Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lohkoperunat, miten

Vierailija
07.05.2014 |

Saatte hyviä? Mitä mausteita ja missä asteessa paistatte? Siis ei mitään pakastepottuja vaan "oikeita". 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipaloin sopivan kokoisiksi paloiksi ja kaadan astiaan, jonne tulee oliiviöljyä ja mausteita vaihtelevasti. Mustapippuria taitaa olla lähes aina. Paistan 200 asteessa, suolan lisään vasta paistamisen jälkeen.

Mun erityisherkkuperunat on sellaiset, joihin tulee mausteeksi kuminansiemeniä ja mustapippuria. Paistamisen jälkeen niihin lisätään raastettua sitruunan kuorta ja hieman sitruunamehua, ja sitä suolaa tietty.

Vierailija
2/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulhossa pyörittelen lohkot öljyn ja karkean suolan kanssa. Sitten ladon pellille leivinpaperille niin, että eivät kosketa toisiaan. Paistan 200-asteisessa kiertoilmassa niin kauan, että saavat sopivasti väriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tarjoan niiden kanssa. Suolaa, öljyä ja ruohosipulia kalan kanssa. Grillimaustetta, suolaa ja öljyä ,jos lihan kanssa. uuni 200 astetta n. 40min

Niin ja teen kuorineen

Vierailija
4/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:44"]

Kulhossa pyörittelen lohkot öljyn ja karkean suolan kanssa. Sitten ladon pellille leivinpaperille niin, että eivät kosketa toisiaan. Paistan 200-asteisessa kiertoilmassa niin kauan, että saavat sopivasti väriä.

[/quote]

Nimenomaan kiertoilmassa. Valmistuu nopeammin ja tuntuisi tulevan parempaakin. Ehkä puhallus kuivattaa perunasta enemmän vettä pois?

Vierailija
5/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola, kenties chiliä/cayennepippuria, paprikaa, valkosipulia tuoreena tai jauheena vähän. Ja rakuunamaustepusseja joita joku on kaappiin ostanut, pyrin hävittämään noissa. Ja sitten öljyä reilusti, asteita joku 200-250.

Vierailija
6/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastepussiin rypsiöljyä, jauhettua merisuolaa, mustapippuria ja muita mausteita, ainakin jotain yrttisekoitusta. Koosta riippuen 4-6 osaan leikatut perunat sinne vähäksi aikaa. UUnissa noin 225 asteessa, kunnes näyttävät kypsiltä.

Vierailija
7/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän kuoritut (inhoan kuoria) perunat viittä vaille kypsiksi. Pilkon lohkoiksi. Laitan vuokaan oliiviöljyn, suolan, sipulin, valkosipulin ja mustapippurin kanssa. Hyvää tulee. Saattaisin heittää sekaan myös tuoretta rosmariinia. Paisto kiertoilmassa 225 astetta 15-25 min. Aika riippuu lohkojen koosta ja siitä miten tarkasti olen onnistunut keittämisen kanssa. Jos menee liian kypsiksi niin riittää hetki vain uunissa. Mutta esikeittämisellä kypsyy mun mielestä nopeammin kuin jos raakoja lohkoja laittaisi suoraan uuniin.

Vierailija
8/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muuten käytä erillistä pussia tai astiaa, vaan maustan potut siinä uunipannulla leivinpaperin päällä, sekoittelen vähän ja pirskottelen öljyä ja sekoittelen taas. (ja sekin kun jostain luin ettei mausteet enää öljypinnan levittyä imeytyisi sinne ruokaan) Onkohan mun tavasta jotain haittaa, olen miettinyt että ei kai se liika öljy sitten voi syttyä tai jotain...

Vierailija
9/9 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin perunat kulhoon tai kattilaan, jossa on kylmää vettä. Sen jälkeen paloittelen perunat (yleensä neljäksi lohkoksi).

Kaadan veden pois ja kaadaan joukkoon öljyä, suolaa ja yleensä jotakin näistä: paprikajauhetta, mustapippuria, timjamia, rosmariinia, grillimausteseosta tms.

Ladon lohkot sen jälkeen uunipellille leivinpaperin päälle ja lopuksi paistan 200 asteessa noin 40 minuuttia.