Kevytyrittäjäksi työttömänä?
Onko kokemuksia?
Onnistuuko, kannattaako?
Tulkitseeko työkkäri heti yrittäjäksi?
Kommentit (73)
ton osuuskunta touhun voitte unohtaa. työkkärin virkaIlija ei itsekään suositellut sitä.
Lyhyesti: Voit toimia esim Ukko.fi:n kautta kolme kuukautta kevytyrittäjänä ja saada samaan aikaan soviteltua ansiosidonnaista. Sen jälkeen työkkäri todennäköisesti tulkitsee sinut päätoimiseksi yrittäjäksi ellet ilmoita ”yritystoiminnan” päättyneen.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: Voit toimia esim Ukko.fi:n kautta kolme kuukautta kevytyrittäjänä ja saada samaan aikaan soviteltua ansiosidonnaista. Sen jälkeen työkkäri todennäköisesti tulkitsee sinut päätoimiseksi yrittäjäksi ellet ilmoita ”yritystoiminnan” päättyneen.
Vaikka "yritystoiminta" olisi päättynyt, tuet voi olla katkolla monta kuukautta kun asiassa pyydetään aina uusia selvityksiä. Näin Suomessa palkitaan ihmisiä, jotka ei jää sohvan pohjalle makaamaan jäätyään työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään säädettyä 3 kk rajaa. Lisäksi soviteltu tarkoittaa nimenomaan sitä, että aktiivisesti sovitaan työkkärin kanssa pienimuotoisesta yrittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka "yritystoiminta" olisi päättynyt, tuet voi olla katkolla monta kuukautta kun asiassa pyydetään aina uusia selvityksiä. Näin Suomessa palkitaan ihmisiä, jotka ei jää sohvan pohjalle makaamaan jäätyään työttömiksi.
TE-toimiston mielivallan kohteeksi voi tietysti joutua milloin tahansa. Itse olin ehkä onnekas ja työskentelin kevytyrittäjänä lyhyitä keikkoja vielä kolmen kuukauden jälkeenkin eikä TE-toimisto puuttunut asiaan. Tuetkaan eivät katkenneet. Se oli aktiivimallin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään säädettyä 3 kk rajaa. Lisäksi soviteltu tarkoittaa nimenomaan sitä, että aktiivisesti sovitaan työkkärin kanssa pienimuotoisesta yrittämisestä.
Ei niin, se on oikeasti neljä kuukautta:
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyo…
Yrittäjyyden pää- tai sivutoimisuutta ei selvitetä neljän ensimmäisen kuukauden aikana, jos aloitat uuden yritystoiminnan työttömänä ollessasi. Pää- tai sivutoimisuus arvioidaan neljän kuukauden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyyden pää- tai sivutoimisuutta ei selvitetä neljän ensimmäisen kuukauden aikana, jos aloitat uuden yritystoiminnan työttömänä ollessasi. Pää- tai sivutoimisuus arvioidaan neljän kuukauden jälkeen.
Ja nyt koronan aikaan selvitystä ei tehdä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt koronan aikaan selvitystä ei tehdä lainkaan.
Ja sitten kun palataan takaisin normaaliin, monelle tulee yllätyksenä kun tuet katkeaa kuin seinään, vaikka yritystoiminta on ollut koko ajan pelkkää sivutoimista pikku puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi fiksua sopia asia työkkärin kanssa etukäteen? Onhan se niidekin tavoite, että ihmiset löytää tuottavaa tekemistä itselleen.
Minä yritin sopia etukäteen työkkärin kanssa. Heidän vastauksensa oli, että eivät voi kommentouda asiaa etukäteen. "Laitat meille tarvittavat tiedot kun olet alkanut kevytyrittäjäksi, arvioimme sitten onko yritystoimintasi päätoimista."
En uskaltanut alkaa kevytyrittäjäksi, vaan liityin työisuuskuntaan työntekijänä nollatuntisopumuksella. TE-toimisto teki arvion, jonka mukaan olin yrittäjä. Se oli aika hankala tilanne, sillä en ollut tehnyt yhtään tuntia töitä ja ainoa tuloni oli työttömyyspäiväraha. Koska en ollut yrittäjänä täyttänyt työssäoloehtoa, ei minulle voitu maksaa päivärahaa. Työntekijän asemassa täytettynyt työssäoloehto ei enää kelvannut ja maksut menivät tauolle.
Arvion oikaisu oli pitkä prosessi ja TE-toimistolle pitä lähettää useita viittauksia heidän omiin sääntöihinsä, joissa selvästi sanottiin ettei osuuskunnassa työntekijänä olevaa määritellä yrittäjäksi vaikka hän omistaisi osan osuuskunnasta ja vaikka hän olisi päättävässä asemassa osuuskunnassa. Silloin en ollut edes päättävässä asemassa.
Lisäksi TE-toimistolle piti antaa kirjallinen selvitys mm. siitä saanko itse valita työtehtäviäni, työaikaani, työtapoja, työn suorituspaikka jne. Jos yhdenkin noista voi itse päättää, on TE-toimiston silmissä yrittäjä. Tuo on aika hassua sillä monessa työssä työntekijä voi itse valita mm. työtavat ja työvälineet. Moni työntekijä voi myös päättää työaikansa ja työn suorituspaikan.
Virheellisen päätöksen oikaisu kuitenkin onnistui. Vasta sen jälkeen uskalsin alkaa tekemään töitä osuuskunnassa.
Tällä palstalla ollaan monessa asiassa liikuttavan luottavaisia siihen, että "säännöissä sanotaan".
En jaksa kertoa tarinaani yksityiskohtaisesti enää yhtään kertaa, mutta pääpiirteissään se meni näin: olin kymmenisen vuotta toiminimiyrittäjä, mutta työt loppuivat monen sattuman vuoksi kerralla, eikä uutta työtä löytynyt, ei yrittäjänä eikä palkansaajana. Yritin kuitenkin sitkeästi pitää yritystäni koossa, ja kun olin syönyt säästöni, lainaamani ja omistamani, pyrin työttömäksi työnhakijaksi. Prosessi kesti kahdeksan kuukautta, kun eri viranomaiset eivät millään päässeet yhteisymmärrykseen siitä, mikä minä olin. Tuon kahdeksan kuukauden alussa siis rahani olivat nolla euroa, omaisuus samoin (yritykselläni ei muuten ollut koskaan ollut yhtään velkaa). Siinä menivät luottotiedot, ja vaikka takautuvia päätöksiä lopulta tehtiinkin, lumivyöry oli jo lähtenyt käyntiin. Nyt - kuusi vuotta ilman töitä ja kolme vuotta TE-toimiston asiakkaana oltuani - olen työtön, asunnoton, rutiköyhä ja näen joka yö (ja päivä) unia itsem*rhasta.
Pointtini on se, että vaikka säännöissä sanotaan, että kolme kuukautta saa tehdä sitä sun tätä ja kukaan ei Suomessa jää asunnottomaksi ja kaikki saavat toimeentulotukea ja tästä on tie vain ylöspäin, kaikka tämä voi osoittautua myös vääräksi tiedoksi. On mahdollista pudota yhteiskunnan kaikkien suojaverkkojen ohi, ja kaikkein helpointa tämä on, kun ryhtyy tai edes harkitsee ääneen ryhtymistä yrittäjäksi. Kevytyrittäjyys on vaarallisin valhe, mitä viime vuosina on tällä saralla keksitty; tarvitaan vain yksi harkinnanvarainen päätös odottamattomaan suuntaan, ja koko rakennelma voi romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi fiksua sopia asia työkkärin kanssa etukäteen? Onhan se niidekin tavoite, että ihmiset löytää tuottavaa tekemistä itselleen.
Minä yritin sopia etukäteen työkkärin kanssa. Heidän vastauksensa oli, että eivät voi kommentouda asiaa etukäteen. "Laitat meille tarvittavat tiedot kun olet alkanut kevytyrittäjäksi, arvioimme sitten onko yritystoimintasi päätoimista."
En uskaltanut alkaa kevytyrittäjäksi, vaan liityin työisuuskuntaan työntekijänä nollatuntisopumuksella. TE-toimisto teki arvion, jonka mukaan olin yrittäjä. Se oli aika hankala tilanne, sillä en ollut tehnyt yhtään tuntia töitä ja ainoa tuloni oli työttömyyspäiväraha. Koska en ollut yrittäjänä täyttänyt työssäoloehtoa, ei minulle voitu maksaa päivärahaa. Työntekijän asemassa täytettynyt työssäoloehto ei enää kelvannut ja maksut menivät tauolle.
Arvion oikaisu oli pitkä prosessi ja TE-toimistolle pitä lähettää useita viittauksia heidän omiin sääntöihinsä, joissa selvästi sanottiin ettei osuuskunnassa työntekijänä olevaa määritellä yrittäjäksi vaikka hän omistaisi osan osuuskunnasta ja vaikka hän olisi päättävässä asemassa osuuskunnassa. Silloin en ollut edes päättävässä asemassa.
Lisäksi TE-toimistolle piti antaa kirjallinen selvitys mm. siitä saanko itse valita työtehtäviäni, työaikaani, työtapoja, työn suorituspaikka jne. Jos yhdenkin noista voi itse päättää, on TE-toimiston silmissä yrittäjä. Tuo on aika hassua sillä monessa työssä työntekijä voi itse valita mm. työtavat ja työvälineet. Moni työntekijä voi myös päättää työaikansa ja työn suorituspaikan.
Virheellisen päätöksen oikaisu kuitenkin onnistui. Vasta sen jälkeen uskalsin alkaa tekemään töitä osuuskunnassa.
Tällä palstalla ollaan monessa asiassa liikuttavan luottavaisia siihen, että "säännöissä sanotaan".
En jaksa kertoa tarinaani yksityiskohtaisesti enää yhtään kertaa, mutta pääpiirteissään se meni näin: olin kymmenisen vuotta toiminimiyrittäjä, mutta työt loppuivat monen sattuman vuoksi kerralla, eikä uutta työtä löytynyt, ei yrittäjänä eikä palkansaajana. Yritin kuitenkin sitkeästi pitää yritystäni koossa, ja kun olin syönyt säästöni, lainaamani ja omistamani, pyrin työttömäksi työnhakijaksi. Prosessi kesti kahdeksan kuukautta, kun eri viranomaiset eivät millään päässeet yhteisymmärrykseen siitä, mikä minä olin. Tuon kahdeksan kuukauden alussa siis rahani olivat nolla euroa, omaisuus samoin (yritykselläni ei muuten ollut koskaan ollut yhtään velkaa). Siinä menivät luottotiedot, ja vaikka takautuvia päätöksiä lopulta tehtiinkin, lumivyöry oli jo lähtenyt käyntiin. Nyt - kuusi vuotta ilman töitä ja kolme vuotta TE-toimiston asiakkaana oltuani - olen työtön, asunnoton, rutiköyhä ja näen joka yö (ja päivä) unia itsem*rhasta.
Pointtini on se, että vaikka säännöissä sanotaan, että kolme kuukautta saa tehdä sitä sun tätä ja kukaan ei Suomessa jää asunnottomaksi ja kaikki saavat toimeentulotukea ja tästä on tie vain ylöspäin, kaikka tämä voi osoittautua myös vääräksi tiedoksi. On mahdollista pudota yhteiskunnan kaikkien suojaverkkojen ohi, ja kaikkein helpointa tämä on, kun ryhtyy tai edes harkitsee ääneen ryhtymistä yrittäjäksi. Kevytyrittäjyys on vaarallisin valhe, mitä viime vuosina on tällä saralla keksitty; tarvitaan vain yksi harkinnanvarainen päätös odottamattomaan suuntaan, ja koko rakennelma voi romahtaa.
Tämä. Harmi että sulle kävi näin.
Suosittelen, että jokainen ajattelee asiaa oman itsensä kautta.
Eli jos haluaa ottaa riskin ja alkaa kevyt-yrittäjäksi voi seuraukset olla melko karut. Oli syy lähteä mikä tahansa.
Toki onnistuakin voi.
Itse en missään nimessä edes harkitse mitään yrittämistä. Syynä esim todennäköisesti eläke ei juuri kartu, työt varmasti epäsäännöllisiä yms yms
Itse olen ollut kevytyrittäjänä. Sain jopa 15 e netto, mutta kun tähän laskee kaikki paperitonta yms ja siihen menevä aika niin ei jää paljoa.
En suosittele. Mielummin osa-aikatyö josta voi poikia kokoaikatyö. Tämä on oma suunnitelmani.
Näistä tukiansoista pitäisi kyllä tiedottaa paljon avoimemmin. Mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä muutaman kuukauden ajan on hieno homma ja lähes riskitön vaihtoehto esim. välivuotta viettävälle nuorelle, jolla on tiedossa varma opiskelupaikka (esim. mahdollisuus palata takaisin kesken jääneiden opintojen pariin tai hyvä todistus ja halu kouluttautua lähihoitajaksi). Monen muun tulevaisuus on kuitenkin niin epävarma, että pienimuotoinen yrittäjyyskokeilu johtaa helposti karmeisiin seurauksiin, jos töitä ei löydy eikä yritystoiminta lähde kukoistamaan.
Hallitus saisi jotenkin helpottaa yrittämistä jos tilanne on nyt se että työttömän ei kannata ottaa riskiä virkamiesten vaihtelevien tulkintojen takia.
Eikö koko ajan toisteta että työttömiä on liikaa?
Mut todettiin päätoimiseksi yrittäjäksi vaan sen takia että oli y-tunnus olemassa. Kaikki tuet katkaistiin. Älkää hyvät ihmiset ottako y-tunnusta.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus saisi jotenkin helpottaa yrittämistä jos tilanne on nyt se että työttömän ei kannata ottaa riskiä virkamiesten vaihtelevien tulkintojen takia.
Eikö koko ajan toisteta että työttömiä on liikaa?
Nykyhallitus valitettavasti omituisessa ideologiassaan on äärimmäisen yrittäjävihamielinen. En jaksa ymmärtää vasemmiston näkemystä yrittäjyydestä, mutta kaipa heillä jokin selitys sille on.
Ilmeisesti kommunismissa ihannoidaan yhteiskuntaa, jossa kaikki ovat valtiolla töissä palkansaajina ja kaikille valtio maksaa saman palkan.
Muuta selitystä en keksi, koska yrittäjyys on kansantaloudellisesti ylivoimaisesti tehokkain vaihtoehto kaikkien kannalta.
Työkkäri päätti että olenkin päätoiminen yrittäjä vaikka minulla oli osa-aikatyö samalla ja siten en pysty tekemään kokoaikaisesti. Nyt odotan uutta päätöstä ja nyt työmäärä 22 h/vko osa-aikatyössä joten se 18 h/vko täyttyy joten ainakin sivutoiminen. Kuitenkin työkkäri voi mielivaltaisesti päättää että olen päätoiminen yrittäjä.
Jos alat työttömänä sivutoimiseksi niin mitenhän pystyt todistamaan että teet vähän tunteja yrityksellesi. Et mitenkään kun oikeasti sillä ei ole väliä paljonko teet ja ilmoitat työkkärille yrityksesi työmäärän. Itsellä oli vähän ja sillä ei oikeasti ole mitään väliä kun työkkäri tekee mielivaltaisia päätöksiä. Itse ilmoitin vähän. Eli siis työttömänä et voi olla sivutoiminen yrittäjä työkkärin mukaan. Laki kuitenkin on toinen ja kun kokemuksia lukee ja valituksia korkeammalle taholle niin monesti ne vain toteaa että työkkäri ei ole noudattanut lakia j. Googlaa niin löytyy paljon
Näissähän läppäaloituksissa vedetään vain työtöntä alas, "Sanna Marin on ystäväsi". Santa Maria!
Vaan näin se menee oikeassa elämässä:
2015 tammikuussa, jolloin itse myös jäin työttömäksi, silloinen hallitus lopetti itsensä työllistämisen työn muotona, ja sitä alettiin rinnastaa yrittämiseen = Suomessa synti ja häpeä.
Kahden alaikäisen äitinä juuri tammikuussa työttämäksi jääneenä ei muita vaihtoehtoja tuolloin ollut, kuin ottaa se ansiosidonnainen hyvin harvinaisesta, mutta erittäin paljon Suomea hyödyttävästä työstäni.
JNE JNE.
Jos tällä hallituksella (tai millään sitä seuraavalla tai sitä edeltäneellä) olisi minkäänlaista mielenkiintoa suomalaisten hyvinvointia ja elintasoa kohtaan, se
1) karsisi vähintään puolet kaikista hallintohimmeleistä ja poliittisista sössötyöpaikoista
2) antaisi kansalaisten itse keksiä ja toteuttaa tapansa työllistyä, oikeasti
3) ei valehtelisi verotuksesta: itsellänikin veroprosentti muka 20, vaan kun päälle tulevat kaikki muut, niin prosentti on 30! Ja siis verottaja laskuttaa ne kaikki!
Kannattaa perustaa samantien osakeyhtiö Cayman saarille. Voit tehdä töitä niin paljon kuin huvittaa eikä työkkäri tai verottaja tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitu
Nykyhallitus valitettavasti omituisessa ideologiassaan on äärimmäisen yrittäjävihamielinen. En jaksa ymmärtää täjyys on kansantaloudellisesti ylivoimaisesti tehokkain vaihtoehto kaikkien kannalta.
Risteilyaluksille liki 55 miljoonaa euroa valtiolta – ”Kutsutaan valitettavasti yritystueksi”
Valtio tuki viime vuonna yli 50 miljoonalla eurolla viihdebisnestä pyörittäviä matkustaja-aluksia.
Tukea sai kuusi matkustajavarustamoa yhteensä 54,9 miljoonaa euroa. Lastialustukea valtio jakoi 27 varustamolle yhteensä 34,3 miljoonaa euroa.Tiedot käyvät ilmi Taloussanomien työ- ja elinkeinoministeriöltä tilaamista yrityskohtaisista tukitilastoista viime vuodelta.
https://ww
Eihän tuo OP:n kevytyrittäjyys ole millään lailla kannattava systeemi, en ymmärrä kuka yhtään yrittäjyysasioita miettivä siihen lähtee? OP on sellainen firma että kierrän muutenkin kaukaa jo periaatteesta, järkkyä se heidän työntekijöiden kohtelu.
Yrittäjyys vaatii sitkeyttä ja riskinottokykyä, on hyvä olla jemmassa jotain myös pahan päivän varalle. Yleensä työkkäri haluaa määrittää että on joko yrittäjä tai työntekijä. Paras on kun aloittaa yrittämisen kun on jo normitöissä ja tuloja, jos mahdollista. Ja mitä tulee eläkekertymään, sitä voi aina laittaa siivun säästöön ja kasvattaa tiliä halutessaan, tai sijoittaa.
voit toki chattailla ihan suoraan esim. kelan kanssa. tai työeläkeyhtiön.