Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työikäisten naisten yleisin kuoleman aiheuttanut syöpä 2019 - RINTASYÖPÄ ! ! !

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliivien metalliset/muoviset kaarituet ja/tai deodorantitko syynä? Mammografia nyt tuskin, kun siinä käydään vain 2 vuoden välein yli 50-vuotiaana. 

Vierailija
42/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin syöpä aiheuttaa eniten syöpäkuolemia. Jopas onkin uutinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 50v ei pääse julkiser lle mammografiaan. Naisten syöpien havaisemiseen menee Suomessa 2 vuotta kun miesten havaitaan 3 kuukaudessa. Naisia ei kuunnella, ei uskota eikä arvosteta terveydenhuollossa asiakkaina. Synnytät lapset tähän maahan ja sen jälkeen olet jätettä.

No huh. Onneksi en asuu enaa suomessa. Taalla on myos ilmainen terveydenhuolto, joka tosin toimii. Olen 30 vuotias ja huomasin etta rinnassa oli kummallinen moykky josta tietenkin olin kauhuissani ja kavin naisten laakarilla joka laittoi heti mut kuvauksiin. Heti. Selvisi etta pillerit joita soin aiheutti fibrokystisia muutoksia.. Jeijj, ja suositeltiin merkin vaihtoa.

Suomessa annetaan asiantuntevaa valistusta rintojen omatoimiseen tutkintaan, mikä onkin, sse kaikkein tehokkain keino löytää kasvain jo varhaisvaiheessa.

Terveyskeskuksesta saa lhetteen mammografiaan.

Tuosta peritään ainoastaan terveyskeskusmaksu.

Minä en löytänyt rintasyöpäkyhmyä edes sen jälkeen, kun se mammografiassa ja ultrassa löytyi alkukesällä. Oli niin hankalassa paikassa jemmassa. Onneksi menin mammografiaseulontaan. Hoidot olen nyt saanut ja alkoi viiden vuoden hormonilääkitys ja seuranta myös. Mun tyttö pääsi kyhmyn takia hyvin nopeasti ultraan. Vaaraton kyhmy oli. Nuorilla ultra on paras tapa tutkia rinnat. Siis kyllä täällä Suomessakin tosiaan tutkimuksiin pääsee, jos aihetta on.

Vierailija
44/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 50v ei pääse julkiser lle mammografiaan. Naisten syöpien havaisemiseen menee Suomessa 2 vuotta kun miesten havaitaan 3 kuukaudessa. Naisia ei kuunnella, ei uskota eikä arvosteta terveydenhuollossa asiakkaina. Synnytät lapset tähän maahan ja sen jälkeen olet jätettä.

No huh. Onneksi en asuu enaa suomessa. Taalla on myos ilmainen terveydenhuolto, joka tosin toimii. Olen 30 vuotias ja huomasin etta rinnassa oli kummallinen moykky josta tietenkin olin kauhuissani ja kavin naisten laakarilla joka laittoi heti mut kuvauksiin. Heti. Selvisi etta pillerit joita soin aiheutti fibrokystisia muutoksia.. Jeijj, ja suositeltiin merkin vaihtoa.

Suomessa annetaan asiantuntevaa valistusta rintojen omatoimiseen tutkintaan, mikä onkin, sse kaikkein tehokkain keino löytää kasvain jo varhaisvaiheessa.

Ei todellakaan saa terveyskeskuksesta mitään lähetteitä mammografiaan. Ne on ne seulontatutkimukset joihin joko menee tai ei. Jos ei mene niin se on sitten voi voi. Mutta terveyskeskuslääkärit ei tuollaisia lähetteitä tosiaan kirjoittele.

Vierailija
45/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kolmella huutomerkillä oikein. Tuonhan tietää teinikin.

Mitä sitten?

Vaikka sadalla huutomerkillä .

Ihan oikein että tuodaan asiaa esiin.

Tuodaan esille?

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä ja tuossa artikkelisa puhuttiin syöpään kuolleista.

Tarkasteltiin työikäisiä naisia, joilla oli syöpä.

Havaittiin, että suurin osa syöpään menehtyneistä naisista oli rintasyöpää sairastavia.

Ei tuo kerro rintasyöpään kuolleiden määrää.

Vierailija
46/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan saa terveyskeskuksesta mitään lähetteitä mammografiaan. Ne on ne seulontatutkimukset joihin joko menee tai ei. Jos ei mene niin se on sitten voi voi. Mutta terveyskeskuslääkärit ei tuollaisia lähetteitä tosiaan kirjoittele.

Juuri tuossa yläpuolella vastasin, että pääsee tutkimuksiin, jos on aihetta. Tk-lääkäri kirjoitti mun tytölle lähetteen mammografiaan, mutta radiologi päätti tutkia ultralla.

Vierailija
47/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Tunsin jatkuvaa kipua vasemmassa rinnassa. Terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen.

Rintani tutkittin sekä ultraäänellä ettää mammografialla.

Vierailija
48/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, tottakai kirjoittaa jos on syytä, esim rinnassa tuntuu patti tai muu oire, kuten ihottuma joka ei parane, sisäänpäin vetäytynyt nänni (googlaa rintasyövän oireet). Ilman mitään oiretta tai riskitekijää "varmuuden vuoksi" ei lähetettä alle 50 v terveyskeskuksesta ehkä saa, säteilyturvalaki edellyttää että on epäily joka pitää tutkia.

Vierailija
49/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 50v ei pääse julkiselle mammografiaan. Naisten syöpien havaisemiseen menee Suomessa 2 vuotta kun miesten havaitaan 3 kuukaudessa. Naisia ei kuunnella, ei uskota eikä arvosteta terveydenhuollossa asiakkaina. Synnytät lapset tähän maahan ja sen jälkeen olet jätettä.

Olen pahoillani kokemastasi. Itse olen käynyt julkisella 3 kertaa mammografiassa ja 4 kertaa ultraäänessä. Kerran otettiin myös paksuneulanäytekin. Ikää minulla on vasta 35 ja joka kerta on ollut uusi kyhmy minkä takia tutkittu. 

Vierailija
50/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensaanti ja pitkä imetys vähentää rintasyöpäriskiä. Mietin usein myös, että mikähän vaikutus on e-pillereillä ja muilla hormonivalmisteilla? Eivät varmaan mitään hyvää ainakaan tee elimistölle. 

Vierailija
51/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kolmella huutomerkillä oikein. Tuonhan tietää teinikin.

Jaa . No minäkään tiennyt ja tieto järkytti.

Kun jokapaikassa toitotetaan kuinka suuri prosentti on elossa vielä 5:n vuoden jälkeen rintasyövän toteamisesta ja hoidoista .

Rintasyöpä on niin yleinen sairaus, että vaikka suurin osa paranee, myös kuolleita kertyy lopulta paljon. Sitä paitsi hoidettu rintasyöpä usein palaa vuosien päästä. Toinen tuntemistani menehtyneistä oli saanut diagnoosin 13 vuotta aiemmin. Eli se, että on elossa viiden vuoden päästä, ei tarkoita, että olet lopullisesti parantunut.

Kiitos kun jaoit tuon tiedon.

Lohdutti aivan helkkaristi.

(Vaimo sairastamastaan rintasyövästä oireeton just 5v.)

No minkä minä sille mahdan, että totuus on se, mikä se on. Ei rintasyövän vaarallisuuden vähättely auta ketään.

Vierailija
52/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä on yleisin syöpä työikäisillä naisilla, joten myös kuolleisuus siihen on yleisin suhteutettuna muita syöpiä sairastaviin naisiin.

Outoa olisi ollut, jos suurin osa syöpää sairastavista työikäisistä naisista olisi kuollut esim maksa- tai haimasyöpään.

Vierailija
53/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintasyöpä on yleisin syöpä työikäisillä naisilla, joten myös kuolleisuus siihen on yleisin suhteutettuna muita syöpiä sairastaviin naisiin.

Outoa olisi ollut, jos suurin osa syöpää sairastavista työikäisistä naisista olisi kuollut esim maksa- tai haimasyöpään.

Totta. :)

Vierailija
54/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti on kova ja melkoista arpapeliä on, kenelle se tulee. Tiedän monia, itseni mukaan lukien joilla ei pitänyt olla riskitekijöinä, muuta kuin se että on rinnat.

Vierailija
55/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 50v ei pääse julkiselle mammografiaan. Naisten syöpien havaisemiseen menee Suomessa 2 vuotta kun miesten havaitaan 3 kuukaudessa. Naisia ei kuunnella, ei uskota eikä arvosteta terveydenhuollossa asiakkaina. Synnytät lapset tähän maahan ja sen jälkeen olet jätettä.

Miesten syöpiä ei seulota ollenkaan. Mutta nainenhan se on uhri. 

Eikös eturauhassyövän saa "seulottua" raskaustestiällä? Niitähän saa noin 1e/testi.

Vierailija
56/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti kasvaimiin kuolleista 2/3 on miehiä.

Älä puhu paskaa! Tässä 2018 luvut. Tuskin on muuttunut kehitys.

Vuonna 2018 syöpään kuoli 6 803 miestä

Vastaavasti vuonna 2018 syöpään kuoli 5 927 naista

Lähde: THL

Avaapa kultapieni se aloituksen linkki. Korjaan sen verran, että työikäisistä miehistä. 

Sun "Kultapieni" on tainnut lähteä litomaan jo kauan sitten? Täälläkään kukaan ei ole sun kultasi. Olet ällö.

Vierailija
57/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensaanti ja pitkä imetys vähentää rintasyöpäriskiä. Mietin usein myös, että mikähän vaikutus on e-pillereillä ja muilla hormonivalmisteilla? Eivät varmaan mitään hyvää ainakaan tee elimistölle. 

Suurin riski on naissukupuoli, sanoi minulle syöpälääkäri. Itsekin tyhmästi ajattelin, että riskit on vähissä, kun lapsia on viisi ja imetin heitä yhteensä kahdeksan vuotta. Eipä suojannut minua rintasyövältä.

Vierailija
58/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten syöpiä ei seulota ollenkaan. Mutta nainenhan se on uhri. 

Eikös eturauhassyövän saa "seulottua" raskaustestiällä? Niitähän saa noin 1e/testi.

Kivessyöpään se toimii muistaakseni.

Vierailija
59/62 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino, tupakointi, alkoholi ja synnytyksien ja imetyksien vähäinen määrä ovat suurimpia tunnettuja riskitekijöitä. Eli elintasosairaudesta on kysymys, eletään erilaista elämää kuin silloin luolassa, kun käytännössä koko hedelmällinen ikä oltiin raskaana tai imetettiin. Mutta syöpä on ikävä kyllä viime kädessä tuuripeliä. Ja jokainenhan johonkin lopulta kuolee.

Mammografia tosiaankin lisää hitusen syöpäriskiä kuten kaikki röntgenkuvat, joten ei sitä kannata hirmu nuorena aloittaa.

T. Rintasyövälle sukulaisiaan menettänyt.

Vierailija
60/62 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee alle 50-vuotiaskin, kunhan vain ei ole raskaana tai ei ole ikinä valittanut lääkärissä käydessään väsymystä tai uupumusta tai mitään. Ja kyllä alle 40-vuotiaat pitkälti leimataan mt-ongelmaisiksi.

Kaverini oli 27-vuotiaana raskaana, löysi rinnastaan patin. Ei uskottu sen olevan mitään, koska "raskaanaolevillahan on kaiken maailman patteja joka puolella ja raskaanaolevathan ovat hysteerisiä ja sinäkin olet mt-ongelmainen, ota mielialalääkkeitä". Ei syönyt ma-lääkkeitä joten oli sitten hankala potilas. Eikä ollut koskaan ollut mt-potilas, mutta tuo lääkäri taisi itse kyllä olla... Tai ne kaikki, jotka eivät tutkittavaksi päästäneet. Lopulta joku kirjoitti pi.llu tanassa lähetteen ja haukkuen häntä idioo.tiksi, kun kaverini halusi tutkittavaksi. Löytyi rintasyöpä raskauden loppuvaiheessa. Lapsi syntyi, hoidot aloitettiin heti. Hän kuoli viikkoa ennen kuin lapsi täytti kaksi. Että semmoinen tapaus...

Ja tiedän yhden ihmisen jolla todettiin rintasyöpä 69-uotiaana, mammografiakuvissa oli jotain. Ja kun aiempia kuvia alettiin syynätä, huomattiin että se sama patti oli jo 60-vuotiaana otetuissa kuvissa. Jäi henkiin, vaikka hoidot pilasivatkin elämän. Oli ihan tyytyväinen, ettei saanut diagnoosia jo 9 vuotta aiemmin.

Minä olen 36 v ja nyt on molemmissa rinnoissa pieni patti, toisessa ollut jo yli vuoden. En ole halunnut mennä lääkäriin, kun kuitenkin väitetään vain mt-ongelmaiseksi. Jos minulla on syöpä niin olkoot, en halua hoitoja. Ne ovat niin karmeat, etten halua elää ihmisjätteenä loppuelämääni Ei se ole enää elämisen arvoista elämää. Isäni on nyt kuolemassa syöpään, äiti selättänyt omansa. Minä en halua sitä itse kokea.