Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko 40+ ikäiset laskeneet saavanne merkittävästi perintöä?

Vierailija
15.12.2020 |

Itse olen jo liki 50 eikä isoa perintöä ole luvassa. Vanhemmilla on iso remontoitu asunto pienessä kaupungissa, mutta ei sen arvo ole kuin joku 100 000. Heillä on myös mökki, mutta se on vanha ja huonolla paikalla, kukaan ei maksaisi siitä edes 50 000. Lisäksi on vähän peltoa ja metsää, mutten usko niidenkään arvon olevan merkittävä. Meitä on kolme perillistä. Kyllä tässä saa varautua omilla tuloillaan maksamaan ylihinnoitellun asunnon pääkaupunkiseudulla ja mökki saattaa jäädä haaveeksi.
Miehen vanhemmat on kuolleet jo vuosikymmeniä sitten ja pieni perintö jaettu kolmelle.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, vanhemmillani on mittava omaisuus eikä velkaa. Varallisuutta olisi minun näkökulmasta niin paljon, että perintöä voisi jakaa lapsille jo osittain nyt eikä odottaa 20 vuotta. Tämä on kuitenkin asia, josta en saa rakentavaa keskustelua aikaiseksi. Vanhemmillani ei ole koskaan ollut sellaista ajatusta, että lapsia tuettaisiin taloudellisesti. Miten tällaiset ”kitupiikit” saisi ymmärtämään, että taloudellinen tuki keski-ikäiselle ja lapsiperhe arkea elävälle on tärkeää ? Miten te muut perintöä odottavat olette saaneet perusteltua ennakkoperinnön merkitystä ?

Kannattaa yrittää puhua siitä, että verotta voi siirtää omaisuutta jo eläessään, ei tarvitse antaa verottajalle älyttömiä perintöveroja sitten kun henki lähtee. Itsellä vanhemmat auttavat ja mummo jo eläessään heitä.

Vierailija
22/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut että tulossa on minulle ja veljelleni n. 3-4 milj arvosta omakotitalo, ympärivuotinen uudehko lomamökki, pari vuokra-asuntoa, liikekiinteistöstä osa, metsää, vakuutuskuorisijoituksia sekä suoria osakesijoituksia. En ole kuitenkaan siihen panostanut vaan oma varallisuuteni näin viisikymppisenä on lähes tuon saman mitä on joskus perintönä tulossa. Sitähän ei sitten tiedä josko joutuu pääomia vielä käyttämään kun vanhemmat tulevat siihen ikään että pitää hoivapalveluja ostaa mutta luulen että heidän pienillä yrittäjäeläkkeillään sekä noiden sijoitusten tuotoilla selviävät oikein hyvin loppuun asti eli perintöä tulee. Olen talous- ja rahoitusalalla työskentelevä tradenomi joten selvääkin että olen asioista selvillä ja hoitanut ja neuvonut vanhempiai kerryttämään niitä niin että vanhemmilla lokoisat eläkepäivät vaikkeivat mitään valtavan suurituloisia eläkeläisiä ole koskaan olleetkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan joku n. 200 000€ tulossa, ehkä. En tiedä, en ajattele asiaa. Parempi jos vanhemmat tuhlaa rahansa elinaikanaan, mä kyllä pärjään omillani :)

Omat lapset tulevat perimään homeisen omakotitalon ja siinä se sit onkin :D

Vierailija
24/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää asunnot myymättä isossa osassa maata. Eihän sitä ole pakko ottaa.

Vierailija
25/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sanottu jo että kun olen niin syntinen ja kaikkea niin turha odottaa mitään vaan menee perintö veljelle. Kai sitä jonkun pienen perintöosan silti saa, en tiedä.

Vierailija
26/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan joku n. 200 000€ tulossa, ehkä. En tiedä, en ajattele asiaa. Parempi jos vanhemmat tuhlaa rahansa elinaikanaan, mä kyllä pärjään omillani :)

Omat lapset tulevat perimään homeisen omakotitalon ja siinä se sit onkin :D

Miksi haluat, että sukusi ei pääse vaurastumaan?

Vierailija
27/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saamassa selvästi keskimääräistä isomman perinnön, mutta toivottavasti vasta pitkän ajan kuluttua. Mielummin pidän vanhempani elossa kuin otan omaisuuden! Oma talo on kohta maksettu, ura on hyvässä mallissa ja vähän ennakkoperintöäkin on saatu. Vanhemmat ovat omasta aloitteestaan jakaneet ennakkoperintöä, pitävät sitä järkevänä verosuunnitteluna.

Vierailija
28/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen oletettavasti saamaan noin 150 - 200k€ perinnön. Vaimoni perintö tulee olemaan luokkaa 100-150k€. Tulee molemmille tarpeeseen, sillä 70-luvun alun lapsina eläkkeemme tulee jäämään pieneksi, jos sellaista 30 vuoden päästä ylipäätään edes silloin maksetaan.

Vierailija
29/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein jaksa mistään perinnöistä innostua. Ku omat vanhemmat kupsahtaa oon todennäköisesti noin 60v. Siinä ikää rupeaa yleensä jo jotain kremppoja ihmisellä olemaan joten todennäköisesti ne rahat menee omaan terveydenhoitoon tai ihan vaan elämiseen koska oma eläke tulee olemaan surkea tai kuka tietää ehkä koko eläke on päätetty poistaa siihen mennessä.

Nythän sitä rahaa tarttis kun on lapsia, talolainat ym kuluja ja terveyttä niin että niistä rahoista vois nauttia... No eipä oo kaikki mitä tulee menee pienestä palkasta.

Vierailija
30/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun toivottavasti jotain perin jos perin en luultavasti niillä mitään tee. Tai ehkä sitä voi sitten remontoida vaikka taloa, tai antaa suoraan lapsille. Heillä on toivottavasti sitten opinnot menossa niin tulee varmaan tarpeeseen.

Vierailija
31/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tulossa ehkä 150 t, mikä kattaa puolet asunnosta ja puolet rahasta.

Isä on jo kuollut, eli siksi tiedän äitini omaisuuden. Kesämökin olen isältä saanut.

Vierailija
32/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kyllä, tottahan toki käteisenä voi antaa pikku hiljaa perintöä. On toki aika hankalaa. Muita keinoja en ole keksinyt . Onko ideoita ?

Vierailija
33/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, kyllä hoivakodit rahastaa ihan joka sentin, mitä isällä ja äidillä säästöjä on. En siis odota saavani yhtään mitään. Vanhempien asunto on ollut myynnissä ja tarjolla vuokralle jo 2 vuotta mutta muuttotappioalueella Itä-Suomessa se ei innosta ketään ja jää todennäköisesti mun riesaksi kun vanhemmista aika jättää.

Vierailija
34/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on naimisissa ulkomaalaisen nuoren miehen kanssa joka on lähempänä mun ikäluokkaa. Eli kun äidistä aika jättää niin asunto jää leskelle koko mun loppuelämäksi ja itse maksan verot.

Kieltäytyisin perinnöstä, mutta sitten se lankeaisi alaikäiselle lapselleni.

En tiedä miten kannattaisi toimia...

Vierailija
35/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirrettiin perintö suoraan yhden sukupolven yli jolloin säästimme yhdet perintöverot.

Vierailija
36/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä siirrettiin perintö suoraan yhden sukupolven yli jolloin säästimme yhdet perintöverot.

Meillä tehtiin samoin. Mun ja sisareni lapset, yht 4 kpl, saivat kivan pesämunan sekä rahana, sijoitusasuntoina että osakesäästöinä.

Vierailija
37/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut laskenut enkä laske enkä kysele.

Isä kuoli 62-veenä kun itse olin 36 v. ja perintöä tuli paljon, en ollut ajatellut asiaa edes ja tilanne oli aika hämmentävä, kun surin isää enkä ollut millään tavoin valmistautunut siihen, mitä isän kuolemasta seurasi noin niinkuin käytännön tasolla, siihen ei ihan hautajaiset ja perusperunkirjoitus riittänyt. Juristihan siihen tarvittiin meidän avuksi ja pikkuveljeni joutui pyörittämään firmaa isän kuoleman ja myynnin välisellä ajalla.  Oman työnsä päälle. 

Isä perusti nuorena rakennusalan yrityksen, joka pärjäsi hyvin enkä ollut ajatellut että niiiin hyvin, vaikka ainahan sillä oli keikka päällä jossain. Eli isä oli sijoittanut asuntoihin, rahastoihin ja osakkeisiin ja kiinteistöihin  ja meistä kolmesta lapsesta kukin sai kunnon potin, sen lisäksi että itse yritys myytiin.

Ulospäin isä ei näyttänyt sitä meillekään, että rahaa oli. Auto oli yleensä kurainen maasturi, ja käytettynä ostettu, ja pakut myös. Talo oli 70-luvun lapsuudenkotimme, ja sitä isä hoiti hyvin, laajennuksenkin teki, tontti on tosin iso ja nykyään aika arvokas (ei olla myyty koska äiti asuu yhä), mökki järven rannalta mutta semmoinen perushirsimökki, itse tehty. Äitikin kävi ihan eläkevuosiinsa keittiöllä töissä......isä oli kuulemma tarjonnut, että äiti voisi jäädä kotiin, mutta äiti ei ole ikinä tykännyt nyhjöttää kotona...

Isä ei koskaan elinaikanaan, vaikka kukin meistä 3 lapsesta varmaan ähkyi asuntovelkaa ja rahapulaa, tunkenut rahaa taskuihimme eikä myöskään taannut lainojamme, ei edes kehdattu kysyä.. Asenne oli että itte se pitää...... Joululahjaksi saatiin teini-iästä lähtien jokainen tasasumma ja synttäreillä samaten. Paitti mulle faija osti kerran telkan, maalit ja maalaustelineen, kun olin työttömänä ja valitin tekemisen pulaa. Ulospäin isä ei tosiaan näyttänyt sitä että rahaa oli. Mutta hän oli lapsena ollut tosi köyhä, puoliorpo, joten tietynlainen säästäväisyys taisi olla sisäänrakennettua ja hän ei pitänyt mistään rahoilla leveilystä. 

Äidiltä kai jotain tulee, taikka sitten ei, nauttikoon rahoistaan nyt. Ainakin meillä on varaa ostaa äidille palvelua, sitten kun niitä tarvitsee. Toivottavasti pysyy hyväkuntoisena vielä pitkään. 

Vierailija
38/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sieltä on tulossa rantatonttia, vesialueita, peltoa ja metsää. Riesa ne on. Jo yksistään ne saa toivomaan vanhemmille pitkää ikää.

Vierailija
39/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule saamaan mitään vaikka mulla on varakkaat vanhemmat. Toinen vanhempi on narsisti jonka inhokki ja kiusaamisen kohde olen aina ollut, ja tämä on tehnyt itse minut poissulkevan testamentin ja pakottanut toisenkin vanhempani tekemään. En tule saamaan mitään sillä osaavat huolehtia ettei jää mitään perittävää eikä lakiosaakaan.

Kaikki menee veljelle, mutta enpä olisi niin varma, miten lopulta käy. Veli ainona yhteyttäpitävänä lapsena onkin joutunut uuteen asemaan (aina ennen ollut kultalapsi eli suosikki). Nyt kun minä en enää olekaan väleissä narsistiin enkä ole likasanko, onkin veli saanut paskaa niskaansa. Voi ollakin että perintö menee vaikka serkuille, ihan sama sinänsä.

Vierailija
40/73 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sieltä on tulossa rantatonttia, vesialueita, peltoa ja metsää. Riesa ne on. Jo yksistään ne saa toivomaan vanhemmille pitkää ikää.

Perinnöstä voi kieltäytyä ja kiinteistöjen kanssa usein kannattaakin.