Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytystä ei suostuta käynnistämään mahdollisesti suuren vauvan takia

Vierailija
12.05.2014 |

Olen huolissani vatsani koosta, nyt rv 35 menossa. Olen itse pienikokoinen, alipainoinen kun tulin raskaaksi ja pituutta n. 160cm. Mulla raskausvatsa alkoi näkyä aivan selkeänä jo rv 16 tienoilla, liekö sitten turvotusta vai mitä, mutta sen verran näky että puolitututkin uskaltautuivat onnittelemaan. Sf-mitta on mennyt ihan mittausten alusta lähtien käyrän yläpuolella ja huitelee edelleen siellä käyrän yläpuolella. Rv 23 ultrassa painoarvio oli jo 1kg. Sekä minun- että mieheni suvussa on isoja vauvoja (ei kuitenkaan yli 5kg). Jo monta kuukautta tutut ja tuntemattomat ovat ihmetelleet, miksei synny jo kun maha on niin pinkeenä ja valtava verrattuna muuhun kroppaan.

No neuvolassa kerroin sitten, että alan ehkä jo huolestua tulevasta synnytyksestä kun pelkään, että vauva on niin kamalan iso ettei joko mahdu ulos lantiostani tai joutuu sinne jotenkin ahdinkoon/jumiin tms ja kysyin, olisiko mahdollista päästä ultraan niin näkisi vähän että minkä kokoinen sieltä suunnilleen olisi tulossa. Sen perusteella sitten voisi mahdollisesti käynnistelläkin synnytystä muutaman viikon päästä? Neuvolatäti oli sitä mieltä, että ultraus on turhaa ja eikä ruveta käynnistelemään, ei se vauva nyt niin iso voi olla. Että mitäs nyt sitten?? Onko vastaavia kokemuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ketjun aloittaja, mitä neuvolassa sanottiin, kun uudestaan kävit? Mulla itsellä ensimmäinen suunniteltu sektio koon vuoksi vko 38 ,4050g. Nyt toista odottaessa oon koko ajan toivonut alatiesynnytystä, mutta tänään vko 37+1 painoarvio 4600g, joten varasivat sektio ajan ens viikolle, kun viikot 37+6. Aloin sitä tietysti itkeä siellä, koska olisin halunnut synnyttää,enkä vieläkään ole valmis toiseen sektioon, mutta viikonloppu aikaa totutella ajatukseen. Jos kolmas lapsi joskus tulee, niin se on sitten automaattisesti sektio, eli tämä olisi ollut viimeinen kerta yrittää synnytystä, niin siksi harmittaa sektio. :/

Vierailija
22/45 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:55"]

Noille lähetteille ja ylimääräisiin ultriin on kyllä lähettämiskriteerit eikä lähetettä voi tehdä, jollei kriteerit täyty. Mikäli siis ap:n tapauksessa ei lähetyskriteereitä ole, palauttavat lähetteen.

Odottakaas, kun uudet äitiysnlasuositukset astuu voimaan, silloin ei ole edes keskiraskauden lääkärikäyntejä ja käynnit harvenevat muutoinkin...

T. Äpkl:llakin työskennellyt lääkäri, kolmen lapsen äiti

[/quote]

keskiraskaudenlääkäri on rv16-18 ja sit rv36!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet huolissasi hanki tavalla tai toisella lisätutkimuksia. Säästöt alkaa painaa päälle odottajienkin kohdalla. Mä haluan luultavasti sektion jos saan lapsia, liian monta kertomusta olen kuullut siitä että vauva onkin liian iso tai ei jostain muusta syystä etene synnytyskanavassa kovin nopeasti ja hätäsektion kanssa on viivytelty ja tuloksena on ollut vammoja, yhden tapauksen muistan jossa vauva kuoli kun päivystävä lääkäri oli kotonaan! Hätäsektio vissiin tehdään vasta kun vauvan henki on vaarassa, viis "pienestä" hapen puutteesta.....

Vierailija
24/45 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:55"]

Noille lähetteille ja ylimääräisiin ultriin on kyllä lähettämiskriteerit eikä lähetettä voi tehdä, jollei kriteerit täyty. Mikäli siis ap:n tapauksessa ei lähetyskriteereitä ole, palauttavat lähetteen.

Odottakaas, kun uudet äitiysnlasuositukset astuu voimaan, silloin ei ole edes keskiraskauden lääkärikäyntejä ja käynnit harvenevat muutoinkin...

T. Äpkl:llakin työskennellyt lääkäri, kolmen lapsen äiti

[/quote]

keskiraskaudenlääkäri on rv16-18 ja sit rv36!

[/quote]

on, missä on. Mulla ainoa nlalääk oli n rv30, sf-mitan kasvun hidastumisen vuoksi käyny ä-polilla tarkastettavana

Vierailija
25/45 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis uuden suosituksien mukaan on noina viikoilla. Ennne ollut eka lääkäri 26-28.

Vierailija
26/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:46"]Ei tarvi pelätä. Itse olen synnyttänyt 4,3 ja 5 kiloiset vauvat. Ihan hyvin tulivat ulos sieltä mistä menivätkin.

En ymmärrä tätä hössötystä. Jokaiselle naiselle varmasti tulee sen kokoinen vauva kuin jaksaa kantaa.[/quote]

Voiko olla mahdollista, että on vieläkin joku, joka kuvittelee, että kun itsellä on menny kaikki hyvin, niin kaikilla muillakin menee..? Mä oon käyny läpi kuusi helppoa synnytystä, enkä vieläkään pidä mitenkään selviönä sitä, että tämä 7. menis vanhan kaavan mukaan, vaikka todennäköisyys lienee suurempi siihen, että kaikki menee hyvin.. Vauva on jotenki poikittain ja oon sanonuki vauvalle, että jospa nyt kuitenkin alkaisit suunnitella kääntymistä optimaalisempaan asentoon..

Ja ei muuten oo mikään ehdoton totuus, että synnytystä ei käynnistetä ennen rv38, koska viimekädessä mennään aina vauvan voinnin mukaan. Joskus on vauvan kannalta turvallisempaa käynnistää vaikka rv35, ku antaa mennä rv38 asti.

Vierailija
27/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 4.45kg (40+1), oli rakenneultrassa 659g.. iso koko huomattiiin kuitenkin vasta kaksi päivää!! ennen käynnistystä. siihen saakka oli ihan vaan normaali, keskikäyrällä kasvava.

Vierailija
28/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:00"]Sulle on varmaan tehty synnytysta-arvio jo, ja jos siellä on todettu että lantiosi on riittävän iso. Vaikka ulkoiset puitteesi olisivat mitenkä pienet, se ei todista mitään.

Jos tietäisit miten usein neuvolassa äidit on huolissaan ja haluavat sen perusteella käynnistyksen tai keisarinleikkauksen, saattaisit yllättyä. 

[/quote]

Ehkä yllätyt, mutta kaikkialla ei tehdä synnytystapa-arviota kaikille äideille. Mulle ei oo tehty ikinä. Toisaalta ainoastaan ensimmäisen kohdalla ja sektion jälkeen lienee todella tarpeen..

Vierailija
29/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset oli syntyessä 3980g tyttö ja 4560g poika. Vaikka mulla kätilön mielestä on ihan "synnyttäjän lantio" niin lääkärin loppulausunnossa oli että jos vielä tulee raskaaksi ja lapsi kasvaa tätä vauhtia niin käynnistetään ennen laskettua aikaa. Vaikka ison pojankaan synnytyksessä ei tullut mitään komplikaatioita, vanha eppariarpikin repesi vain parin tikin verran.

Neuvolan täti taas ennusti isoa lasta kun yläkäyrällä meni maha kokoajan tän toisen kohdalla, molempien kohdalla vähän yritti pelotellakin yli nelikilosella vauvalla mutta äitinikin on 2 yli 4kilosta synnyttänyt ja meillä sama vartalomalli niin en pelännyt synnyttämistä. Pään ja hartioiden koko siinä on ratkaiseva, loppu solahtaakin sitten helpolla ulos.

Vierailija
30/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään käynnistetä ennen kuin raskaus on täysimittainen. Vielä ei ole vauvan suolisto valmis maailmaan. Ja se minkä kokoinen vauva on tulossa niin tulee.

Oma ystäväni on todella siro, kapea (itse olin ala-asteella samaa kokoa) niin on siitä huolimatta ala-kautta synnyttänyt lähes 4,5kg lapsia. Ei ole edes pahoka repeämiä tullut.

Ekassa raskaudessani, kun olin viikoilla 39, oli jo selvää, että yli 4kg on tulossa, niin lääkäri arvioi, että alakautta mahtuu tulemaan, ja niin on tullut.

Monet äidit on masentunut sektion jälkeen, kun ei ole itse saanut synnyttää lastaan. Ja tunnen muutaman jotka toivoo, että saa vielä sen kokea.

Ja jos pelkäät alapään muutoksia, niin siihen vaikuttaa koko raskaus, kun kannat lantionlihaksilla vauvaasi, ei pelkkä synnytys. Itselläni on eppariarpi muistona synnytyksistä, muutoin näky on sama.

Mieti nyt mikä se on se asia mikä saa sinut pelkäämään ja maailma on täynnä synnyttäneitä naisia.

Olen itse kokenut myös käynnistetyn synnytyksen ja se oli paljon kamalampi kuin luonnollisesti käynnistynyt...kyllähän sen arvata saattaa, kun lapsi pakotetaan pihalle kemikaalien voimalla.

Vierailija
31/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman OT. Menin yliaikatarkistukseen kun olin 10 päivää yli, ja siellä ultrassa katsoivat, että täähän on vielä ihan pieni, että varmaan on laskettu väärin ja kyllä tähän vielä menee aikaa. Purskahdin itkuun. Seuraavana päivänä syntyi lähes nelikiloinen vauva...

Vierailija
32/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:46"]Ei tarvi pelätä. Itse olen synnyttänyt 4,3 ja 5 kiloiset vauvat. Ihan hyvin tulivat ulos sieltä mistä menivätkin. En ymmärrä tätä hössötystä. Jokaiselle naiselle varmasti tulee sen kokoinen vauva kuin jaksaa kantaa.[/quote]

Eli siis jos sun perse ja lantio ovat leveät kuin ladonovet, kaikki muutkin maailman naiset koosta riippumatta pystyvät pusertamaan ylipainoisen vauvan ulos? Mistä teitä kansankynttilöitä sikiää?

Vierailija
33/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vastaava kokemus..ei suostuttu käynnistää..vauvan painoarvio n.3500..painoikin syntyessään 5520!! Jäi vähän sellainen olo.että mua ei kuunneltu..onneksi mitään ei sattunut ja terve vauva..mutta nuo painoarviot kyseenalaistan..tämän jälkeen ymmärsivät vasta seuraavan raskauden aikana huoleni..käynnistettiin ja tyttö painoi 4420.näin mulla..

Vierailija
34/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:20"]Hieman OT. Menin yliaikatarkistukseen kun olin 10 päivää yli, ja siellä ultrassa katsoivat, että täähän on vielä ihan pieni, että varmaan on laskettu väärin ja kyllä tähän vielä menee aikaa. Purskahdin itkuun. Seuraavana päivänä syntyi lähes nelikiloinen vauva...

[/quote]9

Vierailija
35/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:46"]Ei tarvi pelätä. Itse olen synnyttänyt 4,3 ja 5 kiloiset vauvat. Ihan hyvin tulivat ulos sieltä mistä menivätkin. En ymmärrä tätä hössötystä. Jokaiselle naiselle varmasti tulee sen kokoinen vauva kuin jaksaa kantaa.[/quote]

Eli siis jos sun perse ja lantio ovat leveät kuin ladonovet, kaikki muutkin maailman naiset koosta riippumatta pystyvät pusertamaan ylipainoisen vauvan ulos? Mistä teitä kansankynttilöitä sikiää?

[/quote]

Anatomian opinnot on sulta jääneet väliin? Mulla on farkkujen tuumakoko 25 ja peppukin pieni, olen synnyttänyt 4,3 kg vauvan ongelmitta. Tiedätkös että nimenomaan pieniluiset/siroluiset naiset synnyttävät helpommin isoja vauvoja koska heidän luunsa antavat periksi.

Vierailija
36/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi mikään lato olla vaikka isoja lapsia ois synnyttänytkin, kaikilla lantioluiden väli vähän levenee raskaudessa ja alapää on aika venyvä paikka jonka saa helposti kuntoon pienellä jumpalla synnytyksen jälkeen. Itselläni on aika pieni takapuoli ja yllätyinkin vähän tuosta kätilön "synnyttäjän lantio"- kommentista. t:21

Vierailija
37/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki vauvat vaan mahdu, aitini ja minä olisimme kuolleet . onneksi pystyttiin tekemään hätäsektio. Itse olen onneksi saanut aika isotkin punkerot väkerrettyä ulos, eli se ei ole periytyvää

Vierailija
38/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuakseen tulemaan ulos pitää vauvan olla myös oikeassa lähtöasennossa. Lantion ja perseen ulkomitta ei kerro kaikkea kun kysymys on enemmän reiän koosta ja siitä miten päin siitä yritetään tulla ulos.

Vierailija
39/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, 160 cm nainen on ihan normaalikokoinen, ei mikään riskaabelin pieni. Ja alipainoisuus ei vaikuta mitenkään esim. lantion sisämittoihin. Ja vauvalle on parhaaksi että saa kasvaa niin kauan kuin luonto hyväksi näkee, eikä ennen aikojaan mielellään aleta käynnistelemään ellei ole pakottavaa syytä. 

Vierailija
40/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvat on ollut isoja mutta siropäisiä. Helppoja synnytyksiä. Pään kokokin siis vaikuttaa, pienelläkin vauvalla voi olla pyöreähehtaaripää. Ja lantion leveys ei kerro mitään, vaan lantion aukko. Miettikääpä aasialaisia naisia vaikka noin esimerkkinä.