Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytystä ei suostuta käynnistämään mahdollisesti suuren vauvan takia

Vierailija
12.05.2014 |

Olen huolissani vatsani koosta, nyt rv 35 menossa. Olen itse pienikokoinen, alipainoinen kun tulin raskaaksi ja pituutta n. 160cm. Mulla raskausvatsa alkoi näkyä aivan selkeänä jo rv 16 tienoilla, liekö sitten turvotusta vai mitä, mutta sen verran näky että puolitututkin uskaltautuivat onnittelemaan. Sf-mitta on mennyt ihan mittausten alusta lähtien käyrän yläpuolella ja huitelee edelleen siellä käyrän yläpuolella. Rv 23 ultrassa painoarvio oli jo 1kg. Sekä minun- että mieheni suvussa on isoja vauvoja (ei kuitenkaan yli 5kg). Jo monta kuukautta tutut ja tuntemattomat ovat ihmetelleet, miksei synny jo kun maha on niin pinkeenä ja valtava verrattuna muuhun kroppaan.

No neuvolassa kerroin sitten, että alan ehkä jo huolestua tulevasta synnytyksestä kun pelkään, että vauva on niin kamalan iso ettei joko mahdu ulos lantiostani tai joutuu sinne jotenkin ahdinkoon/jumiin tms ja kysyin, olisiko mahdollista päästä ultraan niin näkisi vähän että minkä kokoinen sieltä suunnilleen olisi tulossa. Sen perusteella sitten voisi mahdollisesti käynnistelläkin synnytystä muutaman viikon päästä? Neuvolatäti oli sitä mieltä, että ultraus on turhaa ja eikä ruveta käynnistelemään, ei se vauva nyt niin iso voi olla. Että mitäs nyt sitten?? Onko vastaavia kokemuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle ultraan.

Mun kokemuksen mukaan "asiantuntijat" tiedä mistään mitään. Ystäväni ei saanut sektiota, vaikka jo ensimmäisessä synnytyksessä huomattiin, ettei sieltä mitään ulos mahdu. Väkisin pakotettiin yrittämään ja sitten kuitenkin sektioon. Nyt saa miettiä, aiheuttiko synnytys lapselle ongelmia.

Vielä sanoisin, että kätilöiden painoarviot vatsan päältä eivät pidä paikkaansa ja riippuu ihmisestä, mitä sanovat. Lapsi voi ihan hyvin olla isompi tai pienempi, kuin mitä sanovat. Mun lapsista painoarviot olivat puoli kiloa sekä melkein kilon alakanttiin...

Vierailija
42/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ystävä joka on 153cm pitkä ja hän on alateitse synnyttänyt yli nelikiloisia vauvoja ihan tunnissa parissa siitä kun on sairaalaan mennyt. eli ei se katso sen äidin kokoa vaan äidin lantion mallia !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kasvoi viimeisinä viikkona paljon ja minulla oli laskettuna päivänä ultra ja painoarvio oli 4200g ja synnytys olisi käynnistetty kahden päivän sisällä jos vauva ei olisi itse ymmärtänyt syntyä mutta lääkäri teki siinä samalla vähän ronskimman sisätutkimuksen ja synnytys käynnistyi itse. Seuraavana aamuna 4kg vauva oli jo kainalossa. Onneksi oli 2. vauva niin en revennyt niin pahasti kuin ekasta vauvasta joka oli vain 2980g. Mutta vauvaa ei olisi päästetty enää kasvamaan isommaksi.

Jos et pääse äippäpolille niin mene yksityiselle ultraan ym. niin saat rauhan.

Vierailija
44/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sf-mitta ei mitenkään korreloi vauvan koon kanssa. Ap:lla lienee eteenpäin kallistunut kohtu ja istukka takana. Jos on vielä vähän löysät vatsalihakset, niin se vatsa pullahtaa esiin. Sf-mittaa seurataan arvioimaan vauvan kasvamisen tahtia ja lapsiveden määrää. Neuvolassa vauvan kokoa arvioidaan käsikopelolla ja ultrallla.

Vierailija
45/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sf-mitta ei mitenkään korreloi vauvan koon kanssa. Ap:lla lienee eteenpäin kallistunut kohtu ja istukka takana. Jos on vielä vähän löysät vatsalihakset, niin se vatsa pullahtaa esiin. Sf-mittaa seurataan arvioimaan vauvan kasvamisen tahtia ja lapsiveden määrää. Neuvolassa vauvan kokoa arvioidaan käsikopelolla ja ultrallla.