Työikäisten naisten yleisin kuoleman aiheuttanut syöpä 2019 - RINTASYÖPÄ ! ! !
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kolmella huutomerkillä oikein. Tuonhan tietää teinikin.
Mitä sitten?
Vaikka sadalla huutomerkillä .
Ihan oikein että tuodaan asiaa esiin.
Missä pimennossa olet elänyt, tuo on ollut yleisessä tiedossa vuosikymmeniä.
Rintasyöpiä on monia eri lajeja, jotkut niistä ovat agressiivisempia kuin toiset. Toisiin lajeihin on kehitetty täsmälääkkeet, toisiin ei ole muuta hoitoa kuin sytostaatit. Usein nuoret saavat huonoennusteisen agressiivisen syövän, ja sitten se onkin sattumankauppaa kuinka käy. Mikään "kevytsyöpä" rintasyöpä ei koskaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Vaikka sadalla huutomerkillä .
Ihan oikein että tuodaan asiaa esiin.
Missä pimennossa olet elänyt, tuo on ollut yleisessä tiedossa vuosikymmeniä.
Hei mikä sun ongelma on?
Ehkä olen miettinyt muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti kasvaimiin kuolleista 2/3 on miehiä.
Älä puhu paskaa! Tässä 2018 luvut. Tuskin on muuttunut kehitys.
Vuonna 2018 syöpään kuoli 6 803 miestä
Vastaavasti vuonna 2018 syöpään kuoli 5 927 naista
Lähde: THL
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä henkiinjäämisessä on fratkaisevin tekijä?
Sekö ettei ole ehtinyt levitä pahasti ennenkö havaitaan?
Rintasyöpää on monenlaista. Aggressiivisimmat tulevat valitettavasti usein nuoremmille. Voi olla geenivirhekin. Sitten on "kilttejä", usein vanhempien naisten syöpiä, joista selvitään leikkauksella.
Noin 5 % rintasyövistä löytyy jo valmiiksi levinneenä. Niitä ei voida parantaa.
Naisten yleisin syöpä. Mitä kauhisteltavaa tuossa on. Tilastollinen tosiasia.
Eturauhassyöpä puolestaan on miesten yleisin pahanlaatuinen syöpäsairaus.
Mikä tässä nyt aiheuttaa aloittajalle hätää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 50v ei pääse julkiselle mammografiaan. Naisten syöpien havaisemiseen menee Suomessa 2 vuotta kun miesten havaitaan 3 kuukaudessa. Naisia ei kuunnella, ei uskota eikä arvosteta terveydenhuollossa asiakkaina. Synnytät lapset tähän maahan ja sen jälkeen olet jätettä.
Miesten syöpiä ei seulota ollenkaan. Mutta nainenhan se on uhri.
Ei kai ne kotoa hae. Mene lääkäriin. Kun minä pyydän mammografiaa minulle sanotaan et saa. Siinä on meidän ero. Sinun hoitosi este on sinä itse, minun hoitoni este on yhteiskunta. Sinä sast helposti hoitoa, minä saan kuolla.
Mene lääkäriin. Yhteiskunta ei sitä estä. Tajuatko miten tekopyhä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti kasvaimiin kuolleista 2/3 on miehiä.
Älä puhu paskaa! Tässä 2018 luvut. Tuskin on muuttunut kehitys.
Vuonna 2018 syöpään kuoli 6 803 miestä
Vastaavasti vuonna 2018 syöpään kuoli 5 927 naista
Lähde: THL
Avaapa kultapieni se aloituksen linkki. Korjaan sen verran, että työikäisistä miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Rupesi ahdistamaan :(
Mikä ahdistaa?
Joka kolmas suomalainen sairastuu jossakin elämänsä vaiheessa syöpään.
Rintasyövästä parantuu paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin esim haimasyövästä.
Vierailija kirjoitti:
"Hoidettu rintasyöpä palaa usein vuosien päästä"
Onko tästä tilastoja kuinka usein?
Tilastot laahaavat väkisinkin jäljessä seuranta-ajan vuoksi. Useimmiten olen kuullut prosentin 30, mikä tarkoittaa lähes joka kolmannen hoidetun rintasyövän uusimista. Se voi tapahtua kymmenien vuosienkin päästä. Kukaan ei ikävä kyllä voi olla varma siitä, ettei syöpä uusi. Rintasyöpäsolujen kerrotaan uinuvan, ja jonain päivänä ne aktivoituvat tuntemattomasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastot laahaavat väkisinkin jäljessä seuranta-ajan vuoksi. Useimmiten olen kuullut prosentin 30, mikä tarkoittaa lähes joka kolmannen hoidetun rintasyövän uusimista. Se voi tapahtua kymmenien vuosienkin päästä. Kukaan ei ikävä kyllä voi olla varma siitä, ettei syöpä uusi. Rintasyöpäsolujen kerrotaan uinuvan, ja jonain päivänä ne aktivoituvat tuntemattomasta syystä.
Niin? Ei tuollaisia voi ennustaa. Ihan yhtä hyvin voit sairastua johonkin muuhunkin syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Alle 50v ei pääse julkiser lle mammografiaan. Naisten syöpien havaisemiseen menee Suomessa 2 vuotta kun miesten havaitaan 3 kuukaudessa. Naisia ei kuunnella, ei uskota eikä arvosteta terveydenhuollossa asiakkaina. Synnytät lapset tähän maahan ja sen jälkeen olet jätettä.
No huh. Onneksi en asuu enaa suomessa. Taalla on myos ilmainen terveydenhuolto, joka tosin toimii. Olen 30 vuotias ja huomasin etta rinnassa oli kummallinen moykky josta tietenkin olin kauhuissani ja kavin naisten laakarilla joka laittoi heti mut kuvauksiin. Heti. Selvisi etta pillerit joita soin aiheutti fibrokystisia muutoksia.. Jeijj, ja suositeltiin merkin vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siitä uutisoidaan "kevytsyöpänä" josta kaikki paranevat, mikä ei tosiaankaan pidä paikkaansa.
Mikä tahansa syöpä tappaa jos ehtii leviämään. Rintasyövän ongelma on se leviää niin helpolla kainaloon ja sieltä sitten nopeasti maksaan/vatsaonteloon ja keuhkoihin sekä luustoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 50v ei pääse julkiser lle mammografiaan. Naisten syöpien havaisemiseen menee Suomessa 2 vuotta kun miesten havaitaan 3 kuukaudessa. Naisia ei kuunnella, ei uskota eikä arvosteta terveydenhuollossa asiakkaina. Synnytät lapset tähän maahan ja sen jälkeen olet jätettä.
No huh. Onneksi en asuu enaa suomessa. Taalla on myos ilmainen terveydenhuolto, joka tosin toimii. Olen 30 vuotias ja huomasin etta rinnassa oli kummallinen moykky josta tietenkin olin kauhuissani ja kavin naisten laakarilla joka laittoi heti mut kuvauksiin. Heti. Selvisi etta pillerit joita soin aiheutti fibrokystisia muutoksia.. Jeijj, ja suositeltiin merkin vaihtoa.
Suomessa annetaan asiantuntevaa valistusta rintojen omatoimiseen tutkintaan, mikä onkin, sse kaikkein tehokkain keino löytää kasvain jo varhaisvaiheessa.
Terveyskeskuksesta saa lhetteen mammografiaan.
Tuosta peritään ainoastaan terveyskeskusmaksu.
Mä sairastin rintasyövän kolmikymppisenä. Syöpä oli todella aggressiivinen, mutta onneksi ei ollut lähettänyt etäpesäkkeitä maksaan ja keuhkoihin. Minunlaisista tapauksista on 5 vuoden kuluttua elossa vain noin 25 prosenttia. Syöpä oli hormoninegatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä oleellista että ajoissa huomataan tuo syöpä ?
Vai onko se loppujen lopuksi vain säkää kuka selviää ja kuka ei?
Eihän se ilman hoitoja parane, joten oleellista on löytää ajoissa. Saattaa myös säästyä osa rinnasta, eli helpottaa paranemista.
Olivia Newton John sairastui vuonna 1992. Tauti palasi vuonna 2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa . No minäkään tiennyt ja tieto järkytti.
Kun jokapaikassa toitotetaan kuinka suuri prosentti on elossa vielä 5:n vuoden jälkeen rintasyövän toteamisesta ja hoidoista .
Minkä syövän sitten oletit olevan se eniten kuolemia aiheuttanut syöpä?