Nyhjää tyhjästä -joulu. Vinkit kehiin!
Laittakaa tähän parhaat ideanne, miten tehdä mahdollisimman hyvä joulu lapsiperheelle ja miksei aikuisillekin pienellä rahalla. Miten selvitä lahjoista ja tarjoiluista, ja saada se joulutunnelma luotua.
Esim ihan lahjavinkkejä lapsille ja aikuisille. Mistä pienestäkin lahjasta voisi ilahtua?
Itse tuppaan aina miettimään joululahjoja liian suureellisesti..pienempikin voisi riittää.
Kommentit (17)
Lasten leluja saa yllättävän halvalla. Esim minulla on tyttö, joka varmasti ilahtuisi pehmolelusta (10€), lps-hahmoista (n.4€/kpl), jostakin vaatteesta joka muutenkin pitäisi ostaa (huppari 25€ tai pyjama 20€). Siihen vielä lisäksi lautapeli (20€) ja pompuloita ja meikkipussi (10€).
Metsäretki laavulle. Termariin glögiä ja evääksi torttuja. Tunnelmaa piisaa varmasti, eikä maksa juuri mitään.
Minusta lahjat voivat olla myös käytettyjä. Usein näkee laadukasta ja uutta tavaraa pienellä hinnalla kirpputoreilla. Tämä tietenkin vaatii sen, että suunnittelee joulua pitkin vuotta.
Itse varaisin kirjastosta valmiiksi noudettavaksi jouluaiheisia kirjoja ja vaikka lautapelinkin (varauspalvelu on toiminut koronarajoituksista huolimatta), maljakkoon havunoksia ja niihin vaikka itse tehtyjä koristeita roikkumaan, ikkunaan paperilumihiutaleita, piparkakkuja voi koristella itse tomusokerista tehdyllä kuorrutteella isonkin erän (ja näitä voi käyttää vaikka koristeenakin, kun tekee vain ripustusta varten reiän). Itse löysin tokmannin verkkokaupasta hyvin edullisia leluja hakutoiminnolla ”edullisin ensin”. Jouluradio soimaan ja puhtaat pyyhkeet kylppäriin.
Kinkku, laatikot, peruna, rosolli, ruislimppu, jälkiruoaksi suklaata ja torttuja. Kynttilä pöytään ja joulukukka. Tunnelmallista musiikkia ja iloinen joulumieli. Muutama lahja kuusen alla, lapsille pari lelua ja pelejä mitä pelata. Ehkä joku legopaketti. Vanhemmille villasukat /kirja /arpa, jos aikuisille tapana ostaa lahjat.
Pienempi kinkku, lisukkeina vain ne kaikkien suosikit tai kehität uutta. Esim. perunaa voi tarjota monella tavalla, meillä tykätään paahdetuista perunanpuolikkaista, kermaperunlaatikosta tai muusista. Uunissa tai pannulla paistetut kasvikset on todella hyviä. Riisipuuro on jouluista ja yleensä kaikki tykkää.
Joulu syntyy yhdessäolosta. Eli paljon yhteistä tekemistä! Leffoja, palapelejä, lautapelejä - noita saat tosi halvalla kirpparilta.
Jouluruokiin tuli jo hyvä vinkki. Ei kannata tehdä 50 eri lajia, vaan mietitään mikä juuri itselle tuo joulun. Siinä saattaa joutua vähän karsimaan. Jos on aina syönyt ylellisiä konvehteja kalliin viinin kanssa, pitää niiden hinnassa vähän joustaa. Kallis tuote muutenkaan harvoin on hinta-laatusuhteeltaan paras.
Kaunis kattaus ei maksa juuri mitään ja tuo juhlavuutta arkeen nähden. Syödään kynttilänvalossa ja ollaan yhtään arvottamatta tai arvostelematta pöytää. Pöydässä jutellaan vain kivoista asioista. Päälle hienoimmat vaatteet mitä kaapista löytyy.
Vaikken joulusiivousta niin tärkeänä pidäkään, niin kyllä juhlan tunnun tekee ainakin pintapuolinen siivous. Pöytäliina pöydälle, puhtaat pyyhkeet ja lakanat, joihin on ihana käpertyä nukkumaan. Ja tosiaan havun tuoksu, niinkuin joku kirjoittikin. Pyykkikasat pois ja epämääräiset tavararöykkiöt, ei maksa mitään..
Tunnelma tulee itse tekemisestä. Ihania joulumuistoja syntyy lapsille esimerkiksi yhdessä leipomisesta, pipareiden koristelusta, hautausmaan kynttilämerestä, joulusadusta jne. Montako lelua sitä loppujen lopuksi muistaa. Sen muistaa, että kuusen koristelu oli kivaa ja sai kerrankin konvehteja ja oltiin yhdessä. Jos vanhemmilla on joulumieltä, niin se on 95 prosenttia lapsen joulusta.
Perusjouluruoka on edullista. Laatikoiden pohjana käytettävät juurekset eivät ole kalliita. Jos niitä jää yli, voi käyttää keitoissa, juuresmuuseissa, paahtaa uunissa... kinkustakin saa pastakastiketta ym. Kun jättää turhat ylellisyysherkut pois, suomalainen jouluruoka ei kaada budjettia.
Ihana joulutunnelma syntyy yhdessä leipomisesta ja kokkaamisesta, koristeiden askartelusta ja joulumusiikin kuuntelusta. Ainekset voivat olla edullisia, eikä ruokaa tarvitse olla joka sorttia.
Ison kuusen sijasta voi hankkia pienen pöytäkuusen, kuusenoksia voi kysyä ilmaiseksi kuusen myyjiltä.
Lahjoja voi hankki käytettynä tai tehdä itse, jos on näppärä. Lahja voi olla myös vaikka lupaus huvipuistoretkestä kesällä, sitä on kiva odottaa.
Kirjastosta saa jouluaiheisia kirjoja, joita on mukavaa lukea yhdessä.
Me vietämme lapsen kanssa kahdestaan joulua. Rahaa on alle satanen nyt plus lapsilisät ensi viikolla. Ehkä ostan kinkun, ehkä en. Lapsi on nirso, ei syö mitään jouluruokia. Viime vuonna syötiin aattona lohimedaljongit. Ruoan puolesta panostan ennen kaikkea siihen, että karkkia on runsaasti, samoin torttuja pitää olla ja pipareita on jo tehtykin. Harkitsen, ostanko kinkun. Syödään suklaata, pelataan lautapelejä, katsellaan telkkaria. Ollaan vaan, ilman hössötystä 😊
Meillä perinteinä lasten kanssa on jo vuosia ollut television joulukalenterin katsominen yhdessä perheenä joka ilta. Talon teinitkin kömpivät kainaloon sitä katsomaan.
Pipareiden leipominen, kuusen koristelu ja joulusadut. Yhdessä tekeminen ja oleminen on joulussa se juttu.
Mä kysyn joka vuosi, sen lisäksi, että mitä kukakin haluaa syödä (jokainen saa valita ainakin yhden ruuan, että mitä haluatte tehdä yhdessä jouluna.
Lahjoista sen verran, että meillä esim. uimahalliliput on olleet suosittuja. Lupaus metsäretkestä voisi olla hauska. Lautapeli tai kirja. Meillä en välttämättä hanki ollenkaan lahjoja omille lapsille, kun kummit ja mummit muistaa kuitenkin. Tänä vuonna olen hankkinut kaikille yhden vaatekappaleen ja jokaiselle kirjan, yhteiseksi ostin palapelin. Jos on ylimääräistä ennen joulua eli ruokakaupan jälkeen jää rahaa, haen vielä kaikille suklaalevyt tai jotkut hauskat shampoo yms. pullot.
Joulussa on tärkeintä tunnelma, ei lahjat ja sen haluan lapsillekin opettaa.
Pelejä voi lainata kirjastosta, kannattaa - mukavaa yhdessäoloa. Samoin jokin iso palapeli voisi olla kiva, jos pidätte sellaisista (kirpparilla tosi edukkaita).
Joulutuoksua taloon: työntele appelsiini täyteen kokonaisia mausteneilikoita ja aseta sopivaan kohtaan riippumaan (jos ei tuoksu tarpeeksi, töki muutama reikä appelsiiniin)
Koristeina leikelkää lumitähtiä ikkunaan ja tonttuja oviin, rengasketjuja kirjavasta paperista, kivaa puuhaa koko perheelle
Lahjaideioina:
- lapsille voisi käydä suosikkihahmopyyhe tai -pussilakana (näitä alle 20 e löytyy monesta paikasta)
- erilainen hammashoitosetti eli joku hassu hammasharja, kiva muki ja vaikka appelsiininmakuista tahnaa (hintaa n. 5 - 7 e)
- hiusharja (esim. bambuharja on kiva) n. 5 e, puukampa 3 e, pompuloita, renksuja jne. alkaen 20 senttiä/kpl, toiletti-/meikkipussi (1 - 30 e)
- vesivärit, iso ja pieni lehtiö maalaamiseen, hyvät puuvärit
- korttipelejä tai ihan tavallinen, laadukas korttipakka & korttipelikirja
- synnyinpaikkakunnan iso, tarkka kartta - jokainen voi muistella kuka asui missäkin jne. Isosta kaupungista vaikka sitten asuinalueen tarkka kartta hyvälle, isolle paperille printattuna
- syntymävuoden joululehti tai valtakunnallinen lehti, joka ilmestyi syntymävuonna (kirppikseltä, kirjastosta voit etsiä sopivan sivun ja printata sen *etusivu tai vaikka pikkuilmoitukset-sivu*), "vanhenna" itse printtaamasi sivu ja laita se vaihtokehyksiin (2.95 e)
- karkit voisi tehdä itse, jos jaksat ja ehdit, helppoja hyviä ohjeita on netissä paljon, kauniiseen purkkiin tai tötteröön sekä iso rusetti päälle
- nettikirppareiltakin ehdit vielä ostaa jotain, jos pystyt noutamaan tai myyjä toimittaa välittömästi
Jouluna menee kyllä hössötys helposti päälle.. ihan hyviä vinkkejä rauhoittumiseen ja oleelliseen keskittymiseen.
Sekin on vähän huono, jos on totuttanut lapset liian hyvälle (=kalliita lahjoja paljon) ja sitten tuleekin sellainen joulu ettei samaan enää pysty..siitä tulee itselle paineita (lapset ei kyllä välttämättä ole moksiskaan).
Karsi joulupöydästä pakkonumerot, joista kukaan ei oikeasti erityisemmin välitä. Näin se tapahtuu: kysy jokaiselta osallistujalta yksi ruoka, joka heille on joulupöydässä erityisen tärkeä. Jokaisen oman suosikin lisäksi ateriaa täydennetään perunoilla, herneillä ja muulla edullisella.