pikkupoika jäi bussin alle
Minkä takia äiti lähtee pitkittämään kaikkien osapuolten tuskaa asiassa ja valittamaan tämän kaltaisesta onnettomuudesta hoviin ja ehkä vielä KKO:hon? tuoko se pojan takaisin, jos kuskille tuomittaisiin puhtaasta tapaturmasta jokunen päiväsakko?
Se on valitettava fakta, että onnettomuuksia sattuu ja ihmisiä kuolee. Bussikuskia suurempi syyllinen tapauksen tietojen perusteella on ollut poika itse, joten en ymmärrä äidin käytöstä asiassa. Surullinen juttu, mutta ei onnettomuuteen syyttömän tuomitseminen auttaisi asiaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288687822734.html?pos=ok-nln
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:08"]
No äiti kokee ahdistusta ja vihaa, ja haluaa, että joku saa hänen lapsensa kuolemasta rangaistuksen. Kyllä minä sitäkin ymmärrän, vaikka syyttäjää ymmärrän vähemmän, heiltä voisi odottaa enemmän objektiivisuutta.
[/quote]
Äiti on itse syyllinen lapsensa kuolemaan. Noin niinku kärjistetysti sanottuna.
[/quote]
Sitä on tietääkseni tutkittu, ja alle 12-vuotias ei pysty vielä hahmottamaan liikennettä kunnolla. Eli ei se äiti ole syyllinen, vaan tämä tyhmä suomalainen systeemi että jo pienet eka- ja tokaluokkalaiset kulkevat henkensä kaupalla yksin kouluun ja koulusta pois...
[/quote]
Curlingvanhempana sä tietenkin viet lapsesi ovelta ovelle lukioikäiseksi asti?
Jos lapsi ei osaa käyttäytyä liikenteessä, niin kyllä vanhempien on syytä katsoa peiliin!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:49"]
No äiti kokee ahdistusta ja vihaa, ja haluaa, että joku saa hänen lapsensa kuolemasta rangaistuksen. Kyllä minä sitäkin ymmärrän, vaikka syyttäjää ymmärrän vähemmän, heiltä voisi odottaa enemmän objektiivisuutta.
[/quote]
[/quote]
Sitä on tietääkseni tutkittu, ja alle 12-vuotias ei pysty vielä hahmottamaan liikennettä kunnolla. Eli ei se äiti ole syyllinen, vaan tämä tyhmä suomalainen systeemi että jo pienet eka- ja tokaluokkalaiset kulkevat henkensä kaupalla yksin kouluun ja koulusta pois...
[/quote]
Curlingvanhempana sä tietenkin viet lapsesi ovelta ovelle lukioikäiseksi asti?
Jos lapsi ei osaa käyttäytyä liikenteessä, niin kyllä vanhempien on syytä katsoa peiliin!
[/quote]
Ei, vaan Keski-Euroopassa lasiani kasvattavana olen oikeudellisessa vastuussa jos alle 12-vuotiaani joutuu ilman aikuisen valvontaa onnettomuuteen, oli se sitten kotona tai kodin ulkopuolella... Siksi mietin tarkkaan, mistä tilanteista voin olettaa lasteni selviävän yksin ja mistä ei.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:22"]
Olen samaa mieltä, että tuonikäisellä tulisi olla joku jonka kanssa kulkee koulumatkat. 8-vuotias on vielä niin pieni. Mutta joo kulttuurijuttu, Suomessa lapset ovat kauhean itsenäisiä verrattuna esim. keski-eurooppalaisiin lapsiin. Olisi mielenkiintoista lukea dataa miten paljon Suomessa kuolee lapsia onnettomuuksissa vrt. muihin maihin.
Ymmärrän äidin tuskan ja turhautumisen, mutta kosto ei tuo poikaa takaisin. Voimia kaikille osapuolille!
[/quote]
Tästä on aikaisemminkin puhuttu palstalla, mutta en itse oikein tajua, miten pienten lasten yksin liikkuminen ja siihen liittyvät vaarat ohitetaan Suomessa vaan olankohautuksella ja "kulttuurijuttuna", kun esim. raskaanaollessa ollaan
toisaalta niin super-hyper tarkkoja siitä mitä syödään ja lapsen pitää olla kotona
3-vuotiaaksi koska muuten se vahingoittuu... Miksi kun lapsi täyttää 7 vuotta ja
menee kouluun, on yhtäkkiä ok jättää hänet oman onnensa nojaan? Enkä siis
puhu nyt tästä surullisesta tapauksesta vaan ihan kaikista.
[/quote]
No mut siis olen ihan samaa mieltä sun kanssa. Suomen kulttuuria tulisi muuttaa siinä määrin, ettei lapsia nakattaisi oman onnensa nojaan liian varhain. Kyse ei ole "curling-vanhemmuudesta", vaan ihan realismista. Lapsi on lapsi, eikä siltä voi odottaa samaa huomiointikykyä kuin aikuiselta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:30"]
. Poika ei juossut mistään näkemäesteen takaa, oletti vaan että ne väistää joiden liikennesääntöjen mukaan kuuluu väistää.
[/quote]
Miksi poika sellaista oletti? Outo tyyppi, oletuksilla ei liikenteessä pärjää. Vanhemmat eivät näköjään vielä kahdeksan vuoden ikään mennessäkään olleet osanneet poikaa oikein opettaa. Samoin sitä, että liikenteessä ei juosta päättömänä kanana. Katso ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan, opetettiin minulle yli 40 vuotta sitten. Hyvin ovat opit vieläkin muistissa - ja hengissä tässä ollaan.
Bussikuski oli pysäyttänyt mutta poika juoksi auton alle
Bussikuljettaja on nykyään 22-vuotias. Miksi tuo viimeinen lause kiinnostaa yhtään ketään?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:48"]
Olen samaa mieltä, että tuonikäisellä tulisi olla joku jonka kanssa kulkee koulumatkat. 8-vuotias on vielä niin pieni. Mutta joo kulttuurijuttu, Suomessa lapset ovat kauhean itsenäisiä verrattuna esim. keski-eurooppalaisiin lapsiin. Olisi mielenkiintoista lukea dataa miten paljon Suomessa kuolee lapsia onnettomuuksissa vrt. muihin maihin.
Ymmärrän äidin tuskan ja turhautumisen, mutta kosto ei tuo poikaa takaisin. Voimia kaikille osapuolille!
[/quote]
Tästä on aikaisemminkin puhuttu palstalla, mutta en itse oikein tajua, miten pienten lasten yksin liikkuminen ja siihen liittyvät vaarat ohitetaan Suomessa vaan olankohautuksella ja "kulttuurijuttuna", kun esim. raskaanaollessa ollaan toisaalta niin super-hyper tarkkoja siitä mitä syödään ja lapsen pitää olla kotona 3-vuotiaaksi koska muuten se vahingoittuu... Miksi kun lapsi täyttää 7 vuotta ja menee kouluun, on yhtäkkiä ok jättää hänet oman onnensa nojaan? Enkä siis puhu nyt tästä surullisesta tapauksesta vaan ihan kaikista.
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä! Vanhempien kuuluisi saattaa lapsi kouluun ja hakea sieltä 10-vuotiaaksi asti, jos asutaan kaupunkialueella. Pitäisi olla alaikäisen vanhempien vastuulla, miten lapsi liikkuu ja missä.
En ymmärrä, miksi pojan äiti haluaa repiä omatkin haavansa uudelleen auki ja alkaa käsitellä juttua uudelleen? Kyseessä onnettomuus, jolle kukaan ei enää mitään voi.
Sama juttu Naantalissa, jossa myös pari vuotta sitten jäi koulutyttö kuorma-auton alle. Vanhemmat on valittaneet oikeuden päätöksestä, jonka mukaan kuorma-auton kuljettaja oli syytön eikä voinut nähdä yhtäkkiä kuolleesta kulmasta tielle sännännyttä lasta.
Kai vanhemmat ovat niin surun sokaisemia ja ehkä myös sattuu katsoa peiliin ja yrittää hyväksyä, että näin nyt kävi. Joku syypää täytyy löytää, joku muu, viranomaisen täytyy todeta joku syylliseksi, koska muuten syyttää itseään ja sitä ei kestä pää eikä sydän.
Vanhemmat luottaa liikaa pienten koululaisten pärjäämiseen. Liikenteessä liikkumiset, koulutien vaaratekijät, jne, tulisi käydä viikottain pienen lapsen kanssa läpi.
Miksi poika oli ylipäänsä ohjeistettu käyttämään tuota vaarallista risteystä? Siinä on muutaman metrin päässä turvallisempi suojatie, jota käyttämällä pääsee samaan kouluun ihan yhtä hyvin kuin tuossa vaarallisessa risteyksessä pyörimällä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan vanhemmat voi päättää. Voi vaikka järjestää työnsä niin, että lapsen pari ekaa kouluvuotta vie ja tuo lapsen kouluun ja koulusta. Palkkaa jonkun tekemään sen. Muuttaa lähemmäs koulua tai turvallisemmalle seudulle kuin ydinkeskustaan. Valitsee turvallisemman reitin sen lyhyimmän reitin sijaan - tuossakin kadun varrella on vain muutamien metrien päässä suojatie, joka ei ole noin vaarallisessa risteyksessä ja jota käyttämällä pääsee ihan yhtälailla sille kevyen liikenteen sillalle, jonka yli kuljetaan Martin kouluun.
Noh, äiti ei pääse surustaan yli ja haluaa syyllisen koska luulee sen parantavan oloaan. Ei tule toimimaan.
En lähtisi sanomaan äitiäkään syylliseksi pojasta puhumattakaan. 8-vuotias oli lapsi. Lapset tekee hölmöjä asioita joista voi mennä henki ja nyt meni.
Dösäkuskin puolesta harmittaa. Hän elää asian kanssa loppuelämänsä ja saattaa surra pojan kohtaloa syvemmin kuin tämä äiti tulee koskaan ymmärtämään.
Tässä tilanteessa on syyllisiä vain ne juristit jotka antavat äidille valitusluvan. Psykiatrille hänet pitäis passittaa.
Poika ei ollut lähtenyt riittävän varhain kouluun joko omasta syystään tai vanhempiensa mokan vuoksi.
Ei tarvitse ryntäillä juosten kun lähtee kouluun riittävän aikaisin niin minimoi vaaratilanteet.
Oliko tämä lapsi erityislapsi joka ei ymmärtänyt asioita jos oli niin silloin olisi tarvinnut saattajan.
En syytä bussikuskia tästä onnettomuudesta eikä muidenkaan pitäisi. Mennee luonnonvalinnan piikkiin.
Pitäisi miettiä sitä kuskiakin. Nuori mies, kantaa syyllisyyttä mukanaan koko elämänsä. Vaikka ei voinut tehdä asialle mitään. Nyt hänkin joutuu taas elämään nämä seikat uudelleen läpi, vaikuttanee mielenterveyteen.
Ei ihmiset aja tahallaan lasten tai kenenkään muunkaan päälle. Ja tässä tapauksessa kuljettaja oli vielä pyrkinyt ajamaan erittäin varovaisesti. Poikaa vastaan tullut jalankulkijahan oli sanonut, että poika juoksi kadulla ihan päättömästi. Miksi 8-vuotias juoksee liikenteessä kuin sekopäinen? Eikö nämä ole niitä asioita, joita kotona pitäisi käsitellä?
Ok, kyseessä on lapsi, lapset saattaa tehdä arvaamattomia asioita. Mutta yleensä ne on 2-5-vuotiaat, jotka säntäilee sinne tänne mitään ajattelematta. Koululaisella nyt yleensä järki jo alkaa pelata.
Jos joku säntää tielle, ei sille todellakaan välttämättä voi yhtään mitään. Ei kukaan.
Esimerkki. Olin ystäväni ja hänen kolmen lapsensa kanssa kahvilassa. Lähdimme kahvilasta. Menin ulos ensin aikomuksenani avata ystävälleni ja lapsille ovi (sillä liikkeen eteinen oli niin ahdas, että rattaiden kanssa ei olisi ovenavaaja mahtunut samaan tilaan). Ovi ehti painua kiinni, kun ystävä vielä puki yhtä lapsistaan.
Kun ystävä oli valmis tulemaan ulos, aloin avata ovea. Ovi oli vasta ihan kapeasti raollaan, kun ystäväni 3-vuotias lapsi täysin ilman mitään varoitusta syöksähti äitinsä käden alta ja siitä oven raosta ja suoraan keskelle vilkasta autotietä.
Nopeasti päästin ovesta irti ja syöksähdin repimään lapsen jalkakäytävälle. Oli onni, että juuri sillä sekunnilla tiellä ei ollut yhtään autoa, sillä juuri, kun sain lapsen turvaan, kaasutti tiellä taas autoja molempaan suuntaan.
Lapsen käytös oli ajatusta nopeampaa, täysin ennakoimatonta, täysin järjetöntä. Tien toisella puolen oli pelkkä verkkoaita, ei mitään mikä olisi voinut kiinnittää lapsen huomion, ei eläimiä, ei ihmisiä, ei mitään.
Jos siinä tiellä olisi sillä hetkellä liikkunut autoja, kuten normaalisti, kukaan ei olisi voinut tehdä mitään vaan lapsi olisi jäänyt alle. Hän oli niin nopea.
Tämän kokemuksen vuoksi ymmärrän, miten noita onnettomuuksia sattuu. Ei kukaan tuollaisessa tilanteessa tarkoita ajaa lapsen päälle. Jos joku yhtäkkiä säntää jostain keskelle tietä, minkä teet?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:28"]Kyllä se minustakin on aika outoa että bussikuski pääsi töysin ilman rangiastusta. Olisi nyt edes todettu syylliseksi, mutta jätetty rankaisematta.
Ilmeisesti ihmisen yli saa ajaa, vaikka on väistämisvelvolinen, kun ajaa oikein varovaisesti.
[/quote]
Yhtä hyvin olisit itse sitä autoa voinut ajaa. Kenenkään reaktionopeus ei ole sitä luokkaa että ehtii väistää jos joku puskista hyppää eteen! Mites tapaukset joissa teinit hyppinyt junan alle? Pitäiskö kuljettaja tuomita?
Noista tilanteista tulee varmasti sellaset henkiset kärsimykset ja syyllisyyden tunne loppuelämäks että ennemmin pitäis korvauksia maksella kuskille kun syyttää. Varsinkin turhien oikeudenkäyntien jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Harva 8 vuotias kuitenkaan juoksee bussin alle että en nyt lähtis yleistämään
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:24"]Noh, äiti ei pääse surustaan yli ja haluaa syyllisen koska luulee sen parantavan oloaan. Ei tule toimimaan.
En lähtisi sanomaan äitiäkään syylliseksi pojasta puhumattakaan. 8-vuotias oli lapsi. Lapset tekee hölmöjä asioita joista voi mennä henki ja nyt meni.
Dösäkuskin puolesta harmittaa. Hän elää asian kanssa loppuelämänsä ja saattaa surra pojan kohtaloa syvemmin kuin tämä äiti tulee koskaan ymmärtämään.
Tässä tilanteessa on syyllisiä vain ne juristit jotka antavat äidille valitusluvan. Psykiatrille hänet pitäis passittaa.
[/quote]
Mua myös säälittää kuski. Itse en ainakaan koskaan pääsis tollasesta yli vaikka kyse olikin onnettomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:00"]
Kyllä tuo onnettomuus on ihan selvästi pojan oma (eli äidin) vika. Miksei noin iso lapsi tiedä, että tien yli ei poukkoilla tuosta noin vain vaan aina pysähdytään ensin, katsotaan huolellisesti molempiin suuntiin ja sitten mennään reippaasti kävellen yli. Juuri tuollaisten takia vanhempien pitää opettaa pieniä kulkemaan liikenteessä turvallisesti. Tai sit jos ei onnistu, ei ole asiaa poistua pihalta.
Kamala juttu, mutta ei missään nimessä bussikuskin vika!
[/quote]
Kävi hieman korvaan tuo äidin vika. Useimmilla lapsilla on se isäkin.
Montakohan kertaa olen itse tehnyt äkkijarrutuksen kun joku pappa tai lapsi on hypännyt suojatielle juuri kun olen sen kohdalla, ei silloin kun olen kohteliaasti hidastanut ja tarjonnut mahdollisuutta ylittää tie? Tuossa onnettomuustilanteessa suurin ongelma oli varmasti kokematon bussikuski, joka ei 20-vuotiaana ollut varmasti vielä saanut montakaan läheltä piti-tilannetta täysin äkkiarvaamattomasti säntäilevien jalankulkijoiden kanssa. Lapsi voi todellakin olettaa, että suojatiellä saa ylittää kadun turvallisesti, ja on autonkuljettajien vastuulla varoa niitä lapsia ja vanhuksia, joilla ei järki ole ihan terävin.
Kun jalankulkijoiden päälle kerran saa suojatiellä ajella ilman mitään rangaistusta, taidan minäkin ensi kerralla jättää jarruttamatta kun pyöräilijä ajaa 50km/h yhtäkkiä eteen suojatiellä, tai sitten kommandomummo, joka odottaa viime hetkeen ennen kuin syöksyy tielle.
Ei 8-vuotiaita yksin isoille teille. Pitäisi olla ihan normi juttu Suomessakin, että alle 10-vuotiaat eivät kulje yksin liikenteessä. Näitä onnettomuuksia tapahtuu liian usein. Vastuu on vanhempien.
[/quote]
Tästä on aikaisemminkin puhuttu palstalla, mutta en itse oikein tajua, miten pienten lasten yksin liikkuminen ja siihen liittyvät vaarat ohitetaan Suomessa vaan olankohautuksella ja "kulttuurijuttuna", kun esim. raskaanaollessa ollaan toisaalta niin super-hyper tarkkoja siitä mitä syödään ja lapsen pitää olla kotona 3-vuotiaaksi koska muuten se vahingoittuu... Miksi kun lapsi täyttää 7 vuotta ja menee kouluun, on yhtäkkiä ok jättää hänet oman onnensa nojaan? Enkä siis puhu nyt tästä surullisesta tapauksesta vaan ihan kaikista.