Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vika (kysymys raskauteen liittyen)?

Vierailija
15.12.2020 |

Rv26, esikoista odotan. Painoa tullut jo 9 kiloa ja tahti on vain kiihtynyt. Ruokahalu ei ole kasvanut normaalista. Sokerirasituksessa kaikki arvot olivat todella hyviä ja kaukana raja-arvoista, diabetestaustaa ei suvussa ole. Silti paino vaan nousee ja vatsa tuntuu hurjan suurelta jo nyt. Äidilleni tuli molempina odotusaikoina +15 kg, jotka lähtivät jälkitarkastukseen mennessä. Neuvolassa on vaan sanottu, että nämä eivät ole perinnöllisiä juttuja eli äidin raskausajoista ei voi vetää mitään johtopäätöstä omaani.

Missä vika, kun painoa tulee, mutta sokerit on kunnossa ja ruokailu normaalia? Onko tästä painonnoususta jotain haittaa lapselle?

Ap

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla turvotusta? Monella elimistö kerää raskausaikana nestettä. Milloin sinulle on tehty ultra?

Vierailija
2/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotusta. Jatka normaalia syömistä vain. Lapsi pärjää ihan sinun raskautta edeltävällä kaloritarpeella. Turvotusta voit koittaa vähentää niillä perinteisillä keinoilla, mutta ei se välttämättä auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vain turvotusta. Jos arvot ovat hyvät ja paino ei tule lisääntyneen herkuttelun takia, niin en olisi huolissani. Ovatko neuvolassa huolissaan? Raskauskilot tulevat yksilöllisesti eri aikaan raskautta. Vatsan kasvuunkin vaikuttaa monet tekijät, toisilla vatsa vain kasvaa aiemmassa vaiheessa.

Vierailija
4/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnä ahmimishäiriösi

Vierailija
5/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa toki mietitään tuota painonnousua, kun nousua on n. puoli kiloa viikossa tahdilla ollut pitkään. Äitini äitiyskorteissa näkyi, että myös äitini paino nousi tasaisesti koko raskausajan.

Verenpaineeni on ollut hyvä, n. 115/70, koko raskauden ajan ja jo ennen sitä. Sf-mitta oli viimeksi mitatessa sentin enemmän, kuin tässä vaiheessa raskautta keskimäärin. Nyt ei ole muutamaan viikkoon mitattu. Koen oloni turvonneeksi ja suureksi muutenkin painonnousun vuoksi. Kauhistuttaa, kun viimeinen kolmannes on vielä edessä ja puhutaan, että suurin osa painonnoususta tulisi vasta silloin.

Ap

Vierailija
6/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei kerro kaikkea. Älä stressaa liikaa.

Vierailija
7/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia vaivaa, kysy seuraavalla neuvolakerralla saisitko ylimääräisen ultran, jos noin huolettaa? Meillä ei tosin annettu neuvolassa mitään painoarviota lapsesta rakenneultrassa, mistä olin vähän yllättynyt. 🤔

Vierailija
8/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet juuri niillä viikoila, joilla minullakin paino nousi kaikkein eniten. rv 30 tietämillä ja sen jälkeen painonnousu hidastui ja loppui kokonaan. rv 35 eteenpäin painoni jopa hiukan laski.

Vierailija
9/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet juuri niillä viikoila, joilla minullakin paino nousi kaikkein eniten. rv 30 tietämillä ja sen jälkeen painonnousu hidastui ja loppui kokonaan. rv 35 eteenpäin painoni jopa hiukan laski.

Sama. Plus vikat kuukaudet oli niin tukala olo, ettei ruokaa saanut alas enää normaalisti.

Vierailija
10/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan samanlaista. Kasvotkin oli superturvonneet ja ihmiset kommentoi, kuinka näytän vaan lihoneen tosi paljon.

Ihan normilapsi syntyi lopulta.

Vierailija
11/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli painosi ennen raskautta? Minä keikuin siinä alipainon ja normaalipainon rajoilla. Raskauden aikana kiloja tuli lisää yli 20. Minulle myös tehtiin sokerirasitustesti ja siinä oli kaikki ihan kunnossa. Kilot lähtivät todella nopeasti imettäessä pois.

Vierailija
12/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan normaalilta painon nousulta. Sun verimäärä on kasvanut, kehossa on enemmän nestettä ja istukka ja lapsivesi painaa lapsen lisäksi.

Vierailija
13/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli painosi ennen raskautta? Minä keikuin siinä alipainon ja normaalipainon rajoilla. Raskauden aikana kiloja tuli lisää yli 20. Minulle myös tehtiin sokerirasitustesti ja siinä oli kaikki ihan kunnossa. Kilot lähtivät todella nopeasti imettäessä pois.

Niin ja raskaus eteni ihan normaalisti ja terve lapsi syntyi.

Vierailija
14/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla painon nousu hidastuu viimeisellä kolmanneksella. Etenkin, jos toisella kolmanneksella on paino noussut paljon. Jos verenpaine on hyvä, niin tuskin kyseessä on raskausmyrkytyskään. Ota rennosti, muista juoda riittävästi vettä ja koita harrastaa kevyttä liikuntaa kuten kävelyä.

Vierailija
15/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luultavasti ole missään vikaa. Noin vaan toisille käy. Itse pöhötyin molemmisssa raskauksissa noin 25 kg, alkupaino noin 50 kg.  Ei ollut vikaa missään, ja suurin osa painosta lähti imetysaikana itsestään pois. Vähän painavammaksi jäin tosin molemmista eli kun esikoista odottamaan alkaessa painoin 48 kg, palauduin siitä 52 kiloon, ja sitten toisen jälkeen 52 -> 77 kg -> 56 kg.

Vierailija
16/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupainoni oli lähempänä bmi:tä 25, vaikka olin normaalipainoinen raskauden alkaessa.

Ap

Vierailija
17/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy verikokeissa tarkistamassa kilpirauhasarvot. Joillain voi raskaus vaikuttaa niihin.

Vierailija
18/18 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raskausaikana tarkisteta kilpirauhasarvoja,koska raskaus muuttaa niitä muutenkin. Luotettavat arvot saa silloin,kun elimistö on 'normaalissa'tilassa eli ei raskautta .