Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riittääkö verikoe syövän toteamiseen?

Vierailija
17.12.2020 |

Mieheni äiti on kuollut aikoinaan paksusuolensyöpään. Mies sanoi silloin että hänen pitää tietyn väliajoin käydä tutkimuksissa koska on perinnöllinen alttius sairastua myös.

Ollaan oltu 10v yhdessä ja mies on yhden kerran käyny tähystyksessä tämän suhteen aikana. Verikokeissa on käyny useinkin ja kaikki ollu ihan ok.

Minä oon sanonu miehelle usein että menis nyt pitkästä aikaa taas sinne tähystykseen koska oon lukenu että siellä nähdään jo hyvissä ajoin jos on suolistossa syövän alkua.

Mies taasen sanoo ettei niisä tarvi käydä koska verikokeista näkee onko mitään häikkää.

Kummin tää menee? Riittäkö pelkät verikokeet? Tekevätkö edes tähystystä jos verikokeissa ei näy mitään? Muistaakseni miehen kohdalla tekevät koska on alttius sille syövälle ja muistelen että sillon kun miehen äiti kuoli niin ois nimenomaan sanottu että tähystys ois hyvä suorittaa tiettyjen vuosien välein (en muista väliä, oliko 5v vai 10v välein)

Miehellä ei ole mitään oireita, minkä vuoksi nyt pitäs edes tutkimuksiin sen kummemmin mennä, mutta itteäni huolettaa ja ajattelen vain että parempi käydä vaikkei oireita oliskaan koska ainaki näkis sitte hyvissä ajoin löytyykö mitään, aika moni syövistäkin kun todetaan liian myöhään 😔

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin välillä miettinyt. Ei ole tietoa, mutta luulisin, että jostain valkosolujen määrästä voisi ehkä jotain päätellä. Vai näkyykö muutokset vasta sitten, kun syöpä jo pitkällä? Ei varmaan kannata jättää muita tutkimuksia väliin.

Vierailija
2/2 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla