Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko 40+ ikäiset laskeneet saavanne merkittävästi perintöä?

Vierailija
15.12.2020 |

Itse olen jo liki 50 eikä isoa perintöä ole luvassa. Vanhemmilla on iso remontoitu asunto pienessä kaupungissa, mutta ei sen arvo ole kuin joku 100 000. Heillä on myös mökki, mutta se on vanha ja huonolla paikalla, kukaan ei maksaisi siitä edes 50 000. Lisäksi on vähän peltoa ja metsää, mutten usko niidenkään arvon olevan merkittävä. Meitä on kolme perillistä. Kyllä tässä saa varautua omilla tuloillaan maksamaan ylihinnoitellun asunnon pääkaupunkiseudulla ja mökki saattaa jäädä haaveeksi.
Miehen vanhemmat on kuolleet jo vuosikymmeniä sitten ja pieni perintö jaettu kolmelle.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin saavani yhteensä n. 100 000e miinus verot.

Vierailija
62/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo sieltä on tulossa rantatonttia, vesialueita, peltoa ja metsää. Riesa ne on. Jo yksistään ne saa toivomaan vanhemmille pitkää ikää.

Perinnöstä voi kieltäytyä ja kiinteistöjen kanssa usein kannattaakin.

Riesa syntyy lähinnä siitä kenen kanssa jaan sen. Tiedän, että se narsisti saa tehtyä siitä minulle vaikka satojen tuhansien velan. Pelkästään rantatontti on puoli milliä lasketulta arvoltaan, joten en minä nyt aio aivan heittäytyä toisen eteen, että ota sinä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on naimisissa ulkomaalaisen nuoren miehen kanssa joka on lähempänä mun ikäluokkaa. Eli kun äidistä aika jättää niin asunto jää leskelle koko mun loppuelämäksi ja itse maksan verot.

Kieltäytyisin perinnöstä, mutta sitten se lankeaisi alaikäiselle lapselleni.

En tiedä miten kannattaisi toimia...

Täh? Ei kai veroja tyhjästä makseta. Lakiosasi?

Perillinen joutuu maksamaan perintöveron asunnosta, jonka perii, vaikka asunto jää lesken hallintaan.

Vierailija
64/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestyvä ihminen ei kyttää perintöä kirjoitti:

Miksi ihmeessä laskisin jotain perintöjä etukäteen? Elossa olevat vanhemmat tuottavat enemmän iloa kuin mikään rahamäärä.

Sisältö hyvä, otsikko huono. Ei-menestyvä ihminenkö -mitä tämä sitten sinulle tarkoittaakaan-, sitten kyttää perintöä ja toivoo vanhempiensa kuolevan?

Vierailija
65/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sitä jokainen löytää jonkun, jota voi kadehtia. Minun näkökulmastani ap on saamassa kadehdittavan perinnön. Minä yllätyn iloisesti, jos hautauskustannusten jälkeen jää jotain käteen. Toinen vanhemmista kuoli jo vuosia sitten ja puhelinyhdistyksen osake oli arvokkain omaisuus, mitä häneltä jäi. Kun hoidettiin hautaaminen halvimman mukaan, jäi muistaakseni 2000 mk rahaa minulle ja sisaruksilleni.

Vierailija
66/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on naimisissa ulkomaalaisen nuoren miehen kanssa joka on lähempänä mun ikäluokkaa. Eli kun äidistä aika jättää niin asunto jää leskelle koko mun loppuelämäksi ja itse maksan verot.

Kieltäytyisin perinnöstä, mutta sitten se lankeaisi alaikäiselle lapselleni.

En tiedä miten kannattaisi toimia...

Täh? Ei kai veroja tyhjästä makseta. Lakiosasi?

Perillinen joutuu maksamaan perintöveron asunnosta, jonka perii, vaikka asunto jää lesken hallintaan.

Kannattaa ehkä kieltäytyä, seuraava polvikin voi kieltäytyä jos haluaa.

Vierailija
67/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tulossa ihan jonkunverrankin perintöä, saisi kivasti kuitattua omaa asuntovelkaa pois. Mutta onneksi seitsemänkymppiset vanhempani ovat vielä niin hyvässä kunnossa, että tässä menee hyvässä lykyssä vielä 20+ vuotta ennenkuin tuo on ajankohtaista. Ei voi tietää.

Eli en hirmuisesti laske sen varaan, vaan kiristän tyytyväisenä vyötä ja maksan kiltisti lainanlyhnnykseni ihan itse.

Vierailija
68/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tullut ajatelleeksi perintöä enkä varsinkaan laskeskellut sitä. Ihan omilla rahoilla ajattelin pärjätä ja sitä onkin kertynyt ihan kivasti.

Sama. En ole edes miettinyt moista, onpa jännä miten moni tietää paljonko suunnilleen on tulossa. Itse olen pienituloinen ja samoin mieheni mutta olemme kauan sijoittaneet ja tuloihin nähden on ihan järkky varallisuus.

Vierailija
69/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan merkittäväksi perinnöksi?

Vierailija
70/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä tulee. Jos ja kun sitä kuitenkin ihan kivasti tulee, niin se on extraa kaikki. Mistään perinnöistä en ikinä alkais riitelemään. Ottakoot sitten ne muut jos enemmän tarvii.

Vierailija
71/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrakämpän siivous  ja tyhjennys  750km päässä ja kasa sairaala- ym. laskuja tuli perinnöksi.

Vierailija
72/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on aikanaan kaksi jakamassa pesää. Homeinen talo suuren kaupungin kehyskunnassa, ehkä tontin arvolla mennään. Lisäksi saattaa olla hiukan rahasäästöä, jolla todennäköisesti maksetaan sen homekämpän perintövero. Luulen käteen jäävän joitakin satoja - joitakin tuhansia. Mahdollisesti saan autolainan lopun maksettua sillä. Tosin sukuni on sellaista tervaskantoa, että mummokin on vielä elossa, vaikka sadatta vuotta jo hätyyttelee, joten en usko ihan heti pääseväni perimään. Olen kyllä yrittänyt elää elämäni niin, että tulen omillani toimeen eikä tarvitse laskea olemattomien perintöjen varaan. 

Mies on ennakkoperintönä jo saanut piskuisen pakettimaatilan neljäsosan.

Vierailija
73/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi ja vanhempani ovat 80-vuotiaita, suht hyvässä kunnossa. Toivon ensisijassa heille vielä paria elinvuotta. Koronan takia emme ole nähneet yli vuoteen ja se on aika surullista. Asun perheeni kanssa ulkomailla ja emme ole matkustaneet Suomeen koronan vuoksi.

Perintöä luvassa ehkä miljoonan verran. Loma-asunnon olen jo saanut ennakkoperintönä. Saamme kaikki kolmen vuoden välein sallitun määrän verotonta lahjarahaa. Samoin vanhempani maksavat meille usein vaikkapa lennot Suomeen eli saamme käteistä aika tukun joka kerta kun tapaamme. Varsinkin isää raivostuttaa Suomessa suuret perintöverot ja hän yrittää välttää niitä kaikin mahdollisin tavoin. Vanhempien mielestä tarvitsemme nyt heidän rahojaan, kun maksamme vielä asuntolainaa ja meillä on suht pieniä lapsia vielä. Olemme kiitollisia joka pennistä, vaikka olemme hyvätuloisia.

Olemme tässä samalla myös jo kasvattaneet lapsiemme pesämunaa mukavasti.

Anopin puolelta on luvassa ehkä 100000 verottomana. Maassa jossa asumme, anoppi ja mieheni siis ulkomaalaisia, perintöveroa ruvetaan maksamaan vasta 400000€ lähtien ja silloinkin aika vähän. Tämäkös isääni ärsyttää.