Esimies!!! Mistä syistä olet joutunut antamaan jollekin alaisellesi potkut tai huomautuksen?
Kommentit (70)
Vuosia jatkunut myöhästely, alkoi siis jo ennen kun olin hänen esimiehensä. Ensin annettiin tietenkin työpaikan pehmeän linjan mukaisesti suullisia varoituksia, kirjallisia varoituksia sekä puhuttiin asiasta kehityskeskustelussa asettaen tavoitteita ja tarjoten apukeinoja myöhästelyn estämiseen (esim. lähteä kotoa ruuhka-aikaan aikaisemmin, varmistaa jokin aika ennen lähtöä että auto käynnistyy, laittaa herätyskello kauas sängystä jotta on pakko nousta jne)
Oli onni, että tämä henkilö myöhästeli, koska hänen oli vaikea suoriutua töistään eikä olisi oppinut uusia asioita tarpeeksi hyvin tukiopetuksesta ja erityishuomioinnista huolimatta. Näistä syistä ei olisi voinut irtisanoa.
37, alapeukutin VAHINGOSSA, kännyllä, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Sorry
Kyse ei ole ammattiliitoista vaan työelämää säätelevistä laeista ja työehtosopimuksista. Niitä kun kuuluisi noudattaa. Jos näin tekee, ei ikinä tarvii asioida ammattiliiton kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 11:38"]
AMMATTILIITOT ovat tehneet järjestelmän sellaiseksi, että ym. prosesseihin on mennyt varmasti satoja tuhansia euroja rahaa. Esimerkiksi 1 h minun työtäni maksaa liki 42 euroa ja kun sen kertoo kymmenillä... Huh huh.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:08"]Milläs verukkeilla te "esimiehet" vielä roikutte suojapaikoissanne? Oletteko ns. korvaamattomia oman alanne sankareita? :)
[/quote]
Nyt jollain koeajalla potkut saaneella osui piikki luiden väliin :D minä ainakin olen ensimmäisenä töissä ja lähden viimeisenä. Hoidan työmaan ja omien miesten asiat niin, että ainakin itse voin olla tyytyväine tekemisiini!
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Esimiehet eivät tee muuta kuin viettävät kosteita lounaita ja esittävät ahkeraa. Tuo että salil eka salil vika on ihan paskapuhetta. Esimiehet ovat laiskoja työntekijöitä ja saikuttavat minkä kerkeävät.
[/quote]
Työntekijäy ne vasta onkin. Ihme kommunisteja nojaamassa lapioon ja valittavat vaan kun ei ole rahaa. Ei niille kuulukaan mitään, kun ei töitä tehdä. Pummeja koko sakki. Pitäisi leikata tuet moisilta kiittämättömiltä kommareilta!
[/quote]
Mistä pitäisi kiittää? Siitä että sinä olet faijasi rahoilla pusannut pystyyn jonkun hikipajan? Täällähän oikein natsisympatioita on, Sieg Heil!
[/quote]
Ne on kovalla työllä ansaittuja rahoja. Selkä vääränä tehty töitä ja torpparit vaan narisee. Ompas täällä kummallisia ihmisiä kun ei ymmärrä että trolliin vastataan trollilla. Miksi menet hikipajaan töihin?
Ja päivän naiviuspalkinto menee...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:30"]
Kyse ei ole ammattiliitoista vaan työelämää säätelevistä laeista ja työehtosopimuksista. Niitä kun kuuluisi noudattaa. Jos näin tekee, ei ikinä tarvii asioida ammattiliiton kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 11:38"]
AMMATTILIITOT ovat tehneet järjestelmän sellaiseksi, että ym. prosesseihin on mennyt varmasti satoja tuhansia euroja rahaa. Esimerkiksi 1 h minun työtäni maksaa liki 42 euroa ja kun sen kertoo kymmenillä... Huh huh.
[/quote]
[/quote]
Ensin annoin 2 kertaa varoituksen, ensin kieltäytyi annetusta työtehtävästä, toisella kertaa vaaransi holtittomalla toiminnallaan oman ja muiden työntekijöiden terveyden, jopa hengen. Työajat tuntuivat myös olevan vähän mitä sattuu ja "yllättäviä" maanantaipoissaoloja tuli usein. Lopulta sopimus irtisanottiin, ei ollut talon kirjoilla vaan alihankkijan joten varsinaisia potkuja en antanut, vaan alihankkija hoiti sen.
Annoin potkut, koska varasti rahaa ja jostain syystä myös kirjeiden ja pakettien mukana tulleet lähetteet.
Toiselle jatkuvasta myöhästelystä, töihin sapumatta jättämisestä, väärennetyistä lääkärintodistuksesta ja sekavassa tilassa työpaikalla toikkaroinnista.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:16"]
Mistä pitäisi kiittää? Siitä että sinä olet faijasi rahoilla pusannut pystyyn jonkun hikipajan? Täällähän oikein natsisympatioita on, Sieg Heil!
[/quote]
Ne on kovalla työllä ansaittuja rahoja. Selkä vääränä tehty töitä ja torpparit vaan narisee. Ompas täällä kummallisia ihmisiä kun ei ymmärrä että trolliin vastataan trollilla. Miksi menet hikipajaan töihin?
[/quote]
Minä luulen, että ne on just nää hikipajat, jotka kärsivät kovasta työvoimapulasta. Suuri osa kansaa kun ei tajua, että sielläkin on työpaikkoja, ei vain suurten työnantajien alla.
Juoruili työpaikan asioista baarissa
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:37"]
Juoruili työpaikan asioista baarissa
[/quote]
Niin eli siis rikkoi vaitiolovelvollisuutta
Henkilö joka lyhyen työsuhteensa aikana tuli töihin milloin sattui koska sopivia busseja ei kuulemma kulkenut. Ei tehnyt omia töitään kuin osittain vaikka joka ikinen päivä näitä väännettiin rautalangasta ja käytiin läpi yhdessä. Saattoi jäädä vessaan/pukuhuoneeseen/kahvihuoneeseen lorvimaan kännykän kanssa kun piti tehdä töitä, ei käsittänyt millään tätäkään.
Saattoi jutella tuttujensa kanssa asiakaspalvelupuolella ummet ja lammet, vaikka joskus menin jopa viereen seisomaan ihan mielenkiinnosta, että ymmärtääkö lopettaa jutustelun vai ei. Olin tämän henkilön kanssa täysin voimaton ja jossain vaiheessa pyysin omaa esimiestäni puuttumaan asiaan, ei sillä että se olisi auttanut mitään. Pari kuukautta yritettiin ennenkuin irtisanottiin, tuo aika tuntui kyllä triplasti pidemmältä.
Jätti työtehtäviä hoitamatta. Lisäksi alkoi itse hakea uutta työtä, ja teki siitä suuren numeron ja hoiteli rekrypuhelujaan keskellä avokonttoria. Kyseessä oli kuitenkin itsekin esimiestehtävissä toimiva henkilö (terkkuja Piia/Tre).
Sai lähtöpassit koeajalla. Ei vaan oppinut mitään, vaikka kuinka yritettiin opettaa. Perehdyttäjää vaihdettiin monta kertaa eikä vaan oppinut. Edes sitä kaikista helpointa hommaa, jonka oikeasti oppii jokainen joka vaan peruskoulun saa läpikäytyä. Tuli myöhässä töihin joka päivä, useimmiten myöhästyi vähintään puoli tuntia, pari kertaa jopa 3 tuntia (ei ilmoittanut). Ja työ on sellaista että työpaikalla pitää olla minuutilleen, asiakkaat ei odota. Lähti etuajassa töistä pois. Annettiin suullisia huomautuksia pari kertaa, kirjallinen varoitus kerran ja sitten tuli lähdöt.
Kerääkö ap vinkkejä miten saisi kostettua jollekin jotain...? ;)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:08"]Milläs verukkeilla te "esimiehet" vielä roikutte suojapaikoissanne? Oletteko ns. korvaamattomia oman alanne sankareita? :)
[/quote]
Nyt jollain koeajalla potkut saaneella osui piikki luiden väliin :D minä ainakin olen ensimmäisenä töissä ja lähden viimeisenä. Hoidan työmaan ja omien miesten asiat niin, että ainakin itse voin olla tyytyväine tekemisiini!
[/quote]
Ihan ohiksena, että työpaikalla vietetty aika ei vielä kerro mitään. Jotkut ovat hitaita, jotkut tekevät taas työaikana kaikkea muuta kuin töitä ja jäävät tekemään varsinaisia töitä ylitöinä. Entinen työkaverini ehtii kyllä kummasti työaikana päivittää facebookiin ja kertoa kuinka kiire on taas.
Yli vuoden kestänyt sairausloma on irtisanomisperuste.
Mut sit sellainen, et jos koko ajan joutuu koeajalla irtisanomaan, niin rekryssä (tai palkassa) on jotain valitttamista. Rekryyminenhän on osaamista siinä missä muutkin asiat. Edelleen törmää sellaiseen asenteeseen, että kyllähän mä työhaastattelussa juttelemalla vaistoan onko tää ihminen sopiva. Etkä vaistoa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:08"]
Milläs verukkeilla te "esimiehet" vielä roikutte suojapaikoissanne? Oletteko ns. korvaamattomia oman alanne sankareita? :)
[/quote] Esimiehelläkin on aina esimies. Ei nuo ikuisuuksiin työpaikoissaan pysy.
[/quote]
Kuka on yrittäjän esimies?
[/quote]
Verottaja.
Olin esimiesasemassa yhteen työntekijään, joka oli paperilla pätevämpi minua alallamme. Minusta on fiksua esimiestyötä uskaltaa palkata myös itseään pätevämpiä, heiltähän voi oppia asioita.
Tällä naisella oli takanaan pitkä työttömyysjakso ja sen kautta otettiin firmaan määräaikaiseksi, työkkäri maksoi osan palkasta, osan firma. Ei ollut mikään orjahomma eikä orjapalkka. Määräaikaisuuden jälkeen olisi varmasti firmasta keksitty naiselle joku pesti firmasta jos olisi ollut hyvä työntekijä. Noin 70 työntekijän firma ja huonosta taloustilanteesta huolimatta meni ihan hyvin ja tapana oli esim osareille (joihin palkattiin usein alan loppuvaiheen opiskelijoita) antaa kokoaikainen vakkari paikka opiskelijan valmistuessa jos osarihommansa oli hoitanut hyvin.
Niin mitä teki tämä nainen? VALITTI aivan kokoajan ja KAIKESTA. Joo, tuli kyllä töihin mutta saattoi asiakkaille esimerkiksi kertoa firman sisäisiä asioita, valittaa työoloista (joissa ei omasta mielestäni ollut mitään valittamista, itsekin tein aika samoja hommia ja oltiin usein asiakaskäynneillä yhdessä). Huomatin alaiselle useampaan kertaan ja toivoin käytökseen muutosta. Joko kiisti itsessään olevan vikaa ja sitten myöhemmin piikitteli omasta osaamisestaan joka muka parempi kuin minulla.
Sitten meni hoitamaan yhden asiakaskäynnin tutulle asiakkaalle, joka tunsi toimitusjohtajan. Oli vittuillut asiakkaalle (varmaan kun en ollut suitsimassa sanoja) ja käyttäytynyt muutenkin työtehtävässä epäasiallisesti. Joo ei annettu potkuja, mutta asiakaskäynnit loppuivat siihen eikä määräaikaisuuden jälkeen annettu hänelle mitään tehtäviä. Tähän asti olin sympannut pitkäaikaistyöttömiä, tämän naisen tapauksessa en tätä ihmetellyt. Tuli mieleen, että halusiko edes olla töissä, kun kaikesta valitti.