Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin ja koulun työntekijät! Lopettakaa äitienpäiväaskartelut!

Vierailija
11.05.2014 |

Mitä ihmeen iloa on oikeasti jostain hirvittävästä krääsästä, jolla ei tee yhtään mitään? Se pitää ottaa vastaan, koska lapsi on sen tehnyt ja sitä ei voi heittää "tunnesyistä" poiskaan. On sitten varasto täynnä kaikenlaisia vessapaperihärpäkkeitä, makaronista tehtyjä kaulakoruja, muodottomia savimöhkäleitä, säkkikankaasta tehtyjä "laukkuja" tai tyynyliinoja, joita ei oikeasti voi käyttää.

En haluaisi yhtään mitään äitienpäivälahjaa. Parasta olisi, kun toivottaisivat vain hyvää äitienpäivää. Enimmillään joku kortti, mutta ei yhtään mitään karmeaa askartelua sen lisäksi.

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko AP ystävällisesti laittaa listan sopivista lahjoista, joiden askarteluun hienomotoriikaltaan eritasoiset lapset pystyvät ja jotka ovat toteutettavissa ihan perusaskartelutarvikkeista (ylimääräisiin materiaaleihin budjetti 0 €). Mielellään noin ainakin 20 ideaa, jotta ei vaan tulisi koko päiväkoti- ja koulu-uran aikana samoja lahjoja useana vuonna. 

P.S. Koulun askartelutarvikevarastosta ei löydy esim. yrttejä. 

Vierailija
2/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä alan ajatella samoin vuosien mittaan, kunhan tuo vauvakin vielä kasvaa päiväkoti-ikään mutta tänään oli ihan mahtava fiilis saada ensimmäinen lapsen itsetekemä lahja: kauniisti maalattu kivi & kortti <3 hakkaa mennen tullen mauttomat äiti-mukit & aivastelua aiheuttavat kukat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:04"]

Voisiko AP ystävällisesti laittaa listan sopivista lahjoista, joiden askarteluun hienomotoriikaltaan eritasoiset lapset pystyvät ja jotka ovat toteutettavissa ihan perusaskartelutarvikkeista (ylimääräisiin materiaaleihin budjetti 0 €). Mielellään noin ainakin 20 ideaa, jotta ei vaan tulisi koko päiväkoti- ja koulu-uran aikana samoja lahjoja useana vuonna. 

P.S. Koulun askartelutarvikevarastosta ei löydy esim. yrttejä. 

[/quote]

No ihan kortti riittää, siihenkin pystyy liimaamaan niitä nappeja ja hammastikkuja luovasti ihan miten vaan. Miksi ne napit ja hammastikut pitää upottaa johonkin saveen ja antaa sen lisäksi erikseen kortti?

ap

Vierailija
4/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lahjan lisäksi annetaan kortti. Mutta asiaan on olemassa helppo ratkaisu: Laita viestiä lasten opelle/lastentarhanopelle ja kerro, että et halua lastesi tekevän lahjoja vaan pelkkä kortti riittää. Opettajalle jää enemmän aikaa auttaa muita lapsia. 

Vierailija
5/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kertoa lahjoista joista olen pitänyt. =) Olen saanut esim. herneenversoja (ne on todella hyviä salaatissa tai leivän päällä ja kuivatut herneet tuohon satsiin maksavat pari senttiä), kauniin luonnonvärisen rannekorun (isoista puuhelmistä) jota käytän usein vieläkin, askartelusetin (askartelutarvikkeita kauniissa paketissa ja ohjeena tehdä lapsen kanssa taideteos äiti-lapsinäyttelyyn), jogalahjakortti (lapsen lto on myös jogaohjaaja= piti meille mutseille tunnin yhtenä ihanana perjantai-iltana. Otti tunnin tietysti pois työajasta), lahjakortti eväsretkeen lapsen kanssa... nämä ei ainakaan olleet kalliita saati vaatineet paljoa välineitä. =)

Vierailija
6/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:17"]

Ei ole totta mitä psykoäitejä ketju täynnä :O

Puhun siis noista askartelun puolustajista....

Toki on hyvä, että lapset askartelevat, ja on kiva juttu että he voivat ilahduttaa vanhempiaan itse tekemillään lahjoilla. Tämä ei mitenkään poissulje sitä että lahjoissa voisi olla jotakin järkeä. Järjellisemmän askartelun ehdottaminen ei mitenkään tee äidistä kiittämätöntä. Miten joku voi edes ajatella niin? Taitaa olla äitienpäivä tuottanut pettymyksen kun täytyy ihan sekopäisiä rähjätä av:lla.

Itse käyttäisin oikein mielelläni lasteni päiväkodissa askartelemia koruja esim. Se vain että ovat olleet sellaisia, että niitä ei voi käyttää. Pää ei mene läpi kaulakorusta, tai "helmet" tms. ovat niin painavia että käyttö on hankalaa. Tämä on ihan todella harmi. Eihän sitä askartelua pysty niin paljoa valvomaan, mutta ei ole kovin kiva että saa lapsen vaivalla tekemän korun eikä pysty käyttämään sitä. Luulisin, että lapsikin tykkäisi että niitä käytettäisiin...

Sekin on nykymaailmassa totta, että joka askartelua ei mitenkään voi säästää. Harvalla on niin paljon säilytystilaa, tai halua säästää kaikkea mahdollista vuosien varrelta. Jotain toki muistoksi, mutta kaikkea ei voi säästää. Silloin lähtevät juuri ne vessapaperirullat.

[/quote]

Ai että psykoäitejä. Jos täällä on joku psyko niin tasan tarkkaan tuollaiset terapian tarpeessa olevat kahjot, jotka ottavat ongelman joistain lasten rakkaudella tekemistä lahjoista. Kun eivät ole käytännöllisiä ja sopivan värisiä...

Oikeasti, kuunnelkaa nyt itseänne ja hakeutukaa hoitoon kahelit.

Vierailija
7/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:11"]

Mielestäni äitien- ja isänpäiväaskartelut pitäisi ottaa kouluista ja päiväkodeista pois, toisella syyllä tosin. Kaikilla lapsilla ei ole molempia huoltajia elämässään mukana, ja tottakai siinä sitten tulee surullinen mieli, kun kaikki muut lapset intoilevat askarteluista ja itse ei voi tehdä kenellekään mitään.

MUTTA aloittajan mielipiteeseen vastaan, että turhat muovailuvahatötteröt voisi korvata jollakin muulla, kuten juurikin leivonnaisilla tai muulla vastaavalla, jotta hyllyt eivät täyttyisi pienestä tavarasta.

Tottakai arvostan lasten intoa ja heidän tekemiään askarteluja, niille ei tahdo enää löytyä tilaa.

[/quote]

Isovanhemmat ovat meidän suvun puoliorpojen tekemät kortit ja lahjat saaneet. Lapset tottuvat siihen jokapäiväisessä elämässä että sitä toista vanhempaa ei enää ole niin eipä ne askartelutuokiot siinä enää paljon paina.

Vierailija
8/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tänä vuonna lapsen askarteleman rannekorun, puuhelmiä kuminauhassa.  Ei ehkä ihan ominta tyyliäni, mutta mitä sitten, olen käyttänyt rannekorua tänään. Mielestäni oli oikein hyvä lahja päiväkodissa tehty, samoin kortti.

Vessapaperirullahässäköitä ei ole pakko säilyttää vuosikaudet. Ottakaa vaikka valokuvat lasten tekemistä askarteluista, jos ei ole säilytystilaa kaikille tai muuten kiinnostusta säilyttää kuin "pakon edessä".

En ole opettaja, mutta tiedän, että päiväkodin käyttämä mallista oppiminen on yleisesti käytössä yliopistotasollakin. Kertoohan se myös lapsen hahmotuskyvystä, jos ei kykene tekemään mallin mukaista korttiakaan, yksilöllisyyttään ehtivät suomalaislapset toteuttamaan myöhemminkin, kun on pohjatyöt tehty ensin.

Vierailija
9/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 13:37"]Jos nyt vielä kerran vääntäisin rautalangasta asiani: Minusta on kurjaa, että lapsi käyttää paljon aikaa sellaiseen, jolla ei yksinkertaisesti tee yhtään mitään. Saman ajan ja vaivan voisi käyttää johonkin hyödylliseen, josta olisi aitoa, oikeaa iloa pidemmäksi aikaa. Tällaisia voisi olla juuri ne hyödynnettävät asiat, kuten sen kokoiset pannunaluset, joita voi oikeasti käyttää (ei 5x5cm) tai juuri tuollaiset itse kasvatetut kukat tai yrtit. 

Pienetkin lapset osaavat tehdä vaikka mitä. Miksi se taito ja into pitää käyttää siihen, että muovaillaan savesta möhkäle, johon tungetaan kaikenlaista roskaa? 

Tottakai ilostun lasten tekeleistä, mutta oikeasti harmittaa tunkea ne joka vuosi varastoon. Lasten tekemät kangaskassit ovat olleet niin heikkoa tekoa, että siitä menisi maitopurkki heti kaupassa läpi. En ole sellaisessa työssä, jossa voisin laittaa lasten töitä esille jollekin hyllylle. En myöskään voi käyttää makaronikoruja töissä. Toki voin pari päivää käyttää niitä kotona, mutta kuivat makaronit ovat aika raapivia iholla. 

Askartelutaitoja voi kehittää niin monella tavalla. Miksi se into ja taito siis pitää kohdistaa johonkin vessapaperirullaan?

ap

[/quote] minä komppaan sinua. Eniten on iloa tuonut samettikukan taimi, kaakeliin maalattu taulu, mihin oli hox liimattu koukku, että sen sai seinälle. Ja ihan perinteinen mosaiikkipannunalunen. Taulu ja pannunalunen on vieläkin 15 vuoden jälkeen käytössä.

Vierailija
10/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohtuvat mammat on niin huvittavia. Eihän kukaan sanonut, ettei lastensa lahjaa ja yritystä arvostaisi. Minä ainakin kehun jokaisen saamani lahjan maasta taivaaseen ja säästän jokaisen "taideteoksen". Pointti oli se, että jos siellä askarrellaan tms. jotain äidille tai isälle tai jouluksi jne. niin miksi ei voi tehdä jotain kivaa? askarteluideoita on maailma täynnä. Suuri osa niistä on ns. "nyhjää tyhjästä" -askarteluja, mutta niissä on joku idea. Väitän, että lapsesta on hauskempaa ja palkitsevampaa tehdä jotain, mikä näyttää valmiina siltä, että siinä on joku idea, eikös ne lapsetkin kyllästy liimaamaan sitä paperimassapalloa siihen vessaspaperirullaan tms. uudestaan ja uudestaan?

Vierailija
11/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei av:lla arvosteta jos ei lahjasta tms. ole itselle hyötyä.

Vierailija
12/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:28"]

Tuohtuvat mammat on niin huvittavia. Eihän kukaan sanonut, ettei lastensa lahjaa ja yritystä arvostaisi. Minä ainakin kehun jokaisen saamani lahjan maasta taivaaseen ja säästän jokaisen "taideteoksen". Pointti oli se, että jos siellä askarrellaan tms. jotain äidille tai isälle tai jouluksi jne. niin miksi ei voi tehdä jotain kivaa? askarteluideoita on maailma täynnä. Suuri osa niistä on ns. "nyhjää tyhjästä" -askarteluja, mutta niissä on joku idea. Väitän, että lapsesta on hauskempaa ja palkitsevampaa tehdä jotain, mikä näyttää valmiina siltä, että siinä on joku idea, eikös ne lapsetkin kyllästy liimaamaan sitä paperimassapalloa siihen vessaspaperirullaan tms. uudestaan ja uudestaan?

[/quote]

Myös tyhmät mammat ovat aina niin huvittavia. Määrärahat ovat aika pienet nykyään päiväkodeissa, mistähän rahoista niitä sinulle kelpaavia askartelumateriaaleja hankittaisiin? Vähennettäisiinkö vaikka ruokailusta tai henkilökunnan määrästä. Kun ne vessapaperirullista ja munakennoista askarrellut hommat eivät kelpaa äityleille lahjaksi, pitää olla jotain hyödyllistä ja kunnollista. Voi reps :D

Vierailija
13/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:19"]

Voisin kertoa lahjoista joista olen pitänyt. =) Olen saanut esim. herneenversoja (ne on todella hyviä salaatissa tai leivän päällä ja kuivatut herneet tuohon satsiin maksavat pari senttiä), kauniin luonnonvärisen rannekorun (isoista puuhelmistä) jota käytän usein vieläkin, askartelusetin (askartelutarvikkeita kauniissa paketissa ja ohjeena tehdä lapsen kanssa taideteos äiti-lapsinäyttelyyn), jogalahjakortti (lapsen lto on myös jogaohjaaja= piti meille mutseille tunnin yhtenä ihanana perjantai-iltana. Otti tunnin tietysti pois työajasta), lahjakortti eväsretkeen lapsen kanssa... nämä ei ainakaan olleet kalliita saati vaatineet paljoa välineitä. =)

[/quote]

Miten nämä sopivat siihen lasten tarpeeseen saada askarrella päiväkodissa. Kyse ei voi olla siitä että äidin pitää saada lahjoja vaan lapsen kehityksestä, myös antajana mutta varsinkin taidoissaan.

Vierailija
14/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:28"]

[/quote]

Myös tyhmät mammat ovat aina niin huvittavia. Määrärahat ovat aika pienet nykyään päiväkodeissa, mistähän rahoista niitä sinulle kelpaavia askartelumateriaaleja hankittaisiin? Vähennettäisiinkö vaikka ruokailusta tai henkilökunnan määrästä. Kun ne vessapaperirullista ja munakennoista askarrellut hommat eivät kelpaa äityleille lahjaksi, pitää olla jotain hyödyllistä ja kunnollista. Voi reps :D

[/quote]Kun ne kivat askartelut tai lahjaideat eivät välttämättä maksa mitään. Tuossahan oli jo vinkkejä edellä. Netti on täynnä ideoita, miksi aina pitää kuitenkin tehdä samaa?

Vierailija
15/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 16:19"]

[/quote]

Miten nämä sopivat siihen lasten tarpeeseen saada askarrella päiväkodissa. Kyse ei voi olla siitä että äidin pitää saada lahjoja vaan lapsen kehityksestä, myös antajana mutta varsinkin taidoissaan.

[/quote]Mitenkäs se paperimassapallon tökkääminen vessapaperullaan kehittää lasta enemmän kuin nuo edelliset?

Vierailija
16/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin voisi lopettee isänpäiväkortit. No meillä lapsi teki isänpäiväkortin päiväkodissa, ei voitu viedä perille koska isä on kuollut. Olisimme voineet toki viedä haudalle, mutta siinä oli teksti. "Onnea isä".

Emme ole enää tuossa päiväkodissa kun muukin ymmärrys ja huomioiminen oli tuota tasoa.

Vierailija
17/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 12:41"]Myönnän, että lapsista on kiva tehdä niitä ja niiden antaminen on tärkeää. Mutta eikö olisi kaikkien mielestä huomattavasti järkevämpää antaa jotain sellaista, jolla oikeasti tekee jotain? Kuten jotain syötävää? Tai kynttilöitä, jotka voi polttaa? Miksi sen pitää olla nimenomaan joku vessapaperirullaäiti, jolla ei oikeasti tee yhtään mitään? Laittaako joku sellaisia johonkin takanreunukselle? 

Tyynyliinoja en ole voinut käyttää ikinä, koska ne on painettu jollekin hirvittävän karhealle ja kovalle kankaalle, joka kutittaa. Ilmeisesti tälle alueelle on tilattu joskus vuosikymmeniksi samoja valkoisia tyynyliinoja, koska olen saanut jo kolme niitä eri päiväkodeista ja kouluista.

ap

[/quote]

No kuule, päiväkodeilla ja kouluilla ei ole rahaa! Opet kantaa askartelumateriaalit kotoaan hyvin suurilta osin.

Terveisin lto

[/quote]

Miksi sitten ottavat niin nihkeästi vastaan kaikenlaista, mitä vois hyödyntää noissa askarteluissa? Ja muuten, niiden askartelumassojen hinnalla saa helposti tarvikkeet ihan peruspikkuleipätaikinaan.....

Vierailija
18/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitylit hei! Lapset oppivat antamaan teille lahjoja. Kun heistä tulee aikuisia, he tuovat teille kalliita lahjoja, jos ette onnistu nyt pilaamaan heidän antamisen iloaan!

Vierailija
19/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askarteleminen ja kaikenlainen käsillä teleminen kehittää lapsen aivoja parhaalla mahdollisella tavalla, jos te vastustajat ette sitä vielä tienneet. Joten siksi päiväkodeissa ja kouluissa on käsitöitä. Lapset ovavt myös useimmiten ylpeitä tuotoksistaan, joten onko mitää hienompaa, kuin antaa itse tekemänsä asia elämäsä tärkeimmälle ihmiselle?

Ei niitä kaikki tarvitse säilyttää vuosikaupalla. Itse olen säästänyt vain oikeasti hienoimmat. 

Tekemisen prosessi ja antamisen ilo on tärkeintä lapselle.

Vierailija
20/186 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:21"]Askarteleminen ja kaikenlainen käsillä teleminen kehittää lapsen aivoja parhaalla mahdollisella tavalla, jos te vastustajat ette sitä vielä tienneet. Joten siksi päiväkodeissa ja kouluissa on käsitöitä. Lapset ovavt myös useimmiten ylpeitä tuotoksistaan, joten onko mitää hienompaa, kuin antaa itse tekemänsä asia elämäsä tärkeimmälle ihmiselle?

Ei niitä kaikki tarvitse säilyttää vuosikaupalla. Itse olen säästänyt vain oikeasti hienoimmat. 

Tekemisen prosessi ja antamisen ilo on tärkeintä lapselle.

[/quote]Täysin samaa mieltä. Siksi ihmettelenkin miksi päiväkodissa pitää aina tehdä sitä samaa, ideat ovat usein huonoja eivätkä kehitä lapsen mitään osa-aluetta, kun kotona askarrellaan pienellä vaivalla paljon hienompia juttuja joissa taatusti kehittyy enemmän. Enkä minä ole ammattilainen.