Äiti tyytymätön lahjoihin - miten korjata tilanne?
Ostin äidilleni 30e lahjan mitä hän itse toivoi, ei meinannut osata sanoa mitä haluaa. Myös veljeni osti pienen lahjan. Ensin vaikutti tyytyväiseltä, mutta nyt alkoi raivoaminen miten lahjat olivat suorastaan paskoja. Ja halpoja.
Osaatteko sanoa miten tämän saisi korjattua? Täällä raivotaan ihan todenteolla.
Kommentit (56)
Jos saat huonon lahjan ihmiseltä josta välität, normaalia käytöstä on tuntea salaa syyllisyyttä siitä, että et osaa pitää rakkaan ihmisen vilpittömin mielin antamasta lahjasta yli kaiken. Olisi kamala ajatus loukata lahjan antajan tunteita paljastamalla että lahja oli huono. Se, että suhtaudut noin suojelevasti ja ymmärtävästi tahditonta ja vajavaista äitiäsi kohtaan kertoo siitä että olet rakastava ja välittävä ihminen.
Häh? Ei tommosia äitejä ole, jotka raivoaa halvoista (30e ei edes ole halpa) lahjoista!!!? Tosi omituista. En lukenu kaikkia viestejä, mutta sun äitis taitaa olla aika vaikea ihminen muutenkin.
Mitäs sen mies osti sille? Veikkaan, että on yksinhuoltaja. Onko sillä joku epävakaa persoonallisuus- häiriö tai joku impulssikontrolliongelma tai adhd tai mitä tahasa? Ihan friikkiä.
ite en ole varmaan ikinä ostanu 30e kalliimpaa lahjaa äidilleni ja olen jo 33v. Postikortin lähetin tänä vuonna ja nopea puhelu, thats it.
ajattelin ensin, että tää on joku provo, jossa joku on vaan huvikseen kääntäny lapsen ja äidin osat päikseen ympäri ja kuulostaa hassulta kun äiti raivoaa, eikä lapsi jostain lahjasta. :)
Ei sillä lahjan arvolla mitata sun äidin arvoa.
Meillä yleensä laitan postitse lapsieni kuvat äidille ja soitan sitten kun ko. pv. on.
En osaa edes kuvitella tilannetta, jossa oma äitini käyttäytyisi kuin ap:n äiti.
En itse odota lahjoja, enkä kyllä saakkaan. Olen ihan ottetu, jos lapset muistaa onnitella, mutta vaikkei muista, ei se mua haittaa.
No kysy äidiltäsi: "Oletko äiti vai lapsi?"
mä en ostanu äidille mitään, soitin vaan. tyytyvöinen oli. äitis on lapsellinen. eiks ajatus oo tärkein eikä sen lahjan hinta... ihme tyyppi
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:37"]
Mitä ostit?
[/quote]
Lahjakortin. Ja ok, olisin ehkä voinut laittaa siihen enemmän rahaa. Sen lisäksi kävin edellisenä päivänä ostamassa kukkakaupasta kukkakumpin. Olen kuitenkin opiskelija niin en raskinut kovin kalliilla ostaa.
Kannattaisiko tässä tilanteessa ostaa uusi lahja? Pahentaankohan tilannetta?
ap
Jos lahja ei kelpaa ja alkaa raivoaminen niin se on merkki sinulle että on aika poistua paikalta ja vähän äkkiä.
Ei ole kyllä normaalia käytöstä aikuiselta ihmiseltä.
Ensi kerralla riittää vain kukka ja kortti jos lahjat ei kelpaa jos nyt ensi kertaa tulee edes.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:37"]
Mitä ostit?
[/quote]
Lahjakortin. Ja ok, olisin ehkä voinut laittaa siihen enemmän rahaa. Sen lisäksi kävin edellisenä päivänä ostamassa kukkakaupasta kukkakumpin. Olen kuitenkin opiskelija niin en raskinut kovin kalliilla ostaa.
Kannattaisiko tässä tilanteessa ostaa uusi lahja? Pahentaankohan tilannetta?
ap
Siis kimpun.....* Tuntuu kuitenkin pahalta jos todella tuntee nyt ettei häntä arvosteta.
[/quote]
Äiti raivoaa ja sinä surffaat av:lla...niin varmaan.
Arvostusta saakin roppakaupalla kun alkaa raivota lahjoista ;)
Provo....
Riippuen iästäsi, voisit jollakin keinolla yrittää saada äidillesi aikaan huonon omantunnon. Jos olisit oma lapseni ja rähjäisin liian halvasta lahjasta (kummallista), minuun tepsisi alahuulen väpättäminen ja itku (pieni lapsi) tai silmäkulmien kostuminen ja poispäin kääntyminen (nuori aikuinen). Voi myös mutista hiljaa värisevällä äänellä, että yritti hankkia lahjan, josta äiti tykkäisi ja että on pahoillaan epäonnistumisesta. Huomaisin heti pöllöyteni ja pyytäisin anteeksi.
Ota lahja pois ja sano, että et halua kiusata huonolla lahjalla. Etkä anna takaisin!
Voikun olisikin provo.. Ja mitä nyt minun pitäisi tehdä? Pahentaisin tilannetta jos alkaisin itsekin huutamaan. Olen saanut tarpeekseni tästä. Sama tapahtuu myös joululahjojen ja synttärilahjojen kanssa. En tiedä kummassako vika on.
ap
Vika kuulostaa olevan äidissä. Älä ota itseesi. Älä osta uutta lahjaa, se ei paranna tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:53"]
Riippuen iästäsi, voisit jollakin keinolla yrittää saada äidillesi aikaan huonon omantunnon. Jos olisit oma lapseni ja rähjäisin liian halvasta lahjasta (kummallista), minuun tepsisi alahuulen väpättäminen ja itku (pieni lapsi) tai silmäkulmien kostuminen ja poispäin kääntyminen (nuori aikuinen). Voi myös
mutista hiljaa värisevällä äänellä, että yritti hankkia lahjan, josta äiti tykkäisi ja että on pahoillaan epäonnistumisesta. Huomaisin heti pöllöyteni ja pyytäisin anteeksi.
[/quote]
Parinkympin yläpuolella olen jo. Lapsena tuo itkeminen ei ainakaan auttanut. Oli kenen syy tahansa, niin pahalta tuntuu.
ap
Lopeta lahjojen antaminen. Helpommalla pääset, jos kerta aina kiukuttelee lahjoista. Tai osta sille laktus ens kerralla. Kuvastaa hyvin mutsias.
Äitisi käyttäytyy siis aina lahjojen kanssa noin. Hän vaikuttaa hieman epätasapainoiselta. Olet hankkinut hyvän lahjan. Harmillista on vaan tuo vastaanotto. Jospa kiukku menee ohi. Paha mieli sinulle, mutta tiedät varmaan jo pitää tuollaista käyttäytymistä tavallisena.
Toivottavasti sinulla on vielä joskus oma kulta, jolle voit antaa lahjoja ja nauttia mukavasta yhdessäolosta.
Googlaa "epävakaa persoonallisuus"