Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ostat ja lähetät rumia joulukortteja?

Vierailija
14.12.2020 |

Tätä mietin vuodesta toiseen. Itse kiertelen kaupoissa (joten tiedän mitä on tarjolla) ja katselen ja valikoin värikkäitä, kauniita ja kultauksin tai glitterkoristein tms. kuvioituja kortteja. Monena vuonna olen valokuvannut ja askarrellut kortit itse.

Sitten kortit postiin ja alkaa sataa viestejä ystäviltä kuinka hienon kortin olinkaan taas lähettänyt.... ja itse saan sitten jonkun hailakan ja kuivakan (parhaassa tapauksessa ilmaisjakeluna kautta Suomen kaikille lähetetyn) ruman tonttukortin (vihaan tonttuja!!) tai jonkun kulahtaneen kynttiläkuvan, josta tulee juuri fiilis, että se on poimittu ensimmäisestä halpahallilaarista ja sutaistu postiin sen enempiä vastaanottajaa ajattelematta.

Jep, turhaa ja pikkusieluista vinkunaa - tiedän, mutta ystävienikin luulisi jo tuntevan minut ja tietävän visuaalisuuteni ja esteettisen silmäni, niin tulee kieltämättä fiilis, että tahallaan lähettävät tylsiä ja vielä kerran RUMIA kortteja.

Pääsisipä kauppoihin valikoimaan ja päättämään mitä otetaan valikoimiin......... jäisi 80% korttitarjonnasta pois hyllystä. Kuka ihme haluaa näitä rumia kortteja ja miksi niitä pitää edes tunkea hyllyyn myytäväksi?

Kommentteja, kiitos. Ja mukavaa joulun odotusta kaikille - kaikesta huolimatta!

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoit sen parhaiten: Pikku sieluista vinkunaa.

Tiedän. Olen täysin tietoinen, että etiketin mukaan pitäisi kiitellä, kumarrella ja nyyhkiä ilosta jopa jokaisesta haalistuneesta kuivuneen himmelin kuvasta. Alapeukuttakaa ja mollatkaa siis vaan täysin rinnoin. Pysyn silti kannassani.  Ja tykkään edelleen glitteristä <3 AP

Vierailija
42/63 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli hupaisa ketju! Tähän mennessä tulleet kortit ovat olleet aika kivoja! Ei yhtään rumaa vielä joukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella asenteella on suoranainen ihme, että ylipäätänsä edes vastaanotat kortteja...

Esteetikkonakin osaan olla aina kiitollinen.

Itse valitsen kortit saavan osapuolen mukaan niin, että jokainen olisi tyytyväinen korttiinsa - kimalletta glitter-rakastajalle, maisemakuva luonnonläheiselle seikkailijalle, taidehenkistä inspiraatiota kulttuurin ystävälle. Askartelen myös itse kortteja joka vuosi, kun on juurikin sellaista terapeuttista näpertelyä! :)

En usko että jaksaisit kauaa lähetellä korttia ihmiselle joka joulusta toiseen lähettää sulle rumia ja ilkeitä kortteja. Ei kukaan normaali.

Vierailija
44/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli hupaisa ketju! Tähän mennessä tulleet kortit ovat olleet aika kivoja! Ei yhtään rumaa vielä joukossa.

Jos et vain ole huomannut niitä rumia.

Vierailija
45/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiitollinen kun saan himmelin kuvakortteja mutta kun tulee suorastaan veetuilukortteja, silloin huumorintaju loppuu.

Vierailija
46/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortit on tosi kalliita, jos ei osta esim tokmannilta 10 kappaleen nipuissa. Juuri eilen katsoin kauniita kortteja, jotka maksoi 1,5 euroa kappale. Lähetin sitten vain viime vuodelta jääneitö kortteja 5 kappaletta. Edellisenä vuonna lähetin 25 kpl. Tuleeko ne myymättömät kortit joulun jälkeen alennukseen? Voisin ostaa valmiksi ensi vuodelle.

Vierailija
47/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin kuin minä: piilota rumat johonkin hyllyn väliin odottamaan sitä, että voit heittää ne roskikseen. Kauneimmat ripustan aina esille. 

Vierailija
48/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan rumia kortteja ihmisille, joista en pidä mutta joille täytyy "kohteliaisuuden nimissä" lähettää kortti. Joskus jopa niitä ilmaisena tulleita, jos ei ostokortteja tullut hankittua tarpeeksi. 

Vierailija
49/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka joulu pelkkiä kaupasta ostettuja kortteja, joista iso osa on selkeästi halvinta mahdollista. Omat joulukorttini teen itse, yhteensä 15 kpl. Tänä jouluna ne ovat monikerroksisia ja niissä on muiden koristeiden lisäksi puuväripiirros. Suunnitteluun ja toteuttamiseen menee useampi päivä, sillä räätälöin joka kortin aina värimaailmasta alkaen saajalleen sopivaksi. En silti valita, itse olen kumminkin ristini valinnut. Minulle joulukorttien teko on mukavaa ja se että tiedän niiden ilahduttavan läheisiäni maksaa kyllä vaivan takaisin.

Vierailija
50/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kalliita kortteja kun ne menevät roskiin niin ihan silkkaa tuhlausta. Me sitten jouluna soitellaan tai pidetään yhteyttä Skypellä tai Whatsapilla keillä sellaiset ovat eikä tarvitse tuhlata roskiin meneviin kortteihin. Ainoastaan jos oli vanhuksia palvelukodissa niin sinne laitettiin kortti mutta niitäkään ei ole enää aikoihin ollut. 

Vierailija
51/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan joka joulu pelkkiä kaupasta ostettuja kortteja, joista iso osa on selkeästi halvinta mahdollista. Omat joulukorttini teen itse, yhteensä 15 kpl. Tänä jouluna ne ovat monikerroksisia ja niissä on muiden koristeiden lisäksi puuväripiirros. Suunnitteluun ja toteuttamiseen menee useampi päivä, sillä räätälöin joka kortin aina värimaailmasta alkaen saajalleen sopivaksi. En silti valita, itse olen kumminkin ristini valinnut. Minulle joulukorttien teko on mukavaa ja se että tiedän niiden ilahduttavan läheisiäni maksaa kyllä vaivan takaisin.

Teet vaan ihan turhaa jätettä. Yksinäisiä ihmisiä ilahduttaisi kaikkein eniten että antaa aikaansa ja juttelee niiden kanssa kuin joku askarteltu kortti kolahtaa postilaatikosta. Minä juttelen ennemmin sen ajan kuin räätälöisin jotain taideteoksia. 

Vierailija
52/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet vaan ihan turhaa jätettä. Yksinäisiä ihmisiä ilahduttaisi kaikkein eniten että antaa aikaansa ja juttelee niiden kanssa kuin joku askarteltu kortti kolahtaa postilaatikosta. Minä juttelen ennemmin sen ajan kuin räätälöisin jotain taideteoksia. 

Noh, minun läheiseni pitävät niistä ja minua muistutellaan niistä jo marraskuussa. Sukumme on pieni ja tiivis, eikä kukaan meistä ole yksinäinen. Ystävänikään eivät ole. Eivätkä ne ole mitään turhaa jätettä, vaan minun lahjojani läheisilleni. Minä kun olen ainoa koko suvusta jolla on taiteellisia kykyjä.

Vierailija
53/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole mikään askartelija. Lähetän kyllä kortin minulle lähettäneelle, mutta omilla ehdoillani. Eli se on joku kaupan kynttilä tai tonttukortti sitten. Deal with it. Voin olla lähettämättä ollenkaan jos ei kelpaa! Ja se sinunkin askartelema kortti menee kyllä kierrätykseen muutaman vuoden päästä.

Vierailija
54/63 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tullut mieleen että lähettäjällä on erilainen maku kuin sinulla? Se mikä sinun mielestäsi on kaunis voi toisen mielestä olla ruma, ja päinvastoin. Vai sinäkö määrittelet mikä on kaunista, ja vain sinun näkemyksesi on se oikea?

Vierailija
55/63 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt epäilen visuaalista tasoasi, jos valitset jotain klitterijuttuja sieltä...

Sanoo hän, joka ei taida edes oikeinkirjoitusta....

Mitä on klitteri?

Vierailija
56/63 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Makuja on erilaisia, esim. lähes 100-v mummo ilahtuu eniten "vanhanajan" enkelikortista, sisarusten pienet lapset enemmän muumi- tmv. kortista. Ihminen voi toki ajatella sitä kortin saajaa, mutta varmasti moni ostaa sellaisia mistä itse pitää, ja se ei aina ehkä vastaa sitä mikä saajan mielestä on kaunista.

-Rahaa (ja aikaa) on monilla rajallinen määrä, on ehkä pakko ostaa ne ne kaikista edullisimmmat kortit sen sijaan että voisi ostaa kaikista hienoimmat (tai askarrella itse jos ei ehdi), postimerkkeihinkin menee pitkä penni.

-Joulukorttien perimmäinen ajatus on muistaa toisia ja toivottaa hyvät joukut, ei se ole mikään "korttien-missikisat" jossa saaja arvottaa ruma kortti, kaunis kortti jne.

Luin, että "100-v muumio" :DDDD

Vierailija
57/63 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin surullinen aloitus... Kovin ikävähkö ajatusmalli, etenkin näin joulun aikaan!

Taivaspaikkaako varmistelet hurskaudellasi?

Vierailija
58/63 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosia odottanut kauniita joulupostimerkkejä vaan ei......... aina näitä IÄNIKUISIA tonttuja!!!!!!!!!!!! Oksettaa. Voisko vaikka olla jotain joulukukkia vaihteeksi tai tähtiä tai jotain............. tontut ovat creepyjä, rumia ja oksettavia. Kauniita merkkejä edelleen odottaessa.

Onneksi tänä vuonna sentään oli punatulkku joulumerkissä eikä mitään ryppynaamaista kuppaista tonttua.

Vierailija
59/63 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lähetellään hölmöjä kortteja toisillemme , esim jouluna pääsiäistipukortteja. Tai parane pian kortteja. Tai onnea poikavauvasta!

Vierailija
60/63 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan rumia kortteja ihmisille, joista en pidä mutta joille täytyy "kohteliaisuuden nimissä" lähettää kortti. Joskus jopa niitä ilmaisena tulleita, jos ei ostokortteja tullut hankittua tarpeeksi. 

No juuri näin. Se ruma kortti on minunkin mielestäni vittuilua. Voisi vaikka sitten jättää lähettämättä. Eikös joulukortin tarkoitus kuitenkin ole ilahduttaa ja lämmittää mieltä. Rumat kortit eivät tätä tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi