Aurajuustossa nykyään usein liikaa hometta!? Mikä sinihomejuusto olis yhtä hyvää mutta vähemmällä homeella?
Se aurajuusto välillä vain murenee siitä homeen määrästä ja maku on tällöin liian pistävä. Harmittaa kun ennen siinä oli paljon vähemmän sitä hometta ja oli niiiin hyvää ja kermaista ilman sivumakuja.
Onko aura gold hillitympi homeista vaikka onkin kauemmin kypsytettyä?
Entä mitä muita tarpeeksi mietoja sinihomejuustoja olisi? Pipareiden ja suolakeksien kanssa osana juustolautasta jouluksi.
Kommentit (43)
Sitten on vielä Saint Agur, sekin tosin aika voimakas maultaan, mutta ihanan pehmeä ja kermainen.
Kokeile Saint Aguria, ihanan kermainen sinihomejuusto.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän mun makuun! Jää syömättä yleensä se kova valkoinen tylsä loppupää.
Musta taas se valkoinen loppupää on paras osa! Onko mitään juustoa joka maistuisi just tältä Auran loppupäältä?
Peltola Blue sopii hyvin kermaisen. Ystävälle
Homejuusto on hyvää mutta haisee aivan siltä kuin joku olisi piereskellyt siihen.
Vierailija kirjoitti:
Auran laatu vaihtelee tosi paljon. Välillä siisti ja vaihtelevan homeinen, toisinaan märkä ja kellertävä.
Eniten mua Aurassa ärsyttää, että puolet ostetuista juustoista on ällöttävän kosteita ja kellertäviä, vaikka niissä on päiväystä vielä paljon jäljellä. Netistä joskus luin, että se on vanhentuneen juuston tai kylmäketjun katkeamisen merkki. Kumma, että muissa sinihomejuustoissa ei ole samaa ongelmaa. Ostan nykyään parempia. Castello on ihan OK ja sitten Roquefortit tosi voimakkaita ja herkullisia.
Mistä osta juustosi? En ole koskasn törmännyt kosteaan tai kellertävään juustoon. 25 vuotta ostettu kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auran laatu vaihtelee tosi paljon. Välillä siisti ja vaihtelevan homeinen, toisinaan märkä ja kellertävä.
Eniten mua Aurassa ärsyttää, että puolet ostetuista juustoista on ällöttävän kosteita ja kellertäviä, vaikka niissä on päiväystä vielä paljon jäljellä. Netistä joskus luin, että se on vanhentuneen juuston tai kylmäketjun katkeamisen merkki. Kumma, että muissa sinihomejuustoissa ei ole samaa ongelmaa. Ostan nykyään parempia. Castello on ihan OK ja sitten Roquefortit tosi voimakkaita ja herkullisia.
Mistä osta juustosi? En ole koskasn törmännyt kosteaan tai kellertävään juustoon. 25 vuotta ostettu kerran viikossa.
Useammastakin kaupasta olen huonoja ostanut. Joskus luulin, että on vain lähikauppani ongelma, mutta ei ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se home sitä pahaa makua tee, yksin ainakaan. Suomessa juustoissa ei vain ole riittävästi rasvaa. Ulkomaiden homejuustot on jopa voimakkaamman makuisia, mutta samalla kermaisia ja suussa sulavia. Aura on vain kitkerä.
Just heitin puolikkaan Auran biojätteeseen, kun jostain nostalgiasyystä sitä ostin viime viikolla, mutta huomasinkin, että ei se olekaan niin hyvää kuin vaikka Roquefort. Johonkin ruokaan olisi tietysti voinut lisätä.
Joo! Tykkään ite rasvaisista juustoista, kuten useimmista brieistä ja maalaisbriestä jossa vielä enemmän rasvaa kuin tavallisessa.
Onkohan myös tuo Camembert kermaista ja suussa sulavaa niin kuin Roquefort ilmeisesti on?
Camembert on valkohomejuusto, luulisin olevan suussa sulavaa, koska on ranskalaista. Taidanpa itsekin huomenna testata, että tiedän sitten mitä joulupöytään laitan.
Me ollaan Peltolan sinihomejuuston ystäviä.
Aura on kaikista huonoin sinihomejuusto, kitkerä ja pistävän makuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinihomejuustossa olisi auran kaltainen raikas maku? Monet ulkomaalaiset vastaavat tosi pitäviä ja outo sivumaku. Myöskin rasvaa voi olla vielä enemmän.
Mä en oo törmännyt vastaavaan koostumukseen kuin Auran. Yleensä muut sinihomejuustot on juuri pehmeitä. Niissähän on monessa vähän sellainen urean kaltainen tai jopa salmiakkimainen maku. Itse siis tykkään tuollaisista juustoista, mutta Aurakin maistuu.
Ammoniakkihan sen maun tekee, sitä syntyy kun home nakertaa juuston proteiineja.
Lidlissä ihanan pehmeää sinihomejuustoa.
Kannattaa reklamoida ja antaa palautetta jos juusto on märkää ja kellertävän väristä. Eihän se vaikutta laadukkaalta, en muista itse koskaan saaneeni.
Lidlin sinihomejuustokuutio on kohtuullisen hyvä. Maku ei ollut täsmälleen sama tietenkään kuin Aurassa, mutta oli kuitenkin ihan ok ja jokseenkin pehmeä aromi. Jotkut kehuvat sitä kovasti.
Herkkutilan sinihomejuusto on aika samanlainen kuin aura, mutta ehkä vielä vähän miedomman makuinen.
Minä söin äskön sitä litin stiltonia pastan päällä ja hywää oli ..
Sinc
Toki oli muitakin lajikkeita .. ;)
Kiitos tuotevinkeistä. Aion kokeilla nyt muitakin kuin auraa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa reklamoida ja antaa palautetta jos juusto on märkää ja kellertävän väristä. Eihän se vaikutta laadukkaalta, en muista itse koskaan saaneeni.
Lidlin sinihomejuustokuutio on kohtuullisen hyvä. Maku ei ollut täsmälleen sama tietenkään kuin Aurassa, mutta oli kuitenkin ihan ok ja jokseenkin pehmeä aromi. Jotkut kehuvat sitä kovasti.
Valiolta vastattiin, että Aurassa on luonnollista vaihtelua ja vanhetessaan kellertyy ja kostuu. Heidän mukaansa myös kylmäketju vaikuttaa. Ei ole kuulemma vaarallista. Ehkä ei myöskään maistu ja roskiin menee aina. Nykyään ostan useimmiten muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin äskön sitä litin stiltonia pastan päällä ja hywää oli ..
Sinc
Toki oli muitakin lajikkeita .. ;)
Mistä Sinccis on saanut Stiltonia?
Joitakin vuosia sitten, kun Stokkakin oli vielä kova sana, firmassa tilattiin kaikille joululahjaksi Stokkan herkkukori, jossa oli myös Alkosta isohko tervehdys. Siinä korissa oli ihanaa Stiltonia saviruukussa. Hemmetin suolaista, mutta niin hyvää! Vetelin portviinin kanssa surutta liiveihini.
Maailmassa on paljon erilaisia homejuustoja ja monet on parempia kuin Aura, joka on vaan suomalainen pieni yritelmä tehdä homejuustoa. Aiemmin mainitut laatuongelmatkin on Aurassa yleisiä. Eikä se edes ole niin hyvää kuin monet täälläkin mainitut. Roquefor, Saint Agur, Stilton, Castello jne.
Black castello on vahvin eli minun makuuni. Saint Agur on myös ihanaa.