Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaa uskon, lääkäriä vai fyssaria?

Vierailija
15.12.2020 |

Olen ollut polvileikkauksessa, ja nyt lääkärillä ja fyssarilla on eriävä näkemys kuntoutukseen. Lääkärin mukaan ei juurikaan kannata tehdä ylimääräistä jumppaa, polvi paranee kyllä itsekseenkin, normaali liikkuminen riittää kivun rajoissa. Ylimääräinen jumppa voi jopa hidastaa prosessia. Fyssari taas sanoo, että tukilihaksistoa pitää ja kannattaa vahvistaa ja se tukee paranemista.

Itse haluan kyllä jumppailla, enkä tee mitään mikä sattuu. Jumpan jälkeen tuntuu esim liikkuvuus paremmalta. Mutta pitääkö tässä nyt uskoa lääkäriä kuitenkin ja vain rauhakseen kävellä yms?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdistelet sopivan kombon rauhallista jumppaa ja lepoa?

Oikeasti, itse olen vasta fyssarilla saanut kunnollista apua esimerkiksi selkäkipuihin. Joten olisin taipuvainen menemään fyssarin neuvoilla etenkin, jos ne tuntuvat tukevan liikkuvuutta.

Vierailija
2/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike on lääke kunhan et tee sellaisia liikkeitä, jotka tuottavat kipua. Toki kovasti riippuu mitä sinulle tehtiin, että pitäisikö antaa olla melko rauhassa vai ei. Tukilihasten vahvistaminen on aina hyvästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkärit väheksyvät fysioterapiaa. Polvi kyllä paranee itsekseen ja näin, mutta jäykkä se voi olla pitkään, jos ei sitä vetreytä. Kevyt jumppa on enemmän kuin suositeltavaa.

Vierailija
4/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan itse uskaltaisi tehdä lääkärin neuvoja vastaan.

Vierailija
5/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekä lääkäri että polvileikattu.

Kyllä se jumppa kannattaa. Oikeesti.

Vierailija
6/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on polvileikattu ja oma lääkärini kyllä käski tehdä tunnollisesti fyssarin laatimaa kuntoutusohjelmaa. Kuntoutus on moniammatillinen kokonaisuus.

Vierailija
7/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelisin ennemmin lääkäriä. Lääkärihän se polven uudestaan sitten korjaa, jos se rikki menee? Tietää siis varmaan millaisia ohjeita antaa potilaalle, ettei se tule uudestaan vastaanotolle?

Vierailija
8/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lekuri haluaa syöttää sulle kipulääkkeitä mielummin. Tulee taas kiva joulubonari lääkelafkalta.

Vierailija
9/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, itse olen vasta fyssarilla saanut kunnollista apua esimerkiksi selkäkipuihin. Joten olisin taipuvainen menemään fyssarin neuvoilla etenkin, jos ne tuntuvat tukevan liikkuvuutta.

Ihan mukavia ja rauhallisia nämä jumpat ovat. Ja etenkin reisilihasten käyttöä olen ihan muutenkin hahmottanut paljon paremmin jumpan myötä, ja uskon tästä olevan sitten terveenäkin iloa. Ap

Vierailija
10/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti mikä polvileikkaus oli kyseessä. Itse sain ja mieheni sai polvitähystyksen jälkeen polven kotijumppa-ohjeet. Etkö muka saanut sellaisia sairalasta kotiutuessa? Jos sait niitä tietysti teet. Ehkä lääkäri ymmärsi asian väärin eli jumppa on eri asia kun leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen liittyvät kotijumppaohjeet.

Vierailija
11/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liike on lääke kunhan et tee sellaisia liikkeitä, jotka tuottavat kipua. Toki kovasti riippuu mitä sinulle tehtiin, että pitäisikö antaa olla melko rauhassa vai ei. Tukilihasten vahvistaminen on aina hyvästä.

Polvikierukka ommeltiin ja täyteen toipumiseen menee jopa puoli vuotta. Siinä ajassa saa kyllä lihakset surkeaan kuntoon, jos ei tee muuta kuin kävelee.. Ap

Vierailija
12/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppa kannattaa aina. T. Lonkka leikattu nainen.

Vierailija
13/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sekä lääkäri että polvileikattu.

Kyllä se jumppa kannattaa. Oikeesti.

Lääkärinä varmaan ymmärrät, että tuo on ihan tapauskohtaista ja riippuu ihan ensinnäkin siitä, mitä polvelle on tehty, onko kaikki sujunut suunnitellusti ja missä vaiheessa toipuminen on. Vaikea uskoa, että lääkäri ottaisi kantaa tällaiseen ilman tarkempia parametreja.

Vierailija
14/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmasti mikä polvileikkaus oli kyseessä. Itse sain ja mieheni sai polvitähystyksen jälkeen polven kotijumppa-ohjeet. Etkö muka saanut sellaisia sairalasta kotiutuessa? Jos sait niitä tietysti teet. Ehkä lääkäri ymmärsi asian väärin eli jumppa on eri asia kun leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen liittyvät kotijumppaohjeet.

No sain, mutta leikkauksesta on nyt jo yli kuukausi ja tosiaan tähän kuuluu 5 fyssarilla käyntiä (jotka lääkärin mukaan ovat turhia) ja nyt siis jo fyssarilla aivan uudet ohjeet. Ap

Vierailija
15/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polvikierukka ommeltiin ja täyteen toipumiseen menee jopa puoli vuotta. Siinä ajassa saa kyllä lihakset surkeaan kuntoon, jos ei tee muuta kuin kävelee.. Ap

Kävely on erinomaista kuntoutusta. Mitään painoja ei kannata lähteä nostelemaan eikä juuri kyykkyjäkään. Fysioterapeuttisi on varmasti antanut sinulle kuntoutusohjelman, jossa selitetään mitä liikkeitä kannattaa tehdä. Niitä siis tee. Jos olet kovin vohkaavainen ja jumppaat pöhkösti, voit kyllä tuhota leikkaustuloksen väärällä jumpalla.

terv. kommentoija 5

Vierailija
16/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mukavia ja rauhallisia nämä jumpat ovat. Ja etenkin reisilihasten käyttöä olen ihan muutenkin hahmottanut paljon paremmin jumpan myötä, ja uskon tästä olevan sitten terveenäkin iloa. Ap

Kannattaa olla tarkkana millainen reisilihasliike on. Leikkauksen jälkeen haetaan liikkuvuutta ja reiden ja polven kiinnityskohdan nivelten vahvistamista. Ei askelkyykkyjä tai kyykkyjä.

Esim lattialla istuessa jalkaa vedetään kohti rintaa ja suoristetaan jalka lattiaa pitkin työntämällä. Kantapää pysyy koko ajan lattiassa. Tätä toistetaan. Toinen hyvä liike on istuessa ojentaa jalka suoraksi, laskea jalka alas ja toistaa.

Vierailija
17/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely on erinomaista kuntoutusta. Mitään painoja ei kannata lähteä nostelemaan eikä juuri kyykkyjäkään. Fysioterapeuttisi on varmasti antanut sinulle kuntoutusohjelman, jossa selitetään mitä liikkeitä kannattaa tehdä. Niitä siis tee. Jos olet kovin vohkaavainen ja jumppaat pöhkösti, voit kyllä tuhota leikkaustuloksen väärällä jumpalla.

terv. kommentoija 5

Kävelen kyllä päivittäin, toistaiseksi hitaasti köpötellen. Ja kyllä, ihan on fyssarin laatima jumppaohjelma. Minua vaan hämää, kun lääkäri kontrollissa sanoi, että normaali liikkuminen arjessa on parempi kuin mikään jumppa, joka voi hidastaa paranemista. Ap

Vierailija
18/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri ja fyssari ovat niin epäluotettavia tahoja, että mieluummin kannattaa kysyä av:lta tai jeesukselta

Vierailija
19/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on polvileikattu ja oma lääkärini kyllä käski tehdä tunnollisesti fyssarin laatimaa kuntoutusohjelmaa. Kuntoutus on moniammatillinen kokonaisuus.

Juuri näin. Se fyssari valitsee sellaisia liikkeitä, jotka tukevat parantumista. Vähän ihmetyttää, jos lääkäri olisi eri mieltä tästä.

Tokihan osalla lääkäreistä on jonkinlaista jumalsyndroomaa, että ehkä kyse on jostain tällaisesta.

Vierailija
20/27 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri tosiaan varmaan luuli että jumppa on jotain zumbaa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän