Miten toimii yhdistetty 1. ja 2. luokka? Kokemuksia?
Kommentit (9)
Toimii tuo siinä missä muutkin mallit, on toiminut maailman sivu, kuten kakkonen asian ilmaisi. Hyvin olen oppinut lukemaan ja laskemaan, maantiedot, historiat ja muut, kun olen pikkukoulun yhdysluokkia käynyt 1-6 -luokat. Osa luokista vielä epäpätevän opettajan (vain lukion käynyt) johdolla eikä sekään aiheuttanut ongelmia. Kouluavustaja oli siihen aikaan vielä tuntematon käsite, nykyisin yhdysluokissa on usein kouluavustaja, joko yhden oppilaan omana tukena tai yleisesti koko luokalle.
Nostan iänvanhan keskustelun, koska lapseni aloittaa nyt syksyllä tällaisella 1-2. luokalla, eikä meille ole mitenkään selitetty mitä tämä tarkoittaa. Miksi yhdistelmäluokka? Miksi jotkut lapset menee tällaiselle eikä normaalille 1.luokalle?
Ei varmaan kovin hyvin. Lapsille selkeämpää kun ei yhdistellä ja sekoilla, kokeilla jatkuvasti.
Toimii ihan hyvin kun luokkakoko on maltillinen. Ei tarvitse pelätä etteikö lapsi saisi hyvää opetusta.
Mun lapsi oli, ei siinä mitään ihmeellistä.
Opettajia ja lapsia eri riittänyt viiteen luokkaan per vuosiluokka, joten luokkia oli neljä ja puoli. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä kriteeriä, millä sinne osui.
PienA kirjoitti:
Nostan iänvanhan keskustelun, koska lapseni aloittaa nyt syksyllä tällaisella 1-2. luokalla, eikä meille ole mitenkään selitetty mitä tämä tarkoittaa. Miksi yhdistelmäluokka? Miksi jotkut lapset menee tällaiselle eikä normaalille 1.luokalle?
Miksi sinä et ole kysynyt siitä koulusta? Veikkaisin, että sekä 1. että 2. luokan oppilaita on juuri sen verran, että ei riitä kahteen kokonaiseen luokkaan, mutta eivät sovi yhteen.
Kävin itse sellaista. Ei ollut käytännön syy (näitä 1-2 luokkia oli neljä, joten aivan hyvin olisi riittänyt oppilaita ykkös- ja kakkosluokille erikseen), vaan syy oli varmaankin jotenkin ideologinen, "kakkoset osaavat jo lukea ja ykköset oppivat kakkosilta samalla". Käytännössä osa tunneista oli yhdessä ja osa erikseen. Esim. kakkoset menivät englannin tunnille, ja ykkösille oli sillä aikaa keskenään vaikkapa ykkösten matikkaa.
Ei vaikuttanut minuun mitenkään erityisesti. Parempi henki kuin 3. luokalla ja siitä eteenpäin, mutta voi olla tapauskohtaista.
Sitähän tässä ei erikseen mainittu mutta yhdysluokassa saattaa olla kysymys myös niin sanotusta erityisluokasta, jossa toimii opettajan ohella avustajia ja oppilaita luokassa on korkeintaan noin kymmenen.
Toivottavasti et ole ainakaan tuore opettaja, joka on joutunut tuollaiseen luokkaan.
Mitä tarkalleen haluaisit tietää? Pienissä kyläkouluissa on ollut yhdysluokkia maailman sivu, ja on edelleen. Osa tunneista tehdään jotain yhteistä, jos on sellaista että luokka-asteilla ei ole eroa (kuvis ym.), osalla taas eri luokilla on eri asiaa, ja toinen luokka tekee jotain itsenäistä/hiljaista sen aikaa.