Epäkohteliaat vanhukset
Seisoimme miehen kanssa peräkkäin kassajonossa, mies oli kassojen läheltä napannut vielä limpparin jota piteli kädessään ja näin ollen näytti kuin olisi jonossa erikseen. Yhtäkkiä vanhempi rouva työnti miehen pois jonosta ja asettui seisomaan minun taakseni. Olisin saanut varmaan saman kohtelun jos en olisi ollut jonossa lastenvaunujen kanssa.
Tästä muutama päivä ja kioskin jonossa oli taas vanhempi rouvas henkilö asettunut miehen eteen seisomaan. Kassa oli huomannut ja käskenut mummon odottamaan kiltisti vuoroaan.
Minutkin kiilattiin kassajonoissa tämän tästä ennen kun kuljin ilman vaunuja. Vuoronumerot ei merkitse näille mitään vaan palvelu mennään hakemaan odottelematta.
Mistä johtuu, että vanhukset on nykyään niin epäkohteliaita? Ohittelevat, tönivät ja haukkuvat kanssaihmisiä ihan surutta. Hämmentävää käytöstä jota jonkun toisen tekemänä paheksuisivat itsekkin.
Kommentit (49)
Täällä itärajan kaupunkien kauppojen kassoilla etuilevat vierasta kieltä puhuvat ostosmatkalaiset, joilla on tapana panna yksi seurueesta pitämään paikkaa kassajonoon, kun muut keräävät tavaraa kärrykaupalla. Kun vuoro lähestyy, vyöryy kärryarmaada ja pyyhkii alleen kaiken eteensä sattuvan. Olen monesti ihmetellyt, miksi näitä etuilijoita ei panna kuriin. Vartijat paikalle ja komentamaan etuilijat omalle paikalleen jonoon. Kyllä sana leviäisi pian ja parempi järjestys palaisi kauppoihin.
Toinen kokemus suomalaisesta tältä aamulta Sokoksen kassalta. Nostelin juuri ostoksiani hihnalle enkä nähnyt tapausta ihan alusta lähtien. Kävi kuitenkin nopeasti ilmi, että kassanhoitaja ja edelläni ollut asiakas olivat rientääneet avuksi, kun yksi asiakas sai jonkun kohtauksen. Kun kassa tuli takaisin, takanani seisonut mummo ärähti, että nyt vauhtia jonoon. Kassa selitti, mistä oli kysymys ja pyysi kai kolme kertaa mummolta nateeksi viivytystä. Mummo myönsi, että hätätapaus on hatätapaus, mutta koko loppuajan, minkä jonotimme peräkkäin, takaani kuuluin purpatusta hidastelusta. Purin hammasta, etten olisi ärähtänyt tuolla mummolle. Tilanne oli harvinainen, mutta ei varmasti ainutlaatuinen. Mutta tuon asiakkaan regointi siihen oli anteeksiantamatonta. Hävetti todella paljon.
No kyllä vituttaa yrittää olla kohtelias ja ottaa vanhempansa huomioon, kun kiitosta kuulee harvakseen. Mulla ei ole kiire bussiin tai bussista pois, joten sinänsä ei haittaa, vaikka mummot ja papat sinne etunenässä survoisikin, mutta yritäpäs sanoa "menkää te vaan ensin" tai tarjota apua, vastaus on joko tuhinaa tai kiljaisu "EI SAA KOSKEA!"
Ja auta armias, jos erehdyt bussissa istumaan etuosaan, jos olet nuori ja hyväkuntoinen ja jaksaisit oikein hyvin seistä vaikka koko matkan lähtöpysäkiltä päättärille. No joo, eipä ole mulla nuorella pitkä matka kävellä taakse, ja sinne yleensä menenkin, mutta joskus varhain aamulla saatan istua tyhjässä bussissa eteen. Aika usein jostain matkan varrelta tulee kyytiin vanhus, joka katselee pahasti, vaikka istumatilaa riittää kyllä.
Asun Helsingissä alueella, jolla asuu paljon eläköityneitä, ja väsyttää kuunnella lähikaupoissa kitinää loppuneista tuotteista ja yrittää pujotella koko käytävän leveydeltä rollaattorinsa parkkeeranneiden välissä. Jalkakäytävien pyörä- ja jalankulkusektoreilla ei ole mitään merkitystä, eikä nähtävästi joidenkin yksilöiden kohdalla suojateilläkään. Maanteillä posotetaan ykkösvaihteella auto kiljuen.
Ei minulla mitään vanhuksia vastaan ole, eikä muiden epäkohteliaisuus tai puuttuvat käytöstavat ole minulta pois. Itse runnon menemään ruokakaupassa, koska en jaksa katsella ihmisten matelua ja lapsiperheiden tappelua. Mustakin tulee varmaan joskus vittumainen vanhus, ja silloin mä luultavasti yritän ihan samalla tavalla vaan köpöttää päivästä toiseen.
Voihan toki kohteliaasti kysyä ja tietty riittävän kovalla äänellä että "Tekeekös mummo kuolemaa kun on noin kova kiire!?!"
Tai voi ihmetellä että "miten noin vanha ihminen liikkuu vielä ja noin kovaa!!?"
Eihän ihmisestä sen parempaa vanhana yleensä tule, jos on mulkvisti ollut koko ikänsä. Vielä kun on vanha ja yksin eikä kiinnosta ketään ja elämä muutenkin ikävää ja vielä kadehtii nuorempia niin tottakai sitä mennään kyynärpäät edellä vaikkei kiire olisikaan.
Kamalampia ovat nämä jotka kassajonossa takana työntävät kärryjään edelläolevan hanuriin kiinni. Ja aina kun jono nytkähtää, kärryt siirretään taas kiinni edelläolevaan. Siis näitä nyt on varmaan kaikissa ikäryhmissä, mutta mielestäni eniten vanhemmissa ihmisissä. Muistan myös kerran kun olin pitkällä raskaana, kun eräs mummo kassajonossa takanani työnsi kärryt koko ajan kiinni minuun ja lopulta tönäisi minua kärryillään. Siis ei mitenkään kevyesti, vaan hän kirjaimellisesti puski kärryt päälleni, niin että se sattui. Kun huomautin hänelle asiasta ihan asialliseen tyyliin, niin tämä ihastuttava mummeli vaan nauroi vittumaisesti. Ei anteeksipyyntöä, ei mitään. Ja nuoret ei hei kuulemma osaa käyttäytyä! On se kumma, että yksikään teini ei ole käyttäytynyt näin törkeästi minulle koskaan.
Mutta sanokaa nyt hyvät ihmiset jotain kun tällaista koette! Eihän ne törttöilijät ikinä opi mitään, vaan päinvastoin, kuvittelevat että etuilu ja töniminen on ihan ok, kun ei saada suuta auki.
Hyvä kommentti! Korona-aikana asiakkaitten töykeä ja ruma käytös vain korostuu. Asiakaspalvelutyössä on todella raskasta, kun asiakkaitten röyhkeydellä ei ole mitään rajaa!
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan eläkeläiset ovat aivan kamalia! Valittavat perkeleet vaan kaikesta, ja uran kotirouvana tehneet naiset mussuttavat kun saavat "vain" takuueläkkeen- joka muuten on yli kaksi sataa euroa suurempi kuin työttömän työikäisen työmarkkinatuki..! Samaten YKSI eläkeläinen saa asua Kelan tukemana KOLMIOSSA- mutta se perkeleen työikäinen YKSIÖSSÄ. Mikä logiikka tässäkin on?? 40-luvulla syntynyt tarvitsee 77 neliötä, mutta 80-luvulla syntynyt pärjää 37 neliöllä?
Eläkeläinen saa alennuksen niin liikkumisesta, harrastamisesta kuin kauneuspalveluistakin. Työtön työikäinen pääsee ehkä uimahalliin puolella hinnalla, siinäpä se. Joskus tuntuu, että koko Suomi on valjastettu palvelemaan näitä suuria ikäluokkia eikä tässä maassa muita asukaan; kun haastateltiin ruokajonon työntekijää, hän sääli "pienituloisia eläkeläisiä" (joiden pienin eläke on edelleen paljon suurempi kuin mitä työikäisen tuki, vaikka tällä olisi lapsiakin) ja totesi vähän paheksuvasti, että viime aikoina on näkynyt työttömiä ja lapsiperheitä "ynnä muita ryhmiä, jotka EIVÄT JONOON OIKEASTAAN KUULU". Joopa joo...
Eläkeläiset jyräävät, odottavat aina parasta palvelua ja etuuksia kaikessa. Kaupassa riidellään, ollaan törkeitä myyjille ja tuodaan sisään rotankokoisia räksyttäjä-koiria, vaikka niitä ei saisi tuoda koko rakennukseen sisään. Ei koske heitä säännöt, ei käytöstavat. Naiset ovat usein pahimpia, miehissä on muutama ihminenkin.
Mihin heillä niin kiire on? Työntekijällä on kiire.
Minunkin tekisi mieli kertoa tähän ketjuun kokemuksistani, mutta eihän maahanmuuttajataustaisista saa mitään kirjoittaa!
Mua vituttaa ihmiset, jotka ei sano näille etuilijoille tms mitään! Sit tullaan tänne vinkuun kun "mua etuiltiin".