Torpan lämmitys väsyttää
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämån kirjoittanut it- alalla toimiva/ toiminut mies?
Ei, kun keski-ikäinen akka. ap
Eikö sulla ole sähköjäkään?
Jos on eikä varaa remppaan, niin irtopatterilla saa lisälämpöä. Sellainen on mulla vierashuoneessa, kun siellä ei ole mitään muuta lämmitystä kuin oven pitäminen auki. Onneksi Uudellamaalla ei ole enää kovin kylmiä talviä.
On mulla sähköt ja öljylämmitys. En tiedä, miksi mies ei ole laittanut öljylämmitystä päälle. ap
Lämmitysöljy ollut aika halpaa jo jonkin aikaa.
Meilläkin vanha talo suoralla sähkölämmityksellä, remppaa on tehty ja sähkönsiirron hinnan posketon nousu on aiheuttanut sen ettei ole varaa lämmittää ja puuhella/takka pitää lämmittää päivittäin ja ilppi, mutta sähköpattereita/lattialämmityksiä ei voi pitää päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämån kirjoittanut it- alalla toimiva/ toiminut mies?
Ei, kun keski-ikäinen akka. ap
Eikö sulla ole sähköjäkään?
Jos on eikä varaa remppaan, niin irtopatterilla saa lisälämpöä. Sellainen on mulla vierashuoneessa, kun siellä ei ole mitään muuta lämmitystä kuin oven pitäminen auki. Onneksi Uudellamaalla ei ole enää kovin kylmiä talviä.
On mulla sähköt ja öljylämmitys. En tiedä, miksi mies ei ole laittanut öljylämmitystä päälle. ap
Onko mies pihi? Vai eikö teillä vain ole varaa? Ölylämmitys on käsittääkseni tosi kallista.
Kyllä nuo pilkotut koivuklapitkin maksaa. Juuri tilasi kuorman 200€ että niillä nyt mennään eteenpäin. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väenvängällä haluaa asua jossain mörskässä jota pitää lämmittää puilla niin siitähän sitten joutuu maksamaankin työllä ja epämukavuudella.
Enpä mä olisi koskaan tässä halunnut asua. Mies se vaan on halunnut. Kun tähän muutin, niin lupaili kaikkia remppoja tehdä mutta eipä oikein mitään ole 15 vuoteen tehnyt.
Ja itseltäsi puuttuu molemmat kädet niin ettet pysty siihen vasaraan ja sorkkarautaan tarttumaan? Vanhan talon laittaminen lämpimämmäksi ei ole mitään, mihin ei kuka tahansa normaalilla järjellä ja toimintakyvyllä varustettu pystyisi.
Jollei mitään ole tehty sitten 70-luvun/ikinä, välikatolle tarvitaan lisää kutteria (puhallusvilla käy myös jos haluaa kalliimpaa nykyaikaista), lattian alle myös. Lattiat ylös huone kerrallaan, uudet paperoinnit, lisää eristettä, paperit, pintamateriaalit takaisin. Tämän jälkeen seinille ei juuri mitään tarvitse tehdäkään, koska niiden kautta lämmönhukka on olematon.
Onko vanhat ikkunat ja ovet? Ota sen verran pielistä auki, että pystyt tilkitsemään karmien ja seinän väliset kolot uudestaan. Jos tosi vanhat puuikkunat, ikkunapaperit pn hyvä asentaa talveksi.
Tulisijat olisi hyvä tarkistuttaa alan ammattilaisella. Jos ovat kymmeniä vuosia vanhoja, olisi uudelleenmuuraus paikallaan. Ensinnäkin paloturvallisuussyistä, eikä vanha rapistunut tiili myöskään varaa lämpöä samalla tavalla kuin uusi.
Tiedän, että kuulostaa kauhealta urakalta, mutta huone kerrallaan kun tekee, ei ole niin paha, eikä rahaakaan kulu kerralla niin paljon. Polttopuuhunkin menee melkoisesti euroja, jollei ole omaa metsää, eli harakoiden lämmittäminen on hölmöä hommaa sikälikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väenvängällä haluaa asua jossain mörskässä jota pitää lämmittää puilla niin siitähän sitten joutuu maksamaankin työllä ja epämukavuudella.
Voi kuule, vanhojen talojen kauneus on omiaan pitämään vetreänä. Kaukana mörskästä tämäkin talo. Askelia kertyy, kun pitää tehdä töitä lämmön eteen, tosin aion kyllä hommata ilmalämpöpumpun heti kun on siihen varaa. Sairastuessa on hyvä olla olemassa varajärjestelmä.
Mites sä olet tähän saakka sairastanut ;)
Sincc
Olen hyvin harvoin sairaana, en edes muista milloin viimeksi, vuosia siitä on. Ja silloinkaan pikkuflunssa ei ole estänyt lämmittämistä, joten ilmalämpöpumpun laittaminen on aina jäänyt. Ei ole myöskään kovin kaunis kapistus tuvan nurkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä mä olisi koskaan tässä halunnut asua. Mies se vaan on halunnut. Kun tähän muutin, niin lupaili kaikkia remppoja tehdä mutta eipä oikein mitään ole 15 vuoteen tehnyt.
Ja itseltäsi puuttuu molemmat kädet niin ettet pysty siihen vasaraan ja sorkkarautaan tarttumaan? Vanhan talon laittaminen lämpimämmäksi ei ole mitään, mihin ei kuka tahansa normaalilla järjellä ja toimintakyvyllä varustettu pystyisi.
Jollei mitään ole tehty sitten 70-luvun/ikinä, välikatolle tarvitaan lisää kutteria (puhallusvilla käy myös jos haluaa kalliimpaa nykyaikaista), lattian alle myös. Lattiat ylös huone kerrallaan, uudet paperoinnit, lisää eristettä, paperit, pintamateriaalit takaisin. Tämän jälkeen seinille ei juuri mitään tarvitse tehdäkään, koska niiden kautta lämmönhukka on olematon.
Onko vanhat ikkunat ja ovet? Ota sen verran pielistä auki, että pystyt tilkitsemään karmien ja seinän väliset kolot uudestaan. Jos tosi vanhat puuikkunat, ikkunapaperit pn hyvä asentaa talveksi.
Tulisijat olisi hyvä tarkistuttaa alan ammattilaisella. Jos ovat kymmeniä vuosia vanhoja, olisi uudelleenmuuraus paikallaan. Ensinnäkin paloturvallisuussyistä, eikä vanha rapistunut tiili myöskään varaa lämpöä samalla tavalla kuin uusi.
Tiedän, että kuulostaa kauhealta urakalta, mutta huone kerrallaan kun tekee, ei ole niin paha, eikä rahaakaan kulu kerralla niin paljon. Polttopuuhunkin menee melkoisesti euroja, jollei ole omaa metsää, eli harakoiden lämmittäminen on hölmöä hommaa sikälikin.
Ap ei ole kertonut millainen talo on. Rintamamiestalohan on helppo, sen kun vain kaataa ullakolta lisää purua seinän väliin, mutta onhan niitä maaseudulla tiilitalojakin. Ja tarvikkeet maksavat. Se on kyllä totta, että itse tekemällä oppii paljon ja säästää myös. Mutta ap kuulostaa ehkä hiukan masentuneelta? Eikä edes halua asua koko talossa? Ei sellaista taloa huvita remontoida, missä ei edes halua asua. Juurisyy voi ollakin ihan muualla kuin siinä, että puulämmitys ei huvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, vanhojen talojen kauneus on omiaan pitämään vetreänä. Kaukana mörskästä tämäkin talo. Askelia kertyy, kun pitää tehdä töitä lämmön eteen, tosin aion kyllä hommata ilmalämpöpumpun heti kun on siihen varaa. Sairastuessa on hyvä olla olemassa varajärjestelmä.
Laitoin syksyllä ilmalämpöpumpun ja nyt tuhisee kamarissa +22 astetta ja puhaltaa pirtinpuolelle missä pakkas aamuisin 20 astetta.
Sitten vaan tukilämpöä takalla ja hellalla.
Paljon parani asumismukavuus kun ei tarvi pattereita pitää päällä ja on pirtissä aamuisin lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Ammattivalittajan iänikuista jargonia 💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩
Älä nyt ! Sillä on tylsää ..
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Olen hyvin harvoin sairaana, en edes muista milloin viimeksi, vuosia siitä on. Ja silloinkaan pikkuflunssa ei ole estänyt lämmittämistä, joten ilmalämpöpumpun laittaminen on aina jäänyt. Ei ole myöskään kovin kaunis kapistus tuvan nurkassa.
Miksiköhän niiden pitää ollakin niin rumia. Ei niitä oikein uskalla lähteä tuunailemaankaan, jos hajoaakin ennen aikojaan niin eihän sitä varmaan mikään takuu korvaa jos on mennyt maalaamaan vaikka hirsiseinään paremmin maastoutuvaksi tms. Meilläkin sellainen iso harmaa susiruma möhkäle.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi lämpöremppa?
VAROITUS KAIKILLE! Vanhan talon lämpöremppa on käytännössä hyvä idea, mutta pitää varmistautua että käytetyt materiaalit ovar oikeudenmukaisia ja että asennustyö on tehty kunnolla. Jos esim. rakenteet eristetään liikaa, alkaa ne lahoamaan ja homehtumaan. Joten on ensisijaisen tärkeää että remppa tehdään oikein asumisturvallisuuden takaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Miksiköhän niiden pitää ollakin niin rumia. Ei niitä oikein uskalla lähteä tuunailemaankaan, jos hajoaakin ennen aikojaan niin eihän sitä varmaan mikään takuu korvaa jos on mennyt maalaamaan vaikka hirsiseinään paremmin maastoutuvaksi tms. Meilläkin sellainen iso harmaa susiruma möhkäle.
Sanos muuta. Itse asiassa poistin tuvasta kaikki patterit, koska ne olivat niin rumia myös. Kylmyys on siis tavallaan itse aiheutettua :) Patterit oli myös sijoitettu niin tyhmästi, ettei huonekaluja saanut sijoitettua järkevästi eli en ole kyllä päätöstäni katunut. Vierashuoneesta puuttuu patteri, koska se meni rikki niin otin kokonaan pois. Sekin oli näkyvimmällä paikalla huoneessa ja yhtä ruma kuin alakerran patterit.
Vauvanhoito on paljon rankempaa.
Onnellista talon lämmittämistä sinulle! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vauvanhoito on paljon rankempaa.
Onnellista talon lämmittämistä sinulle! 😊
Jaa. Olen minäkin vauvaa hoitanut. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Jostain luin äskettäin, että ilmalämpöpumppua pitää huoltaa vähintään joka toinen vuosi. En muista mitä kaikkea sille piti tehdä, mutta siinäkin yksi asia, mikä on lykännyt hankintaa. En ole kovin innokas ottamaan tänne vieraita miehiä töihin, tuskin tuttu sähkömies tuollaisia huoltoja tekee. Vai voiko sen huoltaa itse?
Etkö sä ammattivalittaja muuttanutkaan siitä mörskästä?
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Vanha talo eikä pidä lämpöään kovin kummoisesti. Onneksi saa edes puut omasta metsästä.
Me ratkaistiin ongelma sillä, että parhaillaan rakennetaan uutta taloa ja pian kun se valmistuu, niin ilmasto pelastuu, kun poltetaan tämä vanha hyvine muistoineen taivaan tuuliin. 250 000€ se ottaa, mutta onpahan sitten uusi koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Jostain luin äskettäin, että ilmalämpöpumppua pitää huoltaa vähintään joka toinen vuosi. En muista mitä kaikkea sille piti tehdä, mutta siinäkin yksi asia, mikä on lykännyt hankintaa. En ole kovin innokas ottamaan tänne vieraita miehiä töihin, tuskin tuttu sähkömies tuollaisia huoltoja tekee. Vai voiko sen huoltaa itse?
Kylmäaineet on myrkkyä. Kukapa sitä haluaa pihalleen myrkkypesiä asentaa ..
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Vanha talo eikä pidä lämpöään kovin kummoisesti. Onneksi saa edes puut omasta metsästä.
Me ratkaistiin ongelma sillä, että parhaillaan rakennetaan uutta taloa ja pian kun se valmistuu, niin ilmasto pelastuu, kun poltetaan tämä vanha hyvine muistoineen taivaan tuuliin. 250 000€ se ottaa, mutta onpahan sitten uusi koti.
Halpa hintahan se on hywästä.
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Oliskos joku lämppäri paikoillaan?
Mökillä itse teen niin, että ajastan sen esim. 04 lämmittämään.
Toinen vaihtoehto voisi olla puut takkaan valmiiksi ja joku sytkä, joka ajastimella ne sytyttää .. Olisivat jo tulissa kun heräät .. ?
Sincc
Kolmas mahdollisuus on isot puut, jotka palaa läpi yön ..
Sori, mutta sun yleissivistyksen taso on järkyttävän huono. Toivottavasti asut valvotussa ympäristössä.
Ei kait sitä käytettäisi, jos se sähköä kalliimpi lämmitysmuoto olisi ..
Sincc
Olen kyllä kuullut, että jotkut on käyttäneet joinain talvina sähköä, jos öljyn hinta on ollut ylhäällä ..
Mutta lienee ollut vain laiskuuskysymys .. ei oo jaksettu tilata öljyä ja säätää kattiloita ..