En kestä: mies vie taas exälle äitienpäiväkukat
Joka helvetin äitienpäivä sama juttu. Aamulla on aamupalat ja lahjat minulle, mutta heti sen jälkeen lähtee lastensa kanssa viemään kukat exän haudalle. Kertaakaan ei ole voinut jättää menemättä, vaikka kuolleet ei kukkia tarvitse. Sieltä menevät miehen ex-anopille, kun "se on lapsille melkein kuin oma äiti".
Minä jäin nytkin yksin kotiin, oma lapsi isällään. Mitään äitienpäivälounasta en saa, jos en itse tee. Illalla mennään miehen äidille, siinä koko päivän varsinainen kohokohta *huokaus.
Odotan kuin kuuta nousevaksi sitä päivää, kun vanhin lapsi saa mopoauton ajokortin eikä miestä enää tarvita hautausmaakuskiksi. Silloin minullekin vihdoinkin tulee oikea äitienpäivä.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:48"]
Hei! Et ole yksin. Minulle tuli äitienpäivänä 43 vuotta saman miehen kanssa. Ei tullut kukkia, ei mitään. Lähti autolla ajelemaan koko päiväksi ja jäin yksin kotiin tyhjän jääkaapin kanssa. Kun tuli kotiin, haukkui ensimmäiseksi ja kun puolustauduin sanomalla mitä tunsin ja mitä ajattelin lupasi tappaa minut.
Hengissä olen, mutta nukkunut vain kaksi tuntia. Olen itsekkin äiti ja mummo. Minua ei kohdella edes ihmisenä. Voimat lopussa, en oikein jaksa edes olla. Kuka osaa sanoa mikä ukon korvien välissä on vikana. Minun syntymäpäivät, äitienpäivät, joulut ja junahhukset yhtä helvettiä. Työkykykin mennyt.
[/quote]
Mutta ap:han nimenomaan sai aamupalan ja lahjat (ihan monikossa). Hän ei vain hyväksy että äitinsä menettäneille lapsille päivä on myös oman äitinsä muistelupäivä ja he tarvitsevat isäänsä tueksi. Minä en usko edes sitä että noin myötätunnoton ihminen kuin ap on voinut olla äitinä näille lapsille vaan isä ja äidinäiti sitä äitipulaa ovat tainneet yrittää korvata parhaansa mukaan.
Ja sinulta kysyn että miksi et ole eronnut? Miehen ei tarvitse vaimoaan passata äitienpäivänä muutoin kuin lastensa apurina silloin kun lapset ovat pieniä ja sitä pyytävät. Omaa äitiään voivat halutessaan muistaa. Minun korvaani aina jotenkin kalskahtaa ihmisten lauseet, joihin sisältyy josjonkinlaista palvonnan tai edes muistamisen vaatimuksia. Ja jos parisuhde on huono niin peiliinkin voi katsoa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:49"]
Eiköhän ap:täkin muisteta ja kukkia tuoda jos kuolee eikä ole enää itsestäänselvyys miehelle ja tämän lapsille. Tässähän on juuri siitä kyse. Haikaillaan KYMMENEN vuoden jälkeen menneitä (mikä sinällään ihan ok) mutta elävien tunteita ei ajatella. Se elävä äitipuoli on niin arkinen ja kalustoon kuuluva. Ei mikään mystinen kulta-auralla ja keijupölyllä siloteltu myyttien äiti-madonna. Sä et ikinä eläessäsi saa sitä arvostusta mikä myös sulle kuuluu. Harmi.
[/quote]
Ap kirjoitti nimenomaan että saa aamupalan ja lahjat, mutta ilmeisesti tämä ei riitä. Äitienpäivä on mielestäni erityisesti lasten päivä - harva äiti kai niin lapsellinen on että siitä oikeasti välittää muutoin kun sen että on kiva kun lapset jotenkin muistavat. Lapsille joiden vanhempi on kuollut on tärkeää että pidetään yllä ainakin niitä tiettyjä muistamisrituaaleja ja nämä rituaalit vahvistavat jäljelläolevan vanhemman ja lasten suhdetta entisestään. Tässä yhtälössä ap on sivullinen, mutta koska on aikuinen niin olisi syytä odottaa että ymmärtää näiden äidittömien lasten menevän itsensä edelle. Aikuiset ihmiset voivat ottaa minkä tahansa päivän keskinäiseksi hemmottelupäiväksi ja jättää sen äitien- ja isänpäivän lasten päiväksi.