Foolihappolisä vasta raskaustestin jälkeen
Tein muutama päivä sitten positiivisen raskaustestin ja soimaan itseäni armottomasti kun en syönytkään valmiiksi foolihappoa!!
Ostin ne, söin pari viikkoa ja sitten se lopahti.. Kolmosen kuukautta sen jälkeen eli nyt, tulin raskaaksi. Onko niin että vaikka kuinka syön nyt multivita raskaus tabuja, joissa on foolihappoa, ei se imeydy/auta kun vasta kuukausien syömisen jälkeen?
Olen aina syönyt paljon ruisleipää, rakastan sitä ja sitä meneekin päivittäin jopa 4-6 palaa. Ruisleipähän sisältää folaattia, onko tästä apua? Pelkään YLIKAIKEN tulevan lapsen vammaisuutta :(
Kommentit (10)
Vahinko on jo tapahtunut jos on tullakseen. Foolihappoa on lisätty jauhoihin joten jos et karppaa olet saanut tarpeeksi vauvaa ajatellen.
Eli foolihappo ei ehdi enää imeytyä? Luin että selkärankavaurio sulkeutuu viikolle 7 mennessä joten sen puolesta olisi vielä pari viikkoa aikaa foolihapolla auttaa asiaa, jos se vaan ehtisi imeytymään. Voi harmi :(
Ap
Säälin lasta jo etukäteen, kun on saamassa kaltaisesi hysteerisen hössöttäjän huoltajakseen. Suunnittelet varmaan seuraavasi lastasi armeijaan varmistaaksesi että hänellä on tarpeeksi vaatetta päällä.
Ajatelkaa, mä en oo syönyt lainkaan mitään foolihappolisää. Yksi lapsi ja toinen tulossa.
Mulla on kuusi tervettä lasta enkä ikinä ole syönyt foolihappoa.
Selkärankahalkio tulee sikiölle 18 ensimmäisen vuorokauden aikana, jos on tullakseen hedelmöittymisestä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 08:52"]Säälin lasta jo etukäteen, kun on saamassa kaltaisesi hysteerisen hössöttäjän huoltajakseen. Suunnittelet varmaan seuraavasi lastasi armeijaan varmistaaksesi että hänellä on tarpeeksi vaatetta päällä.
[/quote]
En tiedä kumman lasta säälisin enemmän.. Omaani vai sinunkaltaisesi :D
Kiitos muille tsempeistä! Eihän se pelko yksinomaan tästä foolihaposta johdu, vaan haluan vaan terveen lapsen ja parasta vauvalleni. Lopetin tupakoinnin kuin seinään ja se on ainakin yksi asia mistä oon ylpeä :)
Ap
Mulle ainakin gyne sanoi, että ei haittaa vaikka aloittaa vasta kun huomaa olevansa raskaana. Ruuastahan saa folaattia myös, raskauden aikana sitä vaan tarvitsee enemmän. Joten jos syöt suht terveellisesti aina niin en usko että on huolta. Ja folaattihan ei auta läheskään kaikkeen vaan vähentää riskiä pieneen osaan ongelmista.
Foolihappolisää suositellaan koko raskauden ja imetyksen ajaksi!
Kyllä sitä kannattaa syödä siitä asti kun alkaa yrittää. Ruisleipä ei ole foolihapon kannalta niin tärkeää kuin tuoreet kasvikset, vihannekset ja hedelmät ja marjat. Onnea raskaudesta!