Epäkohteliaat vanhukset
Seisoimme miehen kanssa peräkkäin kassajonossa, mies oli kassojen läheltä napannut vielä limpparin jota piteli kädessään ja näin ollen näytti kuin olisi jonossa erikseen. Yhtäkkiä vanhempi rouva työnti miehen pois jonosta ja asettui seisomaan minun taakseni. Olisin saanut varmaan saman kohtelun jos en olisi ollut jonossa lastenvaunujen kanssa.
Tästä muutama päivä ja kioskin jonossa oli taas vanhempi rouvas henkilö asettunut miehen eteen seisomaan. Kassa oli huomannut ja käskenut mummon odottamaan kiltisti vuoroaan.
Minutkin kiilattiin kassajonoissa tämän tästä ennen kun kuljin ilman vaunuja. Vuoronumerot ei merkitse näille mitään vaan palvelu mennään hakemaan odottelematta.
Mistä johtuu, että vanhukset on nykyään niin epäkohteliaita? Ohittelevat, tönivät ja haukkuvat kanssaihmisiä ihan surutta. Hämmentävää käytöstä jota jonkun toisen tekemänä paheksuisivat itsekkin.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 12:45"]
Tekis mieli sanoo noille töykeille etuilijakääkille et: "Mene vaan ihmeessä ennen mua, mulla on kyllä aikaa odottaa, mutta sultahan se taitaa loppua minä hetkenä hyvänsä."
[/quote]tää olisi hyvä!
Ruotsalaiset vanhukset ovat yleensä hyväntahtoisia, sosiaalisia ja seesteisiä, paitsi Tukholman Östermalmin hienostoalueella (kuka oikeasti haluaa asua siellä tuollaisten keskellä, ellei pakko tai ellei halua kuulostaa muka-rikkaalta muiden korvissa asuinalueen nimen takia, joka kokenut inflaation anyway? Oikeasti rikkaathan asuu kuitenkin jossain Djursholmissa). Mutta siis aivan käsittämätöntä touhua siellä! Muutama esimerkki:
Saattavat tokaista rappukäytävässä että "tuollaisia rääsyläislutkiako täällä asuu" jos lenkkarit jalassa ja ulkoilutakki päällä jos menossa rantakadulle tai puistoon kävelemään, ja ulkomaiselle opiskelijakaverille tokaisivat että "pois tieltä senkin mutakuono" (svartskalle, eli käännettynä mustakallo)! Eräs kaveri oli ulkoiluttamassa äitinsä pientä kääpiöpuudelia niin vastaan tuli vaari ranskanbulldoggin kanssa ja omisti varmaan omasta mielestään jalkakäytävän koska potkaisi puudelia ohi kulkiessaan!
Näille kaikille yhteistä on hymyilemättömyys ja kuningashuoneen ihannointi!
Italialaiset mummot on aina niin ihania ja ystävällisiä, melkein liian ystävällisiä kun haluavat syöttää ja juottaa ja suorastaan palvovat :D
Törkein etuileminen sattui mulle Eurokankaassa. Olin kassan luona odottamassa myyjää siihen ja sitten tulee yksi mua vanhempi nainen joka vaan tyyneesti kävelee minun eteeni ja iskee laukkunsa ja ostoksensa tiskille. Vaikka minä seisoin siinä ihan riittävän lähellä, jotta jokainen täyspäinen olisi kyllä tajunnut, että myyjää odotan.
En viitsinyt sanoa yhtään mitään enkä myöskään antanut yhtään tilaa vaan hän joutui varomaan ettei nyt kuitenkaan tallonut varpailleni. Ajattelin, että pistän muijan mieleen. Tämä on pieni kaupunki ja saatan joskus antaa potut pottuina.
Mä olen jotenkin aina ollut sitä mieltä, että vanhuksilla on oikeus olla vähän töykeitä ja suorapuheisia. Elämään on niin paljon takana ja nähtynä, että jo on korkea aikakin olla itsekäs.
Heille on lapsena opetettu, että vanhoja ihmisiä pitää kunnioittaa. Nyt kun ovat itse vanhoja, he olettavat, koko maailma kumartaa heidän edessään.
Lisäksi vanhuuteen liittyvissä aivosairauksissa (dementia) saattaa esiintyä ärtyisyyttä, epäluuloa ja törkeyksien latelemista, jopa silloin kun muut oireet eivät ole vielä pahoja ja toimintakyky on suht tallella.
Niin. Sitä voi miettiä samalla, millaista on olla vanheneva ihminen tässä yhteiskunnassa. Olenpa sen verran huomannut, miten esimerkiksi noin kuusikymppisiä nuoremmat kohtelee töissä, että ihan hävettää se käytös. Onko ihme, että niistä tulee vihaisia...
No enpä ole koskaan törmännyt moiseen ja jos törmäisin saisin kyllä suuni auki. Miksi te seisotte kun tallurat katsomassa vieressä kun joku törttöilee?
Vähän pilkettä silmäkulmaan ja ottakaa huumorilla. Miehen kanssa ollaan jälkikäteenkin saatu hyvät naurut ja näenmme itsemme samanlaisina. Kuinka minä tomerana mummona tuupin kyynärpäällä ja mies hampaattoman ojentaa, jotakin pojan koltiaista. Ei se niin vakavaa ole vaikka aina kaikki ei mene tismalleen oikein kultaistenkäytösoppaiden mukaisesti.
Ei vanhuus oikeuta käyttäytymään kuin jokin m*lkku!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:11"]
No enpä ole koskaan törmännyt moiseen ja jos törmäisin saisin kyllä suuni auki. Miksi te seisotte kun tallurat katsomassa vieressä kun joku törttöilee?
[/quote]
Itse ainakin hämmennyn kun joku tönäisee pois jonosta ja kävelee muina miehinä minun paikalle.
Ollessani viimeisilläni raskaana ja muodoton takki päällä kaupassa haukkui eräs pappa minua läskiksi. En siis todellakaan ole ylipainoinen mutta kyllä siinä raskaushormonien kyllästämänä olin sen verran hämmentynyt tästä papparaisen kommentista että jos vaan olisin hämmenykkseltä suuni saanut auki olisin todennäköisesti lähtenyt kaupasta vartioiden saattelemana ulos.
Jep monet vanhukset on melko "minäminäminä" kun ei niiden muita ole pakko enää miettiä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:11"]
[/quote]
Itse ainakin hämmennyn kun joku tönäisee pois jonosta ja kävelee muina miehinä minun paikalle.
Ollessani viimeisilläni raskaana ja muodoton takki päällä kaupassa haukkui eräs pappa minua läskiksi. En siis todellakaan ole ylipainoinen mutta kyllä siinä raskaushormonien kyllästämänä olin sen verran hämmentynyt tästä papparaisen kommentista että jos vaan olisin hämmenykkseltä suuni saanut auki olisin todennäköisesti lähtenyt kaupasta vartioiden saattelemana ulos.
[/quote]
Alzheimer sanooko mitään?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinä tiedät siis että kyseisellä ukolla oli alzheimerin tauti?
Ukko ei ollut niin vanha että välttämättä veikkaisin ensimmäiseksi syyksi.
Jotkut mummot vaativat äärimmäisen kohteliasta ja nöyrää palvelua varsinkin nuorilta kassatytöiltä, mutta kohtelevat näitä kuin torakoita. Parikymppisenä asiakkaana annoin mummoille tietä ja sallin ohittelunkin jonossa - pitäähän vanhoja kunnioittaa. Nyt kolmenkympin kolkuttaessa fiilis on aika lailla toinen, sillä mummot tuntuvat muuttuneen häikäilemättömiksi. Ohitellaan useampikin asiakas ihan pokerinaamalla, ja lauotaan mielipiteitä suoraan.
Ne entiset ihanat, herttaiset eläkeläiset olivat sodan käynyttä sukupolvea. Luulisi, että he olisivat olleet se katkera sukupolvi, mutta se taitaakin olla tämä vähän nuorempi. Toki heissäkin on niitä ihania, mutta jotenkin nuo katkerat vanhukset (erityisesti mummot) ovat korostuneet mm. asiakaspalvelutyöni myötä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinä tiedät siis että kyseisellä ukolla oli alzheimerin tauti?
Ukko ei ollut niin vanha että välttämättä veikkaisin ensimmäiseksi syyksi.
[/quote]
Miksi tulit sitten mussuttamaan tähän ketjuun jos se "papparainen" ei ollut niin vanha :D ääliö
No tervetuloa vaan tänne Helsingin KESKUSTAAN kokemaan!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 12:57"]
Miten ihmeessä palstalaisille sattuu tämäntapaisia sattumuksia niin usein? Milloin on vanhukset etuilleet, milloin teinit tai muuten epäsopivat henkilöt. Välillä moititaan lastenvaunujen kanssa kulkevia, toisinaan koiran taluttajia.
En käsitä näitä marinoita mitenkään. Itsekin kuljen päivittäin toreilla ja turuilla, eikä kohdalleni ole kyllä sattunut etuilijoita eikä muitakaan, jotka minun maailmani suistaisivat raiteiltaan tai kolhaisisivat minun arvovaltaani. Osaan sompailla ja puikkelehtia ruuhkissa, väistää koirantaluttajia, jonottaa omalla paikallani, odottaa vuoroani jne.
Missähän nämä etuilevat ja muuten häiritsevät ihmiset mahtanevat liikkua, kun palstalaiset tämän tästä tällaisiin törmäävät. Minä en ole heihin törmännyt koskaan.
[/quote]
No minä liikun päivittäin Helsingin keskustassa ja asioin usein esim. Stockmannilla, enkä koskaan ole törmännyt tässä ketjussa kuvattuun käytökseen. Jos niin joskus tulee tapahtumaan, saan kyllä suuni auki, mutta kohteliaisuuden säilyttäen. "Anteeksi, mutta nyt on minun vuoroni!".
Vanhat ämmät on kyllä pahimpia. Etuilevat ja tönivät raskaana olevaakin aivan surutta. Siis näkyvästi viimeisillään raskaana olevaa. Siinä missä teinit ja nuoret miehet antavat hyvin kohteliaasti tilaa pyytämättä, nämä ikääntyneet kanat vain mulkaisevat ja hyvä kun eivät tule varpaille seisomaan.
Kerron asiasta oman kokemukseni, joka tukee havaintoasi. Olin käyttämässä pientä lastani terveyskeskuksen laboratoriossa. Menimme juuri avaamisen aikana ja menimme hakemaan lapseni kanssa jonotusnumeroa niin eläkeläiset (muistelen että ennemminkin miehet tönivät kuin naiset, mutta en ole varma) suoraan sanottuna tönivät lastani siinä tilanteessa! Ihan kamalan törkeää. Tästä on monta vuotta aikaa, mutta lapseni muistaa tämän vieläkin :(
Ihan jotenkin hävettää ja tuntuu nurinkuriselta, kun vanhuksia pitää arvostaa ja antaa heille arvokas vanhuus, niin miksi ei heidän pitäisi muka arvostaa kanssaihmisiä ja ennen kaikkea (viattomia, eli) lapsia.