Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanna Marinin hallitus hyväksyi opiskelijoiden pakollisen terveysmaksun: ”Maksettava riippumatta siitä käyttääkö palveluja”

Vierailija
15.12.2020 |

https://www.stara.fi/2020/12/11/sanna-marinin-hallitus-hyvaksyi-opiskel…

Onko totta? Miksei Iltapäivälehdet uutisoineet tästä?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä asiassa on uutta? T. Maisteriksi 2004

Se, että kun amk:laiset on itkeneet parempien terveyspalvelujen perään, niin tajusivat vasta nyt että yliopisto-opiskelijat ovat myös aina maksaneet niistä. Tai siis osa ei vielä ole tätä tajunnut ja ovat pettyneitä kun kuvittelivat saavansa palvelut ilmaiseksi.

Vierailija
42/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ollut ennen ylioppilaskunnan jäsenmaksun yhteydessä?

Itse koen saaneeni kyseiselle maksulle vastinetta aivan riittävästi opiskeluaikana. YTHS:llä otettiin tosissaan, ja yleensä sai paremmin aikoja kuin arvauskeskuksessa. Tiedä sitten mikä meininki on nykyään, kun AMK-opiskelijat tulevat mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on veroluonteinen maksu.

Näitä piiloveroja tulee kokoajan lisää.

Vierailija
44/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-opiskelijana ajattelen, että jos palvelut oikeasti paranee, niin ei tuo paha hinta ole. Mutta sen näkee sitten kuinka pahasti terveydenhuolto nyt ruuhkautuu. Eli maksanko viimeisen lukukauden pakollisen terveydenhuoltomaksun, ja jonot onkin niin pitkät etten ehdi niitä palveluita edes käyttämään? En yllättyisi.

Tähän asti ainakin meidän amk:n terveydenhuolto on lähinnä ollut pelkkä vitsi, että ihan kiinnostaa nähdä miten lähtee sujumaan.

Vierailija
45/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen maksunhan voi ottaa harjoitteluna aikuisuuteen, verot ja vakuutukset on maksettava, vaikkei niitä niillä kustannettiva palvuluita itse tarvitsisikaan.

Mä teen nyt aikuisena maisteriopintoja ja mun pitää tuo maksu maksaa. Mulla on työpaikan kautta kattava työterveyshuolto, joten en YTHS:ää käytä. Mielestäni aivan turha "vero" minulle tällainen.

Vierailija
46/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen maksunhan voi ottaa harjoitteluna aikuisuuteen, verot ja vakuutukset on maksettava, vaikkei niitä niillä kustannettiva palvuluita itse tarvitsisikaan.

Luuletko sinä, että kaikki korkeakouluopiskelijat ovat juuri aikuistuvia nuoria aikuisia? Mulla on työelämää takana jo 18 vuotta, teen edelleen töitä opintojen ohessa. Jos sairastun, menen työterveyteen. Miksi joudun pakosti maksamaan palvelusta, jota en tule käytyämään?

Olet siis niin hienossa tilanteessa, että voit valita, käytätkö työterveyden, julkisen terveydenhuollon vai YTHS:n palveluita, ja valitat että joudut maksamaan muutaman kympin vuodessa. En minäkään ole vuosiin käyttänyt YTHS:n palveluita, vaikka olen ollut opiskelija, mutta maksan maksun hyvillä mielin siinä missä verotkin. YTHS-maksun maksaminen nyt vaan kuuluu siihen, että olen opiskelija.

Vierailija
47/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jännittävää vaihtelua, jos joutuu maksamaan jostain eikä yhteiskunta sponsoroi kuin asumista, ruokaa, elämistä ja koulutusta. 

Vierailija
48/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YHTS on vitsi. Kertaakaan sieltä en ole saanut aikaa mistään syystä eli oli sitten kyseessä ehkäisy tai keuhkokuume, niin vastaus on aina sama, että valitettavasti heillä ei ole aikoja eivätkä muutenkaan tarjoa palvelua ongelmissani. Ei siellä kiinnosta anorexia, masennus tai tikkienpoistokaan, joten kyseessä on pelkkä rahankeruu, ei mitään muuta.

Millainen ídìoottı kirjoittaa ANOREXIA :'D

Esim. lääkäri, kun latinaksi se on just tota. Nervosa.

Vierailija
49/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä, että kaikki korkeakouluopiskelijat ovat juuri aikuistuvia nuoria aikuisia? Mulla on työelämää takana jo 18 vuotta, teen edelleen töitä opintojen ohessa. Jos sairastun, menen työterveyteen. Miksi joudun pakosti maksamaan palvelusta, jota en tule käytyämään?

Olet siis niin hienossa tilanteessa, että voit valita, käytätkö työterveyden, julkisen terveydenhuollon vai YTHS:n palveluita, ja valitat että joudut maksamaan muutaman kympin vuodessa. En minäkään ole vuosiin käyttänyt YTHS:n palveluita, vaikka olen ollut opiskelija, mutta maksan maksun hyvillä mielin siinä missä verotkin. YTHS-maksun maksaminen nyt vaan kuuluu siihen, että olen opiskelija.

No mutta eivätkö kaikki kansalaiset voisi sitten maksaa tuon maksun riippumatta siitä, käyttävätkö palvelua... muutama kymppi.

Vierailija
50/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi uskonut Marinin hallituksen kurjistavan köyhien ja opiskelijoiden oloja entisestään :(

No ensivaaleissa valitsen puolueeni tarkemmin.

Vierailija
51/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eivätkö kaikki kansalaiset voisi sitten maksaa tuon maksun riippumatta siitä, käyttävätkö palvelua... muutama kymppi.

Autan jo veroissani mm. opiskelijoita ja lapsiperheitä.

Vierailija
52/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vasta alkusoittoa. Näitä tulee lisää, sillä jostain 8 miljardia italiaan ja kreikkaan on kustannettava.

Suomesta ei ole lähtenyt lanttiakaan minnekään, eikä lähde. Ja Italia on helvetin huono keksintö, Italia on EU:n nettomaksaja, maksaa paljon Suomea enemmän. 

Valehtelet.

Suomi saa EU:n tukirahaa 3 miljardia ja maksaa sinne tulevina vuosina 7-8 miljardia euroa - älä viitsi olla tyhmä.

Marin ja Tuppurainen sanovat tuen olevan kertaluontoinen. Saksan vv-ministeri sanoo tukipakettien jatkuvat ja esittää määräenemmistöllä tehtäviä päätöksiä EU:n ulko-, fiskaali- ja veropolitiikassa.

Kumpaako luulet EU:ssa kuunneltavan Marin /Tuppuraista vai Saksan valtiovarainministeri Olaf Scholzia?

Asian voit tarkastaa täältä

https://www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Interviews/2020/20200…

Vierailija
53/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vasta alkusoittoa. Näitä tulee lisää, sillä jostain 8 miljardia italiaan ja kreikkaan on kustannettava.

YTHS:n maksu on ollut olemassa iät ajat,  se on vanha keksintö aivan kuten yo-kunnan jäsenmaksukin, joka oikeuttaa moniin opiskelija-alennuksiin.

https://ylioppilaslehti.fi/2020/12/amk-opiskelijat-ythsn-piiriin-palvel…

Ensi vuodesta alkaen YTHS:n terveydenhoitomaksu kallistuu, eikä sitä peritä osana ylioppilaskunnan jäsenmaksua. Jatkossa jokaisen läsnäolevan ja YTHS:n palveluihin oikeutetun opiskelijan on maksettava terveydenhoitomaksu Kelan asiointipalvelussa lukukausi kerrallaan. Maksu on pakollinen.

Vierailija
54/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen nyt aikuisena maisteriopintoja ja mun pitää tuo maksu maksaa. Mulla on työpaikan kautta kattava työterveyshuolto, joten en YTHS:ää käytä. Mielestäni aivan turha "vero" minulle tällainen.

Maksoit sitä aiemminkin maisteriopiskelijana maksaessasi ilmoittautumisen yhteydessä lukukausimaksut ja ylioppilaskunnan jäsenmaksun. Mikään muu ei muutu kuin se että nyt se maksetaan erikseen kelalle (ja luultavasti summat nousi pikkasen kuten ne tuppaa tekemään kun maksuja jaetaan). 

Vierailija
55/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jatkossa pitää maksaa vanhan tutun 100e lukuvuosi-ilmoittautumisen tämä Kela-maksu vielä lisäksi? Onhan siinä sitten paljonkin uutta, eli vuosittainen "yths-maksu" nousikin sitten kertaheitolla 20-30%. 

Vierailija
56/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan ylioppilaskunnan maksu on nykyään 20 euroa/lukukausi ja sen päälle maksetaan tämä kelan 37,50 euroa.

Vierailija
57/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ylioppilaskunnan maksu on nykyään 20 euroa/lukukausi ja sen päälle maksetaan tämä kelan 37,50 euroa.

Nousee se silti aika paljon. 

Vierailija
58/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjalainen taloustieteentohtori Roberto Centeno sanoo, että Espanjan talous on niin huonossa kunnossa, että ne tarvitsevat todennäköisesti ihan kunnon bail outin EU:lta, siis koronamiljardien lisäksi. Niin ja että ne todennäköisesti eivät pysty maksamaan mitään lyhennyksiä ensi vuonna.

Vierailija
59/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä erilaisia maksuja alkaa ilmestyä rutkasti lisää seuraavien kuukausien aikana.

Vierailija
60/69 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kaikki kansalaiset voisivat käyttää niitä palveluja. Käyttäjiä varmasti riittäisi, mutta YTHS:n idea on tuottaa opiskelijoille hyvää terveydenhuoltoa. Joku voisi pitää hyvänä ideana resursoida julkista terveydenhuoltoa niin hyvin, että se tarjoaisi kaikille verovaroin kustannettuna hyvää terveydenhuoltoa.