Haha, mahtaa taas VELAt olla kateellisia tänään, kun
me ÄIDIT saatiin aamiaista sänkyyn ja kaikkea ihania lahjoja ja lasten askartelemia kortteja.
Kommentit (60)
hmm.. en mä oikeastaan ole, en ole kateellinen myöskään isänpäivänä tai toivo silloin olevani mies, varustettuna lapsilla. Kaverien syntymäpäivät ja ystävien vuosipäivätkin on mulle ihan ok. Ja Siirtolaisten ja pakolaisten päivänäkään en nyt ihan hirveesti vaivaudu kadehtimaan, vähemmistöjen juhlapäivinä en varsinaisesti myöskään kadehdi heitä tai toivo sen enempää kuuluvani vähemmistöryhmiin.
Velat suhtautuvat monesti niin kitkerästi ja halveksivasti lapsiin, ainakin tällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:50"]
Velat suhtautuvat monesti niin kitkerästi ja halveksivasti lapsiin, ainakin tällä palstalla.
[/quote]
Mun mielestä velat suhtautuu kitkerästi korkeintaan äitiyden autuuden ylenmääräiseen hehkuttamiseen..
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:53"]
Miksi pitäisi olla kateellinen? Yksi aamu ja yksi päivä siinä muitten joukossa. Itse olen ollut sen verran viisas, että ymmärtänyt olla hankkimatta lapsia. Se ei ole mun juttuni. Nautin elämästä muulla tavoin.
Äitienpäivä ei sulje pois sitä ihanuutta mistä muutoin saan nauttia. Ei tarvitse olla äiti saadakseen aamiaisen sänkyyn, kortteja, lahjoja, kukkia jne.
Nautin elämästäni mieheni kanssa kaksin. Nautimme vapaudestamme ilman lapsia.
t. VELA
[/quote]
Sehän se juuri onkin, että me ihmiset ollaan erilaisia ja se mitä toiset haluaa, ei ole toiselle tärkeää ja hyvä niin. Tätä on vain monien vaikea ymmärtää ja suvaita.
Välillä tuntuu, että ne, jotka halveksivat vapaaehtoisesti lapsettomia ja mollaavat heitä, ovat itse ihan väsyneitä lapsiinsa ja taas ne vapaaehtoisesti lapsettomat, jotka morkkaavat äitejä/lapsiperheellisiä, ovat kateellisia äideille. Tiedostamattaan ehkä. Miksi muuten olisi tarvetta arvostella toisia?
Itse olen kahden äiti ja oikeastaan aina halunnut lapsia. Eikä kuulu mulle millään tavalla jos joku ei lapsia halua. Eikä mun äitiyden pitäisi haitata ketään, jolla niitä lapsia ei ole.
[/quote]
Eikä minunkaan äitiyteni kohokohta ole tämä yksi äitienpäivä vuodessa. Vaan se kokonaisuus, saada olla noiden ihanien lasten äiti. Vapaaehtoisesti lapseton ei ole automaattisesti sama kuin kylmä, kaikkia lapsiparkoja inhoava puolinainen tai äiti ei ole yhtä kuin lämmin, lempeä nainen, joka rakastaa kaikkia lapsia. Olet äiti tai et niin 100%Nainen kuitenkin! Onneksi nykyään on vapaus valita!
Oma siskoni on ollut ööh..ehkä 15vuotta naimissa, lapsia ei ole halunneet (ainakaan vielä) ja on mitä hauskin ja lempein nainen :) Minä taas saanut lapset nuorena ja hyvin tullaan juttuun, siskoni tykkää lapsistani ja on muutenkin ihana ihminen. Eikä minua haittaa jos joku suhtautuu nihkeästi lapsiin, miten se on multa pois? t.edellinen
Mun mielestä velat suhtautuu kitkerästi korkeintaan äitiyden autuuden ylenmääräiseen hehkuttamiseen..
[/quote]
On se näinkin toki, että tuollainen hehkuttaminen on ärsyttävää ja tahallisesti provosoivaa. Mutta kyllä tässäkin keskustelussa on sellaisia kommentteja, että lapsen tekemä askartelu olisi jotenkin ällöttävä tahmatassun tekele tms. Aika latautunutta tällainen retoriikka, tarkoitan, ettei asia ole sanojalle ihan neutraali kun käyttää näin negatiivisesti värittyneitä ilmaisuja.
Mua pelotti pienenä ajatus sellaisista ihmisistä, jotka eivät pidä lapsista tai jotka inhoavat lapsia.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:03"]
Mua pelotti pienenä ajatus sellaisista ihmisistä, jotka eivät pidä lapsista tai jotka inhoavat lapsia.
[/quote] Tuollaisia on harvassa, myös veloissa. Ja toisaalta, tuollaisia on myös äideissä.
Mun mielestä ne velat antavat itsestään todella kylmän ja itsekkään kuvan, jotka kuvailevat sitä miten eivät lapsten ällötävyyden ja ärsyttävyyden takia todellakaan kaipaa omia lapsia elämäänsä. Sitten hehkutetaan omaa hedonistista elämäntyyliä. Tällä palstalla siis.
Ymmärrän kuitenkin erittäin hyvin tuntemukset lasten ärsyttävyydestä ja siitä, ettei aina ole niin lämpimät tunteet omia lapsia kohtaan. Aina ei todellakaan tunnu siltä että rakastaisi, mutta silti rakastaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:11"]
Mun mielestä ne velat antavat itsestään todella kylmän ja itsekkään kuvan, jotka kuvailevat sitä miten eivät lapsten ällötävyyden ja ärsyttävyyden takia todellakaan kaipaa omia lapsia elämäänsä. Sitten hehkutetaan omaa hedonistista elämäntyyliä. Tällä palstalla siis.
Ymmärrän kuitenkin erittäin hyvin tuntemukset lasten ärsyttävyydestä ja siitä, ettei aina ole niin lämpimät tunteet omia lapsia kohtaan. Aina ei todellakaan tunnu siltä että rakastaisi, mutta silti rakastaa.
[/quote]
Sun mielestä on normaalia, että oma lapsi ärsyttää edes joskus, mutta vela on kylmä, kun sitä ärsyttää vieras lapsi.
Just.
Kun lukee tänään tämän palstan ketjuja, joissa äidit poraavat pieleen mennyttä äitienpäivää, niin ei kuule lainkaan lapsettomuus kaiverra (tänäänkään).
Minä en viihdy pienten lasten seurassa enkä jaksa viehättyä lasten kömpelöistä askarteluista. Hyvä, jos vanhemmat jaksavat. Minä elän mieluummin tätä mainittua hedonistista elämääni. :)
Eipä tuo minua haittaa, kun en oikein muutenkaan välitä juhlista, mitkä kohdistuvat minuun. Ahdistavat pikemminkin.
Sun mielestä on normaalia, että oma lapsi ärsyttää edes joskus, mutta vela on kylmä, kun sitä ärsyttää vieras lapsi.
Just.
[/quote]
Ymmärrän ne tunteet, että ne voivat olla ihan samoja molemmilla. Ihmiset tekevät vaan erilaisia ratkaisuja elämässään näitten negatiivistenkin tunteiden pohjalta. Kohtalokkaita ja isoja ratkaisuja ne ovat molemmilla, veloilla ja äideiksi haluavilla. Yhtälailla molempia voi kaduttaakin myöhemmin.
Miksi velat ovat vauva keskusteluissa?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:24"]
[/quote]
Miten tämä ketju liittyy vauvoihin? :)
Jos kysytään että onko vela kateellinen isän- tai äitienpäivänä niin miksei samalla kysytä: Ovatko miehet kateeliisia naisille naistenpäivänä? Oletko kateellinen päivänsankareille niinä päivinä kun sinulla ei ole nimipäivää/synttäreitä? Oletko kateellinen muiden maiden asukkaille kun he juhlivat esim. itsenäisyyspäivää?
Velat eivät VARMASTI ole kateellisia äitien- ja isänpäivänä, mutta tahtomattaan lapsettomat voivat kateellisia ollakin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:24"]
[/quote]
Miksei? Nyt ollaan kuitenkin AIHE VAPAA palstalla.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:48"]
me ÄIDIT saatiin aamiaista sänkyyn ja kaikkea ihania lahjoja ja lasten askartelemia kortteja.
[/quote]
Velat? Sun vai? Paljonko niitä sit on vai asutko vuokralla?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:59"]
Minäpä kannoin VELA-naiselleni tänään aivan hulppean aamiaisen ja annoin lisäksi mieluisan lahjan. Sen jälkeen rakastelimme koko aamupäivän.
Harmittaako, aloittaja?
[/quote]
Kaunis ele! Saako kysyä miksi annoit lahjan naiesllesi juuri äitienpäivänä vaikka olette valinneet lapsettoman elämän?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:48"]
[/quote]
Tuskin monikaan heistä, jotka ovat lapsettomuuden vapaaehtoisesti valinneet, ovat äitiydestä kateellisia: Eivätköhän he silloin olisi lapsen tehneet? Toisin on meillä ei-vapaaehtoisilla lapsettomilla :(