pikkupoika jäi bussin alle
Minkä takia äiti lähtee pitkittämään kaikkien osapuolten tuskaa asiassa ja valittamaan tämän kaltaisesta onnettomuudesta hoviin ja ehkä vielä KKO:hon? tuoko se pojan takaisin, jos kuskille tuomittaisiin puhtaasta tapaturmasta jokunen päiväsakko?
Se on valitettava fakta, että onnettomuuksia sattuu ja ihmisiä kuolee. Bussikuskia suurempi syyllinen tapauksen tietojen perusteella on ollut poika itse, joten en ymmärrä äidin käytöstä asiassa. Surullinen juttu, mutta ei onnettomuuteen syyttömän tuomitseminen auttaisi asiaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288687822734.html?pos=ok-nln
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:58"]
Montakohan kertaa olen itse tehnyt äkkijarrutuksen kun joku pappa tai lapsi on hypännyt suojatielle juuri kun olen sen kohdalla, ei silloin kun olen kohteliaasti hidastanut ja tarjonnut mahdollisuutta ylittää tie? Tuossa onnettomuustilanteessa suurin ongelma oli varmasti kokematon bussikuski, joka ei 20-vuotiaana ollut varmasti vielä saanut montakaan läheltä piti-tilannetta täysin äkkiarvaamattomasti säntäilevien jalankulkijoiden kanssa. Lapsi voi todellakin olettaa, että suojatiellä saa ylittää kadun turvallisesti, ja on autonkuljettajien vastuulla varoa niitä lapsia ja vanhuksia, joilla ei järki ole ihan terävin.
Kun jalankulkijoiden päälle kerran saa suojatiellä ajella ilman mitään rangaistusta, taidan minäkin ensi kerralla jättää jarruttamatta kun pyöräilijä ajaa 50km/h yhtäkkiä eteen suojatiellä, tai sitten kommandomummo, joka odottaa viime hetkeen ennen kuin syöksyy tielle.
[/quote]
Kyllä sä saat rangaistuksen, jos voidaan osoittaa, että sinun olisi pitänyt voida havaita se 50 km/h suojatielle pamahtava pyöräilijä. Jos havaitset, muttet jarruta, niin soo soo.
Ja jos olet ammattikuski, niin en ehkä sinuna täällä jossittelisi ja toimisi bessewisserinä, voi se onnettomuus, puhdas vahinko, jota et olisi voinut estää, osua joskus omallekin kohdallesi.
Tiedän risteyksen jossa poika jäi alle jasiitä juoksee joka saakelin aamuniitä mukeloita päin punasia jamuutenkin ylittää tietä vähän miten sattuu, todella monta kertaa meinannut oman autonkin alle jäädä ja kerran ehdin nykästä pienen koululaistytön takaisin kun mrinas juosta mopon alle. Kasvatuksess vika kun eivät jato autoja, mulle opetettiin että paloi mikä valo tahansa niin AINA katsotaan tuleeko autoja. Onneksi bussikuskia ei tulka tuomitsemaan koska vika ei ole hänessä ja bussikuskina alkaisin vaatia henkisiä korvauksia koska syytetään ilman mitään oikeaa syytä. Bimbo-äidin kannattais mennä itseensä ja miettiä OIKEAA syytö kurjalle tapahtumalle. (Onneks kaupunki kielsi niitten rehujeb kabtamisen onnettomuuspaikalle, puol vuottahan niitö siihen ilmestys)
Tiedän risteyksen jossa poika jäi alle jasiitä juoksee joka saakelin aamuniitä mukeloita päin punasia jamuutenkin ylittää tietä vähän miten sattuu, todella monta kertaa meinannut oman autonkin alle jäädä ja kerran ehdin nykästä pienen koululaistytön takaisin kun mrinas juosta mopon alle. Kasvatuksess vika kun eivät jato autoja, mulle opetettiin että paloi mikä valo tahansa niin AINA katsotaan tuleeko autoja. Onneksi bussikuskia ei tulka tuomitsemaan koska vika ei ole hänessä ja bussikuskina alkaisin vaatia henkisiä korvauksia koska syytetään ilman mitään oikeaa syytä. Bimbo-äidin kannattais mennä itseensä ja miettiä OIKEAA syytö kurjalle tapahtumalle. (Onneks kaupunki kielsi niitten rehujeb kabtamisen onnettomuuspaikalle, puol vuottahan niitö siihen ilmestys)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:28"]
Kyllä se minustakin on aika outoa että bussikuski pääsi töysin ilman rangiastusta. Olisi nyt edes todettu syylliseksi, mutta jätetty rankaisematta.
Ilmeisesti ihmisen yli saa ajaa, vaikka on väistämisvelvolinen, kun ajaa oikein varovaisesti.
[/quote]
Eiköhän tuosta kärsi lopun ikäänsä muutenkin. Totuus on että lapsi kun jostain yhtäkkiä säntää eteen, niin ei siinä välttämättä mitään ehdi tekeen. Tuskin tässä mitenkään on sitä puollettu että ihmisten päälle saisi ajella miten huvittaa. Olisi kyllä ihan hyvä opettaa sekin, että kun näkee suojatien niin se ei tarkoita sitä että sinne saa/kannattaa juosta täysillä mistään mitään välittämättä. Se kun ei oikeasti ole "suojatie" sanan varsinaisessa merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 18:10"]
Ja jos olet ammattikuski, niin en ehkä sinuna täällä jossittelisi ja toimisi bessewisserinä, voi se onnettomuus, puhdas vahinko, jota et olisi voinut estää, osua joskus omallekin kohdallesi.
[/quote]
Tässä ketjussa voisi suurin osa lakata besserwisseröimästä. Ihan kuin porukka olisi riemuissaan kun saa syytellä ihmistä, jolta lapsi kuollut.
Miksi niitä suojateitä edes on jos niiden kohdalla saa kuitenkin ajaa lasten päälle? Aikuiset ja täysjärkiset osaavat ylittää kadun ilman suojatietäkin. Käsittääkseni suojatiet on nimenomaan tarkoitettu lapsia ja vaivaisia varten, koska nämä eivät osaa itse varoa. Kyllä tämä onnettomuus oli bussikuskin syy, mutta vahinko, joka ei varmasti toistu saman kuskin kohdalla. Tästä lähtien katsoo varmaan sen verran tarkkaan, että juoksevatkin lapset ehtivät tien yli.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:53"]Minkä takia äiti lähtee pitkittämään kaikkien osapuolten tuskaa asiassa ja valittamaan tämän kaltaisesta onnettomuudesta hoviin ja ehkä vielä KKO:hon? tuoko se pojan takaisin, jos kuskille tuomittaisiin puhtaasta tapaturmasta jokunen päiväsakko?
Se on valitettava fakta, että onnettomuuksia sattuu ja ihmisiä kuolee. Bussikuskia suurempi syyllinen tapauksen tietojen perusteella on ollut poika itse, joten en ymmärrä äidin käytöstä asiassa. Surullinen juttu, mutta ei onnettomuuteen syyttömän tuomitseminen auttaisi asiaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288687822734.html?pos=ok-nln
HAHGAHHAHHAHHAHHAJHAJHAHHAHHAHHAHHAJHAHHAHHAHHAHHAHGAJJAHHAHGAHHAH!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 18:10"]
[/quote]
Tässä ketjussa voisi suurin osa lakata besserwisseröimästä. Ihan kuin porukka olisi riemuissaan kun saa syytellä ihmistä, jolta lapsi kuollut.
[/quote]
Oletko uusi AV:lla? ne onkin riemuissaan. Ja mitä enemmän tulee vahvistusta sille tosiasialle että äiti ei olisi voinut mitenkään vaikuttaa tuohon tapahtumaan ja että 8-vuotiaille nopeat päähänpistot ovat vielä aika normaaleja, ja että kaikilla vanhemmilla EI OLE työnsä puolesta mitään mahdollisuutta kuskata lapsiaan kouluun, niin täällä ollaan lyömässä lyötyä ja huutamassa kuorossa että "paska äiti, oma vikasi, ihan oikein että lapsesi kuoli vitun idiootti!"
Vai ei alle 12-vuotias osaa hahmottaa liikennettä :-). Mulle näytettiin ekan luokan ekana päivänä miltä bussipysäkki ja linja-auto näyttää. Siitä se sitten alkoi. Ei siinä ollut 7-vanhanakaan mitään hahmottamisongelmia. Te vaan kasvatatte lapsenne idiooteiksi.
Olette te kamalia. Ei pojan kuolema ollut kenenkään vika. Ei edes äidin.
Tällaisia vaan tapahtuu joskus. Toki on helppoa tuudittautua siihen, että ei mun lapsille kun oon tuotakin äitiä parempi ja fiksumpi. Mitä vaan voi käydä kenelle vaan. Milloin vaan. Surkea sattumus tämäkin.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:58"]
Montakohan kertaa olen itse tehnyt äkkijarrutuksen kun joku pappa tai lapsi on hypännyt suojatielle juuri kun olen sen kohdalla, ei silloin kun olen kohteliaasti hidastanut ja tarjonnut mahdollisuutta ylittää tie? Tuossa onnettomuustilanteessa suurin ongelma oli varmasti kokematon bussikuski, joka ei 20-vuotiaana ollut varmasti vielä saanut montakaan läheltä piti-tilannetta täysin äkkiarvaamattomasti säntäilevien jalankulkijoiden kanssa. Lapsi voi todellakin olettaa, että suojatiellä saa ylittää kadun turvallisesti, ja on autonkuljettajien vastuulla varoa niitä lapsia ja vanhuksia, joilla ei järki ole ihan terävin.
Kun jalankulkijoiden päälle kerran saa suojatiellä ajella ilman mitään rangaistusta, taidan minäkin ensi kerralla jättää jarruttamatta kun pyöräilijä ajaa 50km/h yhtäkkiä eteen suojatiellä, tai sitten kommandomummo, joka odottaa viime hetkeen ennen kuin syöksyy tielle.
[/quote]
Miksi sinä jättäisit jarruttamatta? Eihän se bussikuskikaan jättänyt, vaan veti liinat kiinni välittömästi kun kuuli varoituksen.
Bussit kääntyvät vähän erilailla kuin henkilöautot. Poika on voinut hyvinkin hahmottaa bussin kulkusuunnan väärin ja siksi juosta alle.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:08"]
No äiti kokee ahdistusta ja vihaa, ja haluaa, että joku saa hänen lapsensa kuolemasta rangaistuksen. Kyllä minä sitäkin ymmärrän, vaikka syyttäjää ymmärrän vähemmän, heiltä voisi odottaa enemmän objektiivisuutta.
[/quote]
Äiti on itse syyllinen lapsensa kuolemaan. Noin niinku kärjistetysti sanottuna.
[/quote]
Sitä on tietääkseni tutkittu, ja alle 12-vuotias ei pysty vielä hahmottamaan liikennettä kunnolla. Eli ei se äiti ole syyllinen, vaan tämä tyhmä suomalainen systeemi että jo pienet eka- ja tokaluokkalaiset kulkevat henkensä kaupalla yksin kouluun ja koulusta pois...
[/quote]On kyllä ihan hirveää, oma 6 v lapsi aloittaa muutaman kk päästä koulun ja hänen putää mennä yksin koulumatkat 9 km päivässä ( 5 km suuntaansa raja kyydityykselle). Ei ole edes kevyenliikenteen väylää koko matkaa. Ei osaa edes oysyä tien reunassa. Nuoriso ajaa moninkertaista ylinopeutta, luulen ettei hyvin tule köymään. Yritin jo terveydenhoitajalle kertoa ettei lapsi ole valmis mutta käski vaan opetella ja opetella, o sitä on tehty vuosien ajan lähes joka ilta.
Näin turkulaisena täytyy sanoa, että syytä tässä kamalassa tapauksessa on myös kaupunkisuunnittelussa. Suojatie on ko kohdassa liian lähellä risteävää tietä, jalankulkijan reitti on ihan liian suora. Keski-Euroopassa olen vastaavia risteyksiä nähnyt tehdyn siten, että suojatie on kauempana. Tällöin kävelijä tekee mutkan ja autonkuljettaja suojatien kohdalla näkee autostaan suoraan molempiin suuntiin. Koska ihminen on luonnostaan laiska, niin kadunkulmissa on kaiteet, jolloin kuitenkin helpommaksi tulee kiertää muutama metri.
Olen itse lähellä onnettomuuspaikkaa töissä ja muistan tuon aamun varmaan ikuisesti. Ihan sydäntä vieläkin kuristaa kun ajattelen =(
Aika harvoin vanhemmat pystyvät turvata lastensa koulureittejä olemalla itse aina mukana kuten täällä on ehdotettu. Ainoa keino silloin on riittävä liikennekasvatus, ja valitettavasti sekään ei aina riitä ja onnettomuuksia tapahtuu. Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan voi esim. jäädä pois töistä suojelemaan lapsiaan, vaikka suurin osa varmasti sitä haluaisikin.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:28"]
Kyllä se minustakin on aika outoa että bussikuski pääsi töysin ilman rangiastusta. Olisi nyt edes todettu syylliseksi, mutta jätetty rankaisematta.
Ilmeisesti ihmisen yli saa ajaa, vaikka on väistämisvelvolinen, kun ajaa oikein varovaisesti.
[/quote]Oliko risteyksessä liikennevalot, ja jos oli mitä ne näyttivät ja milloin vaihtuivat?
Ihan hirvittäviä asioita ihmiset kirjoittelevat kuolleesta lapsesta ja surevasta äidistä.
Surullinen onnettomuus.
Toivottavasti kaikki osapuolet toipuvat sen verran mitä voivat.
Vaikka lapsensa kuolemasta ei koskaan
kokonaan toivu, mutta tuskan kanssa oppii elämään.
itse lähiomaisen liikenneonnettomuudessa menettäneenä häpeän joidenkin haukkuma viestejä, syytätte äitiä hävetkää! ihmisen pakko käydä töissä, eikä aina se saattoavun saaminen ole kovinkaan helppoa. varmasti oli pojalle liikennevalistuksen opettanut. tästä uutisoinnista nyt puuttuu esim. se,että pojalla paloi vihreä valo ja varmasti yritti niiden aikana ehtiä tien yli. tiedän paikka on paha mutta juuri siksi ammattikuljettajan oli pitänyt tarkkaan seurata tilannetta jo ennen kuin lähtee kääntymään. ja kyllä aikanaan meidänkin perhe jatkoi oikeusprosessia vain ja ainoastaan saadakseen uhrille oikeutta, eihän ketään voi 'tappaa ' niin että siitä selviää huokauksella ja valtio maksaa viellä oikeus ja asianajokulut. anteeksi mutta ymmärrätte mitä tarkoitan vasta sitten jos itse joudutte lähiomaisen liikenteen uhrina menettämään. miettikää sitten miltä tuntuu kun väki haukkuu keskustelupalstoilla.
[/quote]On kyllä ihan hirveää, oma 6 v lapsi aloittaa muutaman kk päästä koulun ja hänen putää mennä yksin koulumatkat 9 km päivässä ( 5 km suuntaansa raja kyydityykselle). Ei ole edes kevyenliikenteen väylää koko matkaa. Ei osaa edes oysyä tien reunassa. Nuoriso ajaa moninkertaista ylinopeutta, luulen ettei hyvin tule köymään. Yritin jo terveydenhoitajalle kertoa ettei lapsi ole valmis mutta käski vaan opetella ja opetella, o sitä on tehty vuosien ajan lähes joka ilta.
[/quote]
pikkukoululaisilla kilometriraja on pienempi, olisko 3 km
Minulle jäi jostain onnettomuusuutisesta mieleen, että bussikuski oli mennyt niin sokkiin onnettomuuden takia, että hänet oli viety tapahtumapaikalta ambulanssilla sairaalaan.
Aivan kamala taakka nuorelle miehelle kannettavaksi loppuelämäksi. Toivotaan, että jotenkin jaksaa elää asian kanssa.
Ja toivotaan, että pojan äiti saa jostain apua ja voimia menetyksen käsittelyyn.