Miksi akateemiset eivät halua tutustua ei-akateemisiiin?
Olen kirjoittelut aika monen "ystävä-ehdokkaan" kanssa s-postitse ja kaikki menee hyvin siihen saakka, kunnes tulee puhe opiskelu/työasioista.
Olen jo oppinut siihen, että jos kirjoittelukaverilla on akateeminen tutkinto, niin kirjoittelu loppuu siinä vaiheessa yks kaks ilman että kirjoittavat takaisin syytä, että miksi eivät halua enää jatkaa tutustumista. Itselläni on leipurin tutkinto ja olen leipomossa töissä, mutta näköjään en vaan kelpaa heille kaveriksi. Kyse on siis saman sukupuolen kirjeenvaihto-kavereista. Akateemiset, miksi amis-koulutuksen omaavat eivät kelpaa ystäviksenne?
Kommentit (25)
Oletko varma että syy on juuri tuossa? Jos ne vaan tympääntyy jostain muusta syystä. Ei kaikki pidä kaikista, eikä tarvitsekaan, ja kavereita kannattaa etsiä ennemminkin jonkun harrastuksen kautta kuin sokkona. Itse en pidä todellakaan suurimmasta osasta ihmisiä, eivätkä monet minustakaan.
Minulla on akateeminen koulutus, mutta minulla ei ole mitään ei-akateemisia vastaan, ja arvostan suuresti moniakin ei-akateemisia aloja. Tärkeintä on, että tulee juttuun ja löytyy jotain yhteistä. Joskus tosin käy niin, että omat mielenkiinnon kohteeni saattavat olla samanlaiset todennäköisemmin akateemisten kuin ei-akateemisten kanssa. Ammatinvalintakin kertoo jotain ihmisen kiinnostuksen kohteista, joten samanlaisista ammateista löytyy ehkä keskimäärin enemmän ihmisiä, joilla on samanlaisia kiinnostuksia. Toisaalta ammatti ei kerro vielä kaikista kiinnostuksen kohteista. Minä esimerkiksi harrastan leipomista, joten voisin hyvin kuvitella, että saattaisin tulla leipurin kanssa hyvin juttuun. Olisi ainakin aluksi jotain jutun juurta. ;)
Oma mieheni on tohtori ja itse amk:n keskeyttänyt. Eipä tuo ole tutustumista tai pariutumista haitannut. Meillä molemmilla on laaja-alainen kiinnostus asioihin ja ilmiöihin, keskustelemme paljon myös arkielämälle vieraammista asioista; tieteen filosofiasta, fysiikasta, tutkimuksen tekemisestä, etiikasta, moraalista, lääketieteestä ja teologiasta. Seuraamme uutisia ja pohdimme niitä yhdessä. Lisäksi tietenkin yhdistää samanlainen huumorintaju ja harrastukset, samankaltainen tausta sekä rakkaus. Koulutus ei takaa mitään. Koulutus antaa välineet harjoittaa ja suunnata intrenssinsä, mutta se ei ole ainoa keino tiedob hankintaan.
Kyllä minulle ainakin kelpaa kaveriksi ihminen ihan riippumatta siitä, mikä hänen koulutuksensa on. Mutta muuten olen kyllä tosi nirso kavereideni suhteen, eli en halua kavereikseni sellaisia ihmisiä, joiden seurassa en oikeasti viihdy. Elämä on liian lyhyt siihen, että tuhlaisin sen notkumalla epämiellyttävien persoonien kanssa. Tällaisia persoonia löytyy ihan kaikista koulutustaustoista. Mutta myös sellaisia, joiden kanssa viihdyn, on sekä amiksesta että yliopistosta valmistuneissa. Yksi ystäväni on siivooja, toinen juristi, kolmas englannin kielestä väitellyt huippututkija. Väliin mahtuu vielä vaikka keitä, esim. hoitsuja, opettajia, lastentarhanopettajia jne.
Itse olen aineenope.
Parahin kommentoija nro 16, SULHASEHDOKAS on YHDYSSANA.Terveisin, akateeminen