Onko alle nelikymppisen pakko värjätä harmaat piiloon?
20 vuotta hiuksiani värjänneenä lopetin sen touhun vuosi sitten. Nyt hiuksissani on selkeitä harmaita raitoja ja tämä tuntuu oikeuttavan jopa puolitutut hämmästelemään hiusteni väriä. Naiset mainostavat innokkaina käyttämiään markettivärejä, että tällä merkillä saa kyllä harmaatkin piiloon, kokeileppas! Jos sanon, että kiitos neuvosta, mutta enää en aio värjätä, tätä ei vaan tunnuta ymmärtävän. Ei tämä minun ikäni mihinkään muutu vaikka värjäisinkin hiukseni ruskeaksi. Miksi en saa olla rauhassa harmaapää? Miksi se häiritsee muita naisia niin kovasti?
Kommentit (13)
Ei.
Oma pää, omat hiukset, oma tahto niin ihan sama mitä muut ovat mieltä.
Harmaa tukka vanhentaa. Ehä luulevat, ettet itse huomaa.
Hyvä, en ole siis ainoa värjäämisen lopettanut. Ikää on kanssa noin 40, enkä halua enää värien kanssa lotrata. Tykkään ensinnäkin omasta hiusväristäni, vaikka harmaita onkin tietty enenevässä määrin, lisäksi päänahka ja hiukset voi paremmin nyt. En sano etten koskaan enää värjäisi, mutta toistaiseksi näin on hyvä. Toisaalta mulla on vähän sellainen ituhippimaine, ettei kukaan tyrkytä värejä sen ihmeemmin. Kampaajanikin tietää :)
En mä ole värjännyt. Mulla on selkeästi harmaata mutta mitä siitä. En muutenkaan yritä uskotella olevani enää mikään teinityttö. Saanpahan joka paikassa parempaa palevlua kun näytän arvokkaalle rouvalle. ; )
Pakko elämässä ei ole kuin kuolla, ja sitäkin vaan kerran.
Päätä nyt omasta päästäs ihan itse, herranen aika...
Minulla ihan samoja kokemuksia näin 33-vuotiaana. Värjäsin hiuksiani mm. punaisella ja viimeiset kymmenisen vuotta mustalla (sic!), kunnes lopetin värjäämisen vuosi sitten. Oma hiusvärini on nyt koko päässä ja selkeästi vitivalkoisia hiuksia erottuu ruskeiden joukosta. Ja olen saanut vaikka minkämoista vinkkiä harmaiden peittämisestä ikäisiltäni ja vanhemmilta naisilta! Ikävä kyllä myös mieheni kommentoi negatiiviseen sävyyn, että hiukseni ovat harmaantuneet, kun huomasi asian auringonpaisteessa. Muiden naisten mielipiteet olen pistänyt jonkun "kaikkihan haluavat näyttää nuorekkailta" -ajatteluun, mutta tuo mieheni kommentointi harmittaa yhä. Koin sen niin, että mieheni ei pitänyt minua enää yhtä seksikkäänä, kun huomasi harmaantumiseni..ja joo, akateeminen nainen hyvällä työuralla olen, joten ei uskoisi, mutta noin vaan miehen kommentit saivat mieleni alakuloiseksi...halusin yhä näyttää mieheni silmissä seksuaaliselta olennolta ja ihmeellistä kyllä hänelle hiusten väri liittyi asiaan! en ollut tietoinen tästä, en usko miehenikään olleen.
Otin sitten vaaleita raitoja, jotta valkoiset hiukset menisivät niiden sekaan, mikä toimikin ihan hyvin. Nyt raidoituksesta on jo niin pitkään, että olen laittanut hiuksiini Wellan ColorFresh -kevytsävyn, koska en vaan koe enää tyyttyväisyyttä harmaapäänä liikkuessani. Enää en aio hankkia näkyvää juurikasvua aiheuttavaa värjäystä, mutta ilmeisesti taivun miestäni miellyttääkseni sävyttämään harmaita pois näkyviultä. Olen ollut ihmeissäni tästä käänteestä ja ylipäätään siitä, millaisia mielikuvia niin miehelläni kuin muilla ihmisillä ja itsellänikin liittyy harmaantumiseen - ja vanhenemiseen!
Tämä on selvästi asia, johon herää vasta kun itse antaa hiusten olla harmaita...tulee ihan yksi Simpsonien jakso mieleen, jossa Marge kasvatti harmaat esiin sinisen alta ja samanlaisia reaktioita tuotti...eikö Suomi olekaan niin kaukana yhdysvaltalaisesta nuoruuden ihannoinnista?
Olisiko niin että itse kokevat sosiaalista painetta siihen värjäämiseen eivätkä siksi lopeta vaikka mieli välillä tekisi, ts kyttäävät paniikissa omia harmaitaan eivätkä tahdo kestää sitä ettei ne jotakuta häiritse?
Pakko? Kerroppas muitakin asioita ap mitkä luulet olevan pakko tehdä?
Ei ole pakko.
Itse tykkään hopeisista raidoistani ja tuskin maltan odottaa koko pään harmaantumista. Ei harmaantuminen mun mielestä tarkoita sitä, että näyttää vanhalta, sehän on ihan kiinni persoonsta ja tyylistä-
Tätä projektia fanitan:
http://www.womenonaging.com/main.php#/THE%20WOMEN/Gallery%201/1/
Näin nuorena naisena olen sitä mieltä, että harmaat hiukset ovat kauniit, varsinkin jos ne ovat pitkät tai pitkähköt. Eivät ne sitä paitsi mitenkään välttämättä vanhenna kantajaansa, toisaalta onko nuorekkuus aina se tärkein asia? Mielestäni nuorekkuus ei ole yhtä kuin kauneus. Kyllähän sitä näkee ihan ikäisensä näköisiä keski-ikäisiä ja vanhempia naisia, jotka ovat kauniita. Ei tarvitse mennä parikymppisestä ollakseen hyvännäköinen.
Ei ole mikään pakko, mutta totuus on, että harmaat hiukset vanhentavat kaikkia huomattavasti. Muutama harmaa suortuva voi vielä olla hauska erikoisuus, mutta harmaa tyvikasvu vanhentaa keski-ikäistä kymmenellä vuodella, vaikka olisi miten paksu ja muuten kaunis tukka. Jos et välitä tästä, niin tee mitä haluat. Yleensä ihmiset ja varsinkin naiset haluavat näyttää mahdollisimman huolitelluilta ja nuorekkailta, korkeintaan ikäisiltään. Tämän vuoksi tuttusi tarjoavat apua. Mutta kukin tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:08"]
Ei ole mikään pakko, mutta totuus on, että harmaat hiukset vanhentavat kaikkia huomattavasti. Muutama harmaa suortuva voi vielä olla hauska erikoisuus, mutta harmaa tyvikasvu vanhentaa keski-ikäistä kymmenellä vuodella, vaikka olisi miten paksu ja muuten kaunis tukka. Jos et välitä tästä, niin tee mitä haluat. Yleensä ihmiset ja varsinkin naiset haluavat näyttää mahdollisimman huolitelluilta ja nuorekkailta, korkeintaan ikäisiltään. Tämän vuoksi tuttusi tarjoavat apua. Mutta kukin tavallaan.
[/quote]
Totuus on että ikäni on 38 huolimatta siitä ovatko hiukseni harmaat vai värjätyt. Tartuin tuohon huoliteltu-sanaan. Nainenko ei voi olla huoliteltu, jos hänellä on hiuksissaan harmaata? Minusta hiukset on samanlainen ulkonäköseikka kuin vaatteet. Vaatteeni eivät takuulla ole viimeisen muodin mukaisia eivätkä nuorekkaita vaan ikäiselleni sopivia. Silti kukaan koskaan ikinä ei ole tullut päin naamaa ehdottamaan minulle nuorekkaampien vaatteiden ostoa. Tekeekö kukaan edes niin? Mutta ilmeisesti on ihan ok ehdotella ja tarjota apua harmaiden hiusten värjäämiseen. Tätä minä ihmettelen.
Joo se on laissa määrätty.