Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten helikopterivanhemmuus ja lapsen mielipiteiden liiallinen kuuntelu aiheuttaa?

Vierailija
17.12.2020 |

Nykyajan trendi tuntuu olevan se, että kun lapsia tulee niin he ovat koko elämä. Muulle ei jää tilaa.

Taas todistin kaupassa myös vierestä tilannetta kun äiti kyselee 2-vuotiaalta "otetaanko tätä vai tätä leipää", "etkö haluakaan että ostetaan juustoa" jne.. Toki on mukavaa että lapsi saa osallistua, mutta se, että lapsi määrää mitä vanhemmat tekee on mielestäni vinksahtanutta.

Johtuisiko tästä kasvatustyylistä, että nykyajan lapset ovat niin haastavia? Kun pienestä asti luodaan se illuusio että maailma pyörii heidän ympärillään. Kokoajan hääritään lapsen ympärillä ja varmistetaan pärjäämistä.

Muistan omasta lapsuudestani että kyllä se meni niinpäin, että minä istuin vanhempieni arkeen. Äiti piti mukana töissä ja kiltisti olin istunut ratsastuskentän laidalla jo vaunuikäisestä alkaen, kyläilin vanhempien mukana ystävillään ja jäätiin monesti yöksikin, mummu ja pappa ottivat yökylään jo taaperoikäisenä, ulkomailla kuljin mukana...

Nykyään tuntuu että mitään ei voi tehdä kun on lapsia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan juurikin tässä syy siihe, että nykyään on niin hirveästi "erityislapsia"

Vierailija
2/4 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa turvattomuutta. Tuollaisella vanhemmalla on luultavasti paljon ahdistusta ja epävarmuutta itsestään, joka yrittää ulkoistaa kaikki valinnat jollekulle toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä leipää se äiti osti ja ostiko juustoa? Saahan sitä kysellä, mutta oman pään mukaan toimitaan. Huolestuttavampaa minusta on, ettei lapsille puhuta, eivät itsekään opi puhumaan.

Vierailija
4/4 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä leipää se äiti osti ja ostiko juustoa? Saahan sitä kysellä, mutta oman pään mukaan toimitaan. Huolestuttavampaa minusta on, ettei lapsille puhuta, eivät itsekään opi puhumaan.

Näin minäkin ajattelen. Voihan sitä jutella ja kysyä, mutta eihän se tarkoita, että lapsi päättäisi. Kyllä minä olen aina kysynyt lapsiltani, mitä haluavat leivän päälle. Nyt kun ovat 18 v, niin ostan heille omat päälliset, itselleni omat ja miehelle omat.