Mikä on paras ulostie pitkäaikaistyöttömyydestä?
TE-toimiston kurssit ja työharjoittelu, armoton työnhaku, koulutus vai jokin muu?
Kommentit (32)
Kaikki noista voi varmaan toimia jossain tilanteessa. Vaikea vastata, riippuu paljon siitä, millä alalla olet ja millainen kilpailu työpaikoista alallasi on.
Yrittäjyys tai suhteet, mielellään molemmat. Työpaikan saanti pitkäaikaistyöttömällä on kuin lottovoitto ilman erittäin hyviä suhteita.
opiskelu ja yrittäminen,sekä oikea asenne:)
Varmaan uudelleen koulutus jos ei ole töitä aikoihin löytynyt siltä sektorilta mitä osaa.
(Lähi)hoitajan tai siivoojan koulutus ja hyvä motivaatio sekä kunto tehdä töitä.
Oletetaan että valitsen eläkkeen. Miten saan sen homman etenemään?
Kaikki, koulutus ja työkokemusta alkuun hinnalla millä hyvänsä
Subjektiivinen kokemukseni on yksinkertainen: rupea tekemään sitä mitä SINÄ haluat.
Jos pitää kouluttautua lisää, hanki koulutusta. Jos tarttet työkokemusta etsi paikka, josta sitä saa vaikka olisi kiven kolossa tai ulkomailla Huitsin Nevadassa. Kun tiedät mitä haluat, taivutat te-keskuksenkin tukemaan sinua, jos heillä jotain keinoja auttaa sua on.
Jos ei puhuta aivan suoritustason duuneista, niin lopputulema on se, että olet vakuuttava vain oman alasi asiantuntijana, joten tekeydy sellaiseksi.
Täytyy olla vaan rohkea ja satsata itseensä. Ehkä myös röyhkeä ja ylisosiaalinen ja tunkea itseään joka paikkaan ja esitellä itsensä alan ihmisille. Opettele small talkia ja useita kieliä, ettei sua saada hiljaiseksi millään kielellä.
Suomi on täynnä a) itseään täynnä olevia tyyppejä, jotka eivät kuitenkaan osaa mitään ja b) itseensä ja elämään kyllästyneitä tyyppejä joita mikään ei kiinnosta. Koita sijoittaa itsesi luokkaan c) pätevä ja intohimoisesti asiaansa suhtautuva tyyppi -- sellaista on paha ylittää.
Projektisi voi kestää vuosia, jos olet vasta alussa etkä edes tiedä mikä alasi on. Tee kuitenkin suunnitelmia ja aikataulu toteutukselle, koska jollet ala itse totetuttaa haluamiasi asioita, ei niitä kukaan muukaan taikasauvalla taio eteesi.
Uhraudu tarvittaessa tekemällä vapaehtoistyötä, ilmaistyötyä, harjoittelua, jne.. tai tee mitä työtä vaan hetken verran että saat rahaa, jolla voi satsata johonkin asiaan, joka veisi sinua eteenpäin. Askel kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 21:17"]Yrittäjyys tai suhteet, mielellään molemmat. Työpaikan saanti pitkäaikaistyöttömällä on kuin lottovoitto ilman erittäin hyviä suhteita.
[/quote]
Myös yrittäjänä menestyminen pitkäaikaistyöttömän taustalla ilman erittäin hyviä suhteita on kuin lottovoitto. Paitsi että lototessa mahdollisuudet hävitä tosi paljon rahaa ja pudota taloudellisesti yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle ovat huomattavasti pienemmät. Ehkä ennemmin ahkerasta työnhakemisesta huolimatta pitkäaikaistyöttömän yrittäjäksi ryhtymistä voisi verrata siihen, että vöhän pasianssia pelaillut päättäisi alkaa tienaamaan elantonsa pokerinpeluulla.
Lisäkoulutus tai kouluttautuminen uudelle alalle. Nämä on itselläni auttanut.
Omalla kohdalla toimi te-toimiston puolen vuoden koulutus, johon kuului työharjoittelu. Harjoittelupaikka muuttui ensin määräaikaiseksi ja myöhemmin vakituiseksi työksi.
Työttömien haukkujat ovat pääsääntöisesti noita itseään täynnä olevia tyyppejä, jotka eivät osaa mitään. Luulevat osaavansa, mutta ei heiltä onnistu kunnolla kuin itsekehu. Jos käsketään katsoa peiliin, katso vain ja sano itsellesi, että työelämässä on tuhansia tyhmempiä ja laiskempia kuin sinä. Tälla asenteella minä pääsin eteenpäin, sekä lisäksi kouluttauduin uudelleen kunnon ammattiin.
Minulla toimi uudelleen kouluttautuminen ja yrittäjyys. Taloudellisesti oli tiukkaa, mutta jo kahden vuoden opiskelun jälkeen aloin saada töitä (minulla oli tosin jo vanhaa pohjaa alalle). Opiskelussa on sekin hyvä puoli, että oppilaitoksen kautta tulee sekä suhteita että tietoa avoimista työpaikoista. Lisäksi työnantajat ovat kiinnostuneempia opiskelijasta kuin työttömästä. Valitse vain ala, joka sinua aidosti kiinnostaa, niin että jaksat siihen panostaa.
Minun alallani on vaikea tehdä työtä muuten kuin yrittäjänä, mutta se sopii minulle. Välillä on ollut heikommin työtä, mutta pikkuhiljaa hyvin tehty työ tuo mainetta ja nyt on jo usein kieltäydyttävä tarjouksista, kun ei kaikkeen repeä. Eli vaikeuksien kautta voittoon on kulkenut minun tieni. Onnea sinulle oman tiesi löytämisessä!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 21:17"]Yrittäjyys tai suhteet, mielellään molemmat. Työpaikan saanti pitkäaikaistyöttömällä on kuin lottovoitto ilman erittäin hyviä suhteita.
[/quote]
Myös yrittäjänä menestyminen pitkäaikaistyöttömän taustalla ilman erittäin hyviä suhteita on kuin lottovoitto. Paitsi että lototessa mahdollisuudet hävitä tosi paljon rahaa ja pudota taloudellisesti yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle ovat huomattavasti pienemmät. Ehkä ennemmin ahkerasta työnhakemisesta huolimatta pitkäaikaistyöttömän yrittäjäksi ryhtymistä voisi verrata siihen, että vöhän pasianssia pelaillut päättäisi alkaa tienaamaan elantonsa pokerinpeluulla.
[/quote]
Haluatko nyt kautta rantain sanoa, että yrittäjille tärkeintä on hyvät suhteet, ei niinkään substanssiosaaminen?
Mä pääsin 10kk työttömyyden jälkeen työkokeiluun ravintolaan ja sain sieltä aluksi jatkoa puolen vuoden ajaksi ihan palkallisena :)
Eläke. Voi olla haastava saavuttaa nopeasti, mutta onnistuessaan takuuvarma. Riittävästi aikaa niin onnistuu keneltä vaan.