Työ ei tunnu arvokkaalta kun kollegoina naisia
Onko muilla tällaista?
Olin innoissani uudesta työstäni, mutta sitten porukkaan tutustuessa huomasin samassa firmassa olevan aika paljon naisia töissä. Jokin pettymyksen tunne valtasi mieleni. Ihan kuin osa työn "statuksesta" olisi viety pois.
En tiedä miksi tunnen näin. Enkä haluaisi tuntea näin :( Tiedän noiden naisten olevan varmasti yhtä kykeneviä ja asiantuntevia kuin miesten, mutta silti tuntuu vähän ikävältä.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 12:38"]
Minä taas miehenä naisvaltaisella työpaikalla koen, että naisten keskuudessa on aivan mahtavaa työskennellä. Olin aiemmin miesvaltaisella työpaikalla ja koin sen hiukan ahdistavaksi paikaksi. Naisten kanssa yhtenä harvoista miehistä on aivan loistavaa, ilmapiiri on todella hyvä ja koen että paikka on, varmaan osittain sukupuolijakauman vuoksi, aivan valtavan innostava.
[/quote]
Niin en minäkään sitä sano, etteikö naisten kanssa olisi mukava työskennellä, mutta jotenkin on sellainen fiilis, että 'aijaa, näin moni nainenkin pystyy tähän - ei tää sitten niin ihmeellistä hommaa ollutkaan'.
[/quote]
Mitäpä jos tappaisit itsesi,vitun sovinistisika.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 12:47"]
Mitäpä jos tappaisit itsesi,vitun sovinistisika.
[/quote]
Ei ole syytä kiihtyä.
Karu totuus nyt vain on se, että naisia ei juuri siellä kovassa ytimessä näy. Tiedostat tämän varmaan jollakin tapaa itsekin. Tiedostat, ettet ole vielä missään kovin erityisessä asemassa. Ehkä kuvittelit olevasi nyt "siellä" mutta totuuden iskeminen vasten kasvoja tuntuu pahalta. Siitä pääsee kyllä yli.
Naisia kun on (asiantuntijoina) työelämässä yleensä vain tukitoiminnoissa... HR, taloushallinto jne. Ei siellä missä yrityksen tulos tehdään, where the magic happens".
Nyt vain kovaa duunia niin pääset sinne, missä ei enää naisia sitten juuri näekään!
Naiset ainakin itse ovat aina kovin olevinaan jos ovat päässeet johonkin "miesten organisaatioon" paperinsiirtelijöiksi :D
Jumankauta, polleampaa porukkaa et löydä kuin "asiantuntijanaiset". Onko se jotain ihme showta vai valikoituuko sinne just ne pahimmat ämmät. Luuleeko naiset ettei voi ottaa rennosti jos on "paremmissa hommissa"? Se juuri on miesten salaisuus, että aina voi ottaa rennosti ja heittää läppää ollen kuitenkin samalla huippuosaaja. Sellaisesta porukka tykkää ja ovet aukenevat.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 12:38"]
Minulla on sama tunne. En osaa arvostaa naisia työelämässä. Tiedän, että se on väärin.
Mies 30v
[/quote]
Millä alalla työskentelet? Osaatko yhtään kertoa, miksi et arvosta naisia työssä? Onko sinulla kumppani, mitä ajattelet hänestä? Onko hän tasa-arvoinen kanssasi?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 12:44"]
Minä taas miehenä naisvaltaisella työpaikalla koen, että naisten keskuudessa on aivan mahtavaa työskennellä. Olin aiemmin miesvaltaisella työpaikalla ja koin sen hiukan ahdistavaksi paikaksi. Naisten kanssa yhtenä harvoista miehistä on aivan loistavaa, ilmapiiri on todella hyvä ja koen että paikka on, varmaan osittain sukupuolijakauman vuoksi, aivan valtavan innostava.
[/quote]
Niin en minäkään sitä sano, etteikö naisten kanssa olisi mukava työskennellä, mutta jotenkin on sellainen fiilis, että 'aijaa, näin moni nainenkin pystyy tähän - ei tää sitten niin ihmeellistä hommaa ollutkaan'.
[/quote]
Mitä hommaa teet?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 13:27"]
Naiset ainakin itse ovat aina kovin olevinaan jos ovat päässeet johonkin "miesten organisaatioon" paperinsiirtelijöiksi :D
Jumankauta, polleampaa porukkaa et löydä kuin "asiantuntijanaiset". Onko se jotain ihme showta vai valikoituuko sinne just ne pahimmat ämmät. Luuleeko naiset ettei voi ottaa rennosti jos on "paremmissa hommissa"? Se juuri on miesten salaisuus, että aina voi ottaa rennosti ja heittää läppää ollen kuitenkin samalla huippuosaaja. Sellaisesta porukka tykkää ja ovet aukenevat.
[/quote]
Molempia.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 13:33"]
Mitä hommaa teet?
[/quote]
Sellaista projektinjohtoa / -koordinointia (IT, yksityinen sektori).
Luulin että naisia olisi ollut vain sihteereinä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 13:48"]
Mitä hommaa teet?
[/quote]
[/quote]
Ei ole totta, että kaltaisiasi ihmisiä on olemassa vielä tälläkin vuosituhannella. Miksi pidät naisia vähempiarvoisena?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 13:48"]
Mitä hommaa teet?
[/quote]
[/quote]
Olet siis itse IT-alan ammattilainen, mutta arvelit, että muita naisia ei paljon sillä alalla olisikaan. Mutta osaathan sinäkin. Miksi ajattelet, että olet erilainen kuin mitä ajattelet muiden naisten olevan?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:06"]
Ei ole totta, että kaltaisiasi ihmisiä on olemassa vielä tälläkin vuosituhannella. Miksi pidät naisia vähempiarvoisena?
[/quote]
Siinähän just ongelma on kun en tiedä :/
Periaatteessa minulla ei ole siis mitään naisia vastaan enkä suhtaudu heihin vihamielisesti. En vastusta naisia työelämässä. Tietenkin on hyvä, että mahdollisimman suuri osa väestöstä osallistuu työelämään.
MUTTA. Jotenkin en olisi halunnut, että naisia on samoissa tehtävissä kuin mihin itse nyt pääsin. Tuntuu, että se on nyt sitten "vaan naisten hommia".
Tunne iski voimakkaana ensimmäisessä palaverissa, johon osallistuin kun paikalle tuli useampi nainen. Teki jotenkin mieli lähteä pois ja sanoa pitäkää tunkkinne. Asia jäi vaivaamaan minua, koska en ole ennen tunnistanut tällaista piirrettä itsessäni.
Mitä tuota itkemään, tuohan on ammatinvalintakysymys. Mene töihin roskakuskiksi tai ammattikalastajaksi, sieltä ei kovin montaa naista löydy.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:06"]
[/quote]
Siinähän just ongelma on kun en tiedä :/
Periaatteessa minulla ei ole siis mitään naisia vastaan enkä suhtaudu heihin vihamielisesti. En vastusta naisia työelämässä. Tietenkin on hyvä, että mahdollisimman suuri osa väestöstä osallistuu työelämään.
MUTTA. Jotenkin en olisi halunnut, että naisia on samoissa tehtävissä kuin mihin itse nyt pääsin. Tuntuu, että se on nyt sitten "vaan naisten hommia".
Tunne iski voimakkaana ensimmäisessä palaverissa, johon osallistuin kun paikalle tuli useampi nainen. Teki jotenkin mieli lähteä pois ja sanoa pitäkää tunkkinne. Asia jäi vaivaamaan minua, koska en ole ennen tunnistanut tällaista piirrettä itsessäni.
[/quote]
Ehkä sun kannattais mennä terapiaan. Ajattelusi vaikuttaa sairaalta.
Suomessa työmarkkinat ovat erityineet sukupuolen mukaan enemmän kuin monessa muussa maassa. Vallankin tekniikan ammatit ovat edelleen miehien linnakkeita useasti. Monet kantavat huolta siitä, että naisia pitäisi saada enemmän nyt miesvaltaisille aloille.
Tässä esimerkkiä siitä, mihin nainen voi yltää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Marissa_Mayer
Jep, lihanpala reisien välissä - se on se, mikä ratkaisee, onko henkilö hyvä työssään vai ei!
Ole nyt ihmeessä tyytyväinen työpaikastasi ja lakkaa pohtimasta tuollaisia.
[/quote]
[/quote]
Mitä hommaa teet?
[/quote]
Itse olen asianajaja.
Mies 30v
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
Mitä hommaa teet?
[/quote]
Itse olen asianajaja.
Mies 30v
[/quote]
Oletko Mies 30v. tuo mies, joka on naisvaltaisella työpaikalla ja nauttii siitä?
Mitäpä, jos ajattelisit siltä kannalta, että ei ole naisten ja miesten töitä, vaan että kaikki työt on molempien töitä? En tiedä, mutta minulle vaikuttaa siltä, että ongelma on tässä "miesten ja naisten" töissä.
Paitsi että naiskollegat ovat aivan mahtavia, on myös innostavaa vain katsella naisia työpaikalla. Kaikilla tavoilla arvostan naiskollegoita, ovat rautaisia ammattilaisia, todella hyviä ja lahjakkaita työssään, ja ovat vieläpä kauniita katsella joka päivä. En tajua ollenkaan, miksi miehet hakeutuvat muiden hikisten äijien keskuuteen työhön, minusta naisten kanssa työskentelemisessä on vain pelkkää plussaa.
[/quote]