti, onko se sen arvoista.
Palkkatilastojen mukaan hyvä ansiotaso, mutta av:lla ei toki mitään. Täällähän suurimmalla osalla on n. 100 000 eur vuosiansiot.
Emil ruusuvuori treenaile Rafan koulussa, katsoin hintoja, jos meet lukukaudeksi niin se maksaa aikalailla tuon 60k. Siitä voi miettiä onko se paljon vai vähän.
Jäin miettiin että montakohan sataa tuhatta emil ruusuvuoren uraan on mennyt tähän mennessä. Siihen ei ois riittäny 60k vuositulot vanhemmilla.
Ihan ok, riippuu paljon lapsia on. Mulla vain yksi joten riittää hyvin. Mutta ei sillä juhlita, asunto ja autolaina (pakko olla työmatkoihin, muuten lapsi olisi 11h tarhassa, nyt 9h) syö aika ison siivun...Sitten kaikki tarhamaksut tms tapissa, melkein pakko pitää terveysvakuutusta kun ei voi 9-15 juosta lääkärissä tms..
Keskitulo tuo on. Mitä tekemistä yksinhuoltajuudella on sun palkkatason kanssa?