Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluilmoitukset - Missä menee raja?

Vierailija
12.05.2014 |

Tämä nykypäivän toiminta on kyllä ihmeellistä. Niin uutisissa, blogeissa, täällä palstalla ja ihan keskustellessa ihmisten kanssa, tuntuu, että jokaisesta asiasta ollaan tekemässä ilmoitusta lastensuojeluun.

Jos naapurin Petteri 3v tönäisee Kallea hiekkalaatikolla - Kallen äiti on ottamassa heti yhteyttä lastensuojeluun, että Petteri ei osaa käyttäytyä ja varmasti vanhempien vika.

Jos Petterin äiti vielä päättää hieman korottaa ääntään komentaakseen lastaan tekemistään ilkeyksistä tai jopa antaa jäähyn/tukkapöllyn, heti on naapurin mammat katsomassa kieroon, että onpas nyt huonot olot ja tehdäänpä lastensuojeluilmoitus.

Jos Jannikan äiti urheilee 1h päivässä (lapsen ollessa isällä tai mukana lenkillä/salilla) tehdään ilmoitus lastensuojeluun, että äiti ei keskity lasten hoitoon ja ole lapsille läsnä.

Jos  äiti antaa tyttärensä (16v) nauttia silloin tällöin pari siideriä ja on ostanut pari myös tyttären kaverille (joo okei, ei ehkä oiken tämä kohta!), mutta tytön kaveri kuitenkin juo itsensä perskänniin varastamalla juomaa kaverin vanhempien kaapista, on kännisen tytön äiti tekemässä heti ilmoitusta lastensuojeluun.

Missä menee nykyisin ihmisillä se raja mikä on realistisesti tarpeellinen ilmoitus ja mikä ei? Pitääkö jokainen asia, mikä tehdään eri tavoin kuin itsellä kotona, niin ilmoittaa lastensuojeluun? Näitä juttuja lueskellessa ja ympärillä vellovaa keskustelua kuunnellessa, tulee vaan mieleen, että mitä sitä oikeasti uskaltaa enää tehdä perheessä!

Itse lapsena (80-90 luvulla) olen saanut tukkapöllyä ja istunut jäähynurkassa, kun toilaillut. Olen saanut  maistaa alkoholia vanhemmilta ruokapöydässä teini-ikäisenä. Äitini on komentanut minua ja siskojani tosissaan, eikä vain silitellyt päitämme. Mitä tästä on meille aiheutunut? Lapsena olimme kilttejä ja kohteliaita, emme mm. juoksennelleet ympäriinsä julkisilla paikoilla tai myöskään kiusanneet muita. Näistä olisi seurannut rangaistus. Alkoholin suhteen, itse juon alkoholia silloin tällöin nyt aikuisena, myös bilettäessä vähän enemmän. Siskoni puolestaan ei juo koskaan. Vanhempamme eivät olleet kanssamme 24/7, koska heillä oli myös muutakin elämää kuin me lapset. Kunnioituksemme auktoriteettejä kohtaan on kasvanut elämän varrella normaaliksi, toisin kuin nykypäivän alakoululaisilla, jotka eivät koe opettajia tai edes vanhempia auktoriteeteiksi, joiden sääntöjä ja ohjeistuksia pitäisi noudattaa.

Ei vaan pysty ymmärtämään, miksi KAIKKIEN pitää puuttua toisten elämään jatkuvasti, tosiasiassa turhilla ilmoituksilla. Seuraako siitä tosiaan hyvää, että vanhempien ei anneta kasvattaa kuin ”vapaan kasvatuksen”-meiningillä, kun ei saa komentaa ja ojentaa lapsia. Tai, jos lapsen/nuorten  törttöilyistä aina vain ilmoitetaan viranomaisille eikä vanhemmilla vaihtoehtoa rangaista itse. Jos ilmoitan naapurin lapsesta lastensuojeluun, mitä MINÄ siitä hyödyn ja miten LAPSI siitä tosiasiassa hyötyy?

Toki ymmärrän ilmoitukset, jos näkee, että joku lapsi on oikeasti huonossa tilanteessa perheessä. Se on asia erikseen, jota en nyt tässä kirjoituksessa pui tai tarkoita.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:48"]

Itse tiedän lähipiiristäni tapauksen jossa ilmoitus on tehty siksi koska lapsen äiti oli tuonut jonkun hoidon kotiinsa viikonlopuksi kun lapsi oli isällään. Ja ilmoitus ei johtunut mistään äänekkäästä seksistä yms. vaan ihan siitä että ilmoittajan mukaan äidillä oli liian läheinen esiaviollinen suhde.

[/quote]

Eronneella naisella ei saa olla seksielämää edes silloin kun lapsi on muualla? Mitähän seuraisi, jos olisi seksielämää silloin kun lapsi nukkuu omassa huoneessaan? Onko se sallittua vain lapsen isän kanssa, tai onko rajana avioliitto uuden miehen kanssa?

Vierailija
2/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja on: lapsen etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:36"]

[/quote]

Lapsen etu on se sanapari, jota kaikki käyttävät, myös voidakseen tehdä kiusaa toisille. Lapsen "etua" on helppo huutaa koska lapset eivät vielä ole kykeneviä omaa etuaan määrittelemään. Siksipä "lapsen etu" on liian usein jokun muun etu. Joku ei pidä sinusta = lastensuojeluilmoitus. Sama mentaliteetti yleistyy kovaan vauhtia lemmikkieläinten kanssa. Naapurisi ei pidä sinusta = eläinsuojeluilmoitus. 

Vierailija
4/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:36"]

[/quote]

Ja tätä rajaahan ei ole missään laissa merkitty.Mikä sopii toiselle lapselle, ei toiselle sovikaan, ja tästähän niitä ristiriitaisia tulkintoja saadaan aikaiseksi.

Esimerkkinä voin kertoa omasta kokemuksestani, jossa lapsi yökyläili kaverinsa luona, jossa vanhemmat eivät olleet kotona.Tästä seurasi ls-ilmoitus ja minun nöyrä myöntämiseni, että metsään meni oma arviointini lapseni kyvystä ottaa vastuuta tekemisistään.No näinhän en oikeasti ajatellut mutta sos.työntekijöiden mieliksi myönsin olleeni väärässä.

Vierailija
5/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylaki on "lapsen etuineen" muuttunut lastensuojelulaista lastensuojrluviranomaistensuojelulaiksi. Ja syyllinen siihen on entinen sosiaali- ja terveysministeri, sittemmin väkivaltarikoksista vankeustuomion saanut Eeva Kuuskoski. Hän ajoi 80-luvulla ministerinä väkisin lakiin pykälän "lasten edusta". Ihan hyvältähän tuo pykälä sinällään kuulostaa, mutta käytännössä se tarkoittaa että mikä tahansa viranomaisten mielivalta on laillista koska voidaan vedota tuohon hyvin abstraktiin pykälään.

Vierailija
6/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka alkajaisiksi rajan voisi vetää vaikka lakipykälien mukaan, jos ei muuten kellot kilise... Tukkapölly on laissa kielletty, samoin kuin alkoholin välittäminen alaikäiselle (ja tämä koskee myös omaa lasta!). Lait on tehty juuri sitä varten, kun on aina pösilöitä, jotka on sitä mieltä että tämä asia on perheen sisäinen asia, eikä kuulu muille... 

Vierailija
7/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun menee enemmän rahaa kuin poliisiin. "Kohta ajamme vain kurkunleikkauskeikat"... http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050918280899_uu.shtml

Lastensuojelussa ei ole olemassa minkäänlaista laadunvalvontaa, siksipä tulokset ovat surkeita. Mitä seuraavaksi, lisää kyttäystä, huoliliputuksia, syrjäytymiseen ajettuja nuoria ja rikottuja perheitä.

Vierailija
8/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:59"]Olet oikeassa..tästä on tullut tabu..jossain mättää pahasti! Turhat huostaanotot on lisääntyneet ja huostaanotoista on tullut suuri bisnes! Siinä on tunteet ja oikeudenmukaisuus Ym..pahasti pielessä..

[/quote]Lastensuojeluilmoitus ei edelleenkään ole huostaanotto. Lastensuojeluulmoitus on ilmaisu huolesta jota tuntee jotakin lasta kohtaan.

Vierailija
9/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeton lastensuojeluilmoitus tehtiin meistäkin. Nimettömänä puhelimessa tietysti ja kiusaamistarkoituksessa. Keskustelussa piti käydä sossujen kanssa. Mielestäni puhelimitse ei saisi tehdä nimettömänä yhtään mitään ilmoitusta. Oma nimi esiin ja osoite. Karsisi kiusaamista huomattavasti. Jos on oikeasta hädästä kysymys, aikuinen vastaa silloin sanoistaan.

Vierailija
10/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kerran ilmon yhden tyrkyn ämmän kakaroista kun se oli jatkuvasti, varsinkin kesäisin esittelemässä ja tyrkyttämässä itteensä mun miehelle. Saipahan havukka muuta ajateltavaa kuin mun miehen!

Vierailija
11/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:59"]Olet oikeassa..tästä on tullut tabu..jossain mättää pahasti! Turhat huostaanotot on lisääntyneet ja huostaanotoista on tullut suuri bisnes! Siinä on tunteet ja oikeudenmukaisuus Ym..pahasti pielessä..

[/quote]Lastensuojeluilmoitus ei edelleenkään ole huostaanotto. Lastensuojeluulmoitus on ilmaisu huolesta jota tuntee jotakin lasta kohtaan.

[/quote]

Lastensuojelu voi myös olla kiusantekoa tai esim. epäammattimaisesti toimivan rehtorin päähän pisto (esim. koulu tekee herkästi koululkiusatusta  ls-ilmoituksen sen sijaan, että puuttuisi kiusaajan käytökseen; erityisesti näin toimitaan, jos kiusatun vanhemmat vaativat koulua puuttumaan kiusaamiseen).

Ja kyllä myös huostaanottoja tehdään väärin perustein.

Vierailija
12/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:22"]Tein kerran ilmon yhden tyrkyn ämmän kakaroista kun se oli jatkuvasti, varsinkin kesäisin esittelemässä ja tyrkyttämässä itteensä mun miehelle. Saipahan havukka muuta ajateltavaa kuin mun miehen!

[/quote]Juuri sinunlaisia tarkoitin kiusaamisella. Mikä bitch! T. 13

Vierailija
13/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan ap on. Oikeasti vakaviin tapauksiin pitäisi puuttua nykyistä hanakammin, mutta ne turhat ilmoitukset pitäisi saada pois ja tekijän nimen pitäisi olla aina jäljitettävissä. Lisäksi ennaltaehkäisevää tukea pitäisi olla helpommin tarjolla ilman että joutuu johonkin ls-ilmorekisteriin ja että lapsi joutuu pois kotoaan.

Vierailija
14/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:22"]Tein kerran ilmon yhden tyrkyn ämmän kakaroista kun se oli jatkuvasti, varsinkin kesäisin esittelemässä ja tyrkyttämässä itteensä mun miehelle. Saipahan havukka muuta ajateltavaa kuin mun miehen!

[/quote]

No Tanjako se täällä mölyää?

Vierailija
15/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei toi vielä mitään. Niitä ilmoituksia tehdään vieläkin tyhmemmistä syistä... Mulla on lähipiirissä mielenterveysongelmaisia, juoppoja ja ties mitä, jotka sitten harhoissaan soittavat sossuun. Niiden on pakko tarkistaa joka hiton harhainen ilmoitus. Tähän sitten kuluu sossujen aika...

Musta on tehty ilmoitus mm. sen takia, että KERRAN korotin ääntä lapselle, kun hän satutti kiukussaan minua ja muhun todella sattui. Kuulemma ei saa ikinä lapselle ääntä korottaa, lapset heti lastenkotiin vaan... No, eivät lapset joutuneet yhtään mihinkään.

Sitten samat tyypit kuvittelevat, ettei meillä ole rahaa ruokaan. Ilman mitään perusteluja. Tästä sitten nimetön ilmoitus... Selvä.

Olen paska äiti myöskin sen takia, että olen muuttanut paikkakuntaa. Kuulemma olen lähtenyt karkuun kyseisen paikkakunnan sossuilta... Muuttamisesta siis lastensuojeluilmoitus. Tosiasiassa toteavat vaan sossussa, että "se-ja-se teki ilmoituksen tällaisesta asiasta, mutta mehän tiedetään ettei asia ole niin, kun ollaan oltu ennenkin yhteyksissä. Meidän on vaan pakko tarkistaa joka ilmoitus, hyvää päivänjatkoa, heippa."

Nyt mua jännittää, että tuleeko tämän uuden paikkakunnan sossuun ilmoituksia, toistaiseksi on tullut sinne vanhaan, kun eivät ole tajunneet uuteen soittaa. Toivottavasti uudella paikkakunnalla ymmärtävät...

Vierailija
16/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nimen kertominenkaan auta. Hullut soittelee sinne kuitenkin, vaikka omalla nimellään.

Vierailija
17/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei unohdeta sitä makaroonilaatikon oikein tekoa, muistakaa, jos sekoitatte jauhelihan ja makaroonit niin se on huolta herättävä teko. Makarooni ja jauheliha pitää laittaa ker-rok-sit-tain, muuten menee kirjoihin ja kansiin että nyt on huoli lapsesta taas kasvanut. 

Joo, jotain valvomista tähän touhuun, lastensuojelu on tärkeää työtä silloin kun on oikeasti lapsella asiat pielessä mutta ammattitaidottomat henkilöt yhdistettynä kostoilmoituksiin eivät ole toimiva yhdistelmä. Jne mitä kaikkea muut ovatkin jo sanoneet, en ala toistelemaan..

Vierailija
18/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaa ei ole. Ja juuri kerrottiin uutisissa, että sosiaalitoimella on Suomessa aivan liian vähän työntekijöitä, ja nykyisistä vielä kolmannes on epäpäteviä! Turhaan rasitetaan sossua la-su-ilmoilla, joita voi kuka tahansa tehtailla mistä tahansa aiheesta. Mutta mutta, rajaa ei siis ole.

Vierailija
19/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa..tästä on tullut tabu..jossain mättää pahasti! Turhat huostaanotot on lisääntyneet ja huostaanotoista on tullut suuri bisnes! Siinä on tunteet ja oikeudenmukaisuus Ym..pahasti pielessä..

Vierailija
20/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän lähipiiristäni tapauksen jossa ilmoitus on tehty siksi koska lapsen äiti oli tuonut jonkun hoidon kotiinsa viikonlopuksi kun lapsi oli isällään. Ja ilmoitus ei johtunut mistään äänekkäästä seksistä yms. vaan ihan siitä että ilmoittajan mukaan äidillä oli liian läheinen esiaviollinen suhde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi