"Englantia osaavat kaikki, erottautumiseen tarvitaan muita kieliä"
HS:ssa juttu kielten tarpeesta, mutta vahingossakaan ei mainita sitä, mikä tällä hetkellä pahiten estää muiden kielten opiskelua, eli pakkoruotsia. Syytetään vain englantia ("Englannin suosio jyräämässä muut kielet"), vaikka sitä on luettu pitkänä kielenä "aina" eikä sen suosio kouluissa siten ole erityisesti lisääntynyt ja sen tarpeellisuutta nykymaailmassa tuskin kukaan kyseenalaistaa. Pakkoruotsin poistamisella ja pitämällä B-kieli kuitenkin pakollisena saataisiin nopeasti monipuolistettua suomalaisten kielitaitoa, mutta tätä ei uskalleta jutussa kertoa.
Kommentit (29)
21, kyllä täältä Helsingistäkin ulkomaille pääsee ja kun puhuu natiivisti englantia, äidinkielenomaisesti ruotsia ja päälle kiinaa ja ranskaa niin eipä noilla hätäpäivää ole. Ja kun jo valmiiksi on tottunut kovaan kaupunkimeininkiin, ei tule yhtä helposti maitojunalla kotiin kuin savolaiset...
Espoo on junttilaa eli maaseutua.
Ennen ylioppilaskirjoituksia ehdin opiskella koulussa suomen, englannin ja ruotsin lisäksi espanjaa, saksaa ja italiaa. Kyllä niitä muitakin kieliä ehtii valinnaisena ihan hyvin opiskelemaan.
Ruotsin opiskelu oli mielestäi kivaa, mutta täysin hyödytöntä. Valinnaiseksi pitäisi sekin saada.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 08:27"]
Peruskoulun kielten opiskelulla ei opi mitään kieltä kunnolla. Siellä annetaan ainoastaan perusteet. Todellinen kielitaito vaatii opiskelua peruskoulun jälkeenkin ja harrastuneisuutta asiaan. Jos kielet kiinnostaa kuin kilo kiviä, on ihan sama, mitä yrittää opiskella, ei silloin mitään todellista kielitaitoa saa itselleen.
[/quote]
Ellei nuorella ole elävää kontaktia kieleen, ei peruskoulun oppimäärällä mitenkään pysty oppimaan mitään kieltä kunnolla. Suomalaisten englannin taitokin on todella heikko (ulkomailla kerjäläisetkin puhuvat sujuvammin), vaikka juuri sen pitäisi olla erinomainen. Siitä ei ole kenellekään mitään iloa, että opettelee yläkoulussa pari vuotta saksaa tai espanjaa. Niillä taidoilla ei seuraa vielä edes kahvipöytäkeskustelua. Hämmentävän usein tapaa yliopistokoulutettuja suomalaisia, jotka eivät seuraa kahvipöytäkeskustelua edes englanniksi, puhumattakaan, että pystyisivät osallistumaan!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 07:36"]
Epäilen että englannin ja ruotsin jälkeen kukaan ei enää valitse lisää kieliä koska monelle nuo kaksi pakollista on jo ylivoimaisen vaikeita.
[/quote]
Täh? Luuletko, että kukaan ei opiskele englannin ja ruotsin lisäksi muita kieliä? Johan nyt toki sentään. Itsellänikin oli saksa kolmantena jo peruskoulussa kuten monilla muillakin. Joillakin taas ranska tai venäjä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 07:36"]
Epäilen että englannin ja ruotsin jälkeen kukaan ei enää valitse lisää kieliä koska monelle nuo kaksi pakollista on jo ylivoimaisen vaikeita.
[/quote]
Täh? Luuletko, että kukaan ei opiskele englannin ja ruotsin lisäksi muita kieliä? Johan nyt toki sentään. Itsellänikin oli saksa kolmantena jo peruskoulussa kuten monilla muillakin. Joillakin taas ranska tai venäjä.
[/quote]
Tuo "minä itse" onkin tosi hyvä todiste... Prosentuaalisesti kolmannen kielen valitsee hyvin harva ja pakkoruotsin poistaminen kuitenkin pitäen B-kieli pakollisena monipuolistaisi selvästi kielten opiskelua.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 07:36"]
[/quote]
[/quote]
Tuo "minä itse" onkin tosi hyvä todiste... Prosentuaalisesti kolmannen kielen valitsee hyvin harva ja pakkoruotsin poistaminen kuitenkin pitäen B-kieli pakollisena monipuolistaisi selvästi kielten opiskelua.
[/quote]
Joo mulla kävi joku aivopieru kun tuota kirjoitin, piti kirjoittaa hyvin harva mutta kirjoitin ei kukaan. Mutta hyvin harva varmasti valitsee lisää kieliä ellei oikeasti kiinnosta tai ole jotain hyvää syytä, moni haluaa päästä helpommalla kun ei ota lisää kieliä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 08:52"]
21, kyllä täältä Helsingistäkin ulkomaille pääsee ja kun puhuu natiivisti englantia, äidinkielenomaisesti ruotsia ja päälle kiinaa ja ranskaa niin eipä noilla hätäpäivää ole. Ja kun jo valmiiksi on tottunut kovaan kaupunkimeininkiin, ei tule yhtä helposti maitojunalla kotiin kuin savolaiset...
Espoo on junttilaa eli maaseutua.
[/quote]
Ahhahaha! :D Ai kovaa kaupunkimeininkiä Helsingissä? :D :D Toivottavasti tämä oli nyt ironiaa, mutta AV-mammoista ei koskaan tiedä...
mun mielestä pakkoenglanti olisi nykylapsille paljon perustellumpi kuin pakkoruotsi. Halutessaan jokainen tietysti saisi ruotsia lukea, ja moni varmasti lukisikin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 08:30"]
Englanti, ruotsi, venäjä, Viro, esperanto.
Siinä kielet joita puhun sujuvasti, venäjää, Viroa ja esperantoa olen opiskellut sitten kun olen jo kouluni käynyt. Kyllä ne jotka ovat kielistä kiinnostuneet löytävät itsensä niitä opiskelemaan. Ei mun mielestä tarvitsisi mitään kieltä pakkosyöttää kun suurin osa ei sitä ruotsia koskaan tarvitse saati osaa että voisi käyttää. Ja muistan edelleen ylä-asteelta ja amiksesta miten ne kielet oli toisille niin vaikeita. Tälläiset sitten hidasti meidän paremmilla kielipäillä varustettujen opiskelua.
[/quote]Esperantoa osaa vain muutama ihminen per valtio. Sitä ei voi käyttää yhtään missään paitsi netissä toisten harrastajien kanssa. Sen jälkeen on keksitty parempiakin kansainvälisiä kieliä mutta ne ovat vielä harvinaisempia.
-Mies 29v-
[/quote]
Niin? Netissä olen kielen opiskellut ja siellä toisten harrastajien kanssa sitä käytän.
Valtio ei pidä mitään kirjaa kuinka moni ihminen puhuu jotain harvinaisempaa kieltä, etenkin jos siitä ei tee numeroa.